Moottorin tuominen jenkkilästä? slant six tai 318 pikkukasi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja sectoid, 14.7.2010.

  1. sectoid

    sectoid Gearhead

    Dartin moottorissa on jotain pahaa häikkää ja ei ole vielä tietoa että kannattaako sitä korjata. Jos joutuu koneistamaan niin maksaa kuulemma helvetisti. Uusia osiakin joutuu varmasti laittamaan. Kyseessä on slant super six. Tiedän tilanteesta enemmän vasta ensitalvena kun saadaan kone avattua.

    Kyselen nyt kuitenkin jo ennakoivasti harrastajien kokemuksia moottorin ostamisesta ja tuomisesta Amerikasta Suomeen. Hyvällä tuurilla saadaan tähän hiukan apua eräältä henkilöltä ketä on ennenkin tuonut tavaraa Amerikasta. Moottori saattaisi hyvinkin mahtua konttiin mukaan muun tavaran sekaan.

    Onko täällä joku joskus lähtenyt moista operaatiota tekemään? Amerikasta varmaan saisi vanhoja moottoreita edulliseen hintaan. Ei kai tämä ole ihan täysin tuhoon tuomittu idea? Luonnollisesti pitäisi olla jotain kontakteja Amerikkaan, jos sieltä joku pystyisi katsomaan hyvän moottorin valmiiksi yms...
     
  2. lumikola

    lumikola 1st gear

    Noita moottoreita,ja osia niihin löytyy kyllä suomestakin,eivätkä oo kalliitakaan...
     
  3. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kuten mainittu, 170-225 osia ja lohkoja löytyy suomasta hyvin ainakin toistaiseksi. Mitä ajosta tulleita moottoreita olen nähnyt, niin monet ovat toimivia sellaisenaan ilman koneistusta - kulutusosat vaihtamalla. Dartissa ei ole ollut Super Sixiä, vaan ainoastaan Slant Six - tämä huomio vain siksi, etteivät nämä kaksi mene sekaisin.

    Kokonaisten moottoreiden hinnat ovat Suomessa pyörineet aina € 50 - 500. Jos moottori tulisi kontissa tutun välittäjän kautta, niin saattaisi selvitä € 500. En tiedä, minulla ei ole kokemusta asiasta.

    Kunnostettuja Slant Six-moottoreita kaupittelee ainakin Rockauto hintaan $1500. En tiedä mistä ovat kotoisin vai ovatko mistään.

    Käytettyjä lohkoja löytyy varmasti junkyardeilta, kunhan vain löytyy henkilö, joka hakee lohkon sieltä konttiin.

    Pahoin pelkään, että todennäköisesti selviät halvemmalla jos ostat käytetyn moottorin täältä tai koneistat vanhan uusien osien kanssa.

    Kannatan ajatusta kutosen tuomisesta. Tarkempaa tietoa antavat varmasti tällaista toimintaa harjoittaneet henkilöt tai itse välittäjät.
     
  4. Master_Of_Orion

    Master_Of_Orion 1st gear

    Itselläni ei asiasta ole kokemusta, mutta eräs ajatus asiasta tuli tässä mieleeni: Koska kuutoset ja pienet kasikot ovat usein harrastajien "vaihdetaan isompaan" -listalla, onnistuisiko vaihtomoottorin tuottaminen autoon asennettuna halvemmalla, mitä erillisrahtina; toisin sanoin, jos joku tuttu on tuomassa vaikkapa rullaavaa projektiautoa USAsta, onnistuisiko vaihtomoottorin uittaminen kotimaan kamaralle auton konetilassa ilman suurempia lisäkustannuksia kuin moottorin ostohinta...
     
  5. Fc

    Fc 3rd gear

    V8-moottorin merirahti 120-160€.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    vuosia sitten ostin ebaystä Mopen isolohko koneen ja laatikon jotka myyjä pakkasi kuormalavalle. Muistelen että rahdit ja tullit yms. makso ainakin 500 ja usan rahti ainakin satasen tai pari. No sain kolmen tonnin tekniikan alle kahdella joten se kannatti nippa nappa kun noita FL autojen tekniikoita ei ole täällä juuri kaupankaan. Tuskin mitään letukan 305 konetta tai slant sixiä kannattaa ruveta tuomaan kun niitä kuitenkin on kotisuomen tallien nurkissa jos vähän jaksaa kysellä.
    Tietysti kikkailemalla koneen jonkun tavaran mukana, auton takakontiin tms voi saada pienillä kustannuksilla mutta... toiveajattelua.
     
  7. sectoid

    sectoid Gearhead

    Unohdin mainita että autossa ei ole alkuperäistä moottoria. Siinä on ollut joskus kasi paikassa ja sen jälkeen siihen on laitettu aspenin moottori.

    Itse vikoja on vaikea selittää. Moottorista on vaihdettu kampiakselin tiivisteet molemmista päistä sekä öljypohjan tiivisteet. En ollut kaikissa työvaiheissa mukana, mutta kampiakseli on ollut ainakin sen verran irti että takapään tiiviste on saatu vaihdettua. Myös jakopään rattaat sekä ketju ovat uusia. Ajoitukset ovat oikein. (tarkistettu)

    Vikana on edelleenkin öljyvuoto kampiakselin takapäästä sekä pahempana moottorin erittäin vaikea tyhjäkäynti. Moottori sammuu jos laittaa vaihteen päälle ilman kaasua, sekä starttaamisvaiheessa kone pyörii tosi kankeasti. Sammuttaessa moottori pysähtyy kuin seinään, melkein kuin leikkaisi kiinni. Voiko kampiakselin sekä kiertokankien liukulaakerit olla liian tiukassa tai jos ne ovatkin menneet sekaisin? Aiheuttaako se tuollaista? Moottori myös huohottaa paljon, joten väljääkin varmasti on. Kaasari ja sytytys on säädetty kohdalleen. Tyhjäkäynnissä on paljon heittoa, joten ihan tarkkoja ne säädöt eivät varmaan ole.

    Nyt tämä aihe sopisi paremmin tuonne moottori osioon.
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    itse en kyllä lähtis ostaan tuommosta konetta jenkeistä asti,suomestakin saa ajokuntoisia autoja joissa 225 kone jopa muutamalla satasella,ja melko varmasti jenkeistä uitettuun koneeseenkin joutuu tekemään remonttia.
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!