Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  2. xarper

    xarper Gearhead

    Mä oonkin aina ihmetele noita laakereita mistä lähteny ihme "hiutaleen" olosia ohuita palasia irti sieltä täältä. Nyt jotain selkoa asiaan edes kun laakerit muuten ihan jees?
    Esim. vm 2008 Qashqai tjsp mihin tein konerempan 280tkm tjsp, siitä oli kanssa joka laakerista ihme hiutaleen olosia palasia lähteny.

    Sit taas jossain laakereissa on semmosia tummia pisteitä siellä kauttaallaan? Mikä moisen aiheuttaa?
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Joo vähän suppea on testi ja mielestäni voisi puida vähän mikä on oikeasti merkityksellistä noiden öljyjen ominaisuuksien suhteen.

    Esimerkiksi että onko noin hyvällä pintapaineen kestolla oikeasti enää mitään merkitystä, saavutetaanko sillä mitään oikeaa etua muihin verrattuna käytännön tilanteissa?

    Tehomittauksissa ei isoja heittoja ollut, menee täysin muuttujien piikkiin nuo muutamat hevosvoimat. Kertoo että koneen sisäinen kitka on melkoisen lähellä toisiaan eri öljyillä eli kaikki hoitavat hommansa.
     
  4. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Omalta kohdaltani sanoisin,laakerimetallin väsymisilmiö liiallisen rasituksen johdosta.Kävin tallissa katsomassa,ei ollut enää laakereita jäljellä,olisin kuvan laittanut.Kiertokangen
    laakereissa oli.Kuten aikaisemmin mainitsin,noilla sputter-laakereilla ei mitään,olivat aina kuin uusia!
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noita tommosella timken? tyylin vehkeellä tehtyjä testejä youtube väärällään.
     
  6. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Sanoisin,antaa väärän kuvan todellisesta moottorien tilanteen voitelusta ja laakerien kestävyydestä kuin myös öljyn hyvyydestä!Näkemys ja mielipide!
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo, vähän kuin öljyn kuumentaminen koeputkessa toholla vähän suppeaa.
     
  8. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ainakin vag-ajoneuvojen koneissa joissa vw 504001 tai 507001 vaatimus,niissä auttais.. Ovat pumppusuutin koneita ja ainakin transporterin 2,5tdi pumppusuutin syö nokkia ja paininkuppeja aikas rankasti. Ei vaan sillä luokituksella ole paljon öljyjä. Neste firma ei uskalla suositella mitään,muut näkyy suisittelevan vaikka ei sitä luokitusta ole.. Näin rek.nro. haulla. Ja töistä pomo soitti nesteen öljy edustukseen aikoinaan kun ei löytyny öljyä,niillä ei ole r5 moottoreihin käyvää,sori... Oli nesteen edustus korjaamolla.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    En ole kuullutkaan että R5 koneissa olisi nokkien kanssa ongelmia, Luulut aina että se on vain 2.5 V6 ongelma.
     
  10. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Itte oon aukassu 3 konetta ,jotka kävi kuin sepelimylly,yks kävi enää neljällä eikä öljyn painetta.Syy siihen paininkupissa kulunut reikä ja öljynpaineet karkas.. Kaikissa yli puolet kuleneet niin paljon ettei enää pyörinyt,ja nokat kuluneet poies... Kilometrejä vekottimissa 150000-300000km .Vähiten ajettu oli mallia kylmäkori,eli tavaratilassa kylmätila elintarvikkeille,käynyt paljon tyhjäkäyntiä (ac-kompuran takia) .Eniten ajettu oli taksi. Ambulanssikin oli,mut se ei joutanu oottaa vuoroo,meni merkkipajalle,alle 300000km. Se ambulanssi oli käyttäny vain gastrolin wv-longlifeä. Muista ei tietoa huoltokirjassa..
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vag kuplat puhkeavat
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jos motonetissa on redlinet halvennuksella niin tarkoittanee sitä että poistuu valikoimasta.
     
    mpower tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    1.9tdi pumppareissa missä kone poikittain on ollut jonkinverrankin nokkaongelmaa kun öljynvaihtovälit pitkiä ja kone vähän kallellaan. Pitkittäiskoneisessa harvinaisempaa.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Long life ongelmat on tuttuja. Meillä töissä purettiin yksi R5 2.5d kone, imusarja ihan tukkeessa, ehkä sellaset 5mm reiät oli imusarjassa missä ilmakulkea :D
     
    Sounderi tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yhtä V12 audia mm. parsiittiin noin vuoden parin välein samasta syystä eli imari saman näkönen kun joku tukkosen pappatunturin pakoputki.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Jostuuko imusarjan tukkeutuminen longlife öljyistä vai pakokaasun kierrätyksestä imusarjaan?
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ite veikkaan että turbo päästää läpi öljyä ja sitte se sotkeentuu diesel pakokaasun kanssa tollaseksi kosteeksi mössöksi. Kun ei pensa egr tollasta sotkua tee etenkää vapari.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Egrrän kun poistaa niin toi touhu loppuu. Vagissa helppoa ja ohitulsen saa softaan + mekaakisesti.
     
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Mielestäni VAG:n ongelmia ei pidä perustella öljyillä ja eikös se ole niin, että öljykään ei tahdo olla VAG:ssa?
     
    Jussi289 ja Sounderi tykkäävät tästä.
  20. unknown

    unknown 3rd gear

    Menee ohi aiheen, mutta tuli tuossa ihmeteltyä vaihdelaatikkoöljy vaihtoehtoja ja tuli noin niinkuin yleissivistävänä tietona mieleen, että:

    GL-5 luokituksen vaihdelaatikkoöljyä ei pitäisi käyttää vaihdelaatikossa, missä on keltaista metallia olevia osia, kuten messinkiä. Syy on se, että GL-5 öljyssä oleva rikki/phosfori, joka toimii hienosti teräksen kanssa, tekee sellaisen "kulutuspinnan" teräkseen, mutta syövyttää messinkiä.
    Jos öljy purkissa lukee sanallakaan "GL-5" esimerkiksi "GL-4/GL5" on öljy oikeasti GL-5:sta ja tuhoaa synkrot aika tehokkaasti.

    GL-4 öljyn ongelma on, että se ei ole aivan niin paineen kestävää, kuin uudempi GL-5, mutta se ei tuhoa synkroja ja yleensä vaihdelaatikossa se ei ole ongelma, mutta perässä käyttäisin GL-5:sta. Toki, eihän niitä käyttöohjekirjoja kukaan lue, mutta niissä yleensä lukee, mitä öljyä autoon voi laittaa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!