Moottoridynamometri ja alennusvaiheisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ytte, 14.7.2008.

  1. ytte

    ytte 1st gear

    Olen rakentamassa moottoridynamometriä pyörrevirtajarrulla ja nyt täytyisi löytää vaihteisto jolla tiputtaa kierrokset jarrulle sopivaksi.

    Välityssuhde tulisi olla noi 1:1.6 jolloin moottorin maksimikierrokset saisi olla lähemmäksi 10000rpm.

    Kenelläkään tietoa sopivien vaihteiston valmistajista vai täytyykö rakentaa täysin itse? Google ei paljon antanut osumata ja ne mitä löysin olivat melko tiheitä ja matalille kierroksille tarkoitettuja. Kriteerit on 10000rpm ja vääntö noin 1200Nm :oops:

    Kierroskestävyyteen varmaan suurinten vaikuttava on laakerointi, eiköhän ne hammasrattaat siellä sen kestä.


    Laittakaahan linkkejä ja yhteystietoja on on tiedossa jotain vaihteistovalmistajaa.
     
  2. Naturstein

    Naturstein 3rd gear

  3. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kyselin taannoin SEW:ltä 1:1 hammasvaihdetta, jossa akselit samalla puolella. Ja 4000 rpm sekä 1500 Nm. Vaihteesta olisi tullut tehtaan mukaan noin metri kertaa metri kooltaan... Millä ihmeellä noi veneen perävetovehkeet kestää kun niiden vaihteistoja mahtuu pari kpl kenkälaatikkoon... :eek:
    Tossa sun vaihteessa on siis ensiöpuoli 10000 rpm eli toisiomomentti on lähes 2000 Nm. Vihjaise jos sopiva jostain löytyy.
     
  4. ytte

    ytte 1st gear

    Peuralan Konepajalta löyty sopiva vaihdin. Otin HP5 mallin normaali akseleilla. Kierrosten puolesta ei kuulema pitäisi tulla ongelmia ja hampaat voi hiottaa jos haluaa mutta se maksaa enemmän kun koko laitos. Eiköhän ne hampaat käytössä hioudu :D Käytössä sitten huomaa tarviiko laittaa öljylle kiertoa ja jäähdytystä.

    Tuo hp5 ei tainnu painaa kun alle 40kg.
     
  5. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Vaikuttaa äkkiseltään hyvältä, pitää kysyä kanssa kun saan mitat ensin ulos uudesta suunnitelmasta :)
     
  6. ytte

    ytte 1st gear

    Oishan tuolla ollut tuo hp2x2, siinä vaan on enemmän hammasrattaita, eli enemmän pyöritettävää massaa mutta kestävä se kuulema ois ollu ja herlevillä ollut vetotraktorissa jossa sisään sisään tulevat kiekat 12000rpm.

    Tuo hp5 on samalla suunnanvaihdin mutta kun käännän vaan jarrunniin sillähän se korjautuu :)

    Alusta dynamometreissä on ennen jarrua kumilimppu kuten auton kardaaneissa niin ei ole niin nuuka kohdistukselle ja värinät vähenee. Pitää vaan etsiä sopivan jämäkkä limppu.
     
  7. ytte

    ytte 1st gear

    Noniin. Edistystä tapahtunu tällä saralla ja dynoon on hommattu pyörrevirtajarru. Seuraavaksia haettava rautaa ja ruvettava sovittamaan noita palikoita. Painoa ja kokoa tolla jarrulla on riittävästi, käyttöjännite 192V.

    Kuva.

    Vapaakytkinkin ollu mietinnässä vaihteiston ja moottorin väliin, mutta vakoillessa muita dynoja kokeilen nyt ilman sitä.
     
  8. Gutless

    Gutless Gearhead

    mitä tuollainen pyörrevirtalaitteen pääkomponentti maksaa? Onko se nyt moottori vai mikä lie sähkögeneraattori. Entäpä nuo alennusvaihdelaatikot jotka sopii tähän leikkiin?
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    mä sain 3300Nm Telman ilmaiseksi alppirekasta.
    Ja samanlainen prokkis työn alla.
    Uusi maksaa alkaen 3000 euroa (1350Nm)....
    kyseessä on pyörrevirtajarru, sama periaate löytyy sirkkelin jarrusta ja (nopeus)mittareista.
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    mihin sä vapaakytkintä aivan turhaa...ennemmin sä tarviit lisäpainoja inertian lisäämiseksi ja jousen sekä nivelöinnin ja laakeroidun kiinnityksen akselille.
     
  11. MadMike

    MadMike Gearhead

    potkurit luistaa ja vettä on jäähdyttämässä...siinähän se veneen kestävyys ja venekoneet jossa kenkälaatikon kokoiset vällärit ei paljoa kestä.
     
  12. ytte

    ytte 1st gear

    Sehän tässä olikin että taitaa se vapaakytkin olla ihan turha kun ei muutkaan käytä. Tuossa frenelsan jarrussa roottorin inetria on 0.92Kgm2. En nyt tiedä onko sillä inetrialla niin merkitystä tuossa kun jarrutustyylillä sitä käytetään. Voihan sitä toki rykästä pelkän tehon inetriallakin.

    Itse ostin tuon jarrun uutena, uus on aina uus vaikka ei noissa mitään muuta kuluvaa ole kun laakerit.
     
  13. ytte

    ytte 1st gear

    Tuo vaihteisto joka itsellä on oli noin 700e
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos pelkällä step mittauksella meinaat mennä niin sitten ei ja tosiaan moottorijarrussa ei niin väliä.

    Sulla ilmeisesti 3800Nm@192V...tossa laskiskelin että onkohan noi Telman kanssa identtisiä :lol:

    joo ja eihän noissa tosiaan kulu yhtikäs mikään muu kuin laakerit.

    Heitäppäs privana miten meinaat kiinnityksen tehdä ja väännönmittauksen?
    Jousiraudalla oletan?
     
  15. ytte

    ytte 1st gear

    Aika yleinen kokohan tämä jarru on. Sulla on varmaan alunperin 24v jarru, tosin samat käämit siellä on sama mikä versio?
     
  16. jake74

    jake74 1st gear

    mistä näitä pyörrevirtajarruja saa?
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Atoy Oy ainakin myy uusia.
     
  18. MadMike

    MadMike Gearhead

    joo 24v itsellä tosiaan...toistaiseksi.
     
  19. ytte

    ytte 1st gear

    24v käyttöjännitteellä vaatii aivan tajuttomia amppeeri määriä, siks on hyvä nostaa jännitettä niin saa amppeerit alas. Tuo oma ei tarvitse kun vajaa 16A@193v kun 24v vaatis jo 128A.

    Isot pojat tosissaan englannista kerto että samoja paskoja noi 24v ja 193v vehkeet on :)
     
  20. ytte

    ytte 1st gear

    VTA Tekniikka myy ainakin Telmaa.

    Frenelsalle ei taida olla suomessa myyjää?

    VTA TEKNIIKKA OY
    Kuussillantie 23
    FIN -01230 VANTAA
    Tel. : (358) 8 70 800
    Fax : (358) 9 876 5028
     

Kerro tästä muillekin!