Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ihan tuosta linkistä suoraan:
    • Used in applications with wider bearing clearances
    Eli isommat välykset. Näkyy nuo race öljyt olevan melko jäykkiä öljyjä ja ihan näin lonkalta ja tuohon englanninkieliseen lauseeseen viitaten arvata, että kilpakoneita ajetaan täysillä pidempään kuin normivehkeitä ja niiden lämpökuorma on ihan eri tasolla, mistä johtuen käyntivälykset pitää olla suuremmat ja myös öljyn pitää pysyä kuumana jäykempänä, mitä tieliikenteessä.

    Eli kuuma kone, suuret välykset, jäykempi öljy. Ja kisakäytössä ei varmaan se kilometrimäärä mene edes sinne 5000km öljynvaihtovälille.
     
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näitä testejä löytyy joka käärmeöljylle ja vielä jokunen oikeillekin öljyille. Viittasin tuohon yllä mainittuun sikahintaiseen öljyyn, Tribodyn tuotenimellä myytävään.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Taisi olla joku amk lopputyö tää "tutkimus"
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi Bowtien linkki oli varmaan sitä varten kun kysyin että onko moderneja lisäaineta sitten tarjolla jos sinkki ja fosfori on ns. vanhanaikaisia? Voitelumielessä siis noi laahaavat nokat pienellä pinta-alalla ja isoilla jousipaineilla, niinkuin monet amerikanmoottorit ovat.

    Toi Tribodyn voi olla oikeinkin etevää voidetta, maallikolle vaan jää vähän auki noita kysymyksiä, mitä on ne lisäaineet ja onko ne just tuollaiseen käyttöön kehitetty ettei nokat sorvautuisi sileäksi? Onko sinkillä samanlainen tarkoitus kuin EP-lisäaineilla, eli ovat ns. rajavoiteluaine, vai puhutaanko vielä ns. voiteen pintapaineenkestosta?

    En siis pysty tyrmäämään suorilta, en omaa tarpeeksi tietoa.
     
    Muokattu: 18.2.2019
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ymmärrä miksei sivulla anneta tarkempaa tietoa tästä "patented technologystä", patentit lienee kuitenkin julkista tietoa jollon ei voi olla liikesalaisuudesta kyse?

    Kuitenkin aika monet öljyvalmistajat antaa edes jotain tietoa öljyistään.
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mitä jakohihnansuoja-aineita suosittelisitte käytettäväksi moottoriöljyssä?
     
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Huulitiiviste suojaa jakohihnaa moottoriöljyltä parhaiten.
     
    sdfsd, Dataviilaaja, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Semmoisen asntaminen vain on hieman vaikeaa jälkikäteen verrattuna sopivaan öljyvalintaan.

    Ja varmaan tässä lienee paras vain luottaa valmistajan öljyluokituksiin.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  9. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Mites se voortinkone jossa jakohihna on öljy-tilassa??? Mikä ecbuusti ny olikaa litranen ja vähä isompi..
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Otin tuon kysymyksen todesta kylläkin. Vastausta mulla ei tietenkään ole.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mikä suojaisi autoinssejä parhaiten moisilta aivo-ulosteilta?
     
    mikaa7146 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  12. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Ja parhaassa tapauksessa tehdään koneremppa 30tkm jälkeen. Naapurin Soktonissa oli sellanen vika että, söi öljyä 4litraa/600km. Myyjän toimesta sinetöivät moottorin ja sanoivat että, anna mennä, soitat sitten kun öljyvalo palaa. Näin teki, lähti Hesasta ja pääsi kärsämäelle.. Longlife=greenlife ja maapallukka pelastuu..
     
    Sounderi ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  13. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Ja vaikka olis moottori loppukin, lisää tarvittaessa.
     
  14. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    peugeot lyhensi hihnojen murenemisen takia ajallisesti puolella öljykylpyisten jakohihnojensa vaihtoväliä, joka oli ennen 10a tai 180.000km, nykyään 5a tai 175tkm...
     
  15. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Taitaa olla myös Frogissa turatorq dieselissä myös tällänen kylpyläversio. Kallis oli ainakin akan autoon vaihtaa, oliko niin että siinä olisi kaksi hihnaa, toinen kuiva ja toinen öljyssä?
     
  16. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    näppäriä systeemejä
     
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Noita on sekä sekä ketjulla että märällä remmillä en tiedä näkeekö sitä ulospäin mistään kummalla on. Mutta sen ketjuversion saa jälkiasennettua remmin tilalle.
    Noissa siis märkä remmi tai ketju kammelta korkeapainepumpulle josta jatkaa kuivalla remmillä nokalle.

    edit video aiheesta
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Käy Peugeot foorumilla muistuttamassa aiheesta.
     
  19. mikaa7146

    mikaa7146 Gearhead

    Aika hyvin selitetty toiminta tosta koneesta. Syöpä se on silti.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  20. kepuri

    kepuri Gearhead

    Hirveetä sontaa tuommoset vehkeet.
     
    mikaa7146 ja Custom_Rod tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!