Moottorin sisäänajo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Buickustom, 19.4.2009.

  1. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Mistäs löytyis hyvät ohjeet pikkasen viritetylle SB Chevy motille?
    Alkaa olee projekti siinä vaiheessa että kohta otetaan savut koneesta.
    Kovasti RPllä neuvottiin mutta asiaa tuli niin paljon ettei jääny päähän kaikki :oops:
    Sisäänajo- ja uudet öljyt on.

    Haulla en löytäny mitään sopivaa ohjetta.
     
  2. Impala71

    Impala71 1st gear

    Ensin nokka-akseli sisäänajo.
    Sitten löytyy muutama eri koulukunta lopulliseen sisäänajoon, pääasia ettet päästä konetta lämpenemään liikaa etkä kylmänä kierrätä/vedätä konetta.
     
  3. CAM67

    CAM67 Gearhead

  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siinä mielessä toi laahurinokka tekee "oikeeoppisesta sisäänajosta" vähän hankalaa missään muualla kuin moottoridynossa, että on vaikee pitää haluttua kuormaa yllä. Mut kuinka suuri merkitys tolla sisäänajolla sitten loppupelissä on en tiedä; ei me olla noita omia mottejamme juurikaan sisäänajeltu muualla kuin radalla. Mut ainakin vanhassa direct connectioin moottoriraamatussa on ohjeet männänrenkaiden sisäänajolle erilaisilla hoonausjäljillä, niitä oon ite pyrkinyt noudattamaan jos on pystynyt.
    Eli normirenkailla ja karkeella hoonausjäljellä:
    10 osakaasulähtöö, vaihto 3500 rpm
    5 osakaasulähtöö, vaihto 5000 rpm
    Antaa jäähtyä kylmäks
    3 osakaasulähtöö, vaihto 6000 rpm
    3 osakaasulähtöö, vaihto 6500 rpm
    antaa jäähtyy ja sit on valmis.

    Ja molyrenkailla hienolla hoonausjäljellä:
    1/2-2/3 kaasulla 5-6 lyhyttä vetoa alkaen 4500 kierroksesta, ja nosto aina 500 kierrosta. Antaa jäähtyä joka 2-3 vedon jälkeen, veden lämpö ei sais nousta yli 180F:n Vika lähtö huipputehon kierroksille, jäähdytys ja valmis.

    Kierrosrajoja joutuu tietty ehkä hiukka suhteuttaa, mut vastaavalla metodilla on yritetty toimia.
     
  5. Potakka

    Potakka 1st gear

    Antakaahan semmoiset ohjeet joita voi noudattaa kadulla?

    Aika vaikea ajaa vaikka 3 vaihteisella camarolla niin että vaihtokohdat on joka vaihteella edes 5000... Ylinopeudet on jo melkoisia? Kai poliisisedät ymmärtää kun sanoo että sisäänajo menossa, sain selvät ohjeet Overdrivelta.

    Tuon kyllä ymmärtää että konetta pitää rasittaa kunnolla että männänrenkaat alkaa toimia tarkoitetulla tavalla.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Leiki powerglidee, käytä vaan ykköstä ja kakkosta. Just viimeviikolla ajoin yhen talvella tehdyn sisään kadulla, ei ongelmia.
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Tää on hyvä ja tota noudatan itsekin uuden Corveten moottorin osalta. Hanaa vaan!
     
  8. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jarrulla voi antaa lisärasitusta pienemmillä pykälillä, ainakin jossain määrin

    Eikös noissa sisäänajoissa ole vielä tärkeää että vedon jälkeen kaasu pois ja moottorijarrulla antaa kierrosten laskea, liittyneee siihen että isolla alipaineella saa hioutuneen mujun huuhdeltua sylinteristä

    Tuo itse renkaiden sisäänajo ei ole se ongelma mutta itsellä teettää ainakin ongelmaa esim juuri nokan sisäänajo kun pitäisi jonkun ohjeen mukaan käytellä vaikka 20min reiluilla kierroksilla het startista lähtien mahdollisimman vähän tyhjäkäyntikierroksilla käyttäen, niin siinä alkaa ainakin yksikseen touhutessa loppua kädet kesken kun pitäisi vesiä ilmata, katella että mikään ei vuoda, hämmästellä mikä palaa kun joku pakosarjan lämpökangas savuaa lämmetessään, mahdollisesti säädellä sytkää että saa käymään jotenkin, tyhjäkäynnin säätöä, seurailla lämpöjä, ja jonkun pitäisi niitä kierroksiakin pitää yllä :D

    Toinen tilanne noiden kaikkien lisäksi jos kasaa koneen jossa uudet mrenkaat ja nokka niin mitens sisäänajo, harvemmin sen koneen suoriltaan saa käymään niin hyvin että voi lähteä samoin tein vedättelemään sisäänajoa, esim kansi, nokka, ruiskuvermeet yms muuttuu niin paljon että tarvii ruiskun säätöjen kanssa pelata joku hetki että niin pitkälle päästään

    Vai onko parempi kun tekee koneen niin ajaa ensin sisään vaikka vanhalla nokalla jne ja kun muuten pelaa niin vaihtaa nokan ja ajaa sen sisään, vähän säätämistä sekin eikä aina edes mahdollista
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    nyt on tyhmän pakko kysyä, eikös nokka just pitäis ajaa mahdollisimman PIENILLÄ kierroksilla(eli just vähän reilu tyhjäkäynnillä tai jossain max 1500?) sisään eikä reiluilla kierroksilla....? Vai onko mulle taas opetettu ja kerrottu harha oppeja???? :mad:
     
  10. Anssi

    Anssi Gearhead

    "Mahdollisimman pienillä kierroksilla" on väärä tapa. Nokan mukana tulee ohjeet sisäänajolle. Crane esimerkiksi opastaa 1500-3000 rpm 20-30 minuuttia kierrolukua vaihdellen. Kone pitäisi pistää noilla kierroksille heti kun se käynnistetaan ensimmäisen kerran. Ei tyhjäkäynnillä käyttöä ollenkaan. Sen sisäänajon voi tosin keskeyttää, jos kone meinaa ylikuumentua tai tulee muita ropeleita. Sitten vaan jatketaan samaa rataa kun ongelmat on selvitetty. Öljyn vaihto nokan sisäänajon jälkeen. Se nokan molyrasva ei ole hyväksi pidemmän päälle.

    Tuo männänrenkaiden sisäänajo nokan sisäänajon kanssa on tosiaan hieman hankalaa. Jos on pakko valita, niin panostaisin ensisijaisesti sen nokan sisäänajoon ihan varmuuden vuoksi.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kuulosta kovin loogiselta, että alipaineella jotain huuhdeltais?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mites noi tehtaat hoitaa moottorin sisäänajon??
     
  13. Potakka

    Potakka 1st gear

    VesQ

    "Vai onko parempi kun tekee koneen niin ajaa ensin sisään vaikka vanhalla nokalla jne ja kun muuten pelaa niin vaihtaa nokan ja ajaa sen sisään, vähän säätämistä sekin eikä aina edes mahdollista"

    Tuossahan joutuisi purkamaan ainakin sitten myös nostajat pois tai uusikin laahurinokka on vaarassa sitten vaihdettaessa?
    Eli pitäisi laittaa joku vanha nokka nostajineen uuteen koneeseen ja sitten kun kone on muuten sisäänajettu niin uusi nokka + nostajat.
     
  14. Potakka

    Potakka 1st gear

    Anssi

    "Tuo männänrenkaiden sisäänajo nokan sisäänajon kanssa on tosiaan hieman hankalaa. Jos on pakko valita, niin panostaisin ensisijaisesti sen nokan sisäänajoon ihan varmuuden vuoksi."

    Eikös noiden laahurinokkien kanssa ole käytännössä PAKKO tehdä tuo 30 min noin 3000 kierroksella tapahtuva sisäänajo niin että kone on käytännössä vapaalla.

    Tästä tulemmekin kysymykseen mitä männänrenkaille tapahtuu tässä ajassa.
    Onko männänrenkaiden sisäänajo sitten ohi tuon http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ohjeen mukaan.

    Ote sieltä:
    Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.


    Olisiko siis parasta suorittaa sisäänajo kokonaisuudessaan moottoridynossa?
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tehtaat on palkanneet teinejä jotka revittää niitä autoja siirreltäessä ensimmäiset kilometrit kentälle ja laivalle.
    Ehkä tolla joissain tapauksissa on oikeetakin merkitystä, mut niinku sanottu ei ainakaan me olla juurikaan tohon sisäänajoon kiinnitetty huomiota. Siihen vaan ei oo aina mahdollisuutta.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Niimpä, oikeaita sisäänajotapoja on varmaan yhtä paljon kuin oikeita öljylaatuja/merkkejä :odroll: .
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllähän noita on tutkittu, että esimerkiks mopar on päätynyt omaan suositukseensa kilpailijoille. Dynoissa on sisäänajoa varten omia ohejlmiaan, viimeks veivattiin 2000-3000 väliä sadan newtonin kuormalla parikyt minuuttia. Mut jos ei toi nyt mee ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, niin ei peliä silti mitenkään menetetty ole.
     
  18. Potakka

    Potakka 1st gear

    No joo,

    Kait se niin on että kun tästä jatkaisi tätä hiusten halkomista niin saisi laittaa tuon omankin koneen vain kasaan ja jättää tuonne kellariin kun ei uskalla sisäänajaa ;)

    Tuo dynosisäänajo olisi nyt ainakin oman käsityksen mukaan sitten se paras tapa mutta tulisi varmasti vähän turhan paljon lisäkustannuksia harrastekäyttöön tulevassa koneessa.

    Mutta tulisi tässä yksi konsti vielä mieleen kotioloissa tapahtuvaan sisäänajoon:
    Lähden tuosta suoraan ajoon syrjäiselle sivutielle uudella koneella pakkoykkösellä ryntäytellen konetta 1500-3000 kierroksella. ;)
    Saa kone painetta männänrenkaisiin ja tulee nokka hoidettua samalla (riittävillä?) kierroksilla. Jos joutuu pysähtymään niin sitten vapalle ja 3000 lasiin. Sisäänajolenkin kestoksi vähintään 30 min.
    Sitten öljynvaihtoon ja tarkastuksiin ja päälle kovaa ajoa ja hyvää kesää!
     
  19. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ei todellakaan, oikeassa olet. Tuo meneekin sarjaan "od:n omat fysiikan lait"

    Mistä tietää että tuo on hyvä, oletko aiemmin tehnyt sillä moottoreita?
     
  20. Speedo

    Speedo 1st gear

    Sellaisen teorian tosta "alipaineilla huuhtelusta" joskus kuulin, että moottorijarrutuksessa kovilla kierroksilla syntyvä alipaine vetää öljyä männänrenkaiden ohi palotilaan ja tämä sitten voitelee ja kuljettaa muhjua pois.

    Siitä ei ole kokemusta eikä tietoa, että pitääkö teoria paikkansa????
     

Kerro tästä muillekin!