Moottorin muutoskatsastus suurempaan alle 20% tehonlisäyksellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BB-Aki, 13.10.2022.

  1. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Pitäisi riittää osan merkki/malli, esim:
    Sylinterinkannet alumiini, merkki AFR malli: 2001
    Imusarja omavalmiste alumiini

    Joo, jarrujen päivitys ei varmasti mene hukkaan!
    Ja aina paremmin menee katsurille läpi "lähempänä oikeeta oleva" teholukema ;)
     
  2. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Enpä ole yhdessäkään omavalmistemoottorissa törmännyt vaatimukseen osalistasta. Litratilavuus ja dynolappu. Ahtimet,välijäähdytykset ja polttoaineen syöttö tietenkin merkattu. Edellisillä ja nykyisillä säännöillä on tullut leimattua. Auton malli kiinnostaa mutta en tajua mitä tällä 20% haetaan eikä leimata suoraan tehopainosuhteella. Ei vois helpompaa olla.
     
    Gary Grand ja Akit tykkäävät tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Teho-painosuhteella pitää auton vastata jarruiltaan yms. tehokkainta mallia ja pitää olla laput sun muut niiden osien vertailusta.
    +20% riittää semmoisenaan ilman sn kummempia lappuja, kunhan sen auton omat tehot on tiedossa.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Tehopainosuhteen voi laskea siitä nykyisestäkin mallista. Ei välttämättä tarvi verrata. Hyvin harvaan vanhaan autoon edes saa lappuja. Oliko 78ym rajana että käy korjaamokäsikirja. Ei niissäkään eroja ole mainittu.
     
  5. yrpä&illu

    yrpä&illu 2nd gear

    Mikä se auto on niin lasketaan?
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Kun käyttäs tehopainosuuhdetta ja muuttaa auton vertailumallia vastaavaks niin sais lappuihinkin ottaa ihan maksimitehot eikä se mahdollinen jarrujen päivityskään hukkaan mene"

    Mites tuo tehon lisäys vaikuttaa jarruihin? Selittäkääs maallikolle?:eek:
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei se vaikutakkaan. Kyl sä voit vaikka kymmenkertaistaa tehot eikä jarrut muutu miksikään.
     
    Bluestone tykkää tästä.
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Niinpä :p:cool:
     
  9. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Monessa autossa tehokkaimmassa mallissa on isommat jarrut. Kun halutaan tehokkain mahdollinen tekniikka papereihin käytetään vertailumallina em. joten auton on vastatta tätä mallia mm.jarruiltaan. Tässä yritetään pysya alle 20% tehon-nousun jotta muutoksia ei tarvitsisi tehdä.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jutun aloituksessa kuvaillaan jo kevennettyä autoa, jossa "ei ole tehtaalta isolohkoa" (eli todennäköinen vanha jenkki) ja jota ollaan tässä vaiheessa virtuaalirakentelemassa +20% tehorajaan tehonmittauslapuin. Eli on jo käyty irtomoottorilla penkityskin. Sen aikaisissa autoissa, joissa oli pikku- ja isolohkoja, jarruja ei ollut kovin monia erilaisia. Nähtyyn keventelyn vaivaan ja penkitettyyn hyllyssä lojuvaan isolohkoon suhteutettuna joku jarruremppa ei ihan kauhean suuri homma ole. Kunhan jutustellaan.
     
    Muokattu: 18.10.2022
  11. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Niin no isolohko nyt ei automaattisesti ole tae mistään voimamoottorista,varsinkin kun se on ilmeisesti keploteltu omavalmisteena vielä siihen 20% sisään. Ja vastasin vain kysymykseen että miten se voiman otto niin että se on papereissa vaikuttaa niihin jarruihin. Taitaa darteissa ja valluissakin olla esim slantin ja v8 mallin välillä vähän muutakin eroa kun pelkät jarrut noin niinkun esimerkkinä ilman että tarvitsee mennä edes isolohkoon. Joku syyhän siihen on että ei haluta käyttää tehokkainta vertailumallia. Jos eroja ei olisi niin eihän tossa olis mitään järkeä.
     
    rallikuski tykkää tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Ja vastasin vain kysymykseen että miten se voiman otto niin että se on papereissa vaikuttaa niihin jarruihin. "
    Mihin kohtaa sinä hidastuvuuden kaavassa, kun lasketaan vaikka jarrutusmatkaa, merkitään se moottorin teho?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli niissä erilainen etupalkki, johon osuu paremmin kasin moottorinkiinnikkeet. Mut jos laittaa lisää voimaa, eikä laita kasia, niin ei sillä palkilla mitään tee. Eikä sitä tarvitse laittaa.

    Mä käytän kasimallin suurinta papereista löytyvöää tehopainosuhdetta katsastuksessa keppihevosena kutosen ahtamisessa, koska tarvitsen ison vertailulukeman. Mutten käytä kasimallin k-palkkia, koska moottori on edelleen se kutonen. +20% ei mua auttaisi, koska se on auttamatta liian vähän. Jarrut mulla on jo mallisarjan suurimmat ja olleet sitä jo ennen virityksiä ihan turvallisuuden vuoksi.
     
  14. Toden totta, että isolohkoja on moneen lähtöön. Tässä mun suosikki:

    [​IMG]
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jep. Moparin 361 on vissiin aika monessa Dart/Valiant konversiossa ollut paperilla mukana. Ja olihan siellä 350 kokoinen sitä ennen. Mut ei ne ole vältsisti niin mukavia verrokkeja kuin 70-luvun sae netto plus ensimmäiset saastemääräykset kuristaneet moottorit.
     
  16. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    GMC 702 cid Twin-Six V12.... onko noita kenelläkään Suomessa?

    "The V12 had its own block, cam, a special oil pan that held 15L of oil, and a special crankshaft that weighed 82 kilograms. The engine was an absolute monolith. It was 1.3 metres long and weighed more than 680 kg fully assembled. For all its size and displacement, the V12 wasn’t a horsepower king, it was made for torque. It made just 275 hp at 2,400 rpm but produced a freight-train-like 625-lb.-ft. of torque at just 2,100 rpm. At 11.5L it remains one of the largest gas engines that ever powered a road vehicle, and we’ll never see a dinosaur like it again. "
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ihan kuin olisin joskus nähnyt Suomessa kaupan olevan GMC:n rekkaveturin, jossa olisi ollut mainittu V12 moottori.
     
  18. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Oletko sä jotenkin yksinkertainen vai mitä sä vänkäät? Missä mä olen väittänyt että se moottorin teho vaikuttaa olemassa olevien jarrujen tehoon? Ne vertailumallin isommat jarrut on edellytys sille että ne tehot saadaan laillisesti sinne paperille. Vai väitätkö sä että ne pienemmät jarrut on yhtä tehokkaat?
     
  19. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Muuta eroa ei niissä palkeissa sitten taida ollakkaan. Mulla on Swingerissä kutosen palkki missä istuu isolohko. Niin ja tuossa 67:ssa Dartissa on pikkukasin palkki jossa on ollu slantti..
     
    Herje tykkää tästä.
  20. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Akselistot,jousitus ym. samoja?
     

Kerro tästä muillekin!