moottorin kannattimien lujuus laskenta?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Konekolli, 6.4.2012.

  1. Konekolli

    Konekolli Gearhead

    Ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi ajattelin tehdä osani ja asensin el caminoon mersun puhtaaman diesel moottorin. mutta nyt on maailman pelastamisen tiellä haalareihin pukeutunut katsastus mies joka vaatiin lujuus laskelmat moottorin kannattimista.. joissa aine vahvuus on parhaimmilla 30mm vähimmillään 10mm

    voisko noi laskea jotenkin yksin kertaisesti esin joku free ohjelma? vai vaihdanko konttoria kuten kaveri jo neuvoi?
     
  2. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Jos kannatin ei ole muodoltaan mutkikas niin laskennan voi tehdä ilman tietokonettakin. Osoitat vain, että suurin jännitys on riittävällä varmuuskertoimella isompi kuin materiaalin suurin sallittu jännitys, joka tavallisellä teräksellä on yleensä 235 tai vähän paremmalla laadulla 355 MPa. Lujuuslaskentaohjelmista on monella valmistajalla saatavana rajoittettu kokeiluversio. Laskentatekniikan nimi on FEA tai FEM, ja Googlessa näyttää olevan useampikin tarjolla tuolla hakusanalla ja free tai trial version tms.
     
  3. jake74

    jake74 1st gear

    millon ne on lujuuslaskelmia korvakoista alkaneet vaatiin. ainaki meillä päin riittää tähänpäivään asti että on asiallisesti tehty.
     
  4. JnZm

    JnZm Gearhead

    Tsekkaa YV
     
  5. cuda69

    cuda69 Gearhead

    vie sille malliksi mersun orkkis alumiinikuorinen pallo joka hajoaa normikäytössäkin alle 300tuh km,tai jos tökkää johonkin ni murtuu samantien.
     
  6. Konekolli

    Konekolli Gearhead

    Tuntuu olevan konttori kohtainen, eli mielivaltainen tuo laskelmien vaatiminen ja ymmärtääköhän hän itsekkään, niistä mitään... ja jos ymmärtäisi olisi työpaikka oletettavasti toimisto eikä rasvamottu.
    Ne mersun alkuperäiset alumiini seos korvakot hajoaa jo lattialle pudotessaan.

    Viisaampi otti jo yhteyttä joten eiköhän maailma tältä erää saada jo pelastettua :pinup:
     
  7. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Monta vuotta sitten oli sama tilanne kun muutoskatsastin Indenorin dieseliä Ford P100 pickuppiin, tosin en sinänsä ihmettele kun toinen moottorinkorvake oli tämän näköinen, orkkis oli kolarin takia mennyt poikki.

    Kysyin inssiltä että mistäs pirusta mä moisen laskelman taion, vastasi että laske vaikka ite... Tuossa on linkki lopputulokseen, kun sattui koulussa menemään sattumalta juuri kurssi aiheesta. Inssi kattoi paperia viis-kymmenen sekuntia, ilme oli :odroll: ja totesi sitten että joo eiköhän toi sit kestä :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!