Moottorin huohotus???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juuv8, 17.3.2016.

  1. juuv8

    juuv8 1st gear

    Elikkäs, kaverilla on silverado 6.5td ja moottorissa öljyvuotoa. Kaverin autossa on vapaavirtasuodatin. Eräs mies tämän nähneenä sanoi, että niin ei saa olla, koska jenkissä huohotin pitää nimenomaan mennä ilmanputsariin, koska silloin huohotin puolella on imua, tai jotain tällästä. Itse en ole koskaan kuullut moisesta mistään autosta puhuttavan, mutta kyseessä on vain jenkit. Pitääkö kyseinen väittämä paikkansa?? Itsellä kans orkkis putsari otettu pois ja tilalla vapaavirtasuodatin. Pitääkö ruveta ruuvaamaan vanhaa takasi...???
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Orggis systeemissä siis ilma imetään ilmanputsarin kotelosta eli pölyä ei pääse kovin paljoa kampikammioon/koneen sisälle. Huohotus höyryt taasen imastaan imusarjaan PCV venttiilin läpi.
    [​IMG]

    Törkkää vaikka tämmösen venttiilikoppaan.
    [​IMG]
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei kyllä 6,5td diisselin huohotuksella ole mitään tekemistä ton kuvan kanssa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. JKF

    JKF Gearhead

    Ainakin jos se CDR -venttiili on paikallaan ja letku vedetty siitä suoraan ilmakehään, niin kampikammion paineet nousee jonkinverran.
    Taannoin omassa 6.2 koneessa kävi niin, että vuoti öljyä norona kampuran takapään tiivisteen suunnilta kun koitin laittaa huohotuksen suoraan pihalle. Muutoin ei vuotanut juuri ollenkaan.

    Tuola juttua liittyen aiheeseen:
    http://www.thedieselpageforums.com/tdpforum/showthread.php?t=19925
     
  5. jarona

    jarona Gearhead

    Semmonen joka tajuaa tuota enklantia enenpi vois tuon suomentaa, kiitos!
    Hermo menee ku yrittää tankata ees taas ja vielä uuvelleen...
     
  6. juuv8

    juuv8 1st gear

    Eli parempi laittaa orkkis suodatinkotelo paikalleen. Eikös niihin orkkis koteloihin saa vapaavirtasuodatinta myös? Kiitos vain kaikille vastanneille.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näköjään siis samanlainen systeemi kuin vanhoissa ford/international koneissa. Korvausilmaa ei tule mistään, vaan kampikammiossa on alipainetta sen verran kuin ilmanputsarin imuvastus saa aikaan (riippuu myös paljonko kone puhaltaa ohi, jos puhaltaa tarpeeksi niin imu ei riitä). Jos taasen tulee liikaa alipainetta niin CDR venttiili puuttuu peliin, ettei mene öljyt imusarjaan.
    En oikeen tiiä mikä on vapaavirtasuodatin, laittasin hyvän (esim delco, WIX) paperipanoksen ja vaihtasin ajallaan.
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuntuu tuo vaparisuodattimen merkitys olevan aika monellekkin epäselvä kun siitä niin paljon vieläkin turhaa vääntöä käydään... Siis orkkis paperisuodattimethan tehdään kyseiseen autoon suurinpiirtein niille kyseisille tehoille maksimi suodatustehoa ajatellen,jos koneeseen reilusti tehoa lyödään lisää niin tottakai se sillon tarvii vapaampaa ilmankulkua. Eli vapari on SALLIMASSA lisätehoja,ei sinänsä tuomassa niitä. Ja monet vaparitkaan ei tue kun esim.300 heppaan asti joten jos pellin alla on reilummin torkkelia niin kyllä kannattaa hiukan miettiä minkä filtterin sinne laittaa. Mä tykkään öljyttömästä apexista noissa bensavehkeissä,helppohoitonen,kestävä ja limittiä jonnekkin 500hv nurkille. Mutta vakio 6,5 kiisseli ja tällä huohotinsysteemillä....voi tosiaan tossa olla että vapari vaan heikentää huohotintehoa entisestään. Huohottaako muuten porukoilla yleensä 6,5td:t tikun putkesta tyhjäkäynnillä? Ja huohotus loppuu kun nostaa hiukan kierroksia?
     

Kerro tästä muillekin!