Moottori sammuu pienillä kieroksilla... *Korjattu*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karck, 17.3.2012.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Ongelmia taas.

    Eli kun autolla lähtee liikkeele se vastaa hitaasti kaasutukseen ja melkein sakkaa välillä. Painaessa kaasua tulee viive ja sitten se hyökkää eteenpäin. Myös tuntuu siltä että talla ei reagoi pinta kaasuun lainkaan vaan tuntuu että pitää painaa vähän liikaa kaasua ja esimerkiksi ryömintänopeutta ei voi ajaa ollenkaan kun auto tahtoo tukehtua taas. Mutta jos pääsee tielle ja saa isompia kierroksia auto käyttäytyy normaalisti, vaihtaa hyvin vaihteet mutta tuntuu ehkä kuin se vähän nykisi. Mutta jos iskee lapun tiskiin ni auto saattaaki tehä jännät ja tehot katoaa kokonaa, vaistomaisesti sitte nostin lappua ja taas kulkee normaalisti. Nykii muuten samaa tahtia melko lailla sitteku se sitä tekee. Ilmiön huomaa taas parhaiten hidastaessa esimerkiksi käännökseen. Hidastaessa auto pudottaa kierrokset alas ehkä jopa liian alas ja kun kaasua höllää nykiminen tuntuu todella voimakkaasti ja kone käy kuin se ei saisi bensaa tasasesti. Sitten kun kääntyy niin auto sammuu / tukehtuu kun olis liian raskasta tyhjä käynnillä käyttää ajohallinta laitteita. On sammunu kyllä ihan kun hidastaa melkein pysähtymis nopeuteen suoralla. Eli sitä joutuu antamaan autolle kaasua esim hidastaessa,lähtiessä liikkeelle ja kääntyessä risteyksessä. Joutuu pitää jarrulla ja antaa kaasua samalla ettei se karkaa tai sammu siihen paikkaan. :mad:

    Noh tätä alettiin sitten tutkimaan.
    Vika ei ole Bensa pumpussa sillä tavaraa kyllä tulee.
    Virran jakaja katsottiin ja ei oikein havaittu muutakun hapettumia jotka raavittiin pois. Ei kyllä päästy kynsille asti kattelee ku ei riittäny tieto ja valo siihen hommaan. Ja kyllä kaikki pytyt kuitenkin käy.
    Tulpat ja johdot on kaikki kunnossa.
    Tyhjäkäynti ajon jälkeen on vain 500-600rpm. Ennen lähtöä ryypyllä kävi 1200rpm joutu antaa aika paljo kenkää että lopetti ryypyn ja sitte putos 900 paikkeille. Voisko olla yksin kertasesti että tyhjäkäynnin ruuvi on vaihtanu asentoo? Se on melko löysä sormin kevyesti saa käännettyä sitä.

    Ehdotuksia otetaan vastaan. Itse mietin myös kiihdytyspumppua. Alkaa ideat olee vähissä. Huomenna valosalla kattelemaan enemmän taas.

    Koneen päällä on joku nelikurkkunen Carter Sports series, Weber lukee metallissa. Tarkemmat tiedot myöhemmin.
     
  2. rapis

    rapis 1st gear

    ensin tulis mieleen syystä tai toisesta liian laiha seos/ilmavaiva
     
  3. Karck

    Karck 3rd gear

    No tässä nyt säätelen seosta nytten. Kaikenlaisia ohjeita on luettu mutta ei mistään oikee apua. Tossa on päällä Carter AFB s-9636 eli vastaava Edelin 1400 vissiin.
    Päätin kattoa ne ruuvit ettei niissä ole paskaa ja nyt sitte totesin että eipä lähe käyntii samalla kohalla enää tai sitte hukkasin sen jotenkin oudosti. No sain sen lupaamaan 6 kieroksella pohjasta ulos mutta startti irrottaa koneesta aina ennen kuin se starttaa, vissii seki paskana... Alottaa pyörittää kivasti mutta heti ku kuuluu pieni hörähys ni se irrottaa ja se ei riitä starttaamaan.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitää sun varmaan se startti laittaa kuntoon ensin. Olikohan solenoidi vai bendix missä vika en nyt muista tähän hätään.


    Tuliko tää vika yhtäkkiä vai tehtiinkö jotain muutoksia?

    Mullakin just äsken kun sytkää sääsin niin teki tuota että kävi tyhjäkäyntiä ja meinas tukehtua kun pisti deelle ja koitti lähteä.

    Joten sytkäkin tarkempaan tarkasteluun.
     
  5. Karck

    Karck 3rd gear

    Tää vika (ominaisuus?) on ollu jo aikasemmin ja ei o haitannu käynnistystä ennen. Nyt tietenkin alko haittaa ku pitäs kaasaria säätää. Tää ei kyl o meinannu Dllä tukehtua tukehtuu niikun kaasuttamisen jälkeen palatessa pienille kieroksille ajossa. Starttas iha normaalisti siis ennen tätä kaasarin säätämistä.

    Tuntuu oudolta muuten että täytyy avata ruuveja lähes kymmenen kierrosta että kone edes lupaa jotain. Ohjeessa puhuttiin pohjasta 1 ja puol kierrosta... Eli oon nyt testannu akun loppuu puol kierrosta kerrallaan ja seittemästä eteenpäin on vähän paremmin lupaillu alkaa käymään. Kaasarikin on kyl semmone et pitäs varmaan ostaa uusi.

    Ja tosta startista vie. Se tekee siis saman homman kuin moottori kävis ja käännät käydessä avainta vahingossa eli kuuluu se ilkeä surina sitten.
     
  6. rapis

    rapis 1st gear

    mie kyllä epäilen ilmavuotoa kuulostas ihan siltä.
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Mistä kannattas alkaa ensimmäiseks kattelee ilmavuotoo. Sitten tieteki ku saa ton perkeleen taas ees käymään.
     
  8. rapis

    rapis 1st gear

    yks keino - hommaa starttipilottia ja suikuta letkuihin ja kaasuttja/imarin tiivisteisiin samoin kaasuttajan akseli pitäs tyhjäkäynnin "notkahtaa" jos vuotokohta.
    suosittelen tekeen ulkona - tuon myrkyn hengittämisestä tulee huono-olo ja vältä pakosarjoja on jonkuverran tulen arkaa ainetta
     
  9. Karck

    Karck 3rd gear

    Tän päivön ihmettelyt on tehty ja ongelmaa on valotettu sen verra että käytii ajaa ihan normaalisti ja auto käyttäyty tosi hienosti! :eek:

    Mutta. Sitte palailtii kotiin ja tehtiin par isellastta äkki jarrutus ja kaasutus testiä ja autohan otti siitä neppiinsä sitte. Se ei käyny pienillä kieroksilla enää ollenkaan. Saatanallinen papatus kun painaa kaasua ja yrittää koko ajan sammua hyvä että sain sen kuitenkin taas kituutettua kotiin. Mutta rupes niin töykeeks että jouttii työntää pihaa sohjossa kuiteki.
    Ei pysyny enää alle 1500rpm päällä ollenkaan ja kako perkeleesti.

    Tästä pääteltiin sitten että kaasari se ei ole, koska saatiin kuiteki helveti hyvin laite toimimaan hetkeksi kunnes tuli toi jarruttelu tieteki.
    Avattiin sitte uudestaa ja katottiin että oisko kuiteki säädetty se tulvimaan. Ei haissu löpö vaan kurkku olikin aivan kuiva! Sahasin letkusta ämpäriin muutaman desin löpöä ja mietittii että mitä hittoa siinä äijän kanssa. No tesmattii uudestaa letku oli kyl taas kaasarissa mutta äijä sano että näyttäsku se vaa huljuttelis siinä löpöä. Testattii sitte kaasuttaa että syytääkö kiihytyspumppu mitää. Kuulu semmone kumin narina kun käänteli kaasu kahvaa. Päättelin että se tulis kiihytyspumpusta koska siel ei o löpöä voitelemassa sitä ja koska bensa kuitek isahatessa höljyy siinä pumppukin kai jotenki kangertelis vielä eli se oiski tankin päässä tai linjassa tukos? Vai voisko se pumppun kalvo muka repee siinä kiihytyksessä vihdoin sitte nii pahasti että syytää tarpeeks vaan isoilla kieroksilla? Sillä jos sie tankin päässä on paskaa ni eihän sit pitäs tulla löpöö laisinkaa tai ainakaa toimii kunnol millää kieroksilla.

    Lyhyesti: Auto kävi hyvin tunnin ajan ilman oireita pienen puuhastuksen ja säätöjen jälkeen. Käytiin bensa asemalla ja sieltä lähtiessä lappu pohjassa ja jarrutus toistaen kaksi kertaa. Aiheutti vanhat vaivat monia kertoja pahempina.

    Omat järkeilyt olivat: Paskaa tankissa joka tukkii nyt tulon osittain tai bensapumppu on viimeisillään.

    Kellään muita syy ideoita tähän? Huomenna taas koko päivä säädetään.

    PS: Koitin startti sumulla kaikki paikat ei vuotoja.
     
  10. Karck

    Karck 3rd gear

    Tästä ei tullu taas hevon vittua. Bensa linja vaihettu pumpulta kaasarille ja ongelmat vaa jatkuu. Tankkia ei päästä kattomaan mutta en usko että sekään on ongelma kyllä sitä kamaa tulee kuiteki sinne.

    Huomattiin että 2 pytty ei ehkä käykkään hiljasilla kieroksilla ollenkaan.
    Kaasarin vasemmalla seos ruuvilla ei ole vaikutusta säätöihin ollenkaan.'
    Tyhjäkäynti ruuvi pitää vääntää täysille että saadaa käymää välillä edes jotenkin. Nyt taas ei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan. Kaasuttamalla saa käymään ja edelleen suostuu käymään vaan 1500 kierrosta ja yli kaasulla. Startatessa kerra ny potkas ylös.

    Aiemmin tosiaankun kone kävi, ilmestyi haamu vika. Kone välillä "kaasutteli" itsekseen Tapahtumasta otin sitte videon niin saa vähän moottorin käyntiä näytettyä. Aiemmin koneen kierrokset vain vaelsi parin sandan kieroksen väliä mittarin mukaan.

    http://youtu.be/v77h_luZF78

    Oisinpa muute pitäny turpani kiinni tässäkin videossa.

    Edit: Joo vois >melkee< sanoo et se joka saa sen käyntii hakekoo pihasta ilmasseeks ei tästä tullu hevon vittua. Maksaa varmaa omaisuude taas videä korjaamolle. Halvemmaks varmaa tulis tilaa uus jenkeistä.
     
  11. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Onkos tarkastettu ettei kaasuttimessa ole roskia.
    Tarkastaisin sen ensimmäiseksi, koskus ne roskat kaasuttimessa saa aikaan aika ihmeellisiä häiriöitä käyntiin..
     
  12. Karck

    Karck 3rd gear

    Pohdittiin sitä kanssa mutta miks se ois sitte juuri aikasempana päivänä toiminu moitteetta? No sumutettiin me sinne kuitenkin Valvolinen kaasutin puhdistinta ja kyllähä sielt paskaa lähtikin mutta ei siitä ollu apua. Otin myös ruuvvit pois ja painoin paineilmalla nekin reiät puhtaaks. :-?

    Kaikki apu edelleen vastaan otetaan.
     
  13. 370

    370 Gearhead

  14. Karck

    Karck 3rd gear

    Ongelma vaikuttaa täysin samalta ja näyttää tosiaan siltä että sen saa sieltä päältä ottaa kohta kokonaan pois. Tai ostaa kokonaan uuden. :(
     
  15. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    uus bensapummpu vaan laita varmuudex, ja sitä ennen laita vielä suodatin, niin tankin mahdolliset paskat ei kiusaa..
     
  16. 370

    370 Gearhead

    Nimenomaa se pitää ottaa pois nokalta. Ei muuten saa hyvin putsattua. Ja paineilmaa kaveriksi.
    Kakkospyttyhän on vänkärin puolen ensimmäinen sylinteri edestä katsottuna ja vasen seosruuvi ei siihen vaikuta. 2-taso imusarjahan siinä on, eli edestä katsoen vasemmanpuoleinen seosruuvi syöttää tyhjäkäynnillä bensaa sylintereille 1-3-5-7.
     
  17. Karck

    Karck 3rd gear

    Laitettu kaikki nuo. Ainut mikä mietityttä äet sie tankin päässä suotimella huljuis jotaa paskaa mutta hyvin epätoden näköistä vissii. Tai ainaki välillä sen pitäs riittää käydä.
     
  18. 370

    370 Gearhead

    Juuri tuo paska ja pikku mujut sielä ahdistaa.
    Jos sitä valvolinea ruuttasitte kaasarin ollessa kasassa ja paikallaan, niin sitä suuremmalla syyllä. Tehokas liuotin saattaa hajoittaa vanhoja tiivisteitä ja tukkia paikat.
     
  19. Karck

    Karck 3rd gear

    Mä otan huomenna pois sen ja spuulaan sen läpi. Vaikka en mitään osaakkaan. Katotaan mitä käy. Eihä tästä tuu muute mitään.

    Mutta miksköhän se sit tossa eilen toimi ihan hienosit. Sitä en ymmärrä.
     
  20. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ultrapesuriin se kaasari vaan, tulee taatusti puhdas. Ja tankkiin tuoretta bensaa riittävästi.
     

Kerro tästä muillekin!