Moottorilämmitin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Arnes, 27.9.2002.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla oli letukan 307 bensakasissa yksi defa lohkolämppäri, kuskin puolella taaempi roppu tais olla "virallinen" ohjeiden mukainen asennuspaikka.

    Jokatap. lämpeni hyvin, en muista vastuksen tehoa, mutta lumi suli konepelliltä, kun oli mieto -5pakkasta, ja töpseli kiinni 1.5h. Ja koko kone oli molemmista venakopista koittaen tosi lämmin. Ja käyntiin ilman ryyppyä ja toimi kuin kesällä. -25pakkasellakin kyllä lähti ilman lämmitystä, jos oli tarve.

    Kovemmilla pakkasilla (-20 tais olla pohjat) en myöskään huomannut kädellä koittaen eroa vasemman ja oikean kannen/venakopan välillä.
    Mutta en myöskään mitannut jotta asia olis mitenkään tieteellisen tarkka.

    Mutta ainakin chevyn (pikkulohko)pensakasissa tuntui yks lämppäri riittävän. Vesihän lähtee kiertämään, kun se lämmetessään pyrkii nousemaan ylöspäin joten lämpö leviää aika tasaseen ympäri mottia. Ja johtaahan se valurautakin sitä lämpöä toiselle puolelle..
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulla on 3.0/6zyl. koneessa sellainen letkumallin lämppäri.
    Elikkäs se vastus on sellaisessa noin 15x20x5cm kotelossa.
    Jäähdytinnestetilavuus 4-8 litra teho 500w
    8-12 litraa teho on 750w
    Suurin taisi olla 2500w ja käyttökohde kuorma-autot.

    Teholtaan tälläinen "kierrättävä letkulämppäri" on todella huippu.
    Viimesyksynä asensin,eikä tarvinut pettyä.
    Pakkasta -25 ja auto roikkaan->puoli tuntia riittää.Väännät virrat päälle ja vilkaiset lämpöviisaria,kas sehän kohoaa ylöspäin.

    Lämppäri pitää valita nestetilavuuden mukaan,sillä liian tehokas lämppäri vain napsauttaa ylikuumenemissuojan päälle kun neste ei kierrä tarpeeksi.

    Tulo lohkosta alhaalta.Lähtö mahdollisimman ylös.Itsellä lämppärin poistoletku menee vesipumpulle t-haaralla.Toimii.

    Ja todellakin kyseinen lämppäri kierrättää!!! vettä lujaa!!!!!
    Jopa kansi on mukavan lämmin.Aivan kuin olisi tullut vartti sitten ajosta!!!!!!

    Suosittelen!!!Paljon tehokkaampi,kuin perinteinen ja ei sen suurempi virrankulutus.

    Ei kannata muuta harkitakaan.Ne tuplalokilämppärit voi tuon kapineen myötä unohtaa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. kane

    kane 1st gear

    Mitenhän onnistuu jos ottaa kylmän nesteen alavesiletkusta elementti viereen ja toinenletku ylös lämppäriletkuun...?
    Muistaakseni noin laitoin Blazerissä ja hyvin toimi...hmmm...
     
  5. mterva

    mterva 1st gear

    mä hommasin kan ton webaston kun huomasin lohkiksen olevan hidas ja tolpat tuntuu olevan kortilla.

    mahtaako 6.2d lohkossa olla jotain reikää lohkon takaosassa, johon sais lämppärinkennon paluuputken kiinni...

    kattelin hanttarin puolella olis joku salmiakin mallinen lätkä imusarjan takana. paikka olis loistava, mutta mitä mahtaa olla sen takana...
     

Kerro tästä muillekin!