Moottorinvaihdon muutoskatsastus, missä Etelä-Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Roc, 2.10.2024 klo 13:33.

1. Roc

Roc Gearhead

Nähtävästi moottorinvaihdon muutoskatsastus ei ole ihan haluttua duunia kaikille katsastusasemille, niin onko porukalla kokemuksia missä asiaan suhtaudutaan asiallisesti?

2. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Mistäs noin päättelet? Samassa ajassa ne katsoo moottorinvaihdon kuin tekevät vuosikatsastuksenkin. Siis jos on hoitanut omat hommansa asiallisesti kuntoon papereita myöten.

3. Turbiini

Turbiini Gearhead

Ei nyt sentään samassa ajsassa, viimeksi kun muutoskatsastin niin kyllä inssiltä meni yli puoli tuntia kirjoitella tekstiä rekisterinotteen lisäsivulle, mutta onpahan kaikki moottori muutokset otteessa (paitsi ahtopaine joka välillä noin 3bar isompi)

4. Roc

Roc Gearhead

Luottopaikka mitä olen suosinut, ei ollut yhtään halukas tekemään kyseistä operaatiota. Trafi on kuulemma nykyään todella tarkka näiden suhteen.
    Nyt täytyisi löytää sellainen paikka missä tämä operaatio onnistuisi.

5. Slant Sickness

Mun viimeisimmän kokemuksen mukaan ihan normi aika riitti. Oli semmonen muutos+vuosikatsastus-yhdistelmä.

6. Roc

Roc Gearhead

Kuulostaa vähintäänkin asialliselta, missäpäin Suomea tuollainen konttori on?

7. No mutta jos on asianmukainen laite kaikkineen, mikä siinä nyt on niin vaikeaa.
    Ihan sama minne konttorille menet, niiden on tehtävä se ja jos on puhtaat jauhot pussissa, eihän tässä ole mitään ihmeellistä.

Jotenkin niin mahdottoman salaista ja jää semmoinen kuva että hommat on vähän sinne päin, miksi mies täällä muuten kyselee "helppoa" paikkaa.

hapa58 tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

Juu ja en minä viitti ohjata kepulivirityksien kanssa mun käyttämälle konttorille. Ainoastaan mun viritykset niiden täytyy siellä hyväksyä... No joo, mut ei moottorinvaihtokatsastus mitään rakettitiedettä ole. On selkeät säännöt ja kun on niiden mukainen, niin leima tulee.

Etelä-Helsingissä ei kuulemma rakentelu ole helppoa. Joku virolainen jutusteli, että hällä on harrasteet suomenkilpisinä syystä, ettei muuten kulje.

9. Roc

Roc Gearhead

Mistäköhän olette muodostanut käsityksen että ettisin ”helppoa” paikkaa tai että kyse olisi kepulivirityksistä?
    Ja mikä on niin mahdottoman salaista?
    Kysyin onko tiedossa konttoria joka suhtautuu muutoskatsastukseen asiallisesti, koska ei tunnu olevan oman kokemuksen pohjalta kovin haluttu operaatio.

10. Slant Sickness

Kerro sinä konttoreista, jotka eivät tuosta selviä.

Joskus kävin K1 katsastuksesta kyselemässä moottoripyörän turbon muutoskatsastuksesta ja silloin muodostin käsityksen, etteivät tiedä asiasta tarpeeksi. Menin sitten Tattarisuon katsastusasemalle (Helsinki), missä asia onnistui kerrasta. Tämä muutama vuosi sitten. Samoilla tienoin toisellakaan asemalla ei ollut osaamisvajeita Dartin turbon katsastuksessa. Kysyi tullessani, että onhan siinä levyjarrut. Ilmeisesti tunsi automallin ennestään. Meni teholapulla leimaan. Nelkytvuotta sitten jossakin valtion katsasteluasemalla katsastellessani autoon 0,9 litraa isomman moottorin (saman moottorin variantti) olisi halunnut poistaa yhden istumapaikan kompensoidakseen lisääntyneen painon.

”Ootko ihan sekaisin? Jos se on porattu suuremmaksi, niin kasvoiko sen paino? Mites ne lastut koneistamon lattialla?”

Josseivät ole koskaan tehneet, niin onhan se eka kerta työläämpi.

11. Keme

Keme Gearhead

Ei kaikki konttorit tee isoja muutoskatsastuksia. Ei siinä ole mitään outoa tai kummallista. Ne on paljon työläämpiä eikä niistä sinällään saa niin paljoa enemmän rahaa kuin normi leimoista. Eli ei se ole oikein kannattavaa bisnestä.

kerkko tykkää tästä.
  12. Kaikilla konttoreilla ei ole edes oikeuksia tehdä niitä. Sen verran säänneltyä toimintaa.

13. Eikö tuo kerro enemmänkin osaamisen puutteesta? 60 -luvun Mopariin sai minkä tahansa myllyn rumpujarruilla.

14. kerkko

kerkko 3rd gear

(...eikä tarvinnut turvavöitäkään?)

15. Slant Sickness

Ei. Kuuskutosessa oli vähintään isot rummut kasin kanssa ja jos on levyt, niin se ikään kuin kumoaa keskustelun jarrujen riittävyydestä. Eli kyllä se osasi oraakkelia paremmin asiansa.

16. Pertura

Pertura Gearhead

Minä voin kanssa suositella Tattarisuon konttoria. Asemalla on semmoista oikeanlaista palvelualttiutta, selvittävät vaatimukset, eivätkä hylkää varmuuden vuoksi. Monella konttorilla eivät jaksa kauheasti paneutua mihinkään vähänkään erikoisempaan rakenteluun, vaan keskittyvät pelkkään Nissan Avensiksen pallonivelien vääntelyyn.

Helpommin se raha toki tulee niistä Avensisten vuosikatsastuksista, eli jos ei konttorin tirehtöörillä ole mielenpaloa rakentelua kohtaan, niin miksipä kauheasti paukkuja muutoshommiin käyttäisivätkään. Tattiksella tuntuisi valmistusmaasta riippumatta olevan kiinnostusta selvittää mitä muutosten tekeminen vaatii, että ne saa hyväksyttyä.

17. Edelleen tehokkaimman vertailumallin sai rummuilla. En toki väitä, että rummut olisi paremmat kuin levyt.

18. Dataviilaaja

Dataviilaaja Gearhead

Oma kokemus on, että jos etukäteen kysyy, niin ei pysty, ei onnistu, mutta kun varaa ajan ja menee paikalle, niin sama äijä hoitaa homman ilman mukinoita.

19. Slant Sickness

Kaikuuko täällä? Ukko kysyi minulta ennen saapumista että onko siinä levyt? Eikä konttorilla ollut epäselvyyttä. Viksu katsuri ei lähtenyt arpomaan vastaajan kanssa, tunnistaako vastaaja itse isot tai pienet rumpujarrut.

Ehkä noi mun muutokset menee just siks helposti, etten ala siellä paikan päällä selittelemään?

20. Slant Sickness

883/1200/turbo alias "Kromitankki" käväisi siellä leimatuoreen dynolapun kanssa. Kadun toisesta päästä Prätkäpajalta otettu. Toimiston isäntä kävi katsomassa kohteen, laittoi käyntiin, kierrätti ja totesi, että äänet tulevat menemään läpi. "Tuo sitä ja tätä mukanasi". Paikanpäällä näin sen ottavan kopioita traficomia varten. Sit katsasteltiin. Pakokaasut olivat tunkkaisella, kysyi pystynkö tekemään asialle jotakin? Säädin sen siinä mittarilla ja sit oli vaan paperitöitä.

Mökä oli mittauksessa 6dB alle rajan, joten se oli pätevälle kai korvillakin kuultavissa.

PS. Traficom ilmeisesti luki paperit, koska noin 1 kW katosi lopullisesta otteesta. Mä olin tuonut lapun, jossa oli tasan sallittu määrä.

Kerro tästä muillekin!