Moottorin kumityynyt (ja korvakkeet)?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tylsä Rautasaha, 21.10.2004.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    On menossa '66 Belairiin isolohko, mutta vähän olen huuli pyöreänä kumityynyhommelien kanssa. Näyttäisi että jossain mainostetaan tiettyjen kumityynyjen sopivan kaikkiin V8 koneisiin jotain '62-'68, jossain taas on ihan omat tyynyt '65-'66 isolohkolle. Onko nyt niin että noissa erot on sitä luokkaa että nuo "oikeat" tyynyt tarvitaan vain 100 pisteen entisöinnissä, eller hur?
    Ja runkoon tulevia korvakkeita onko noissa paljon erilaisia ollut? Mulla on jotkut '65:n korvakkeet joiden pitäisi kuulemma sopia.
    Tarkoitus olisi kaikesta huolimatta tehdä homma ns. kunnolla, eikä vain sinnepäin.
     
  2. jannis

    jannis Gearhead

    tyynyt kuntoon tyylikkäästi

    Mulla oli aikoinaan Newportista revenny tyynyt halki. Siis kahteen kappaleeseen eli molemmista tyynyistä oli erikseen koneen korvakkeet ja runkoon tuleva lätkä erillään. Onneksi tuttavapiiriin kuuluu vanhanajan kunnon rengaskorjaamon omistaja. Siellä pantiin se runkoon tuleva osa plaaniin (vähän alasimen näkönen höyryllä kuumeneva metallimöhkäle) sitte seuraavaks murtumakohdan päälle siivu vulkanointikalvoa ja korvake siihen päälle. pieni puristus koko pakettiin käsipuristimella ja lämmöt päälle. Koska murtumakohta oli vino, laitoin myös sivuttaistuet puupalikoilla ja käsipuristimilla. Tunnin päästä otettiin pois ja vuolin mattoveitsellä yli pursuneet kumit pois. Ja tuli vitun hyvä. Auto oli mulla vielä sen jälkeen n, 4 vuotta eikä myyntihetkellä ollu ainakaan mitään muutosta tapahtunu kumin kestävyydessä. Meet vaan sellasseen kumiliikkeeseen, mikä pinnottaa vielä esim. kuorma-auton renkaita, niin löydät sieltä sitä vulkanointikalvoa. Voi myös tehdä kotioloissa hellalla, kunhan hommaat ensin jonkun umpirautapalikan, jossa on reikä sille kumityynyn laipan pultille, että se laippa saa tasaisen kontaktin lämpölähteeseen. Mutta pidä ikkunat auki.
     
  3. slow down

    slow down 1st gear

    Chevyn vanhemmat kumityynymallit (ne joissa kumityyny pultataan koneeseen) ovat aika pitkälle vaihtokelpoisia, ainoat varsinaiset erot ovat rungonpuoleisen kidan leveydessä. Leveämpää mallia käytettiin lähinnä isolohko ja HiPo pikkulohko malleissa. Eri disainia kyllä löytyy kummastakin versiosta, kannattaisi ehkä valita sellaiset mallit jotka on varustettu "kolariraudoilla" jotka tavallaan sitoo raudat toisiinsa vaikka kumi ratkeisi. Tosin tällaisen kumityynyn vaihtaminen kone paikallaan on melko tuskallista.
     
  4. pequli

    pequli Gearhead

    Rungon puoleisista korvakkeista omien kokemusten perusteella sen verran, että ainakin 65:en korvakkeet sopivat suoraan 67 runkoon, joten kyllä niiden täytyy 66:eenkin sopia. 65 ja 66 alustat lienevät identtiset, 67 vaihtuu ohjauksen osat.
     
  5. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Kiitoksia. Eikai sitten muuta kun kumityynykaupan kautta rakentelemaan. Kunhan kerkiäis, kun on niin KIIRU ettei mittään kerkee tekemään.
     

Kerro tästä muillekin!