Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^ tuosta syystä laitan härräkän 4-vaihteiseen looraan vaan GL4:sta.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko se luokitusjuttu noin? Esim. Teboilin synteettisessä vaihteistoöljyssä on sekä GL4 ja GL5 luokitukset, niinkuin siinä on ZF:n luokitus ZF ML-02, ja synkrorenkaat on joissain noissa ZF:n askeissa messinkiä. Myös laakereiden pitimet on messinkiä noissa askeissa mitä itse on pidellyt.

    Tossa mun Vanissa on Cumminsin perässä 6-vaihteinen ZF, ja siihen miettinyt mitä sinne kaatais? Askin tyyppikilpi sanoo öljystä vaan että GL4 ZF ML-02. Onko toi Teboil siis huono öljy ZF:ään, tässä mun askissa on valurautaset synkat mutta messinkiset pitimet laakereissa pääakselilla?
    Öljytilavuus on n. 10L joten en välttämättä mitään Red Linea(hintapolitiikka) ole sinne kaatamassa, synteettinen olis kuitenkin jees, pakkasilakin kun sillä ajellaan.

    Moottoriöljytopikissa käsitellään vaihteistoöljyjä, mut ei kai se haittaa jos joku oikeesti näistä tietää?
     
  3. OpaS

    OpaS Gearhead

    En mä sitten ihan varma oo, mutta mä olen kuvitellut että jos öljytynnyrissä vaan lukee GL-4, sitä voi laittaa vaihteistoonkin. Vaikka siinä olis myös GL-5 -merkintä. Joissakin STOU-öljyissä eli traktorin "jokapaikan öljyissä" on moottoriöljyluokitusten lisäksi molemmat, joissakin vain GL-4. Ei siinäkään nyt oikein järkeä olis, että STOU sopis hypoidiperään muttei messinkiosia sisältävään vaihteistoon.

    Tarviikohan ruveta vaihtamaan nimeä ja kansalaisuutta, kun päätoimiala on kuitenkin maa- ja metsätalouskoneiden korjaus ja huolto...
     
    Muokattu: 19.5.2018
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    GL-4 vaihdelaatikkoon ja GL-5 hypoidiperiin?
     
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    On jotenki ihmeellistä,kun moni öljy-yhtiö kauppaa öljyjä jotka täyttää lähes kaikki luokat. On purkkeja joissa on vaik minkälaista luokka hyväksyntää.Ihmetyttää kovin,etteikö tuu vähä ristiriitaa aineitten kanssa...? Esim ATF-öljyjä myydään kaikille sopivina,silti vaikka mopar-company kieltää käyttämästä atf-ölppää joka sisältää dexron-ainetta... Sama jutska näkyy olevan moottor,laatikko ja perä-öljyissä.... ???
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko traktorien vaihteistoissa mihin noita yleisöljyjä pistetään mitää messinki synkroja?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vain oma aavistus, mutta itte olen pitönyt niitä öljyjä jotka käy luokitustensa mukaan vähän joka paikkaan todella epäilyttävänä. Voi tosin ollakkin että tuotekehitys menny eteenpäin ja nykyää voidaan tehä tollasia öljyjä.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    Traktoreissa varmaan joudutaan käyttämään enemmän puristusta kestävää öljyä, eikä olla niin turhan tarkkoja vaihdelaatikon pitkäaikaisesta käytöstä.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    USA Fordin suositus diesel kasin perässä olevaan ZF5 (oletettavasti myös ZF6) toosaan on synteettinen ATF, tarkemmin ottaen Mercon V luokituksen omaava. Siis viimeksi kun asiaan perehdyin... Vanhempiin 80-lukusiin toki suositus oli silloin sen aikuiset ATF luokitukset (esim Ford type H).
    Olen kokeillut myös joitain Red Linen toosa öljyjä mutten huomannut eroja.
    Vaihdot pakkasaamuna on tosiaan koeponnistus noissa.
    Mitään lambon toosiahan nää ei ole, made in usa. Mulla on kolme FZ5 toosallista ajossa, kaikki on jossain määrin yksilöitä. Eli kannattaa kokeilla eri plaatuja jos niinkseen tulee.
     
    Muokattu: 20.5.2018
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Traktoreissa on mitoitettu isommat rattaat, jotta pintapaineet ei kasva liian isoksi.
     
  11. rodhot

    rodhot Gearhead

    Nyky traktorin (varsinkin perä) öljyissä kannatta pysyä suosituksissa ,koska remontin hinta alkaa lähennellä kymppitonnia . Kokemusta löytyy..
     
    Sounderi tykkää tästä.
  12. DX

    DX Double Gearhead

    vissiin alkavat leimalla kytätä 2006 ja sitä nuoremmista tota
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Onko asiasta tarkempaa tietoa vai mihin käsitys perustuu? Muistan lukeneeni jostain aikaisemminkin, mutta en muista enään mistä ja mitä.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sit uhkailivat että hiukkassuodattimiakin aletaan kyttäämään ja hankitaan jotkut superhessukojeet millä nähdään onko pöntön sisällä mitään.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Toi mun aski on kuorma-autosta lähtöisin, ja sen suositus on toi em. vaihteistoöljy jossa toi ZF-luokitus.
    Sillä vaan kyselin kun tuossa Teboilin öljyssä on molemmat GL4/5, että onko se kumminkin huonoa muljua tuollaiseen askiin, onko jollain oikeasti tietoa vai kippaanko Teboilia sisään vaihdossakin?

    Kylmänä tosiaan on toiminta kankeeta, ja siksi synteettistä mieluusti käyttäis.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mielestäni koko "testi" on maksettu mainos. Mitä hyötyää on ylinmääräisellä pintapaineen kestolla? No ei mitään. Mutta varmaan tukee ko öljyn markkinointia mukavasti vaikkei ko testi kerro varsinaisesti mitään siitä mikä öljyistä on moottorin voitelussa paras tai mitkä ovat riittäviä siihen tehtävään.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Oliko tossa testissä mitattu vain uusi öljy? Käytetty öljy pitäisi mitata ja arvioida siitä käypäinen vaihtoväli ja siitä miettiä kustannukset.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vaihtovälit taitaa riippua enemmän suodatuksen tehokkuudesta ja siitä kuinka paljon polttoainetta ja vettä öljyyn sekoittuu, kuin itse öljyn ominaisuuksista.

    No onhan veden ym sieto/sitomiskyky yksi ominaisuus mutta kun ei sen kertymisen vauhti pysy vakiona edes samassa moottorissa.

    Kaiken kaikkiaan uuden ja putipuhtaan öljyn testaaminen on hiukan puolitotuuden tavoittelua kun ei öljy ole uutta ja putipuhdasta moottorissa kumminkaan.
     
    Jussi289 ja Sounderi tykkäävät tästä.
  19. unknown

    unknown 3rd gear

    Kyllä itse näen, että pintapaineen kesto on öljyn tärkeimpiä ominaisuuksia, esimerkiksi viskositeetilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Tämän listan mukaan 0w20 omaa tuossa vertailussa parhaan pintapainekeston 124,393 PSI, ensimmäinen purkitettu puuro (20W50) omaa 96,514 PSI
    http://www.bestsyntheticoilfilter.com/best-motor-oils-complete-list/

    MUTTA, tuosta "TV shop" öljystä tarvitsen uskottavampaa testiä ja vertailua, sekä vuosien kokemuksen naapurin auton moottorissa, ennen kuin itse kaadan omaan koneeseen.
     
    Muokattu: 20.5.2018
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tossa kiinnostava video öljyjen paremmuuteen

     

Kerro tästä muillekin!