Moottorin muutoskatsastus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja bbford, 18.4.2005.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Tuli tossa konttorilla käydessä puhetta koneen muutoskatsastuksesta ja kävi ilmi että jos vaihdat isomman koneen joka mahtuu kaikkiin noihin prosentti juttuihin niin silti homma voi kaatua siihen että 7kg/kw (vai hv??) alittuu vaikka auto olis jo ALKUPERÄISENÄ ollut ton rajan alle.
    Onko kellään ollut ongelmia tuon suhteen?
    Katsuri tuumas että viime vuonna olis ollut muutama tapaus suomessa jotka jäi ilman leimaa tuon takia.
    Juttu oli ainakin mulle uutta,en ole tiennyt että tohonkin homma vielä voi kaatua. (heti kai tähän pannaan linkkejä miljoonasta keskustelusta joissa tätä on puitu..)
    Mulla kalkkunan suurin vertailu kone on 427 8V joissa on ollut 425hp,nyt ilmoitin koneen tehoksi sen suuremmin miettimättä ´68-´70 460 tehot eli 365hv ja kun laskeskeltiin se niin tulos oli 7.1kg/Kw tai se hv.Eli liki meni.. :)
    Ei käynyt edes mielessä että menee noin liki kun auto painaa 2000kg ja noi tehot ei mitään ihmellisiä ole.
    Toki se jäi epäselväksi että lasketaanko se uusien vai vanhojen heppojen mukaan,laski kivasti noi 460 koneen tehot ´72 koneeseen,vain 212 hv.
     
  2. 4D -38

    4D -38 1st gear

    No tuo nyt on varmasti paska puhetta. Ei kaadu tuohon. :mad: .
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos alkuperäinen kone alittaa tehorajan saa sellaisen laittaa koska alkujaan sellainen on ollut. Tehokkaampaa ei mun mielestä välttämättä enää saakaan koska tuo raja on olevinaan aika tiukka. Mutta maalaisjärkeähän saa käyttää myös katsastettaessa eli tuskin tuohon monikaan projekti hyytyy?
     
  4. bbford

    bbford Gearhead

    No näin katsuri mulle tuumas ja sanoi että noita on jo hylätty,oli kyllä itsekin samaa mieltä maalaisjärjen käytöstä kun asiaa päivittelin.Kyseinen katsuri ei niitä ollut hylännut vaan näin oli tapahtunut jossainpän suomea,olikohan lukenut niistä jostain AKEn tiedotteesta,en muista.
     
  5. Tenox

    Tenox 1st gear

    Sinänsä en ihmettelisi. Minulla on edellisen omistajan asentamana käyttöautossa korkeussäädettävä alustasarja. Korkeutta ei vain saa säätää ilman muutoskatsastusta, ei edes ylöspäin tai vastaamaan vakioalustaa... Muutoskatsastuksessa mitattiin auton mitat lokasuojien reunasta pyörän keskelle ja merkittiin otteeseen. Ei siis saa edes nostaa, vaikka kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla OK.

    Se siitä maalaisjärjestä.
     
  6. ford 460

    ford 460 1st gear

    jaahas vai kiukuttelee katsuri voi,voi!!!!! :mad:

    sama juttu mulla tosin meni painot ja tehot yli mutta ei hätää (72/73 kone mullakin!!)
    joo tuon kyseisen koneen tehot oli jossain(netissä surffailun tulos)200hp pienin minkä löysin ja sitten 212hp eli tuolla mittaus tavallakin on osuutta asiaan nämä sae net eli paperi vaan ulos jostain sivulta mistä voi päätellä että on luotettava tietolähde??? ja sen kanssa konttorille !!! mulla kelpas ainakin tällä systeemillä(tehot) mutta laihdutukselle joutui kone no tää on tätä!! :eek:

    Jaa koneesi tehot 365hp olisi mielenkiintoista tietää onkos munkin koneessa samat lukemat??? lohko d1ve ja kannet d3ve-a2a???????
    epäilen tuota 212hp:sta ei siis paljon mutta vääntöö löytryy!!
    8)
     
  7. timppa

    timppa Gearhead

    lasketaanko tuo teho paino suhde: Sen hetken vaakapainosta, otteen omamassasta vai otteen kokonaismassasta??
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Mulla tilanne oli se että jäi viime kesänä kilvet hakiessa se teho pois otteesta,nyt kun kävin käyttöautoa leimaamassa toi tuli taas puheeksi.
    Ei se katsuri mulle kiukutellu,tuli vaan puhetta kun meni noin läheltä,kaikki on ok mun auton osalta.
    Noi laskettiin mielestäni otteen omapainosta.

    Ford 460:
    68-70 koneille on ilmoitettu toi 365 hp,´71 en muista,kai liki tota mutta 72´eteenpäin se on pyörinyt 212-250 paikkeilla.Ainoat erot on dekkipinnassa 0.55mm enemmän tavaraa ja kansissa isommat palotilat eli ruttu tippui 10.5:stä n: 8.5:n ja nokkaa jätettiin jälkeen 8 astetta eli jakopää. Eli ruttu kohdilleen joko tasalaki männillä tai toisilla kansilla sekä uusi jakopää niin vastaa tota vanhempaa.Tohon tietysti vaikuttaa kans se kun hepat mitattiin eri lailla,ei se noin paljoa piristy kuin paerilla noilla muutoksilla.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Vaikuttaisi aika pösilöltä hommalta jos kerran mallisarjassa on ollut vastaava tehdastekoinen ja tieliikennekäyttöön tarkoitettu peli. Muutoksen pitää tietenkin vastata ko. mallia alustan yms. osalta.

    Tuon 7 kg/kW alittavia tapauksia on todennäköisesti aika vähän. Kannattaa siirtyä keskustelemaan konttorin päällikön kanssa asiasta ja pyytää ottamaan selvää myös AKE:sta.

    Painona on ilmeisti otteen/tyyppihyväksynnän paino, ei muutoksen jälkeinen paino.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyisköhän mistään fordin 460 koneille taulukkoa, josta selviäisivät tehot vuosimalleittain?
     
  11. ford 460

    ford 460 1st gear


    itte löysin surffailemalla joistakin koneista ihan ford 460 hakusanalla!!!
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja jos oikein noita pykäliä tuntee ja tulkitsee, niin vanhat jenkkihevoset arvioidaan muistaakseni 70% tehoiseksi, eli tossa tapauksessa toi "alkuperäisen vertailumoottorin" 425 hepan teho pitäis todellisuudessa arvostaa n. 300 hepaksi.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    '''''''

    Onko tosta 70% mitään dokumenttiä? Millä perusteella ja kuka arvioi? Kyselin tätä tältä palstalta kerran mutta silloin ei kukaan ollut kuullutkaan tälläsestä.

    T:Aapo
     
  15. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    5 §
    Moottorin vaihto

    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä alkuperäistä kevyemmän, teholtaan tai iskutilavuudeltaan pienemmän moottorin vaihtaminen.

    2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

    a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

    b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

    c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

    d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;

    e) moottorin vaihdon mahdollisesti edellyttämien uusien tai muutettujen kiinnikkeiden tulee olla asianmukaiset; tarvittaessa kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä luotettava selvitys;

    f) jos autoon vaihdettavaan moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

    g) jos autoon vaihdettavan moottorin käyntinopeusalue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, on myös voimansiirto muutettava vastaavasti;

    h) jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30 kW/dm3, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin; ja

    i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tässä on lähialueella muitakin kuin seinäjoen ja Lapuan konttorit. Kannattaa käydä muualla.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    *******

    Kiitoksia J.k.a.K. Tuota tietoa oon kaivannu...
     
  18. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Oma auto leimattiin aikoinaan Alavudella ja kävin siellä myös vuosileimalla viime keväänä, kun olin muuten Pohjanmaalla. Ei ongelmia.

    Tuota lakia kun lukee niin ei pitäisi olla ongelmia. Eli jos kerta iso pannu on ollut mallisarjassa niin sen muutoskatsastus onnistuu ilman mutinoita. Erityisesti jos kyseinen tekniikka on tyyppikatsastettu Suomeen. Jos ei ole niin voidaan joutua tyyppikatsastamaan se. Vasta, kun mennään vertailumallia isompiin koneisiin, tulee vastaan nuo maagiset arvot 20 % / 25 % ja 7 kg/kW.
     
  19. Itsellä huomenna tämä sama murhe edessä! Käytin aiemmin auton konttorilla (´71 Firebird+LS6 405hp), ja sain ajaa samoin tein pihalle tuon 7kg/kW määräyksen takia. Ei auttanut pulinat notta onhan näitä tehty jo aikoinaan 450hp:na! Alusta ja jarrut päivitetty luonnollisesti tähän päivään. Täytyy ilmeisesti muuttaa moottori LS1:ksi ja 305hp noin papereille. vittu. Ja miun auto kuulema laitetaan puntariin, ja sitä painoa käytetään sitten vertailuarvona!
    Parasta asiassa on sitten se, että jos auto painaa esim. 1500kg, siinä on alunperin 350hp. ----> 350hp=260kW, 5,76kg/kW. Nykylainsäädännön mukaan vaihtomoottori ei saa olla edes lähelle alkuperäisen tehoinen!!!
    perkele.
    mutta toivossa on hyvä elää, ja onneksi on edes siirtokilvet keksitty! :-?
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    toi 450 hv on bruttoheppojen aikaa, joten siitä otetaan 30 prossaa pois niin ollaan trafin mielestä nykyhepoissa. Sitten siihen 20 lisää niin ollaan lukemassa jota ei saa ylittää vaikka toi 7kg/kw ei tulisi vastaan.

    Tässä tapauksessa 450hv * 0.7 * 1.2 = 378 hv.

    Tosin jos autosi painaa vähemmän kuin 1945kg niin toikin on liikaa.

    378 hv = 278 kw josta saadaan toi paino 7kg/kw suhteella.

    Hae dynolappu jossa on riittävän pieni teho niin saat leiman.
     

Kerro tästä muillekin!