Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    saadaan myytyä jotain perus diisseliöljyä hienossa classic extra zinc purkissa suunnilleen tuplahintaan.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Veikkaisin että joku saaste/turvallisuus/vastaavan speksauksen puute vaatii sen että täytyy ilmottaa ettei kelpaa tieliikenteeseen.
     
  3. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mitäs mieltä herrat on, mitä öljyä laittaisitte rempattuun pikkulohkoon? Rullanokka joten sen takia ei ole vaatimuksia.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    10w40/5w40


    Jos ei mikään kireä ole tai kisakäytössä
     
    xarper tykkää tästä.
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Kesällä kyl laittasin jotain jäykempää kuumana, 5w50 tai 10w60,jos on yhtään samanlainen kesä tulossa ku viimekesäki.

    EDIT Hyvin kyl huomas ku tuli plussakelit, 1000 rpm on enää kuumana "vaan" 2 baria painetta tolla 0W30. Varmaan kohta kärsii jo vaihella sinne ne 5W50.
     
    Muokattu: 16.2.2019
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo eihän siitä haittaa olis, mutta perusajossa niin...


    Ja mä kerran tiukempaan pikkulohkoon ostin jotain kendallin 5 vai 10w50 kisaöljyä niin kyllä se ilosesti koneessa palo vs normi öljy. Eli tärkeä kuumaviskositeetti tai kuluminen oli ainakin vähän heikkoa mun mielestä.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ite olen käyttäny 10w-30 kesät talvet, ei ollu ongelmaa öljynpaineiden kanssa. Toki kuumalla 40 parempi.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Olikos sulla männäntapillakin jotain eksoottisempaa laakeria sitten?
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikös noissa ns. kisaöljyissä ole noiden lisäaineiden pitoisuudet senverran korkeita että niistä alkaa tulla töhnää sinne öljynkiertoon jos niitä pitkällä vahtovälillä kaytetään? Näin olen ainakin ymmärtänyt öljyvalmistajien sivuilta? Plus tietty se ettei pesevyyteen ole panostettu, kun ne aineet "vie tilaa" noilta sinkki yms. aineilta?

    Kuitenkin jotkut vireemmät laahaavilla venttiilikoneiston osilla näitä lisäaineita vaatii, ja silloin mun mielestä nää ns. raceöljyt on oikea valinta niihin.
    Joku vakio slantti tai ylänokkanen laahuri ei vaadi mitään öljyiltaan, kuin että ne on märkää, sellasella tulee toimeen millä tahansa öljyllä.

    Aina välillä puhutaan niistä kalliimmista(paremmista?) lisäaineista, mitkä on korvannut noi vanhat sinkit ja fosforit.
    Kuitenkin jostain kumman syystä kun puhutaan vireemmistä työntötankokoneista, niin aina käytetään korkealla sinkkipitoisuudella olevia öljyjä, tai sitä muuta öljyä terästetään sinkkipitoisella lisäaineella. Jo nokka-akselivalmistajat näin suosittavat.
    Ja kun kysyt öljyyhtiöltä että mitä teidän valikoimasta kaataisit mun koneeseen niin vastaavat että kireeseen laahuriin sinkkipitoista öljyä, ja lyhyet vaihtovälit, oli se perusöljy sit synteettistä tai mineraalia.

    Mitä ne uudet lisäaineet on, haluaisin alkaa käyttää niitä, mistä niitä saa ostaa?
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Alumiinikanki,alumiinilaakeri.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Vastasit toki kysymykseen, mutta mitähän noi Nanot on? Melko raikkaat hinnat myös, noita Redlinen tuotteita pitänyt melko arvokkaina mutta hyvinä, nämähän vois olla sit tosi hyviä?
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Onko se laakerin kestoikäongelma mielestäsi siitä hurjasta pyörintänopeudesta ja pintapaineesta yhteensä johtuva vai pelkkä toi pintapaine joka sen normilaakerin syö, ja jossa toi Sputteri erottuu edukseen? Sillä tuosta ylälaakeroinnista kysyin, kun eikös sekin pitäis mennä vallan pilalle ollessaan murto-osan veivin laakerin pinta-alasta...
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Laakerimetallista lähtee se päällimmäinen kerros "kesimään".Glyco,KS,Clevite normaali trimetal oli alussa halk. 48 mm,leveys 24 mm.Mersun 6-koneesta.
    Aika usein niitä vaihtelin.Sitten vaihdoin Mersun diesel 4-koneen sputterilaakereihin leveys 22 mm,ei mitään ongelmia.
    Joo,ja kyllä männäntapin laakerointikin koville joutuu,siinä laakeroinnissa kun vaan ei ole mitään kerroksia,niin ei voi oikeastaan mitään "kesiäkään".Mustia kiillottumajälkiä tuli kyllä.Kuvia ei ole laittaa kun kaikki myyty.Varsinaista laakerikatastrofia ei kuitenkaan koskaan ollut.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olis juu kiva tietää mitä tämä "nano coating" on ja miten se on parempi muihin vastaavan hintasiin öljyihin verrattuna ja onko sillä merkitystä. Tai mikä tämä heidän patenttinsa on. Noita moly yms. vastaavia on kyllä muillakin.

    2t öljyä kohtaan olen jokseenkin skeptinen. Risiiniöljy pohjasilla saavutetaan toi ihan sama asia, miten tämä heidän nanonsa on sitä parempaa? Toki talvikäytettävyys on parempi, risiinipohjasilla se on nolla
     
    Muokattu: 18.2.2019
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Taannoin esittelivät erään opiskelijan tekemää "tutkimusta" aiheesta. Se "tutkimus" oli kyllä lähtökohdiltaan optimoitu haluttua tavoitetta kohti eikä siinä oikeastaan verrattu kuin yhtä asiaa millä julistettiin ko voiteluaine aivan ylivoimaiseksi. Kun kysyin, mikä on oikeasti moottorissa tarvittava pintapaineen kesto ja mitä hyötyä on voiteluaineen ylimääräisestä pintapaineen kestosta, siihen ei osattu vastata.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Olikos tää se testi missä royal purple tjsp oli se "ylivoimanen voittaja"?
     
  18. darpen

    darpen Gearhead

    Bomber Magazine ainakin on tehnyt testin missä Purple voitti ylivoimaisesti.
    Testissä oli kyllä mainittu että kyseisessä öljyssä oli lisäaineistus sellainen, että pintapaineen kesto oli sen vuoksi ylivertainen. Muissa ei samaa lisäaineistusta ollut.
    En tiedä oliko tuo nyt sama testi mihin viitataan, tuo kun koski mottoripyöriä.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tuota koittanut itsekkin monesti sanoa, että jos pintapaineenkesto olis moottoriöljyn ainut tehtävä, niin vaihteistoöljyt olisi varmasti hyvä vaihtoehto moottoriin. Itse näkisin että suurin tehtävä on lämmönsiirto, kaikki leikkaa jos ei lämpöä pystytä kuljettamaan pois
     
  20. J.J.

    J.J. Gearhead

    Varmaan viitataan tuohon testiin missä tuo tribodyn käärmeöljy oli moninkertaisesti "parempaa".

    Samaa pintapaineen kestoa kuulutin itsekin, missä on riittävän raja, missä kohtaa asia muuttuu jo merkityksettömäksi?

    Jossain kohtaa laakerit tms kuitenkin antautuu, oli öljyä välissä tai ei.
     
    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!