Moottoriöljytopicci

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    niinku vähän kaikki missä tahansa harrastuksessa ja miksei muussakin. Onko iphone parempi kun samsung, mikä näytönohjain on paras, onko kaasuliesi, sähköliesi, keraaminen, induktio, puuhella vai mikä paras liesi, millä tehdään paras espresso, onko edelbrock parempi kuin holley......
     
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    samalla litrahinnalla saa delvaccia.
     
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Delvaccia paljon kehutaan, mutta eikai sekään kaikkien moottorien yleisöljy ole?


    No talvesta ei ollut kysyjällä puhe, mutta 10w jo -25 aika jähmäkkää vs 5w.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Traktorissa kun kesällä kenttäsirkkeliä pyörittää niin näkee suoraan öljynpainemittarista mitkä öljyt väsähtää nopeiten. Kuitenkin sitä painetta saisi olla.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite miettiny, et kun löytyy sähkömoottori, teen öljynkesto testaimen

    Tehostimen pumppu, lämmitys kierukka ja millisestä suuttimesta puhaltamaan säiliöön.
    Lämpö ja painemittari ennen sitä suutinta
    Paras öljy on se joka pitää paineen korkeimmalla kuumana

    Joku lämmitys testi ei oikeen kerro mitään tai kulutus testi, sit kun öljyt saadaan kuumaksi niin näkee polymeeriketjujen kestävyyden

    Öljy voi olla hemmetin hyvää ja sit kerran käy kuumana kesällä motarilla ohituksessa, niin voi alkaa valo vilkkumaan ja nostajat raplattaa tyhjäkäynnillä
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Millos siitä paineesta tuli sen hyvyyden mittari?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    näkisin että paksuin öljy on se joka pitää paineen korkeimmalla
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Aivan. Mutta mitäpä sillä on tekoa onnistuneen voitelun kannalta?
    Vai meinaakohan niku, et ku runkolaakerin yläpuolikkaaseen pumpataan reilulla paineella öljyä, niin se kantaa työtä tekevän akselin? Joka pyrkii melko voimalla alespäin.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Varmaan tarkoittivat että öljy menee pilalle kovassa käytössä, ja paineet sitä myöten tippuu siitä mitä olivat uudella öljyllä samassa kohteessa?
    Ehkä sellasiakin öljyjä vielä löytyy jotka menee pilalle(tai lisäaineistus) mutta pääsääntösesti pikkusenkaan kalliimmat pysyvät kuosissa sen järkevän vaihtovälin, oli sit mineraalia tai synteettistä.
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Lähipiirissä ja omissa kikkareissa tullut kaikenlaisia öljyjä testailtua.
    Kyllä ne vaan leikkautuu öljyt pilalle ihan selvien erojen kera.
    Yllättävän heikko suoriutuja oli castrolli, en nyt muista mikä, ei ihmeitä tarvinut niin meni ihan vedeksi. Merkin vaihto ja ei ongelmaa.

    Toki normi koneissa ei niin väliä, kunhan on viskositeetti koneen valmistajan ja vuodenajan mukainen.
     
  11. Karpov

    Karpov Gearhead

    Valmistajan viskositeettikään ei pakosti tee autuaaksi, jos 60-80-luvulla annettu suositus ja nykyään varaa valita.


    Empiirisiä omia kokeita on castrolista ja mobilista. Niillä venttiilinvarren kumit todennäköisemmin saa tupsauttamaan jos on taipumusta. Tai sitten muutamassa autossa ne on heti öljynvaihdon jälkeen hajonneet :D
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eurol ainakin oli sellainen et viikon ajon jälkeen alko pidempään kestää sammua öljyvalolla ja puolen vuoden jälkeen tikkualarajassa ja kuumalla koneella saatto vilauttaa öljynmerkkivalon
    Öljyn vaihto ja öljyn kulutus loppu sekä valon vilauttelu kuumalla koneella

    Eli kuumennus kun ei kerro kuin värin muuttumisesta
    Tollanen leikkausrasite testeri kertoo jo paljon enemmän onko kalvo kestävyyttä vielä sen ekan ohituksen jälkeen

    Joku kertoili, et olivat tarvinneet nosturiin öljyä kesken keikan ja ainoo oli ollu jotain halpaa 0w-30 öljyä. Ekan noston jälkeen alko pumppu vollottamaan.
    Ulina oli loppunut pelkällä säiliön tyhjäksi imasulla ja hyde öljyä tilalle
    Eli luulisin et kalvokesto oli loppunut yhteen tiukempaan puristukseen ja öljyt menny liruksi
     
  13. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Öljy merkeissä eroa...? Joo,sillon kun moottorpyöriä harrastelin kokeilin monia merkkejä. Teboilin 15w-40 motobike öljy teki suzukin ja yamahan ilmajäähy koneisiin hirveän rapinan ja kolinan lämmettyään,samoin hondan vesijäähylle,hondaan kokeilin myös hondan omaa öljyä.Toimi hyvin. Paras kaikissa oli Castrolin 10w-40 power 1 moto-öljy. Kaikissa yläkerta myös yläkerta pysyi hiljasena,kovankin rääkkäämisen jälkeen. Ja muilla öljyillä kytkin jumi kiinni pitemmän ajamattoman tovin jälkeen..
     
  14. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    mahtiälykkö tuossa yläpuolella...

    sössölle kerrottakoon, että mineraaliöljy on pesevämpää kuin syntinen...
     
  15. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    otin tän kuitenkin talteen, jos innostuu miekkailemaan tms. jne..
    "Kaikissa yläkerta myös yläkerta pysyi hiljasena,kovankin rääkkäämisen jälkeen."
     
  16. darpen

    darpen Gearhead

    Tottahan tuo on. Moottoripyörät on tarkempia öljyistä, ihan merkistä riippumatta..
    Moni ei usko tota kytkinhommaakaan ennen ku koittaa säästää muutaman euron. Enskassa yritin kerran säästää ja oli melko mielenkiintoista kun huomas metsässä ajaessa ettei kytkin enää irrota...
     
    Nikuzai ja Karpov tykkäävät tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Eri asia sitten jos moottoriöljyt ja kytkin ei kohtaa.
     
  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Eihän noi märkäkytkin moottorit tänne kuulu... Mut kirjotinpahan vaan...
     
  19. Öljytopicissa kaikki öljy on liekeissä.

    Ja tässä lisää öljyä sinne. Takavuosina mopofoorumeilla väänettiin siitä, että voiko Delvacia käyttää prätkissä. Delvacissa on (tai ainakin oli) märkäkytkimen lisäainetta, jota prätkät vaatii.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    delvac MX käyteään prätkässä
     

Kerro tästä muillekin!