Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    onko järjestys sama vielä senkin jälkeen kun se öljy on pyörinyt koneessa se 15 000 vai mitä niillä ajellaankaan yksillä öljyillä?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  2. unknown

    unknown 3rd gear

    Jos synteettisistä on kyse, niin molekyylit ei niissä mihinkään katoa, lisäaineet tosiaan kärsii, mutta jos kyse on mineraaleista, niin öljy alkaa muuttumaan perusöljyn suuntaan. Mineraalin kanssa en uskaltaisi, mutta synteettisen kanssa taitaa tuo vaihtoväli olla käyttöautossa. Tuplasti tuo määrä mennään kai nykyään ihan normaalisti.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tutulla oli Audi A2 ja alkuun huollatti sen merkkiliikkeessä. Longlaiffiöljyt, pitkät huoltovälit. Huolloissa Forte pesu koneeseen sitten uudet öljyt. Voihan niitä huoltovälejä pidentää kun vaan pidentää niitä.
     
  4. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    No sanokaapa. Haenko tuoho 318 mopariin tuota 20w 50 teboilin tavaraa vai otanko tuosta raktoreille tarkotettua modil delvac 10w 40 öljyä. Jota nyt on se 200 tynnöri pajan nurkassa.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ota mieluummin 10w40 delvaccia jos se mosa ei täysin loppu ole.
     
    mikaa7146 ja xarper tykkäävät tästä.
  6. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Ei ole oisko joku 5tkm ajettu rempan jälkeen. Uusi nokka akseli on ollut viikon ajossa. Nyt rupes nostajat rapisemaan. Kokeillaan tuolla öljyllä hiljeneekö vai menikö nokka tai nostajat. Eilen oli vielä ihan hiljainen nyt tänään alkoi naputtamaan ja kuulostaa että useampi nostaja ois kyseessä
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo just rempattu ei mitään 20w50 öljyä kaipaa
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllähän se yleensä vähän huono merkki on jos rupee nostajat ääntämään noin pian nokan vaihon jälkeen.
    Tosin eipä ne nostajien laadutkaan oo mitään priimaa että voihan se olla ihan paska nostajakin vaan, kaikki selvinnee kun kurkkaa imusarjan alle tai jos saat ongittua ongelmatapauksen pois kannen välistä ni ei tartte ku venakopat aukoo, kertoo se nostajan pohja kyllä mitä on käyny.
     
  9. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Keksis vaan mikä nostaja se rapisee. Kylläpä kehtuuttaa jo valmiiksi. No eipä noihin alkukesn krusinkehin kerkee muutenkaan.
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Venttiilikopat pois ja painelet nostajia venttiilit kiinni, luulis löytyvän?
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nokan sisäänajo menny persiilleen? TBn öljy ois siihen ollu passelia...
     
  12. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Oli tb:n öljyt sisään ajossa. Kiekkoja se 2500 - 3000 parinkymmenen minuutin ajan. Ja vaihdoin myös öljyt sisäänajon jälkeen samaiseen tb: n öljyyn.
     
  13. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    No vähällä pääsi. Se nakutus johtui palaneesta pakosarjan tiivisteestä
     
  14. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Mites "race" moottori öljy joka on "vain kilpakäyttöön" niin mikä siitä tekee sopimattoman viritettyyn katuautoon ?
     
  15. fxsts

    fxsts Gearhead

    Niistä puuttuu pitempiaikaisen käytön lisäaineistus, kyllähän se toimii kun vaihtelet riittävän usein.
     
    Diktaattori tykkää tästä.
  16. unknown

    unknown 3rd gear

    Parempi kysymys on; Mitä "race" öljy on? Mitä lisäaineita niissä on (olettaisin enemmän vaahtoontumisen estoainetta) ja mitä niistä puuttuu, ettei sitä pidä käyttää jokapäiväisessä ajossa? (pesuaineet)

    Toinen hyvä kysymys on; mikä tekee moottorista "race":n? Käyttö, rakenteelliset ominaisuudet?
     
  17. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Tässä yksi "race" öljy https://www.redlineoil.com/50wt-race-oil-15w50
    Onko tässä jotain ominaisuuksia jotka otettava huomioon ..?
    Sillä vaan meinasin kun mulla ois tuota redline öljyä että , voisko sitä laittaa tuohon minun "ahdettuun katuautoon" ?
     
    Muokattu: 15.2.2019
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tossahan on helvetisti sinkkifosfaattia vai mikä zddp se nyt oli, eli sitä perinteistä lisäainetta mikä on jouduttu miltei poistamaan nykyöljyistä kattien takia. Ei menis mistään nyky-API luokasta läpi.
    Lisäksi sanotaan että ei olis pesevä, mitä se sit tarkoittaakaan muuta kuin tiheitä vaihtoja.
    Muuten varmaan hyvä öljy mihin vaan perinnemoottoriin.
    Paksuahan se on eli kesäöljy. En tiiä mikä race kone (tai muukaan) tarvii noin paksut, top fuelissa niitä kai käytetään...?
     
    Muokattu: 15.2.2019
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Asiasta mitään tietämättä, niin silloin kun on juotettu omaan ex. kilpuriin "race"öljyä, niin ne ovat olleet ihan saamarin paksuja (tyyliin Pennzoil 20w50; miksi? koska se oli raceölyjyä ja sitä käskettiin käyttää).
    Miinuskelissä tavara on kuin puuroa, eikä tule purkistakaan ulos muuten kuin puoli tuntia venttailemalla. Talvella käyttiksessä pata pyörii varmaan minuutin ennen kuin öljy lähtee kiertämään..
    Onhan sitä ohkaisempaakin raceööliä toki, mutta uskon "isojen poikien" kommentteja siitä, että se on lähes ihan sama mitä ööliä sinne koneeseen mättää, kunhan se voitelee.
    Tosin tuli kilpurissa testattua joskus Shellin Helix HX vitosta syystä kun muutakaan ei ollut tarjolla ja piti jotain äkkiä koneeseen työntää. Se meni ihan liruksi jo kahden lähdön jälkeen. On myös ainut öljy, jonka käytön jälkeen koneen sisäpuolelta on löytynyt ruostetta. Ei jatkoon, ainakaan käyttöautoon.
     
    Powerstroke, xarper ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Käsittääkseni pääasiallinen syy sinkkifosfaatin käytölle on ollut sen edullisuus, kolikon kääntöpuolena on että sinkin kanssa öljyn fosforin ja rikin määrä lisäntyy joka voi johtaa korroosioon... Nykyään on olemassa pintapaineenkestoltaan huomattavasti sinkkifosfaattia parempia lisäaineita, siksi on mun mielestä hieman hämmästyttävää että sinkin puolesta yhä niin kovin liputetaan.

    Noissa ns. Race-öljyissä ei tosiaan ole peseviä lisäaineita, eli öljyn kyky sitoa itseensä epäpuhtauksia, kuljettaa epäpuhtauksia suodattimeen ja pilkkoa likapartikkeleita pienemmäksi on huono. Jos öljyssä on kalvopaksuutta suurempia likapartikkeleita arvataan varmaan mitä tapahtuu... Näissä nykyisissä longlife-öljyissä on paljon näitä detergenttejä pesua varten, mutta nämä lisäaineet ymmärtääkseni puolestaan huonontavat pintapaineen kestoa. Kai se öljy on sitten niin kallista että pitää väkisin ajaa samoilla liemillä 50tkm, pääsee markkinamiehet kertomaan miten pienet ylläpitokulut uudessa autossa on.
     
    mikaa7146, Nikuzai, sdfsd ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!