Moottorin muutoskatsastus suurempaan alle 20% tehonlisäyksellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BB-Aki, 13.10.2022.

  1. BB-Aki

    BB-Aki 1st gear

    Pyytäisin tietoa miten tarkalleen toimitaan, kun ei-vähäpäästöiseen autoon vaihtaa nykysäädöksillä paljon suuremman koneen, mutta kuitenkin niin, että tehot eivät nouse yli 20% vaihdon yhteydessä.

    Autossa on pikkulohko, joka vaihtuisi hyvin matalavireiseen isolohkoon. Kyseistä autoa ei ole alunperin saanut tehtaalta isolohkolla.

    Uusi moottori on itse rakennettu nurkista olleista aftermarket osista, eikä ole mistään autosta tai mallisarjasta kotoisin. Uusi moottori on alkuperäistä isompikokoinen ja vähän painavempikin, mutta autoa on kevennetty saman verran muualta, joten kokonaispaino ei muutu operaatiossa lainkaan.

    Minulla olisi tietenkin tehonmittaustodistus esittää, että teho ei ole noussut liikaa.

    Mikä on oikea marssijärjestys kun tälläisen isomman moottorin haluaa otteeseen katsastuksessa? Nykyäänhän ei pitäisi olla mitään rajoitusta, kuinka ison voi asentaa. Onko kuitenkin käytännössä jotain näkymättömiä sääntöjä?

    Aihe varmaan kiinnostaa monia, onko kukaan jo tehnyt tällaista moottorinvaihtoa? Lueskelin netistä aiheesta, mutta mistään ei löytynyt tarkkaa faktatietoa.
     
  2. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Miksi haluat muutoskatsastaa? Tuskin ne konttoreilla yleensä ees erottaa että minkä kokonen kone siel on.
     
    impala67 tykkää tästä.
  3. BB-Aki

    BB-Aki 1st gear

    Haluan koneen ehdottomasti otteeseen, sillä ei ole takeita millaiset tarkistukset ja säännöt on joidenkin vuosien päästä. Jo nyt kun katsomme taaksepäin, saavat esim. vanhat aikanaan myönnetyt turboluvat olla voimassa, mutta uusia ei samoilla ehdoilla enää saa. Luvan saaneet autot ovat harvinaisempia ja arvokkaampia.

    Lisäksi minulle on vuosikatsastuksessa välillä valitettu jopa vaihtuneesta pikkulohkon imusarjasta. Puhumattakaan, jos siellä on tall-deck isolohko, joka on täysin erinäköinen ja kokoinen, kuin alkuperäinen moottori. Lisäksi en halua olla jokavuosi olla varpaillaan, miten tässä nyt taas käy.. Joten edelleen kokemukset kiinnostaisivat, niiltä jotka asiasta tietävät?
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuota noin, onkos tommosella enintään 20% tehonkasvulla jotakin merkitystä? Eikös ne uudemmat säännöt, jotka myös poistivat moottorin koon kasvatukselta rajat, anna ihan toisenlaiset kaavat tehon nousuun. Alkuperäisen tehopainosuhde johtaa johonkin ryhmään, jonka kautta teho saa nousta tapauksesta riippuen jopa tuplaksi. Paitsi rodisäännöt, joissa tuli max 100 kW, jos autosta löytyy muutama lueteltu ominaisuus.
     
  5. BB-Aki

    BB-Aki 1st gear

    En ole ihan varma mitä tarkoitat, mutta jos teho nousee yli 20%, koskee moottorinvaihtoa eri säännöt. Siksi on erittäin olennaista, että teho ei tapauksessani nouse yli 20%. Haluan siis pysytellä siinä helpommassa ryhmässä.

    Tuolta voit lueskella mitä tapahtuu jos teho nousee yli 20%

    https://www.wheels.fi/muutoskatsastus-ja-moottorin-vaihto-saannot/

    Tehopainosuhde ei ole tapauksessani ongelma, eikä myöskään autoni ole rodi.
     
  6. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    "3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman, että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi."
    Miten tota voi selvemmin enää sanoa? Ja se +20% on sitten siitä alkuperäisestä moottorista eikä mahdollisesti jo kerran vaihdetusta nykyyisestä.
     
  7. BB-Aki

    BB-Aki 1st gear

    Kyllä, sen ymmärsin että 20% laskien alkuperäisestä moottorista. Mitä tarkoitat että ei voi enää selvemmin sanoa, sitäkö että konttorilla moottorinvaihdon hyväksyminen on noilla ehdoilla täysin varmaa vai jotain muuta?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuo 20% oli ahdistava. "Laillisesti" toimien ei oikeastaan voinut tehdä mitään mullistavaa. Nurkista etsittiin jopa chevyn 262 moottoreita, 110 hp sae netto, joiden perään vaihtui vähintään 350, jossei 383, heti kun silmä vältti.

    Kun uusimmilla säännöillä moottorin iskutilavuutta ei ole lainkaan rajoitettu ja moottorin teho saa muuttua tämän säännön kohdan mukaan:

    "Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja: 1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW; 2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW; 3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW; 4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW; 5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW. Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7- kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."

    Niin nyt ihan aidosti ja oikeasti voi tehdä melko merkittävän moottoritehon kasvatuksen. Jos sitten sattuu joskus jotakin, niin onnettomuustutkijalautakunta hykertelee tyytyväisyyttään, kun "kaikki oli ihan kunnossa". Ajoneuvon muuttaminen vertailuautoa vastaavaksi ei ainakaan vanhalla jenkillä ole kummoinen homma. Joskus saattaa joutua laittamaan pykälää isommat jarrut (mikä olisi ihan hyvä tehdä vaikkei vaihtaisi moottoriakaan), mutta aina ei tule sekään vastaan, tai ei vain ole suurempia jarruja saatavilla.
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Lähtisin ratkaisemaan hommaa kysymällä siltä katsastuskonttorilta missä meinaa auton leimata. Ihan vaan, koska tässäkin hommassa on katsastajakohtaisia eroja.
     
    Gary Grand, teippi-mikko, LehtinenA ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    No tämäpä juuri vaikka näinhän ei pitäisi missään nimessä olla...

    Oman "väärän merkkisen" projektin yhteydessä osoittautu toi muutoskatsastaminen moottorin vaihtoon (ja ahtimen lisäykseen) haastavaksi.
    Kävin läpi 6 katsastuskonttoria ja vasta kuudes sitten otti asian hoitaakseen ja siellä kaikki meni juuri niinkuin uudessa määräyksessä lukee.

    Mutta palaten aiheeseen, teknisestihän kysyjällä siis vissiin on moottorista tehonmittaus todistus missä lukee mistä osista moottori on kasattu.

    Eli tehonmittaustodistuksesta pitää löytyä tieto seuraavista kamppeista jos/kun tämä meinataan leimata omavalmistemoottorina:
    - lohkon valmistaja/merkki
    - moottorin iskutilavuus
    - kampiakselin merkki ja iskunpituus
    - sylinterikansien merkki ja malli
    - imusarjan merkki ja malli
    - kaasuttimen (?) merkki ja malli
    - tällä kombolla saatu teho- ja vääntökäyrä

    Jos teho pysyy alle 20% ALKUPERÄISEN (eli tehtaalta koppaan asennetun) moottorin tehon, se ole muuta kun esittää tehonmittaustodistus konttorilla konepelti auki ja pyytää leimaa paperiin. Puntarilla todennäköisesti joutuu kans käymään konttorilla, mutta senkään ei pitäisi olla ongelma. Tietty etuakselipaino voi olla rajoilla ja se kannattaa ottaa huomioon esim akun siirrolla takakonttiin...

    Näin niinku teoriassa :D


    Se sitten tietty on oma hommansa kuka mittaaja laittaa nimensä semmoseen tehonmittaustodistukseen missä on 8litran isolohkosta otettu "selvillä aftermarket viri-viri-osilla" orkkis nuhaseen 150-200heppaseen pikkulohkoon nähden huimat 19% enemmän tehoa...

    Traficom valvoo nykyään TARKKAAN kaikkia tekniikkaan liittyviä muutoksia/katsastuksia ja tästä syystä kaikki dokumentit digitoidaan katsastuksen yhteydessä. Myös katsastaja tuntuu olevan suuressa vastuussa nykyään tekemistään muutoskatsastuksista, niin eivät kauheen helpolla anna ylilyöntien tapahtua omalle kohdalleen.
    Eli jos katsuri "näkee" taikka "epäilee" että häntä koitetaan koijata, saattaa hän laverralla traficomiin tehonmittauspaikan ja sitten pahimmassa tapauksessa ruvetaan tutkimaan ja hutkimaan :D:D


    Mutta komsii-komsaa, ei muutakun laput kouraan ja konttoreille kyselemään kuka homman suostuu suorittamaan, kuten aikaisemmin viestissä mainitsin, pitäis tän kuitenkin olla aika läpihuuto juttu.
     
    Gary Grand, Mon383 ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. BB-Aki

    BB-Aki 1st gear

    Kiitos Rallikuskille, sieltä tuli hyvää infoa. Homma tosiaan tuntuu menevän juuri noin, että vaihtoa havitteleva kiertää ensin konttoreita ja saa enimmäkseen kieltäviä vastauksia ja lopulta homma hoidetaan paikassa X tuuriin perustuen, eli joku katsuri sattuu suostumaan hommaan.
    Sen jälkeen jokainen katsuri tekee työn omalla tyylillään, joka tarkoittaa että menettely voi olla erilainen eri paikoissa. Älytöntä...
    Omassa tapauksessani vaihtoprojekti on vielä teknisesti tavallista työläämpi toteuttaa, siksi siksi selvitän asian huolella ensin joka kantilta, jos ilmenee jotain etukäteen, jottei vaivalla asennettua isolohkoa tarvi alkaa lopulta pois repimään. Menee äkkiä rahat ja aika hukkaan.
    Asia on myöskin Trafin suhteen kuten todettiin, jälkikäteenkin kuulemma evätään lupia joten en uskalla asentaa liian "posketonta" moottoria tilavuuden suhteen, vaikka minulla siihen pitäisi teoriassa täysi oikeus olla.

    Erittäin hyvä tietää. Mutta miten katsastaja tulkitsee noita tietoja, esim jos laitan AFR kannet, katsooko hän mitä ne virtaa ja arvioi teholukeman siitä? Tarkistaako hän valmiste numerot kansista, entä mitä jos numeroita ei osista löydy lainkaan? Entäpä jos esim. imusarja on täysin omavalmiste, sallitaanko itsetehdyt osat ilman merkkiä?
     
    rallikuski tykkää tästä.
  12. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Mikä on syynä sille että pysytellään alle 20%? Kun käyttäs tehopainosuuhdetta ja muuttaa auton vertailumallia vastaavaks niin sais lappuihinkin ottaa ihan maksimitehot eikä se mahdollinen jarrujen päivityskään hukkaan mene
     
  13. BB-Aki

    BB-Aki 1st gear

    Syy on se, että vaikka huomattavalla lisätyöllä saisin muutettua autoni vertailuautoa vastaavaksi, ja saisin kasvattaa tehoja vielä esim. 23% lisää, en siltikään voisi esim tuplata tai triplata auton tehoja alkuperäiseen verrattuna. Järkevintä on siis pitää tehonnousu toistaiseksi alle 20% ja vain yrittää saada isolohko asennettua mahdollisimman vähällä byrokratialla.
     
  14. Akit

    Akit 2nd gear

    Rupee menee spekulointi tosi mielenkiintoseks. Mikäköhän mahtaa olla auto mihin tätä meinataano_O. Ja harvassa taitaa olla ne autot mihin virallisilla lapuilla saa tehot tuplata tai jopa triplata. :rolleyes:
     
    Vermilion tykkää tästä.
  15. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Säännöt on muuttunu parempaan, mutta se ei, että harvalta konttorilta löytyy mielenkiintoa ja halua (saati osaamista) lueskella sääntöjä läpi ja tutkia asioita. Helpommalla pääsee kun toteaa että ei onnistu, kääntää selän, ja ottaa seuraavan corollan rivistä katsastukseen. Noista selvittelyistä harvoin konttori saa rahallista korvausta, ja ne on palvelua harrastajille jotka ei sitä jokapäiväistä leipää tuo pöytään.
    Aikasemmillakin säännöillä on saanu katsastettua laitteita jotka on jopa osan harrastajien mielestä lokeroitu "mahdoton", tai "ei ikinä kilpiin" kansioihin, ja silti onnistunut kun asioita on selvitelty kunnolla ja kartotettu mahdollisuuksia.
    Ensin itelle selväksi mitä haluaa tehdä, ja siihen perusteluita miksi omasta mielestä onnistuu, ja tueksi ajatuksille paperia säädöksistä sekä komponenteista mukaan, ja saapastelee semmoselle konttorille joka haluaa palvella. Kun on ammattitaitoista väkeä ja halua palvella, noi suunnitelmat saa käytyä läpi, ja oman kokemuksen perusteella saa vielä kotiinviemisiksi perusteluita miksi ei onnistu tai onnistuu, niin on hyvä pohja kehittää suunnitelmaa tai alkaa tekeen/rakentaan muutosta.
    Vaikka tämä nettipöhinä hyvää ajankulua onkin, ei täältä saatu tieto (vaikka olis kuinka oikea ja perusteltu) vielä takaa onnistunutta muutoskatsastusta, silti tarvitaan se asiansa osaava konttori ja keskustelua siellä asiasta.
    Mun vinkki olis, että eti hyvä konttori, sillä homma lähtee oikeilla raiteilla liikkeelle.
    Jos Pirkanmaa ei ole liian kaukana, voin lämpimästi suositella ajeleen Nokian autokatsastukseen, ja mennä sinne puimaan asiaa.
    PS. Ei ole maksettu mainos, itellä vaan on tuolta todella hyvät kokemukset, on paikka missä ymmärretään ja halutaan ymmärtää harrastajaa.
     
  16. minorv8

    minorv8 Gearhead

    En tunne katsastuspuolen byrokratiaa mutta onko kaikilla konttoreilla edes kelpuutusta tehdä muutoskatsastuksia ? Kaikilla konttoreilla niitä syystä tai toisesta ei edes tehdä. Viimeksi omaa lelua leimalla käyttäessä juttelin katsastusmiehen kanssa ja hän sanoi ettei itse niitä tee. Osoitti kollegaansa ja kertoi hänen olevan se joka ko. konttorilla niitä hoitaa. Viimeisimmän muutoskatsastuksen kokemukset muutaman vuoden takaa oli mallia haista pas*a vaikka olin etukäteen selvittänyt mitä tarvitaan. Dokumentaatio ei maestrolle sitten kelvannutkaan, ehkä oli vain huono päivä ?
     
  17. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Eikö tollainen 1967 Dart 225cid 145hp onnistuis triplata 426cid hemi 450hp
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

     
  19. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itellä on kyllä aina nuo muutoskatsastus hommat onnistunut kohtuu kivuttomasti. Viimeisimpänä turvakehikon katsastus. En tiedä onko helpottanut asiaa mutta olen aina etukäteen lukenut lakikirjasta (nykyään netistä) muutosta koskevat kohdat ja katsonut että kaikki ns. täsmää. Ja jos lakiteksteissä on ollut jotain epäselvää niin olen hakenut niihin konttorilta tulkinnan ennen toteutusta. Riittävä ja luotettava taustamateriaali muutoksen tueksi myös helpottaa asiaa.
     
    Muokattu: 15.10.2022
    -71 MoPar tykkää tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikään intohimoinen muutoskatsastelija en ole, mutta muutamaan olen sotkeutunut. Kaikki konttorit olen valinnut itse, en niinkään nettituntemattomien suosituksesta. Etukäteen, melkein aina ilman katsastettavan kohteen mukanaoloa, olen soitellut ja/tai vieraillut konttorilla, johon olen aikonut mennä katsastelemaan. Jos mulle on tästä kontaktista tullut ns ”huonot fiilikset”, olen etsinyt toisen konttorin. Jos on ohjeistettu tuomaan jotakin dokumentteja, olen vienyt mahdollisen mukaan tehtaan korjausoppaita tai muuta vastaavan tasoista luotettavaa materiaalia. Lehtijutut eivät välttämättä ole totta. Eipä niitä liitteitä ihan hirveästi ole katseltu. Leimat paperiin.

    Mua kiehtoo kamalasti uusimpien sääntöjen ns rodipykälä, jolla saa 100 kW rungolliseen, boxattuun, erillisetujousitettuun ja levyjarrulliseen vaunuun. Sehän voi olla aika laajalla asteikolla haettu ajopeli. Ei välttämättä, T- tai A- malli…
     
    Gary Grand ja Väpsy tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!