Moottorinkierrokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ajaja, 28.7.2014.

  1. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    Moottorissa nämä virit

    Edelbrock peltisarjat, powermax kireämpinokka, hei-jakaja edelbrock imusarja , edelbrock ksaaari joku 590 taikka 600 nokan asteista en tiedä. peränä kemppi. kone 350 ja laatikko 350.

    kysymys kuuluu että kui paljon tollasta uskaltaa kierrättää? ku tuntuu että tossa jotkut ikuisuus välit 1vaihteella 90km/h ja kierrokset on 4krpm ja 2vaihteella mennää 140 ja kierrokset 4krmp ja 3 vaihteella mennääki sitte jo niin kovaa ettei uskalla ajaa. vaikuttaako välitykset kierroksiin? mitä uskaltaa kierrättää? ja jos välitykset muuttaa joutuuko perän uusia? se on tosiaa hitsattu.

    nii että uskaltaako tolla ykkosella kierrättää tonn 5k rpm?
     
  2. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Mikä lienee kysymyksesi pointti?

    Eikö se loota vaihda isommalle alta 4 tonnin,vai miks sitä pitää joka pykälällä vinguttaa noin ylös,vai etkö oo kuullu että kaasupoljin toimii myös ylä ja ala-asennon välillä,ihan portaattomasti,ei sitä tarvi naulapyssyllä ampua lattiaan aina ku lähtee liikkeelle...

    Ja totta helvetissä välitykset vaikuttaa kierroksiin.
     
  3. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    sitä kysyin että paljonko tietää että on turvaraja kierroksilla? kun ottaa tehopiikkiä 3-4 välille.
     
  4. Mutku

    Mutku Gearhead

    Nono, siis kaasussahan on just tasan kaks asentoa: täysillä eteen tai täysillä taakse!

    Tossa esimerkin autossa välitys lienee varmaan luokkaa 2.41:1.

    Ja kun on varmaan vakiota osaa venttiilikoneistossa, niin anna sen laatikon vaihtaa 4000 kiekan kohilla. Pakkovaihteella vinguttamalla 5000-ja-yli-kiekoille joku osa vaikka venakoneistossa alkaa ennemmin kuin myöhemmin antautua. Race-palikat eli niitten kierrokset sitten erikseen.

    Jos välityksen meinaat vaihtaa, niin just tuo 2.41:1 on muistaakseni se vedenjakaja GM:n perissä, että tiuhempi välitys ei sovi niihin kuoriin. Ja 2.73:1 perän taas voi hiplailla vaikka 4.56:1 versioksi.

    Jos multa kysytään, niin hommaisin kokonaisen toisen taka-akselin, jossa siis olisi sopivasti tiheämpi välitys. Loota vaihtaisi kyllä yhä samalla 4000 kiekalla, mutta nyt ykkösellä mentäisiin enää vaikka seittemääkymppiä, kakkosella sataa jne.
     
  5. Ajaja

    Ajaja 2nd gear

    noi vaihdot teen ite pakkovaihteilla 4krpm, muute D se vaihtaa jo 3.5k rpm

    tollanen peräsielä on josse jotai kertoo

    http://i.imgur.com/8JEd0FD.jpg
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    chevyn 7,5 tuumainen perä näyttäs olevan

    Kierrosten turvarajana on se miten kone on rakennettu, kuten tasapainotus, kiertokankien- mäntien lujuus vs. paino, lohkon vahvistukset jne.
    oletuksena, että pattisi on nokkaa lukuunottamatta vakio mutta hyvässä kuosissa, voi sitä melko turvallisesti pätkittäin 5 000 rpm kierrättää.

    Sopii, kun laittaa välilaipan lautaspyörän esmes 3.08 lautaspyörän alle tai hommaa välityksen jonka lautaspyörä on tarkoitettu kyseiseen murikkaan.
     
  7. Mutku

    Mutku Gearhead

    ^hyvä tarkennus, kiitos.
     

Kerro tästä muillekin!