Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä edelliset puhujat Dataviilaaja ja Jza. Vaikuttaisi siltä, että meillä myydään "talviöljyjä". Kylmäkäynnistysominaisuudet hipoo taivaita, kun meillä on niin "arktista". Mutta loppukesästä näkee paljon autoja, jotka pössäyttää sinistä, kun ne mobilit, motoxit, shellit ymym. on ajettu "rikki". Slanttivani pössäytteli katsastuksessakin, kun oli ne silloin neljä kk vanhat öljyt. Hellepäivä +30C ja moottorin lämmöt korkealla (silti meni päästöistä pikku ruuvauksella, kiitos Raision K1). Pari viikkoa sitten kaadoin uutta Teboil GoldS 5W-40 slanttiin, eikä nyt pössäytä ja öljynpaineet on hyvät, lämpimänäkin. Harkitsen silti jatkossa "traktoriöljyjä" toyopetin vinkistä, asunhan maalla.

    Mullakin kerran ihan leudolla plussakelillä kalatti opelkadettin nostajat, kun olin sen ensin ajanut auf Der Autobahn Turku-Vantaa lämpimäksi...koneessa Mobil1. Vaihdoin Pennzoilin 10W30 mineraaleihin eikä kolissut ja naputtanut.

    Hassuja nämä öljyt. Problematiikka on sama kuin joskus 1970-luvulla. Pitääkö siirtyä käytäntöön kesä- ja talviöljyt erikseen? Näiden moniasteöljyjenhän piti tehdä tuo säätäminen tarpeettomaksi. Teboil GoldS:ään päädyin, kun sitä Mobilistissa suositeltiin vanhoille moottoreille, mutta unohdin, että slanttivani on ns. käyttöharraste, ei museoitu.
     
  2. asperiini

    asperiini Gearhead

    Eikös nää nykyöljyt ole suunniteltu vain kaksi tavoitetta mielessä.
    1. että bensaa palaa mahdollisimman vähän
    2. vaihtoväli voidaan venyttää modernissa koneessa 30.000 km korville
    Itse en ole tuota kuumassa "pilaantumista" huomannut mutta mulla nyt on vaihtovälit joka laitteessa sen verran lyhyet että ehkä se sen takia ei ole tullut vastaan. Tarkoitan tällä sitä että olen ihan periaatteessa vaihtanut öljyt aina vähintään kerran vuoteen vaikka niitä kilsoja ei olisi paljon tullutkaan.
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Niin joo ja onhan mulla nuo kesä- ja talviöljyt käytössä. Ne kun on ihan eri autoissa eli kesä- ja talviautoissa... Rami on silleen poikkeus että siinä on tehtaan suosittelemat Mobil 1 öljyt sisällä eli kaiketi hyvät talviöljyt vaikka sillä ajetaan vain kesällä. Näissäkin mulla ollut vaihtoväli noin 5000 km kun enempää ei ole kesässä mittariin tullut.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Joo.... Mekin vedettiin aikoinaan reilu 1600 heppaisella "proomulla" Mobil ykkösellä moottorin valmistajan suosituksen mukaan.

    Eikä ne voitelun puutteen takia koskaan hajonnut. Muuten kyllä saattoi joskus olla jotain pikku remonttia....

    Tosin merimoottoreiden öljy ei joudu lämpöjen suhteen kovalle koetukselle, kun viileää vettä on Atlantillinen tarjolla...
     
    Muokattu: 6.9.2016
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ei ne mopilit ja helixit mihinkään pilaannu, jos eivät pääse lämpenemään liikaa. Se on konekohtaista, mikä siirtää enemmän lämpöä öljyihin ja mikä vähemmän, käytöstä puhumattakaan. Eikä ole sanottu, että nykyinen Helixkään olisi samaa öljyä, kuin mitä se oli 8 vuotta sitten, kun itse siitä kokemuksia hankin, mobileista puhumattakaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mistäs kaikista esim. motonetin hyllystä löytyvistä öljyistä löytyy tarpeeksi sinkkiä ettei tarvi laittaa mitää lisäaineita jos käyttää hydraulista laahuri nokkaa? Ilmeisesti ainakin tuo classic brittish motor oilissa on mutta onko muita? Ois helpompi hakea motonetista kun tilata netistä..
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Hitto, nyt meni tältäkin topicilta pohja pois... Eiku eihän mennytkään, kyllä yksittäisen suomalaisen autonharrastajan luulot on luotettavimpia kuin monikansallisen öljy-yhtiön tiedot...
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mä hommasin jotain Lucas oilsin sinkkilisäainetta, tuo sitten ainakin itselle tunteen että pääsee venttiilikoneisto helpomalla uudella koneella.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    sehän oli tuolla Teboilin linkissäkin, että sinkki on hyvä ja edullinen voiteluaine.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meinaat sitten, että merkkiX kertoo merkkiX;än öljyjen olevan mailman parhaimmat ja kestävimmät ja muut merkit on surkeeta kuraa, niin se on absoluuttinen totuus

    Totuuksia on monia ja jokainen kertoo omaa totuuttaan


    Esim. toi sinkki, mitä tarkoittaa vanha auto? 40lukunen ford vai 90 lukunen corolla joidenkin mielestä alle 2010 lukuset on jo vanhoja autoja, noh onhan ne karvan vaille 10 vuotiaita


    Merkkejä ja öljyjä on erilaisia ja niin on koneitakin, esim. eurol samalla luokituksella ja visko lukemilla oli huonompaa kuin ad;n merkitön öljy samalla luokituksella ja viskolukemilla
    Miten se oli huonompaa ad-öljy meni lisäämättä vaihtovälin 15000km
    Sitten eurolit sisään, viikossa alko vilkkumaan öljynpainevalo startissa ja kuumana vedon jälkeen rapisteli euroleilla, niijja se 5L kannullinen ei riittäny kuin 7000km, mut kone oli märkänä alta.
    Teboilin silverit samoilla viskoilla ja lukemilla nyt ajettuna 11000km ja vielä ei ole tarttennu lisätä ja leimalla oli kone taas kuivana
     
    rb tykkää tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eli teboilin öölit paikkas ne "reijät" mitä eurol teki:rolleyes:.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Kävitkö Nikuzai edes lukemassa Teboilin linkkiä? Eihän siellä otettu ollenkaan kantaa öljyn merkkiin.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Luin ihan kunnolla, mutten oikeen jaksa uskoa, et öljy-yhtiö kirjoittaisi öljyjen olevan syyllisiä noihin esitettyihin asioihin
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen tehny jo kymmeniä vuosia sitten ite "puolsyntistä" sekottamalla mineraali ja täyssyntistä, jopa eri valmistajien. Aika hullun maineen siitä sai mutta sou not:D.
     
    KajS tykkää tästä.
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sama. Teboilin öljyistä omat kokemukset ristiriitaisia muutenkin, olen jättänyt käyttämättä kun ei ole varmuutta onko öljyn vika vai ei.


    Vaikka linkissä ei puhuta tietyistä öljyistä niin kummasti teboil tarjoaa just sopivaan hintaan esim gold s mikä voi moneen vanhaan koneeseen eksyä tuon lukemisen jälkeen.
     
  17. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Laiton tota teboil gold s mersun 260 koneeseen ja alkoi nostajat naputtaa, mita vanhoilla öljyillä ei tehnyt... Korjautuisikohan asia vaihtamalla mobilin 5w-50:set tilalle?
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tepoilin syntistä 10w-60 extreme timangia hain kesällä puuilosta monta kannua, ei ole sieltä enää saatavana. Monen tepoilin hyllyjä katsellut eikä niissäkään ole ollut.

    En ole huoltiksilta vaivautunut vielä kyselemään kun ei ole akuutti tilanne mutta onkohan sitä jollain esmerkiks varaosaketjulla tms hyllytavarana....
     
  19. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Mites se Valvoline MaxLife vanhoihin moottoreihin, onko tullut uusia kokemuksia...? o_O
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    oon varmaan sanonu aiemminki mutta mulla se ei ole pysynyt sisällä kun joskus koitin vaikka kuulemma elvyyttää tiivisteitä yms., delvacci pysyny kaikissa parhaiten.
     

Kerro tästä muillekin!