Moottorin lämpötilan vaikutus kulutukseen

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 4.5.2019.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Kyse nyt siis perus kaasarivehkeistä.

    Vaihoin 93C termarin tilalle 71C ja tuntuu et kulutus nous varmaan puolella.
    Totta vai tarua? Miksi?
     
  2. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Totta. Moottori ei ole optimi lämpötilassaan. Käy liian kylmänä.
     
    Camino'79 ja Karpov tykkäävät tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Mutta miksi jos huipputeho esim saavutetaan paljon kylmemmällä moottorilla?
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ota termari pois ni kulutus kasvaa entisestään.

    Tiisselissä mitä kuumempana käy ni sitä parempi hyötysuhde, muistaakseni. Pensakoneellekin joku teoreettinen optimaalinen lämpötila on ku vaan muistas. Oliskos 71c asteinen ollu vaihettu tehontuottoa silmällä pitäen? Muistelisin että tuota luokkaa olis ollu paras, jos stripillä käy riuhtomassa.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Huipputeho ja kulutus ei liity toisiinsa kuin sillä, että sillon se on maksimissa :D


    Miksi laitoit 70 asteisen? 82 lie yleinen matalatermari
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Koska voimaaaaaa! :rotfl:
    Taidan nakata takasi ton 93C vaan ku kotia pääsen ja lähtee ajelee, en usko tätä eroo todeks enneku sen totean!
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    en ole varma mutta veikkaisin että kyse voisi olla täytös vs. hyötysuhde. Saat paremman täytöksen "kylmällä"koneella matalammalla hyötysuhteella.

    tämä on vain arvaus joka kykenee selittämään kulutuksen nousun normi ajossa kuten myös tehojen nousun kaasu pohjassa.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Mieluummin se 82 tienoon, saat edes vähän lämpöjä jos pitää termarien kanssa kikkailla
     
  9. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Turhaan kuluttaa moottoria liian viileänä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  10. Mites semmoinen ihan niinkin eksoottinen ajatus, että laittaa semmoisen termostaatin kuin valmistaja on laittanut alunperin. Joskus se kyllä vaatii hiukan tutkimista, mutta esim. Chevyn pikkulohkosta löysin tämän:

    67's came with 180* 'stats per Chevy Engineering specs and the '67 AMA submissions. Don't have the pre-'67 Chevy documents, and none of the owner's manuals (or Shop Manuals) list the 'stat spec, but all midyears had exactly the same cooling system.

    Kun muuttaa fahrenheitit celsiusuksi, niin 180 fahrenheittia on noin 82 celsiusta.
     
    Muokattu: 4.5.2019
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Koska ei ole mitään syytä käyttää talvella sitä noin kylmänä, tohon SBM kun vaan ei saanu yli 93C termaria ni sillä mentiin talvi sit.
     
  12. mpower

    mpower Gearhead

    Kokemukseen perustuvan moottoridynamometrissä ajon perusteella 2 litran Volvon semmonen väljä vinokone kehittää 1-2 hevosvoimaa enempi mitä kuumempi!Se oli sitä surutonta nuoruusaikaa kun moottorijarrun käyttöä veljeni kanssa opiskeltiin!:)100-102 hevosvoimaa tuli!
     
    KajS, Jooli ja xarper tykkäävät tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Kokeilua lähinnä oli kun ei aikasempaa omaa kokemusta asiasta, kaikkee pitää kokeilla :D
     
    DX ja sdfsd tykkäävät tästä.
  14. Tässä on Moparjuttua:

    The specified thermostat temperature is 180° (meaning the thermostat opens and allows the antifreeze into the radiator when the fluid reaches 180°) for Mopar vehicles through 1967 without CAP (“Clean Air Package,” Chrysler’s first emission control system). That’s true for Imperial, Chrysler, Dodge, and Plymouth.

    Starting in the late 1960s, higher-temperature thermostats—185°, 190°, 195°, and even 200°—were installed at the factory to help clean up emissions. Hotter coolant means more complete combustion because of less quench-out, so there would be fewer unburned hydrocarbons (HC) and carbon monoxide (CO) in the exhaust. But higher combustion chamber temperatures also mean more oxides of nitrogen (NOx) in the exhaust, so starting in 1971 the factory began backing down on thermostat temp—from 190° to 185°, for example; specifics depended on engine and configuration. But then in 1973, valve-regulated exhaust gas recirculation came along as an effective NOx control strategy, so thermostat temps started climbing again; the spec was 195° pretty much across the board by 1974.

    Elikkä Mopar on tykännyt käyttää alunperin tuota 180/82 asteista ja saastevuosien myötä kasvoi siihen 200/93 asteiseen termostaattiin.

    Hot Rodissa oli muuten mielenkiintoinen huomio moottorin lämpötilasta:

    Whenever ambient temps rose over 80 degrees, coolant temps of 190 to over 200 degrees would cause the big R/T to detonate using 93-octane pump gas.
     
    KajS ja xarper tykkäävät tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    ^ sepäs oli selkeästi ilmastu. Varmaan vielä ton E85 kanssa korostuu tuo lämpötila "ongelma" vrt bensa.

    Noh pitää saunan jälkee keksiä joku lähikunta mihin kurvailla ja kattella taas mitä toi nappaa nyt ku matka-ajossa on seokset kohillaan ja tuo 93C takas paikallaan.
     
  16. Karpov

    Karpov Gearhead

    E85 kestää nakutusta kyllä... Ja voi peli käydä viileempänä sen kanssa kuin perus bensalla
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kaipa se hyötysuhde sinällään kasvaa kun bensiini höyrystyykin paremmin jolloin varsinkin matalien kierrosten hyöty paranee/nimenomaan kulutukseen vaikuttavat kierrokset.

    Ja tosiaan liian kylmänä mäntä/pyttyvälykset persiillään ellei niitä oo hierottu sen mukaan että olisivat kohdillaan "liian kylmänä"? o_O joten onhan siellä puristukset ym. Periaatteessa huonommat jne.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Nyt kun tuli asia puheeksi ja aloin itse ajattelemaan asiaa niin mulla taitaa kanssa olla sbc kanssa joku 72 termari ja se tuntuu kuluttavan "vähän liikaa" vaikka on fitech. Täytyy tarkistaa termari.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  19. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Puikissa oli 170F/77C termari ja laitoin siihen 195F/90,5C etanolikonversion yhteydessä perustellen itselleni hyötysuhteen paranemisella sekä öljyjen puhtaampina pysymisellä. Ecuun tuli powerlogger piiri jolla pääsen ihmettelemään moottorin parametreja, tein muutamia testilähtöjä suljetulla alueella ja näyttää siltä että vedon aikana lämpö laskee muutaman pykälän ja nousee sitten vedon jälkeen ylös. Flekti käynnistyy 195F joten pyörii kyllä turhaan normiajossa, joko pitää etsiä vähän kylmempi termari tai pyytää lastuntekijää muuttamaan lämpöä korkeammalle.

     
  20. hantta

    hantta Gearhead

    Ihan heti en lähtis tuomitsemaan kylmemmän koneen kulumista, vrt. veneenkone, joka on todella kovilla, ja raakajäähdytteinen käy alle +70 aste ;)
     

Kerro tästä muillekin!