Moottoriöljyn kulutus kymysys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja bbford, 6.9.2006.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Eli,miltäs kuulostaa 1L öljyä 7000km matkalla?Auto vm.2000 Golf 1.4l ajettu 112tkm.
    Onkse paljon vai vähän?
    Suoraan sanottuna mä en tiedä muuta kuin että mun parin sadan euron käyttiksessä toi kulutus olis tosi pientä. :rotfl:
    Galaxiella taas en ole edes ajanut noin paljon.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Volkkariksi aika vähän.
     
  3. bbford

    bbford Gearhead

    Jaa onko merkillä taipumusta tohon? Pahakin tyyppivika?
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eikös volkkarin ohjekirjanki mukaan öljynkulus saa olla melko suuri.

    Monessa muussa autossa volkkarin normaali kulutus tarkoittaa lähes moottorivauriota.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    dsl-golfin ohjekirjassa mainitaan, että 0.9l/1000km on normaalia. :eek:
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    joskus vanhaan aikaan kuullut sanottavan että normaali öljynkulutus on noin prosentti polttoaineen määrästä.
    eli jos kuluttaa 10l/100km niin öljyä kuluu n.1l/1000km
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eli jos uudemmassa golffissa on long life öljyt ja vaihtoväli 20tkm.
    Öljytila on 4L ja maksimi hyväksyttävä öljynkulutus lähes 20L.
    Eikös tämä tarkoita että periaatteessa öljyt tulee vaihdettua neljän tonnin välein ja viis kertaa turhan usein :rotfl:
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ehkä siinä syy pitkiin vaihtoväleihin.
    jossain vanhoissa jenkkirekoissa öljynvaihtoväli 100 000 mailia, ja kyllä niihinkin todennäköisesti vähän joutuu välillä lisäämään. :rotfl:
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eräänkin kerran on tullut kaadettua henkilöautoon "vähän" ylimäärästä öljyä öljynvaihdon kanssa tuhratessa, kun neljä litraa on joissakin toisissa vehkeissä ollut vaan se normaali tarkistus ja sen jälkeen pikkulisäys.

    Mun mielestä litra ja 7000 km on aikas vähän. Litra tonnilla olisi vielä melkeinpä hyväksyttävissä, ainakin tosimiesten henkiöautoissa.
     
  10. aplari

    aplari 1st gear

    95- volkkari ja öljyä ei oo tarvinu lisäillä. Vaihtoväli ollu jotain 15tkm.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    No voi hyvä ihme sentään :eek: En mä ole saanut 10-15 tonnin vaihtovälillä kulumaan puoltakaa litraa öljyä 300 tkm ajetuissa hylsyissä :eek: Niis on varmaan jotain vikaa sitten.
     
  12. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    Sama täällä :eek:
    250tkm ajettu kotelo eikä öljyt häviä. 8)
    Vaikka onkin sitten kaiken-näköistä muuta "huoltoa" :rotfl:
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko se 20 tkm? 6000-7000tkm välillä öljynvaihdosta volkkariin joutuu lisäämään. Ei kyllä onneksi ole omia, ne volkkarit.

    Tuohon 340tkm ajettuun toyotaan pitää lisätä 1l/12tkm :oops: öljynvaihtoväli on kyllä 10tkm. 390tkm ajettuun ei ole tarvinnut pahemmin lisätä. Pitäisköhän ne kahtoa. :odroll:
     
  14. F250

    F250 Gearhead

    Uudehkossa autoissa sallitut öljynkulutukset 0.5-1.0 l/1000 km, joissain jopa 1.5l....

    Kannattaa välillä nostaa sitä mittatikkua ennenkuin öljynpainevalo välähtää.

    Totuus on että öljynvaihtovälillä öljy loppuu jos sitä ei lisätä.
     
  15. rrauta

    rrauta 3rd gear

    "kymmenen tuhatta ajettu, eikä yhtään oo öljyä kulunut"

    useesti kuultu väite, joka on silkkaa pas...., ehkä tikussa ei ole pinta laskenut, mutta öljyä on silti kulunut. tilalle on vaan tullut vettä ja polttoainetta ja nokea ja kaikkee muuta, jäteöljyssä ei ole öljyä jäljellä kun ehkä 10-20%, loppu on sit sitä muuta sotkua.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli, mitä oli. Lisää sinne ei sovi kaataa kun on ennestään täynnä. Mun 1,2 Volkkari piti täyttää ensimmäisen 13 tkm:n jälkeen 1/2 litran lisäyksellä. Sen jälkeen ei ole laskenut. Joku sisäänajohioutuminen?

    Nuo nykyajan moottorit taitaa olla vähän paremmin toleroituja?

    Minusta slant sixin 1L / 7000 km oli tosi vähän. Sama määrä Volkkarin pitkillä vaihtoväleillä tekisi enemmän kuin koko öljytilavuuden verran. En mä ole edes katsonut viimeiseen 10000 km:iin öljytikkua.
     
  17. martti-66

    martti-66 3rd gear

    vw:n normi sanoo että saa kuluttaa jopa 0,8/1000km,uudetkin!
    kun käytetää pitkänvaihtovälin öljyjä(esim:0w30 tai 5w30)on selvä että "puhaltaa"helpommin läpi kuin perinteiset 5w40 tai 5w50 öljyt.
    vois verrata että kaataa vettä ja siirappii 4mm reijästä....
    kumpi juoksee nopeemmin?
    kaikki autot ei kuluta vaikka käyttäs 0w30 öljyy mutta tuntuu olevan
    ominaisuus ei vika melkein kaikissa autoissa missä käytetään vag:n tekniikkaa.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kyllä se vähän sitä vie, mutta aika marginaalisesti. Ja toi sun väittämäs, että öljystä olisi 80-90% muuta pas*aa, on kyllä aika eksoottinen tarina. Jos ei siis volkkareista puhuta.

    Vaikkapa sama tuo mulle. Kun nyt on tullut 5000 kilsaa ajettua vaihdon jälkeen, ja öljy on edelleen öljyn väristä, ei haise bensalle, ei vaahtoa, eikä näy kuplia/vettä tikussa, niin olkoon se sitten vaikka saippuaa mun puolesta. :rotfl:
     
  19. napa

    napa 3rd gear

    Jza: mietippä asiaa, miksi ne öljyt sitten yleensä vaihdetaan :wink: jos siellä ei sitä paskaa olis, silloinhan riittäis hyvin se "amerikkalainen öljynvaihto", eli lisätään vain tarvittaessa puuttuva määrä...
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kovasti kumastuttaa toi kirjoiteltu volkkareiden öljynkulutus :eek: Mun aikaisempi käyttöauto oli multa lähtiessä 250 tkm ajettu Golf eikä se vielä silloinkaan vienyt oikeestaan tippaakaan öljyä, kymppitonnin vaihtovälillä ei tullut mieleenkään lisäillä kun tikusta kattoen se oli vähentynyt sinä aikana millin-kaks ylärajan alle eli ehken noin 0,5 l ja siis 0,5 dl/1000 km. Ja se auto ei ollut ikinä nähnytkään tallia edes talvisin ja harvoin edes lohkolämppäriäkään joten niiltäkin osin se oli kokenut aina karua elämää ja mm. melkoisen määrän konetta kuluttavia raakoja kylmäkäynnistyksiä kovillakin pakkasilla 8)
     

Kerro tästä muillekin!