Moottorilämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arnes, 27.9.2002.

  1. Arnes

    Arnes 1st gear

    Näin taas kun kelit viilenee, tulee mieleen, että pitäiskö chevyyn asentaa jonkinlaista moottorinlämmitintä.Lohkolämppärit tuntuu olevan aika tyyriitä, mites vesiletkuun tuleva vastus? onko vastus aina merkkikohtainen vai onko jotain yleismallia olemassa ja onko lohkista halvempi vaihtoehto?
     
  2. koni

    koni 1st gear

    Eiköhän nuo letkun väliin tulevat ihan yleismallisia ole, ainoa ero käytännössä on se minkä kokoiselle letkulle se on tarkoitettu. Jotkut sanovat, että ne ovat jopa tehokkaampia kuin oikeat lohkolämppärit, mutta tiedä sitten kun en ole oikein vertailemaan päässyt. Molempia on kyllä itselläkin ollut käytössä, mutten mitään testejä ole tehnyt.

    P.S. Ostan moisen letkulämppärin jos jollain on ylimääräinen tai tietysti mieluiten oikein kunnon lohkolämppäri Fordin FE isolohkoon. Tai jos jollain on edes tietoa minkälainen lohkolämppäri tuohon 390:seen käy niin infoa tänne. Kiitos.
     
  3. jirka

    jirka 1st gear

    DEFAlla ja CALIXilla
    on hyviä letkulämppäreitä,
    lämmittää ISOJA diesel koneita
    tarpeeksi. Ja jos vielä laittais
    sen veden kirtämään kunnolla niin sitten...
    hinnat siinä 135euroa OVH. sis. letkut,kiinnikkeet ja johdon.
    1000W-nelisyl., 1500Wkuus-syl.
     
  4. jirka

    jirka 1st gear

    DEFAlla ja CALIXilla
    on hyviä letkulämppäreitä,
    lämmittää ISOJA diesel koneita
    tarpeeksi. Ja jos vielä laittais
    sen veden kirtämään kunnolla niin sitten...
    hinnat siinä 135euroa OVH. sis. letkut,kiinnikkeet ja johdon.
    1000W-nelisyl., 1500Wkuus-syl.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Ympäristön ja autosi puolesta, asenna lohkolämppäri. Ei ne nyt niin kalliita ole, laitoin Dodgeen viime syksynä. Defan hain US-partsista. Maksoi jotain alle 100 euroo vastus ja se lilliputtitöpseli.

    Koni: oletko kysynyt US-Partsilta, nimittäin se Dodgeen (318) sopiva malli sopi aika moneen muuhunkin, eihän se ole sen vaikeampaa kuin tietää pakkasproppujen koko (Tietenkin Fordin FE isolohkossa täytynee silloin olla proput, muuten menee letkulämmitin hommiksi).

    Nimimerkillä jo tänä syksynä töpselöinyt.
     
  6. koni

    koni 1st gear

    Joo, kyllä siinä proput on. Itseasiass en edes usko sellaista jenkki-kasia olevankaan jossa ei proppuja olisi.
    Taidanpa käydä selailemassa hiukan kirjoista, että minkä kokoisia vesiproppuja tuossa on ja sen jälkeen ensin paikallisiin autotarvikeliikkeisiin mittailemaan...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisikohan viisainta katsoa ensin täältä sitä lohkolämppäriä. http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?ndi ... aid=&tid=#. Chevyyn näyttää löytyvän hyvin. Onhan tuo lohkolämmitin aina parempi kuin letkuun tuleva, jota käytetään vasta viimeisenä vaihtoehtona. Eikä vähiten palovaaraan vuoksi.
     
  8. jiiz

    jiiz Gearhead

    Tyhmä kysymys, mutta kun ilmeisesti V -koneista nyt puhellaan, niin pitäisikö molempiin veen puoliskoihin pistää vastukset?
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei pitäis, yhelle puolelle riittää. Mulla joskus oli sellanen jonka ostin ihan paikallisesta tarvikeliikkeestä eikä mistään usa shopista; siinä oli ohjeet mihin holeen se vastus asetetaan. Peltisarjojen takia se ei kuitenkaan sinne sopinut joten laitoin sen toisaalle ja hyvin pelas. On sellasiakin lohkoja joissa ei ol proppuja. Just näihin aikoihin varsinkin, jos hyvä tuuri on:)
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Chevyssä koko on muistaakseni 40,8mm, joka tapauksessa Nissanin lohkis sopii. Fomocoista ei kyllä ole kokemusta.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    sitaatit:

    "Tyhmä kysymys, mutta kun ilmeisesti V -koneista nyt puhellaan, niin pitäisikö molempiin veen puoliskoihin pistää vastukset?"

    "Ei pitäis, yhelle puolelle riittää."

    Muinoin 70-luvun lopulla Jyväskylän seudulla oli yksi 2,3 l V6 tanari (Ford 20M), johon omistaja nokkelana poikana asensi kaksi lohkolämmitintä.

    Mutta kyllä se yksi riittää veekoneeseenkin tehonsa ja sijaintinsa puolesta, eikä tarvi kahta töpseliä :smile:

    Eikä niitä lämppäreitä tosiaan tarvi mistään usa shopeista ostaa, sattui vaan olemaan helposti saatavilla.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kaikille V-8 tirsselin omistajille tiedoksi että yhtä lohkolämppäriä ei kannata laittaa vaan vesiletkulämppäri on oikea ratkaisu. Ite en laittais edes bensa veeottaan vaan toiselle puolelle. Esimerkkinä jos 500W vastus toisella puolella ja ulkona -25 ja lämmitysaika 1.5h niin ilman lämppäriä oleva puoli on vieläkin pakkasen puolella.
     
  13. kane

    kane 1st gear

    Mudracer...
    mulla on yksi lohkis kuskinpuolella, toi sun toteumus kolahti aika hyvin tuosta toisen puolen kylmyydestä.
    http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?mer ... g=6&ndid=3
    sijoitus A,C tarkoittanee että voi asentaa molemmin puolin lohkoa...
    Vesilämppäri on todella hyvä, kokemusta 83 6.2d Blazerissä... kun kytkee letkut oikein vesi kiertää lohkossa ilman sähköpumppua...
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Mudracer kirjoitti:
    "Ite en laittais edes bensa veeottaan vaan toiselle puolelle."

    Onko parempi jättää -25 celssiuksessa sitten lämmittämättä kokonaan?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vesiletkulämmitin ei ole koskaan lohkoon asennettavan lämmittimen veroinen.
    Itse asensin olds:n dieseliin noin 10 v. sitten budjetti syistä kaatikselta haetut lämmittimet (2 kpl). Reikä oli n. 38,? mm. Eli sopi ford v4 lämmitin saabista.
    Vastaavasti Chevyn bensa lohkoon ja fordin V8 dieseliin sopii suoran 4 lämmitin (Taunus). Reikä n. 43.? mm.
    Lisäksi olen sorvissa tehnyt paljonkin sovite renkaita käytetyn lämmppärin asennukseen.
    Suosittelen v8:n todellakin asennusta molemmin puolin kun sitä nestettä ja varsinkin rautaa on paljon lämmitettävänä.
    Elikkä euro foordit ovat otollisia elinten luovuttajia jenkkeihin!
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se on tehosta kiinni. Mulla on kuorma-auton letkulämppäri, vissiin 1500w? ja 6.2 lähtee ilman hehkuja käymään parin tunnin lämmityksellä pakkasella. Mutta se kaksi lohkossa on aina parempi kuin vain toisella puolella.
     
  17. DslCat

    DslCat Gearhead

    Oli mullakin 6.2:ssa Defan 650W lohkolämppäri vain toisessa lohkossa, mutta tuntui aika riittämättömältä.. 1 h tolpassa, ja - 10 C, niin ei se "malmikasa" ollut vastapuolen kannesta edes sula (jääkiteitä venakopassa).

    Mietin asiaa hommatessa tätä 6.5TD:tä, että kuis nalli kestää, jos laittaisin toiseenkin lohkoon;

    Eli 2x650W + 2200 W (sisätilan lämppäri)= 3.5 kW... 16 A kestää 3.68 kW - luovuin ideasta, ja päätin ostaa Webaston 5.2kW - aivan verraton kapine;

    30 min riittää siinä missä Defaa sai fiillosta yli 2 h, ja on välirahalle vastinetta, mm. riippumattomuus tolpista ja voi jättää päälle kun käy kaupassa...
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    fordin 390 fe-moottoriin (352-428) käy defan
    vastus 106, lisäksi tarvitaan sovite 31.Tämä
    tieto on defan luettelosta, asennuspaikka on
    apumiehenpuoleiseen ryhmään proput 1-3 edes
    tä päin.
    1 vai 2 vastusta V8:aan? Defan maahantuojan edustajan mukaan 1 riittää.Tosin esim. 6,2d
    2tuntuisi hyvinkin viisaalta , tosin on se Webasto viksu peli jos akut on kunnossa :grin:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: dart -66 2002-09-27 19:36 ]</font>
     
  19. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    Turhaa jahkailua, sanon minä !

    Osta 2 LOHKOlämmitintä jos riittää rahat ja kiinnostusta omaan jenkkiin.

    Itsellä on vain yksi, sillä oli siinä kiinni. Harkinnut kahta, muttei ole talvista ajoa niin paljon ja tallista lähtee . . .
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Kävin just tarvikkeessa katsoon Defan 1500w:sta. Se on kahdella letkuliitännällä
    (olikohan halk. jotain 25mm...?).

    Eli mistä kannattaa ottaa kylmä vesi:
    a) alavesi letkusta (helppo)
    b) lohkosta (millainen letkukara ...jne???)

    Jos valitset a:n, letku nousee vesipumpulle.=> kiertääkö vesi kunnolla lohkossa?

    Yläletku esim. sis.lämppäriletkuun jotta saa veden kiertään lohkon kautta...?!!

    Yksi tarvikeliike sanoi ton yleismallin asennuksen tulevan lämppäri letkuihin..???
    Lähteekö neste kiertään ihan oikeasti...heh...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2002-09-30 13:00 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!