Moottorin rakennus: 327 vai 406?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 29.12.2006.

  1. tapio

    tapio Gearhead

    Olen talven aikana rakentamassa uutta moottoria muovipulkkaan. Ongelmana on se, että en tiedä minkälaisen moottorin tekisin/teettäisin.

    Vaihtoehtoja on kaksi:

    - korkealle kiertävä 327 tai
    - julma vääntömoottori 406

    Molempiin myllyihin löytyy lohko, kannet ja kampiakselit sekä kasa sekalaisia uusia osia.

    327:n etuja olisi moottorin sopivuus auton henkeen sekä korkea kierrosalue. Hyvillä kiertokangilla ja mekaanisella nokalla moottori kiertäisi nätisti 7.200 RPM saakka ilman sen kummempia temppuja. Tässä voisi myös käyttää alkuperäisiä Corvette-venakoppia, imusarjaa ja pukinsarvipakosarjoja. Mikkikannet sopisivat sellaisenaan kivasti tähän pakettiin. Miinuksena tehoa olisi hankalammin saatavissa.

    406 olisi taas oma lukunsa. Tehoa ja vääntöä ilmeisesti piisaisi enemmän kuin lääkäri määrää eikä myllyä tarvitsisi edes huudattaa kovin korkealle. Miinuspuolia olisi taas seuraavat seikat: pukinsarvet eivät ilman pientä kairausta sovi kansiin, venakopat joutuisi vaihtamaan, samoin kampikammion tuuletuksen joutuisi miettimään uudestaan. Imusarja istuisi paikalleen sellaisenaan. Dartin alumiinikannet voi maalata oransseiksi ja sleeper-look olisi siinä.

    Eli mitä tehdä? Ehdotuksia ja hyviä perusteluja?
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tee 327. mikään ei kuullosta niin hienolta kuin 7000 rpm kiertävä kasi...

    Paitsi 8000rpm kiertävä kasi :rotfl:

    Tai tee molemmat niin voit vaihtaa fiiliksen mukaan.
     
  3. 55&64

    55&64 1st gear

    Molemmat hyviä vaihtoehtoja, mutta mikä estää käyttämästä mikkikansia
    406:n kanssa?
     
  4. tapio

    tapio Gearhead

    Noi orggiskannet virtaa heikommin kuin Dartit. 406:ssa on jo siinä määrin kuutioita, että hiukan paremmat kannet ovat paikallaan.
     
  5. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Ääni kuutiotuumille vaikka just itse päädyin pienenpään tilavuuteen. Tosin sen kaveriksi tuli sit se toinen kiinnostava juttu eli ylivaihde ja 4.56:1 välitys :poff:
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    sehän riippuu mitä osia tuohon 406:een käyttää.nokka,imusarja,,,
    jos valurauta imusarja pienillä kanavilla niin ihan sama mikkä kannet alla,se ei voimaa tee kun ei hengitä.jos taas julmetut kannet ja 1-taso ja mieto hyd
    laahava nokka,ei vieläkään paljoo juhlita.
    jos 406,hyvä imusarja ja esim nuo dart kannet,pitää olla aivan mahdottomasti asteita nokassa.sitten alkaa käyrä nousemaan.semmoinen nokka mikä on 350:ssä härski,on 406:ssa lievä.mitä paremmin hengittää yläkerta,on venttiilin oltava kauemmin auki.
     
  7. valtope

    valtope Gearhead

    327 vai 406?

    Moi

    Mikä on tarkoituksesi sille moottorille ?

    Pitääkö karjua kaasutellessa, vai oikeasti siirtää sitä autoa. ?

    Tuleeko autosta museoversio, vai täytyykö vaan näyttää alkuperäiseltä ?

    Mikäli haluat säilyttää pukinsarvet, taitaa olla tuhlausta laittaa se 406 sinne autoon, mutta teet mitä tahansa, lopullisen "tehon" ratkaisee kokonaisuus, kannet, nokka, imusarja, pakoputkistä sarjoineen yms.

    Voithan aina naamioida moottorin, esim. nostalgia-imusarjan öljyntäyttö/huohotusputken voi aina sovittaa vaikka RPM-imusarjaan, ja jos laitat sinne "minkäälaista" nokkaa, tarvit sinne myös vastaavat keinut, jotka tuskin mahtuu vakiokoppien alle, eikö totta.

    Jos auto tarvii oikeasti liikuttaa kovaa, vastaus on 406,
    jos haluat fiilistellä laita "alkuperäinen" 327

    ps. tee se 406 valmiiksi, ajata se säätöihin dynossa, ota siitä lappu, ja myy pois, jos et tarvi, kyllä sille ottaja löytyy n. 10€ / hv hinnalla.
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Miksei 7200rpm kiertävä 406 niillä Dartin kansilla, peltisatseilla, härskillä rullanokalla ja 750-850cfm kaasari korkean imusarjan päälle? Can U say 500hp? Sleeperilookin saat kun et availe nokkapelliä missään julkisissa paikoissa :wink:
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    "Muovi-pulkkaan" riittänee (ja ehkä tyyliinkin sopivampi) se 327 kierroskone...
    Myy jollekin off-road harrastajalle se vääntävä...

    En tarkoita itseäni nyt kun ei ole rahaa.... :(
     
  10. tapio

    tapio Gearhead

    Joo, moottorin pitää siis näyttää alkuperäiseltä 327:lta :)

    "Vakio 300-heppainen" moottori...
     
  11. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ihan uteliaisuudesta, mikä vaihteisto vettessä on?

    Kun sopivasti kaivelee noita mikkikansia niin kyllä tosta 327 saa yli 400 nykyheppaa ja varsinkin jos sattuu oleen manuaaliloota niin kyllä vette kulkee ihan aikuisten oikeesti aivan riittävästi (paitsi jos mikään ei riitä...)

    Mulla on turbotettu 350. Vääntää "vitusti" mutta max rundit 5500, ja tiheähkön perän takia rajoitin paukkuu vänän liiankin usein. Joku 7000 maksimikierrokset nostais hauskuuskerrointa vaikkei todellinen kulkeminen paranisikaan. :rotfl:
     
  12. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Mitä jos hankaat rälläkällä darteista logot pois ja miranolilla mustiksi, sama käsittely RPM imusarjalle ja koneen sisuskalut sitten maun mukaan.
    Ei kukaan tiedä mitkä kannet siellä on ja näyttää suht orkkikselta ulospäin..

    Kyllä noi dartit pitäis riittää virtaukset hieman yli 400hp tehoihin ihan tuollaisenaan ja mikkikansilla et pääse paljon yli 350hp vakio kuosissa.. saati sitten pukinsarvien ja vakio imarin kanssa.

    Samat tehothan noi suunnilleen tuottaa samalla nokalla ja yläkerralla, joskin 327 tekee sen jossain 800 kierrosta ylempänä eikä varmasti ole yhtä ajettava.

    Yksi mahdollisuushan olisi 400 akseli 327 lohkoon jolloin saisin #maching koneen ja kannet sitten raiskaukseen jollekkin kansisepälle, niin sitten olisi mahdollisuuksia esim 400hp vakio koneeseen.. imusarjasta joudut kyllä luopumaan.

    En löytänyt teksteistä tietoa vaihteistosta tai perästä, niilläkin on oma vaikutuksensa suorituskykyyn.
     
  13. tapio

    tapio Gearhead

    Muncie 20, 3.36 Positraction
     
  14. 68corvette

    68corvette Gearhead

    tolla setillä menee kyllä aika laaja skaala ihan hienosti.. tosin jos 327 tekee kovin korkea viritteiseksi niin kaipaisi hieman enemmän perää.
    Muuten voi olla aika vaikeaa viivalta lähdön kanssa.

    Millaisia osia sulla löytyy noihin koneisiin?
    Tako osaa vaiko valua?
    vakiota vai aftermarkettia jne..?
     
  15. vesapa

    vesapa 1st gear

    multa carrillon uudet takoteräskiertokanget siihen 327 mottiin niin saapi kierrättää huoletta over 7200rpm...niin ja hintaan 500e!!!!! oho mikä hinta
     
  16. tapio

    tapio Gearhead

    327:
    - lohko vm 1964
    - mikkikannet, 2.02/1.6-venat
    - orggisaluimusarja
    - 2.5-tuumaiset pukinsarvet
    - taottu teräskampiakseli
    - KB:n 10.5-puristeiset männät
    - LT-1 mekaaninen nokka, speksit: 3972182 Mech - 242/254 - .459/.485 - 116 - 70 LT1 360 & 370HP, 71 LT 330 HP

    406:
    - 2-pulttinen lohko 70-luvun alusta
    - 6-tuumaiset Scatin kanget
    - Scatin valuteräsakseli
    - Dart Pro 1 -kannet, 200 cc runnerit, 64 cc palotilat
     
  17. 68corvette

    68corvette Gearhead

    ton 327 setillä ei kyllä pääse kuin reiluun 250hp tehoihin.. kansia rassaamalla ehkä ~300hp ja nokalla +kansilla onkin sitten jo tekijästä ja nokasta kiinni.

    Mikäs estää pyörittämästä tota 406 7000 kierrokseen?
    Pienellä rassauksella noista darteista saa varmaan katu nokalla sen 450+hp irti.

    Mulla on itse asiassa yhdet 400 katukoneeseen tulevat Dartin Pro1 juuri työn alla kunhan saisin virtauspenkkiin.. voin pistää privalla vaikka virtaus arvoja myöhemmin.

    Miksi et laita Dartteja 327 kun ovat kerran pieni palotilaiset?
    siihen kaveriksi joku vanhan kansan 292 meksu nokka, puristukset 11, performer rpm tai victor jr ja kyllä kiljuu =)
     
  18. tapio

    tapio Gearhead

  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Darttien imukanava taitaa olla vähän liian suuri tilavuudelleen 327:lle joten alapää kärsii niiden kanssa hengettömyydestä?

    Mutta itse Tapion kysymykseen:
    Molemmissa koneissa on puolensa. Kyse on vain näkökannasta ja siitä mikä tuntuu hyvälle. 327:n ja 406:sen vertaaminen toisiinsa on appelsiinien ja omenoiden vertailua :) Toisaalta tilanne on aivan ihanteellinen koska molempien koneiden isot osat ovat jo valmiina eikä kovin suuria investointeja tarvita, päätyi kumpaan valintaan tahansa.

    Mun puoltoääni menee 327:lle koska sellainen on tuossa autossa ollut alunperinkin. LT-1 kovana keppinä on aika häjy valinta tuohon koneeseen mutta toimiessaan kelpo valinta. Mä kokeilisin tuossa vielä nokan aikaistamista about 4-5 astetta jotta matalien-keskikiekkojen ajettavuus paranisi väännön lisääntymisen kautta. Pikkujuttu mutta tehdaskin käytti samaa nokkaprofiilia L79:ssä =327 ja L46:ssa = 350 ja niiden ero oli vain ajoituksessa 5 astetta. Tuunataan siis LT-1 327:lle aikaistamalla ajoitusta 8)

    406:ssakin on puolensa, ehdottomasti. Vääntö on toiselta planeetalta mutta se kierrättäminen teettää työtä. Vimpan päälle tehty 406:nen heittää haasteen voimansiirrolle: onko siellä jotain heikkoja lenkkejä jotka kannattaisi tsekata ennen kuin tuota mosaa nostaa keulalle ?
     
  20. tapio

    tapio Gearhead

    Voimansiirto kaipaa hiukan freesausta:

    - vauhtipyörä uusitaan (päivä menee pilalle, jos vanha vauhtipyörä hajoaa 6000 RPM kierroksilla)
    - perämurikka kondikseen (pitää vähän meteliä)
    - nivelet on suht tuoreita, joten niitä ei välttämättä tarvitse uusia
    - kytkin on kysymysmerkki. Kestääkö Centerforce 1 406:n vääntöä? 327:n kyllä

    Ja kapeat takarenkaathan joka tapauksessa toimivat hyvänä sulakkeena. Jos slikseillä ajettaisiin äkkilähtöjä, niin jostain taatusti ratkeaisi.
     

Kerro tästä muillekin!