Moottorin lämpötilan vaikutus kulutukseen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 4.5.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kestääkö venekäyyässä moottorit yhtä hyvin kuin autokäytössä?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    On kosolti esimerkkejä veneenkoneen kestosta, mutta kerron yhden: Vene, 33 Chris- Craft Cataliina, omakotitalon kokoinen kerroshökötys, varustettu 2x 350 Letukan raakavesijäähdytteisillä pikkulohkoilla, vm. 73, vene joka kesä aktiivikäytössä, ja kulkeakseen plaanissa, piti kaasuja pitää lähes pohjassa, ja näiden huviajojen lisäksi veneellä hinattiin kahden kesän aikana hirsimökin hirret useassa erässä ulkosaaristoon yms. Koneet vaihdettiin dieseleihin, ja nämä bensakoneet menivät autoihin, ja toinen purettiin varoiksi, koska oli väärinpäinpyörivä, joka muutettiin autokäyttöön sopivammaksi rotaatioltaan. Kone ei ollut vähääkään kulunut, kävi hienosti, ei kuluttanut öljyä ja toimi autossa tosi hienosti. Tämä swappi tehtiin -90 luvun lopulla ;)
     
    KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    pitää muistaa myös se että termarin "lämpötila" on eri juttu kuin koneen lämpötila ja väittäisin kauheella kuormalla käyvän koneen termarilämpötilan ja moottorilämpötilan -eron olevan suurempi kuin pienellä kuormalla käyvän.

    Toki en tiedä onko tollasissa veneissä mitään termareita.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Njuu, niin kauan kun jäähdytys pelaa ja lämmöt pysyy. Vene toki hörppii aina viileää vettä vs glykoli
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos on termarin lämpötila, niin luultavasti on myös se termari :(
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ilman termaria ja keväinen/syksyinen vedenlämpätila niin ei varmaan veneen pata paljoa lämpeis?
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei tod. Muuten tuo veneen termarihässäkkä poikkeaa auton vastaavasta, että kylmänä se pyörittää yhtä ja samaa vettä lohkossa ja kansissa, ja kylmä ryntäilee suoraan pakosarjoille, kuumana sitten suurin osa vedestä kiertää koko koneen mennäkseen pakosarjojen kautta pihalle, tai merelle. Lämpötila on siksi matala, koska suola kiteytyy kanavistoihin yli +65 asteen ;)
     
    Custom_Rod ja Karpov tykkäävät tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    xarper tykkää tästä.
  9. Minusta tuo testi on hiukan holmö. Ensinnäkin moottori on kauniisti sanoen vähemmän katuystävällinen ja sitten toinen seikka, että testatut termostaatit on äärivaihtoehtoja:

    [​IMG]
    Olisi ihan kiva tietää, että paljonko sitä tehoa olisi tullut jollain perus 180/82 asteisella termarilla.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kun en näköjään löydä sitä 4-tahti moottorin viritysopusta mistään hyllyistäni niin pakko turvautua Fuselagen linkkaamaan sivustoon. Siinä kirjassani puhuttiin juurikin termostaatin ja lämmön vaikutuksesta liittyen tehoon. Siksi kysyinkin topicin aloittajalta termostaatin vaihdosta liittyiskö tehon lisäykseen. Hankin itsekin aikoinaan sen opuksen innoittamana reilu 70 asteisen termarin viilaamaani koneeseen. Siitä on ainakin 25 vuotta joten tarkkoja yksityiskohtia käytännössä en muista. Kuitenkin joku muistikuva on siitäkin että on tutkittu mitä kuumempana kävisi kone sitä parempi hyötysuhde olisi siis myös bensa eikä pelkästään tupaöljymoottoreissa.
     
  11. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Itsellä BMW:ssä on 728:ssa 97 asteinen termari josta tiputetaan kaasua reilummin painaessä lämpö 82 asteeseen. 740:ssä taisi termari olla 108 asteinen ja siinä se pudotetaan muistaakseni 85 asteen nurkille ellei myös tuohon 82 asteeseen (nyt ei muisti riitä noin tarkkaan)
    Molemmissa sähköllä ohjatut termostaatit siis.

    Tuon perusteella sanoisin että 82 on hyvä termari tehon kannalta.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Varmaan termari ja muissakin jutuissa kannattaa miettiä auton käyttöä? Jokapäiväisessä ajossa ei varmaan kannata viileempi termari ja kasvanut kulutus lisäheppojen takia. Kiihdytysvehkeissä ei laturiakaan ym taida olla tehoa viemässä? Ja onhan noita underdrivepulleita ja sähkövesipumppuja ym mikä millonkin tilanteen mukaan.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    minä olen käyttänyt noista 82 asteisia paitti niissä missä on joku tbi tai vastaava hullu ohjaamassa. Niihin olen pistänyt sellasen kun sinne on alunperin laitettu.

    Kulutus ei ole kasvanut, samaa menee mitä kuumemmillakin. Ajan tosin lähes pelkästään matkaa ja hieman hitaampi lämpeäminen (erityisesti jos ajaa flekti paikallaan talvitermarilla tai joku koko ajan hirmusesti puhkuva visko) voi tehdä pätkäajossa ehkä jotain isoja kulutuseroja.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Jos ajelet E85:llä kannattaa koneessa olla sen verran lämmintä että öljyt ovat >78 asteiset.

    Etanoli kun haihtuu tuossa lämmössä niin ei pääse kerääntymään öljyn joukkoon niin paljoa.
     
    Karpov, xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Tätä mietin kanssa mutta veikkaan että öljyt käy kuumempana kun pakkasneste, mutta huomas kyllä öp mittarissa selvän eron ton 71C ja 93C välillä, melkein kilon nous matka-ajossa paine, tuo 5 baria/2500 rpm nyt aivan liikaa, reilu 4 baria mitä aikasemmin sekin liikaa ja kylmällä moottorilla 7 baria ku yli 1500rpm... Turha keksintö vissii moinen HV pumppu tämmöses katuvessassa.

    Mutta tolla 93C termarilla ei ollu talvellakaan sen enempää ongelmaa että öljyt ois etanolisoistuneet, eli sillä haihtuu ainaski tehokkaasti kyllä viinat öljyistä.
     
  16. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Melkoiset paineet kyllä.

    Öljy lämpenee hitaammin kuin jäähdytysneste joten jos ajo on lyhyttä voi tuo skenario olla mahdollinen.
    Kyllähän öljyt ovat pidempään ajettaessa varmastikkin tarpeeksi lämpimät.
     
  17. 3964

    3964 3rd gear

    Öljyn lämpö nousee tosi hitaasti koneessa jossa ei ole lämmön vaihdinta.

    Pari autoa missä ollu öljyn lämpömittarit ja molemmilla kerroilla ihmetelly sitä lämpeemisen hitautta.

    Sitten kun käyntilämpö on joskus saavutettu ni ölpän lämpö keikkunut 75-120 asteen välissä rankaisu asteesta riippuen.
     
    Karpov tykkää tästä.
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Öljynpainetta ohuesti sivuten, kun Oldsmobilen korjaamomanuaalissakin Suomen oloissa voi käyttää taulukon mukaan 10w-30, miks näihin perus vessoihin ängetään kylmässä Suomessa jotain 20w-50 öljyjä? Monasti ihmetelly...
     
    dart -66, Karpov ja xarper tykkäävät tästä.
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Ja minä ihmettelen samaa, aina ja edelleen. Varsinki tehdyissä koneissa... Loppuunajetut paskat erikseen.

    Talvella piti ite ajella 0W30, nyt on 5W50 ku aattelin tossa ku rupes lämpösemä lupaamaan et "laskeehan ne paineet varmaa liikaa".
    Mutta selviää ku laittaa orggispumpun takasin ja sen kaa sit 10W60 tjsp, saa kylmänä painetta alas ja kuumana jos pysyis sopivana kans sit.
     
    Karpov tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No vaikka siksi, että tallissa on muita vehkeitä, joille 20w-50 on ohuinta lirua, mitä sisään sopii kaataa ja sitä jää aina kannuihin ylimääräistä ja sen voi käyttää pois vaikka kesäautossa.
     

Kerro tästä muillekin!