Moottorin vikavalo -99 6,5td vani

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pertsa08, 17.8.2010.

  1. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    Mitä kannattaa tutkia kun vikavalo syttyy aina välillä ja se viittaa scannerin mukaan turboon.
     
  2. kane

    kane 1st gear

    hukkaportin solenoidi, pysyykö tyhmäkäynnillä hukkaportin tanko tiukasti kellossaan jos koetat käsin liikuttaa?
    Alipainevuodot liittyen tähän, hukkaportin letkussa tyhmäkäynnillä saisi olla +20"Hg alipainetta, silloin on alipainepumppu ja letkut ok.
    Solenoidi yleensä kuskin venakopanpäällä takana. Ainaskin vanhemmissa merkattu vihreällä täpällä.
    http://fsd.log-group.org/osakuvia

    http://fsd.log-group.org/diagnostiikka:dtc
     
  3. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    vanissa solenoidi apparin puolella.
    Tyhjäkäynnillä pysty liikuttaan hukkaportin tankoa miten vaan halus..olisko sit mentävä solenoidi kauppaan??
     
  4. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    mitä sellanen solenoidi maksaa?
     
  5. kane

    kane 1st gear

    hatusta veikkaus että 60€??
    mutta mutta, entä jos vaihdat letkut ristiin solenoidilla jolloin hukkaportille menee myös täysi alipaine mutta ajossa solkku ei ohjaa vaan on alipaine kokoajan (ei suositeltavaa ajaa isolla kaasulla koska gm pikkuturbokin ahtaa toista kiloa reippaasti jopa vakiosoftalla) mutta siis kokeile tankoa että on alipainetta kellolla.
    Solenoidin sisällä kuula joka tahtoo jumia että wd-40 kylvyllä voi koettaa ehostaa kuula irti.
     
  6. Panze

    Panze 3rd gear

    Ja siis vikahan voi olla myös siinä alipainepumpussa tai letkut vuotaa.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    taas tutun tuntoinen ilmiö.asensin tämän seuraamista varten oikein ahtopainemittarin.saattaa esim. "ruicella" ajellessa ykskaks pudottaa ahdot pois.ja tämän huomaa silloin oikein perstuntumalla.yleensä kylmänä toimii oikein ja lämpöjen noustua alkaa vaivaamaan...? :mad:
     
  8. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Kyllähän toi solenoidivialta vaikuttaa, mulla parikin menny just tolleen että kylmänä toimii ja lämpösenä ei. Uus taitaa maksaa just sen 60€, saattaa olla vähän enemmänkin. Multa löytyy parikin käytettyä, jos ei uutta halua laittaa. Ite oon siirtyny mekaaniseen hukkaporttiin, niinkuin moni muukin...
     
  9. kane

    kane 1st gear

    samma här, mekaanin elikkäs ns. turbomaster. Joutaapahan turha alipainepumppukin pois...
     
  10. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    vaihdoin letkut ristiin, mut ei mitään apua..samanlailla pysty liikuttaan tankoo. Vinkkejä!!
     
  11. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    miten ton alipainepumpun voi testata?
     
  12. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    Löysin äsken vuotokohdan kellolle menevästä letkusta...kellon tanko pysyy nyt aika hyvin paikallaan, kun työntää tankoa kelloonpäin niin se puskee sen ulospäin. jotain feelua vielä on kun moottorin kuvake palaa silti:eek:
     
  13. kane

    kane 1st gear

    elikkäs alipaineen pitää vetää tanko "tiukasti" kelloon.
    Systeemihän on siis sellainen että kun tanko kellossa => hukkaportti kiinni => ahtoa imusarjaan. No, ahtoa tietenkään ei ole ennenkuin moottorilla kuormaa ja soppaa syötetään joka tarkoittaa että paikallaan ryntäytettynä siellä välttämättä ei paljoa mittari värähdä.
    Ajossa taasen kun soppaa menee, ahtoa on vakiolla max 0.5bar koska tietsikka ohjaa ja löysää tankoa=> päästää pakokaasua pois eli vähentää ahtoa.
    Jos ajaa letkut "ristissä", solenoidi ei vaikuta ja hukkaportti pysyy kiinni => ahtoa jopa 1.3bar mikä ei ole pitkää ikää koneen kannalta. Parempi pysyä alle 1 bar.
    Kokeileppa extra letkulla kelloon ja imaise... vetääkö tangon sisään eli kello ja sen kalvo ehjä?
    Jos ehjä, hae vuotoa letkuista. Helpottaa jos saisit testattua alipainepumpun että se on ok ja tekee alipainetta ainaskin 20"Hg ja mittaukseen sopii vaikka joku ahtopainemittari jossa alipaine asteikkoa tai joku muu soveltuva tarvikemittari.
     
  14. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    eli pieni korjaus :oops: .. vaihdoin vielä letkut ristiin solenoidilta ja silloin tanko pysyi tiukasti kellossa. eli mistä se kertoo? :eek: (muusta ku et tein sen letkun vaihdon ekalla kerralla huolimattomasti)
     
  15. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    nyt rupes solenoidi herään jonku verran ku uitin sitä wurtin ihmeaineessa, mut ei läheskä niin kovin pitäny tankoa kellossa kuin letkut väärinpäin. onkohan tollanen elvytys kuinka pitkäaikaista vai kannattaisko hakee suosiolla uus??
     
  16. kane

    kane 1st gear

    Ota uusi, niitäkin on kahta sorttia eli toisessa semmonen vanutyyny niinkuin ilmansuodattimena. Katto kuitenkin että siinä on vihree täppä, vaaleat on egr solkkuja. Enkä usko että vanissakaan erilailla.

    http://www.ssdieselsupply.com/category_ ... noids.html
    Tuossa eri solenoidi uudemmassa vm:ssa...?!
     
  17. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    nyt on uus solenoidi, mut ei mitään vaikutusta :mad: Letkut ristissä pysyy kyllä tiukasti kii :poff:
     
  18. kane

    kane 1st gear

    elikkäs letkut oikeinpäin solenoidilla tyhjäkäynnillä ei ole alipainetta kellolla mutta letkut ristissä solenoidilla on alipaine?
    Sulla on sen verran tuoreempi kampe että menee veikkaukseksi...
    Ota liitin irti, virta päällä auto sammuksissa, testaa valokynällä liittimen A+B, syttyykö? En muista oliko +5V vai +12V (voit mittarilla mitata).
    Jos ei syty, testaa kynällä A + maa koneesta. Syttyykö?
    Tietsikka maattaa eli solenoidi on pulssiohjattu.
    Panzella voisi olla kaaviota millä johdotuksella tietsikkaan.
    Voihan se olla jostain syystä noin tietokone ohjaa ja syy on muualla.
    Jos vaikka boostianturi näyttää liikaa tms.
    Onko ollut mitään vikakoodeja? Koodi numero tarkalleen?
     
  19. pertsa08

    pertsa08 1st gear

    letkut ristissä alipaine..ainakin vetää tangon tiukasti kelloon.

    valo syttyy kun laittaa A + maa koneesta.
    A+B ei syty.

    Täytyy huomenna kattoo koodit kun saan lainaks lukijan...
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Ok, se B menee tietsikkaan. Nyt kun saisi joltain piuhoituksesta kaavion mihin tietsikan pinniin tuo B menee niin voisit testata että piuha ehjä.
    Eli B pitäisi maattaa solkkua.

    edit: näyttäisi menevän keltainen D14 pinniin.
    http://arrc.epnet.com/autoasp/index.asp ... autorefctr
     

Kerro tästä muillekin!