Moottoriöljytopicci

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. DD6

    DD6 3rd gear

    Re: .

    Kuka laittaa? Euromaster. Mitä? Shell Helix 5W-40.
    Teki mitä? Tuli koneesta läpi.

    Oli ensimmäinen, ainoa ja viimeinen kerta, kun VAIHDATIN öljyt mihinkään autoon.

    Loppuajan, mitä auton omistin, käytin Max Lifea, ja missään vaiheessa öljynkulutus ei ollut puoliakaan "moottorin perusluonteeseen kuuluvasta öljynkulutuksesta, jopa 1l/1000km".

    Uusimmassa Mobilistissa oli myös pohdintaa erilaisista öljyistä wanhassa kalustossa. Tietenkään suoria suosituksia ei annettu, pikemminkin ehkä jätettiin tilanne auki.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Edelleenkin paras ja oikein neuvo mitä öljyistä oon ikinä kuullu; "Use the brand you feel comfortable with".
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, jos siinä koneessa ei ole mitään vikaa niin varmaan aivan sama mitä sinne laittaa (pois lukien rallimoottorit). Mulla on ollut yli 400tkm ajetussa koneessa Shellin Helixiä ja joskus kokeilut jotain Teboilin öljyjä ja muita edullisia merkkejä eikä mitään eroa öljyn kulutuksessa, sama ~1 litra/20tkm.

    Jos koneessa huonot tiivisteet tms. niin tottakai lirumpi öljy tulee helpommin ulos.
     
  4. supo

    supo Gearhead

    valvoline VR1 raceöljyissä käytetty lisäainetta joka mahdollistaa esim.E85/RE85 käytön!!Eli kannattaa katsoa jos käyttää kyseistä polttoainetta!!
     
  5. Naumasto

    Naumasto 2nd gear

    Ja valvolinen VR1:ssä on enenpi sinkkiä(kuin monessa muussa) josta laahurinokka tykkää
     
  6. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ikuisuus kysymyksiä... Mikä on -70 lukuisen sbc 350 koneen öljytilavuus ja millaista öljyä sellaisessa suositellaan käyttää? Samoin millainen ööli olisi hyvä th400 toosalle ja sen täyttötilavuus?
     
  7. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    En tiedä onko ollut jo juttua mutta en jaksa alusta asti ketjua lukea.
    Onko täysin pöljää, jos ennen öljynvaihtoa hurauttaa koneeseen sellaset "pesulitkut"?
    Kokeilin joskus aikoinaan Saab merkkiseen koslaan sellasta Kendallin tukkurin myymää litkua. Sain sylinteripaineet nousemaan pytyssä.
    Nykyisessä autosssani on hydrauliset nostimet ja kutospytty ei polta polttoainetta testerin mukaan yhtä hyvin kuin muut pytyt.
    Mikäli ei ole täysin pöljää, niin olisiko suositusta litkun merkistä?
     
  8. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Forte^^
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Muuten jos kerran noissa öljyissä etummainen numero määrittelee vaan kylmäkäynnistysherkkyyttä ja jälkimmäinen jatkuvaa paksuutta niin minkä takia edes on 10-20 alkuisia ögeleitä? Jos se ero on vaan käynnistyvyydessä,niin eikös se ois sama olla aina 0?
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei se ihan noin mene. Esim. 10W-40 tarkoittaa sitä, että kylmänä öljy vastaa 10 viskositeetin yksiasteöljyä ja sadassa asteessa se vastaa 40 viskositeetilla olevaa yksiasteöljyä.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ajattelin vaan kun se on kuitenkin niin pieni aika mitä kone käy täysin kylmänä,luulis olevan pääasia vaan saada se siinä vaiheessa mahollisimman äkkiä kiertoon.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

  13. JP-350

    JP-350 Gearhead

    En ite moisia käytäkkään noissa vanhemmissa,10-40 valvolinellä mennään. Ajatus oli lähinnä se että turhaan kai noita vaihtoehtoja on edes noin paljon,olis vaikka normaali ja joku "arktinen"versio tuosta kylmänkestosta.
     
  14. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    Re: .



    no tuossakin tuli tuotua oma mielipide esille shellin öljyistä, kuin myös naapurin oma mielipide. että shellin litkut on enemmän pesevää ku muut, mutta tiedä näistä... tänä päivänä äljyä on niin montaa eri laatua, että taitaa olla yks ja sama mitä sinne lorauttaa. kunhan on edes sinnepäin. ja jatkossakin meillä kyllä käytetään erilaisia öljyjä eri laitteissa, kuin shelliä että motonetin motoxia.
    se on siun mielipide jos pyhität shellin öljyn parhaimmaks tms. eipä se kuulu mulle...
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Re: .

    Älä laita sanoja mun suuhuni, Raimo.
     
  16. DX

    DX Gearhead

    Eikun mineraaliperäölppää koneeseenkin,
    vastaa sae 40 yksastetta suvikuuminpolttoon ja kulumisenestolitkuja, kuten sinkkiä ja fosforia ja mitä niitä nyt olikaan, vähintäänkin tarpeeksi, se kissinpissinhajukin peruja siitä.

    elkää silti mua syyttäkö jos tuhka vie laakeritkin pesästä.
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Todennäköisesti erittäin toimiva neuvo, varsinkin jos muussa tapauksessa syyttää öljyä moottorivauriosta. Useimmat kunnolliset öljyt pelaavat riittävän hyvin. Lähinnä erot syntyy kun niitä lähdetään hakemalla hakemaan. Harvempi moottori menee niin limitillä että öljää vaihtamalla tulee damagea.

    Useimmat "kokeilin öljyä X ja kone hajosi" ovat täyttä paskaa mielestäni.

    On toki poikkeustapauksia missä mennään öljyn toiminnan äärirajoille. Yksi on öljyn lämpö. Tietyt öljyt eivät yksinkertaisesti siedä kovaa lämpötilaa. Yleensä nämä tilanteet tulee vasta kilpakäytössä pitkäaikaisessa ajossa. Ehkä myös jossain Saksan motareilla tai jotain isoa kärriä hinatessa.

    EDIT: ja kylmät lämpötilat toinen tarina.
     
  18. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mikä on lirumpi öljy? Öljy kuin öljy ohenee moninkertaisesti lämpötilan noustessa. Jos kylmä kone vuotaa öljyä, niin vuotaa se sitten kuumanakin vaikka olisi mikä öljy sisässä. Jos kone vuotaa öljyä ainoastaan jonkin aikaa käytyään, niin siellä on sitten todennäköisesti öljyvuoto painepuolella. Jos on reilumpaa öljyvuotoa, niin on aika tehdä remonttia. Ei siinä öljymerkin vaihdot juurikaan auta. Jos on öljyvuoto. niin sitten se on ja sille vaan täytyy tehdä jotain.

    PS. Enkä tarkoittanut tätä Mopuristille vaan noin yleisesti, kun on monesti keskustelua, ettei ohut öljy muka kestä sisällä.
     
  19. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Tuo pumpattavuuden raja-arvo tosiaan tarkoittaa sitä miltä se kuulostaakin. Öljy kuin öljy pumppautuu kehnosti kylmänä. Pumppattavuuden raja-arvo tarkoittaa sitä kun se öljy ei ole enää pumpattavissa kyseisessä lämpötilassa. Vaikka joku öljy olisi tietyssä lämpötilassa jotenkin pumpattavissa, saattaa sen viskositeetti olla sitä luokkaa, että se pumppautuu erittäin hitaasti voitelukohteisiin. Ts. kone käy pitkän aikaa ilman voitelua.

    Mitä kauempana voitelukohde on öljypumpusta, niin sen kauemmin se todennäköisesti käy ilman öljyä. Mitä kovemmat voiteluvaatimukset kyseiselle voitelukohteelle on, sitä pahemmin se siitä kärsii. Esim. virinokat. Nokat kestävät jonkin aikaa ilman voitelua, mutta jossain vaiheessa tulee ongelmia. Sen puoleen käyttäisin Suomen keväällä ja syksyllä moniasteöljyjä ainakin virilaitteissa. 0W öljyt on tietenkin liioittelua, mutta ainakin jotain sellaista, mitä tunkee käyttikseenkin, jos tulee käytettyä vekottimia alta 10C. Esim. näillä keleillä jos meinaa aamusella starttailla.
     
  20. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ideana on tosiaankin saada öljy mahdollisimman äkkiä kiertoon. Jokainen voi kuvitella mitä tapahtuu, kun kone käy ilman öljyä. Se mikä on kriittinen aika käydä ilman öljyä tai öljynpainetta (kaksi eri asiaa) on moottorikohtainen. Todennäköisesti molemmat tapaukset ovat voitelutapauksesta riippuen melko kriittisiä. Hauskana esimerkkinä kylmäkäynnistyksiin liittyen edes lohkolämmitin (noin 30min - 1h) ei riitä juurikaan lämmittämään moottoriöljyä. Kun ajatellaan että öljyä on useampi litra öljypohjassa ja ainoa lämpöä johtava yhteys öljyyn on öljypohjan noin millin paksuinen teräksinen "kehys", voi ymmärtää ettei lyhyessä lohkon lämmityksessä öljyn lämpötila juurikaan muutu.
     

Kerro tästä muillekin!