Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. J.J.

    J.J. Gearhead

    Maxlifeä tullut käytettyä paljonkin noissa vanhoissa laahurinokka vehkeissä.
    Hyvin on hommansa hoitanut.

    Olisko joku muu öljykin pelannut? No varmasti.

    Tuota vaan saa kätevästi paikallisesta vauhtiputkasta samalla kun hakee putsarin.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mulla helppasi ja alko pysymään sisällä hyvin kelpasi leimalla, mutta väittäisin et alko vuotaan vaan pahemmin 4000km jälkeen öljypohjan tiivarista


    Delvac;cia on montaa eri laatua ja mallia vähä ku sikaflex

    Sen huomannu et osa delvac;eista on todella hyviä pitää paineet kuumassakin koneessa ja sit toinen pudottaa kilon kylmässä koneessa ja 2,8 kuumassa
    Niiden jälkeen erikseen kattomalla ne delvac;it mitkä oli aikasemmin ja paineet öljynvaihdon jälkeisessä startissa normaaliksi ja pysyi kauden loppuun hyvänä

    Eli eroja on valtavasti, toisaalta jos miljoonan kelatussa mersussa oli sisällä 20w-45 öljyt ja vaihdossa sinne lorautettiin 0w-30 voi olla et paineet ehkä aavistuksen tipahtaa
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Käytin joskus mutta en huomannut ihmeitä, sitä 5w40 versioata.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    niin tota kaikkein halvinta moniaste delvaccia meinastin delvacilla eli 10w-30 ollut käytössä. Muutoin käyttäsin kesällä 15w-40 voiteita mutta ajan niin vähän nykysin ettei tarvii vaihtaa kun kerran vuodessa öljyt niin talven ehdoilla mennään ja tolla on kesälläkin pysynyt öljynpaineet ainakin niissä autoissa ja koneissa missä mittari.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Pojalla oli tuosta vaan hyvää sanottavaa pirteässä Toyota 4A-GE:ssä.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Samoin, kokeillut paria eri MaxLifea eri moottoreissa eikä mitään eroa verrattuna muihin öljyihin eli öljynkulutukseen ei minkäänlaista vaikutusta. Ehkä ne on ollut liian vanhoja ja kuluneita.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    https://www.riemurasia.net/video/Jamakka-oljy-moottorissa/197798
    Kannattaa ne öljyt kuitenkin JOSKUS vaihtaa.

    Ps. Mulla on yksi ajokuntoinen projektiksi viime metreillä aikoinaan jäänyt auto.
    Siihen en ehkä (muistaakseni) ole ikinä öljyjä vaihtanut. Ihmettelin viimeksi kun käyttelin, että ompas kirkkaat öljyt. Ehkä oon sitten kuitenkin vaihtanut..

    Hetken käytettyäni tarkistin öljyt. Mustaa oli. Olis kannattanut ennen käynnistystä vaihtaa, kun kaikki sakka oli pohjalla.
     
    Muokattu: 4.12.2017
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olis saattanu jäädä pohjaan ja sit olis ne uudet öljyt heti mustana.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, kyllä siihen vähänku syy on, miksi ne otetaan ulos lämpösenä ajon jälkeen.
     
    rane58, Karpov ja rb tykkäävät tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites kun öljyä tulee säännöllisesti lisättyä, kumpi sieltä katoaa se ihan uus vastalaitettu vai se viskositeettinsä menettänyt vanha litku?


    Lähinnä funtsin et ny vähän ajan sisään lisänny 3 lirtaa 4 tilavuuteen, niin ei oikeen järkevältä tuntuisi vaihtaa pari tuhatta ajettuja öljyjä uusiin
    Kun tuntuu et pelkkä suodatin riittäisi
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    En tiijjä mut oletan että liukkaat tulee ulos/palaa, paskat jää koneeseen. Joskus jätin volkkarin öljyt vaihtelematta kun se söi sitä aika runsaanpuoleisesti. Oli sitten paskaa täynnä kun otti venakoppaa auki...
     
  12. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Itte tykkään, että Jyrki on koonnut hyvin asioita nippuun videoillaan. En silti mene ostamaan Amsoileja käyttiksiin tms. mutta kyllähän nuo hieman omaa näkemystä öljyjen suhteen avartaa.

    http://www.roadmachine.fi/oljyjen-raaka-aineet/
     
    Muokattu: 5.12.2017
    belair54, jarona ja Roberto tykkäävät tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tarttis varmaan tehrä jottai?

    Koneelle nääs. Ei tollanen öljynsyönti ihan Buenos ole vaikka oiskin tsi vag.
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu mutta jos öljynvaihto maksaa auton hinnan niin jos vaan sitä jäteöljyä lisäis...
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo sitten jos joku semmosella ajaa.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Just just...

    Ja kun vaihdat sen suodattimen, niin kaada ne öljyt siitä takas koneeseen.
    Ne ei ehkä ole sitä viimeksi lisättyä, koska se ei varmaan ole vielä ehtinyt suodattimeen, mutta varmaan edellis kerran lisäyksen ihan kelpo öljyä.
    Suodattimessa tuskin kuitenkaan on sitä viskositeettinsä menettänyttä vanhaa litkua, koska sehän todennäköisesti majailee öljypohjan vasemmassa takanurkassa..
     
    jarona, Jussi289 ja LPV tykkäävät tästä.
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lähinnä sitä just mietin, et jääkö se möyhnä sinne sisälle, kun se ohentunut öljy häviää jonnekkin


    Eli vaihtoon menee, pitää alkaa tilailemaan öljypohjan tiivaria, vaihtaa sen ja putsaa samalla kaukalonkin

    Suodattimen vaihdan tässä jossain vaiheessa kuitenkin ja öljyt sit kun pääsee talliin ja saa sen tiivarin



    Joskus olikin puhetta et jos lorauksen atf;ää sekaan et liuottais sitä jo olemassa olevaa jankkia ja vaihtelisi suodatinta useemmin

    Diesel puhdistus toimii vaan onko se kerralla liian rankka ja tukkiiko kanavat jostain kohtaa jos skeida kokkareina keksii lähteä liikkeelle :odroll:
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä oon käyttänut sillontällön öljynvaihdon yhteydessä motor flush tms pesuainetta joka kipataan öljyn sekaan, annetaan käydä vartti tms ja sit vaihdetaan öljyt. Tulee melko synkkää ohutta lirua ulos vaikka öljynvaihdot teen kympin välein.
    Motonetti myy ainakin Valvolinee. Tai myi muutama vuos sit, on niitä muitakin merkkejä.
     
    Muokattu: 5.12.2017
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eise diesel oo liian karu mun mielestä. Oon käyttäny ihan 70 luvun vehkeisiinkin.

    Noi huuhteluaineet ym ihan soopaa dieseliin verrattuna.


    Atf kokemusta ei oo mutta jenkit sitä käyttää.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo jotain kerosiinin tapasta ne huuhtasuliemet lienee...
     

Kerro tästä muillekin!