Moottori sammuu kun kääntää renkaat linkkuun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja karg, 3.5.2016.

  1. karg

    karg 1st gear

    Kyseessä on Chevy K1500 1992 5.7L koneella. Oire on semmonen, että kun liruttelee D päällä tyhjäkäynnillä ja kääntää renkaat linkkuun, niin moottori saattaa sammua. Sama tapahtuu välillä R:llä myös. Näitä tulee yleensä just kun menee varovasti tiukempaan parkkiruutuun tai lähtee peruuttelemaan pois ruudusta.

    Vaihdoin äsken uuden IAC:n, mutta se ei tehny muuta parannusta, kun että tyhjäkäynnin seilaus loppui. Voiko esim. ohjaustehostimen pumppu aiheuttaa tommosta? Välillä oon kuunnellu, että kuuluu pientä vihellystä noissa paikoissa.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs sen koneen jaksaa vaikka pumppu oiskin vähän hauras? Ilmastointi jos on niin mites sen päälle laitto?

    Paljonko tyhjäkäynti d päällä ja ilman?
     
  3. karg

    karg 1st gear

    Ilmastoinnin päälle laitto nostaa hiukan tyhjäkäyntiä. D päällä on vissii 600rpm ja P:llä joku 650rpm kun kone on kuuma. Rattia kun kääntää esim. D päällä rajusti, niin tyhjäkäynti tippuu johonkin 500rpm kohille ja sillon saattaa kone kyykähtää yks kaks.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös jossain malleissa ole paineanturi tehostimen putkessa. Se nostaa tyhjäkäyntiä kun paine nousee.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Voikos olla joku ihan siitä kääntymisestä johtuva mekaaninen ongelma?
     
  6. atobee

    atobee Gearhead

    Lisää tyhjäkäyntikierroksia.
     
  7. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    paineanturivikaa kompataan
     
  8. karg

    karg 1st gear

    Suihkin carb cleaneria purkillisen kokeeks. Esim. IAC-väylästä irtos mustaa mönjää melkosesti. Ohjaustehostimessa ei näkyny paineanturia, eikä esim. SWT löytäny ko. malliin varaosaa.

    Milläs tyhjäkäyntikiekkoja nostellaan? Näyttää Tech2:n mukaan siltä, että ECM pyytää esim. vaihde päällä tyhjäkäynnillä 525RPM ja sen toi pyrkii IAC:n avulla sitten tekemään. Ilman vaihdetta pyynti tais olla 650RPM.
     
  9. karg

    karg 1st gear

    Uusittu puola, virranjakajan kansi ja pyörijä. Katsotaan auttaako tähän ongelmaan. Tech2:n mukaan kone vastailee IAC:n avulla erittäin hyvin tyhjäkäyntikierrosten pyyntiin myös sillon kun kääntelee rattia. Viime päiviin saakka vaan kävi monesti se, että kone sammu yks kaks ja tämä tapahtui koneen ollessa kuuma.
     

Kerro tästä muillekin!