1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Moottorien hillitty downsizing ja sen hyödyt/haitat?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 9.11.2018 klo 10:19.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nettiautosta bongattua topicin pelastamiseksi avaan nyt oman ketjun ko aiheelle.

    Eli kokemuksia ja väitöksiä moottorien pienennyksestä.


    Hillityllä downsizingillä tarkoitan esimerkiksi gm 4.3 v6 tai vastaavia hieman pienempiä koneita kuin "isoveljensä". Ei mitään 1.0 ecoboosteja
     
    KajS tykkää tästä.
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Hillytty alasajo on tehdä 230 cid v-8 Sbc . Muutokseen ei tarvii kuin aftermarket veivit, loput osat ihan tehtaan omia.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Täällä moni väittää/uskoo sen hieman pienemmän koneen vievän saman tai enemmän kuin isomman. Yleisellä tasolla tälläistä en ole kokenut. Toki jos johonkin 2500kg fullsizeen lyödään alitehonen saman ikäluokan pata niin tällöin voi kulutusta lisätä
     
  4. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Hyötysuhde, koneen luonne, välitykset, ajotapa..

    Itsellä ainakin tuppaa koneen luonne vaikuttaa ajotapaan aika radikaalisti. Vakio 350/TH350/piiiitkä perä farkussa ei saa aikaan ollenkaan samaa ilmiötä kaasunkäytössä kuin 2.8 V6 manuaali-Camarossa tiuhalla perällä.
    Tai 6.2D K2500 pickupissa..:confused: On todellinen säästöpossu.
     
    Jussi289, Pertti K ja KajS tykkäävät tästä.
  5. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Tästä saadaan hyvä keskustelu aikaiseksi. Olen hämmentynyt saavuttamistani mittaustuloksista:

    Amx 406cid, 1570kg , 12,4:1, Holley 750 E85, 3 speed nlu autom, 2:87:1, noin 20l sadalle omassa ajossa
    GN 231cid, 1620kg, 8(?):1 turbo, ruisku ym hilavitkuttimet E85, 4 speed lu autom, 3:42:1, noin 20l sadalle samassa ajossa kuin yllä.

    t nimim "Mikä meni pieleen ja otanko buikin koneen auki?"
     
  6. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tuota down-sizingia tavallaan yhdelle nurkassa seisoneelle -89 vuoden 305:lle oon justiin tekemässä. Tuuppasin siihen jonkun nokan, ei mitään tietoa mikä mahtaa olla, mutta ilmeisesti jonkun TBI-vanin vakio. Ostin sen kympillä nostajineen pari vuotta sitten..

    Valurautainen 4-reikänen imusarja löytyi torista. Maksoi 20€.. Vaati vähän työstöä, että istui noihin TBI:n swirl-kansiin keskimmäisten kiinnitysruuvien osalta.:poff:
    Pienireikäiset valupakosarjat löytyi myös tallin nurkasta romujen seasta.

    Koneen päälle piti sitten kairata alumiinista sovitelaippa, kun ainoa toimiva kaasutin sattui olemaan joku Foordin kaks-kurkkuinen eikä se peittänyt -68 imusarjan toisiokurkkujen reikiä edes..

    Saa nähä miten noilla eväillä potkii!? Tuskin kauheasti..:wc:

    Hurja motti on menossa pihassa seisovaan jonkun värkkäämään nerokkaaseen Offi-Crossiin värkättyyn Wagoneeriin. Vielä pitäis kytkin hommata koneen ja lootan väliin.:lol:
    Kulutukselle ja laiteen kululle ei niin suuria odotuksia ole, mutta onpahan ainakin down gradettu, jos ei sizettu. Pojat saa tuolla opetella nurkissa ajamaan, kun ovat jotain peltoautoa alkaneet kysellä. Jos tuo sais ne vaikka irrottaan nokkansa puhelimista vähäksi aikaa, niin olisi hommansa hoitanut!:odcool::odeek:
     
    12345678910, Sounderi, caprice305 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    minä kun ajoin kasilla pitkää matkaa, yritin ajaa mahdollisimman taloudellisesti. 1000km lenkilläkin tulee äkkiä vajaa 50€ lisäkuluja jos antaa kenkää. Nyt tolla kutosella ei oo tarvinnut niin miettiä miten ajaa. Kiihdytän aina reippaasti ja ajan miten ajan, kulutus silti aivan eri luokkaa kun kasissa.
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    E85 tykkää puristuksista. Onko 12 vai 8 enemmän?
     
  9. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Juu, niinhän se tykkää, turbossakin. Lisäksi sitä kuluu noin 30% enemmän kuin bensaa eli kysymys on kompa.

    Muoks. Eiku luinkin se uudestaan ja paremmilla silmillä ja heti huomasin, että molemmat koneet hörppii viinaa. Kone irti ja roskiin. Se on selvästi rikki. Mä voin ottaa romut vastaan eikä tartte maksaa jätemaksua.
     
  10. rb

    rb Gearhead

    Viime talvena tein vanhaan lossiin kolmeviisikymppisen ja siinä ei tavoiteltu huipputehoa, vaan pelkästään hyvää alavääntöä.

    Aihio oli 9,7 ruttuinen 87> Goodwrench Crate mihin vaihdoin
    intake Duration @ .050: 191
    Exhaust Duration @ .050: 196
    Intake Lift (w/1.5): 414
    Exhaust Lift (w/1.5): 442
    Rollerin minkä laiton vielä 4 astetta aikaiselle.

    Koneen päällä on gm zz4 dual plane imusarja ja kaasarina toistaiseksi muuhun yhtälöön sopimaton 750 cfm tuplapumppu (vaihtuu tulevaisuudessa pienempään vakuumiin) mut noillakin eväillä se täytti toiveet alavääntöisyydestä ja jaksaa loikkari päällä jolkottaa isommatkin mäet ylös...


    Ajatushan tossa oli, että jollain vanhalla hylsyllä ajellessa motti pyörii yleensä siinä tonnin kahden välissä, et sais mielummin sen parhaan väännön lähemmäs sitä kahta tonnia, kun neljää tonnia.

    Vääntävä moottori sallii sit pidemmät välitykset, jolloin motti ei turhaan huuda moottoritiellä ja kulutuslukemat jää sitä kautta maltillisiksi.
     
    Muokattu: 9.11.2018 klo 14:59
  11. Baxter

    Baxter 3rd gear

    Faktahan on muuten uusien autojen kulutuslukemien tippumisessa se, että autotehtaat ovat viime vuosina oppineet optimoimaan autonsa paremmin kulutustestiin eli käytännössä kulutus ei ole tippunut niin paljoa kuin numerot antavat ymmärtää.
    Eiköhän se tässäkin asiassa päde pienenevien tuottojen laki eli aina vaan suuremmilla panostuksilla saadaan yhä pienempää hyötyä. Joskus sitä miettii, että onko tässä touhussa mitään järkeä, kun valtavasta tuotekehityksestä huolimatta saavutetut tulokset käytännössä ovat mitä ovat.
     
    Pertti K, Gary Grand, sdfsd ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    dieseliä käytetään pelkästään sen taloudellisuuden vuoksi eikä minkään muun asian. Kaikki ostas 454 vanin jos sillä olisi yhtä halpaa ajaa mitä 6.2 dieselillä. Jos pistät jotain isoa sen V6 perään törmäät varmasti siihen 1.6 taunus ongelmaan että kulutusk onkin isompi mitä isommalla koneella olevalla.

    joo ehkä tein väärin kun vertasin vaan ulkomittoja. Kuitenki amerikkalaisissa edelleen on isoja koneita koska ne painaa enemmän mitä eurooppalaiset vastineensa esim. pickupeissa ja SUV laitoksissa.

    W126 pienin kutoskone ei vedä mihinkään, siis se 2.6, paitti kaasu pohjassa. muuten sille saa ylämäissä tarjota aika paljon kaasua, sellanen osakaasu vetäminen on ihan olematonta.
     
    Muokattu: 9.11.2018 klo 14:18
  13. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Totta, buikkiin ei näemmä helposti saa kunnon puristuksilla olevia mäntiä. Isot pojat ovat rakentaneet 10 puristuksilla ja olleet tyytyväisiä suorituskykyyn. Jotain samanlaista pitää suunnitella, samalla intercooler pitää muuttaa interheateriksi ;) .
    Yksi iso asia pyöritysajossa, jossa lukkoa ei pääse hyödyntämään on turbiini, amx:ssä on 13" n 1400 rpm stallilla oleva ja buikissa 12" n 2000 rpm. Ovat joutuneet tehtaalla tekemään kompromissin jotta saaneet lossin liikkeelle edes jotenkin. Jos koneeseen saisi puristuksilla paremmin alavääntöä voisi ajatella kasikoneen turbiinin kokeilemista.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Aloitusviestiin on pakko vastata: 1,0 ecoboost ei ole hillitty downsizing, se on jo hillitöntä. Meillä on toinen maitopurkin kokoinen Ecobeast Focus, nyt automaatilla. Vie samat kuin 6 v Getragilla varustettu: 6,2 l/100 km. Ihan litran vähemmän kun edelliset MK2 Focukset 1,6 + 5 v manual. Sanoisin kallista säästöä.

    No, jatketaan Autoista ja Moottoreista. Onhan sitä pieniä moottoreita ollut ennenkin: Plymouth Furyn sai vielä 1971 Slantilla...
     
  15. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Käytännössä kulutus on tippunut huolimatta autojen lisääntyneiden mukavuusvarusteiden ja niiden aiheuttaman kulutuslisän. Samoin auton massa jne. Ja huolimatta päästösäännöksistä jotka eivät aina suoranaisesti vähennä polttoaineenkulutusta vaan tehtaat joutuvat niiden vuoksi tekemään kompromisseja.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  16. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Paljonko se uusi Focus maksaa tänään enemmän kuin uusi 10v sitten?
     
  17. JoRkKiS

    JoRkKiS 3rd gear

    Mielestäni kohtuu hankala aihealue.
    Moottori joka on suunniteltu tietyllä tavalla niin ei läheskään aina parane tilavuutta pienentämällä, koska sitä ei ole siten alkujaan suunniteltu.
    Tottahan tähänkin vaikuttaa paljon minkälaiseen käyttöön on suunniteltu ja minkälaiseen käyttöön tulee jne.
    Tottahan jos pätkitään muutama sylinteri pois niin kitkahäviöitä saadaan pois, mutta välttämättä ei paranna kyseisen koneen ominaisuuksia pätkääkään, koska on monen eri osatekijöidensä summa.

    Lähtökohtaisestihan henkilöauton moottorit ovat hankalia suunnitella laajan käyttö/kierrosalueensa vuoksi. Koska nyrkkisääntöhän taitaa olla polttomoottoritekniikassa, että mitä enemmän konetta käytetään optimi tehoalueella ja rääkätään niin sen parempi sen hyötysuhde ja taloudellisuus on. Laivan isot moottorithan on esim. "helpompia" mitoittaa, koska kierros/käyttöalue on kovinkin kapea. Kuorma-auton moottoritkin ovat aika järjellisillä kierrosalueilla ja käytetään paljon tehoja ulos verrattaen henkilöbiileihin. Niidenkään teholukemat eivät ole tuntuneet nousseen lähes 20v:een, mutta päästöjenhallinta on tullut aina vain tarkemmaksi.
    Niin kuin joku jo mainitsikin niin tämä on yksi suurimmista asioista mikä autotehtailla on murheena ja siltikin pyrkivät valmistamaan mahdollisimman halvalla kikkareita.

    Tuommoinen kyseinen ecoboosti mikä mainittiin menee varmaan aika kivasti juuri siihen väliin teho ja käyttöalueeltaan mikä riittää ollen näin kohtuu taloudellinen, mutta tuskinpa mitään ahaa elämystä tarjoilee mikä yleensä normaalikuluttajilla saattaa olla yksi auton hankinnan peruste vaikka ei sitä myöntäisikään. :rolleyes:

    Ja on paljon aikanaan ollut pikkukoneita, jotka voivat kulutuksellaan yllättää aataminaikaisuudellaan tai mitälie. Muistaakseni -98 1.3 escortille tehdas lupas jonkun 14l kaupunkikulutuksen, joka mielestäni oli aika paljon kun kuitenkin ollut noita aataminaikasia 2.9 cologneja scorpiois mitkä söi kans kaupungissa sen 14-15l. Puhumattakaan 305TBI capricesta, joka söi sen 13-14l välillä. Tietty minulla on aina ollut kohtuu rauhallinen kaasujalka ja harvemmin innostun.

    Olen yksinkertainen ihminen ja pidän yksinkertaisista jutuista, jotenka pidän vielä toistaiseksi ainakin omasta 7.3:sta nakunakusta kiinni. ;)

    Ei varmaan vastannut kenellekään mitenkään mihinkään, mutta tulipahan kirjoiteltua vähän omia aivoituksia.

    - Jussi
     
    KajS, Gary Grand ja rb tykkäävät tästä.
  18. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    eipä paljoa enempää..
    vuonna 2008 focukset hinnat alkaen 18te. nyt focus 22te. (tosin rahan arvo on muuttunut hieman joten tuo 18te on noin 22te nykyrahanarvolla)
     
    Lowry tykkää tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Periaatteessa vakio (imusarja kaasari peltisarjat) 318 jos meni E85 matkassa talvella 16l/100km ni ei tommosella kasikoneella voi varmaan paljoo halvemmalla kulkee ihan sama mitä teet? Ei varmaan downsizingit sun muut kikkailut varmaan hirveesti siihen auta enään.
    Toki jos vaikka ois pelkästään puristukset nostanu sinne 12+ ni ois varmaan ollua vielä taloudellisempi kyllä, ihan tehtaan puristuksilla oli tuo, mitä ne nyt sitten on vm 68 318.

    16€ saat alle 10 litraa 98.

    600 vakuumi holley, 3.23 perävälitys ja lukkoturbiinilla 904.
    Satellite ~1550kg + kuski ja polttoaineet ehkä?
     
  20. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Mistähän se "kallista säästöä" sitten tulee? Auto maksaa saman verran ja varmaan siinä 10v uudemmassa on suurimman osan mielestä muutakin parempaa kuin pienempi kulutus.
     

Kerro tästä muillekin!