Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niitä ongelmia, talvella, saattaa tulla halpisöljyn myötä...

    Nimim. Kone muuttui öljylähteeksi Bilhelveten semi-synteticöljyllä 8)
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sattui silmään taulukko missä erilaisten Mobil 1 moottoriöljyjen zinkki ja phosphooripitoisuudet. Voiton vie prätkä, räsing, ja diesel laadut. Mainittakoon vertailun vuoksi että mobil delvac sisältää 1200ppm.

    http://www.mobiloil.com/USA-English/Mot ... _Guide.pdf
     
  3. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Oikea ratkaisu on korjata vuoto, vaikka se koneremppaa sitten tarkoittaisikin. Kai siellä jotain Valvoline Maxlifeä voi kokeilla, mutta harvemmin öljyllä öljyvuotoa saa korjattua. Jos tiiviste on rikki, niin sitten se on rikki.
     
  4. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    En söisi hattua noiden puolesta, mutta kai noita voi kokeilla. Harvemmin millään kemikaaleilla saa korjattua mekaanisia vikoja.
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ostin pari purkkia tämmöstä sinkki-fosfori lisäainetta

    [​IMG]

    Ihan ekaksi laitoin noihin vanhempiin dieseleihin koska 10w-30 talviöljyt on nyt uudella CJ speksillä, ja kenties laitan sitten muihinkin. Laittaisin SAE10 tai 20 yksiastetta koska ne on yleensä vanhoilla kunnon spekseillä, mutta saatavuus on heikkoa.

    AC Delcon sivu: http://www.acdelcochemicalcatalogue.com ... Lubricants

    Tämän seuraavan lähteen mukaan aine sisältää sinkkiä 6221ppm, eli kymmenen litran öljynvaihdossa yhdellä puolen litran purkilla lisäainetta pitoisuus nousee reilulla 300ppm. Jos CJ luokan öljyissä on noin 1200ppm =1500ppm. Vois sinne siis kaksikin purkkia laittaa niin alkais olemaan pitoisuudet entisten aikojen tasolla.

    http://www.omgtr.ca/technical/ZDDT%20Oi ... lement.htm

    Hintaa oli 10 taalaa purkki

    Perustelen koko sinkkivouhotukseni sillä että nuo off-road, race, prätkä yms erikoisöljyt ihan oikeasti sisältää sinkkiä/fosforia huomattavasti enemmän kuin normi skodaöljyt. Samaten useimmiten vanhoissa tai off-road/työkone dieseleissä käytettävät yksiasteet.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kannattaa unohtaa nämä sinkkilisäaineet jos autossa on katti tai edes lambda...riippumatta onko vähäpäästöinen tai ei.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Tosiaan, meinas tämä "pikkuseikka" jo vähän unohtuakin. Eli omista subu ja crown vic saa mennä entiseen tapaan.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko 350cid vm.68 bensalle 10w-40 hyvää ölppää noin niinku ympärivuotisesti? Semisynteettisenä, vai miten olette käyttäneet? Kannattaako tuhlata kalliimpi öljyihin vai onko tepoilit ihan yhtä hyviä?

    Mites sit TH350. Perus punasta ATF?

    Entä hydroboosteriin? Jotain perus ohjaustehostin ölppää?

    Kannattaako perään öljyjä vaihtaa? Tuohon on perä joskus tehty, Auburnin lukkoperä.
     
  9. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Mitä öljyä tommoseen hiukan rakennettuun 454:seen kannattaa laittaa?
    - laahurinokka + 120 lbs jouset
    - wiseco pt männät

    Motti oli toistamiseen auki menneen "talven" aikana, uudet laakerit yms laitettiin sekä puristuksia hiukan nostettiin.
    Aiemmin oon käyttäny Valvoline VR1 20w/50, mut öljynpaineet on melko rajut varsinki kylmänä, luokkaa 80psi/1000rpm.
    Kannattaako tommosella jatkaa mineraaliöljyillä jatkossaki vai siirrynkö täyssynteettiseen?
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Paljonko paineet olleet kuumana alle 1000rpm sekä huippukierroksilla?

    Ainakin jollain asteella moottori "tottuu" pidempään käytettyyn öljyyn joten sen vaihtaminen lennosta ei välttämättä ole järkevin ratkaisu. Toki asia on hieman toinen jos kone ollut auki, uusittu renkaat, laakerit, tiivisteet yms. Sit voi tietty ainakin katsoa uudestaan että mitä sinne tunkee.

    Synteettistä, miksi ei. Kunhan mahdollinen sisäänajo suoritetaan mineraaleilla, ja öljyn sekaan lisätään laahurinokan kanssa sinkkilisäainetta jos ei sitä muuten löydy.
     
  11. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Mulla olis Volvon B18 koneessa semmonen omituisuus että moottorijarrutuksessa imeytyy öljyä venttiiliohjureitten kautta palotilaan ja sitä kulutusta olisi tietysti kiva vähentää jollain konstilla. Moottori on muutama vuosi sitten ollut auki ja porattu ja sen jälkeen käytetty teboilin puolisynteettistä 10w40 öljyä max 5000km vaihtovälillä. Ulosajossa oli mineraali öljyä.

    Meinasin että jos sinne laittaisi jotain synteettistä diesel koneen öljyä niin vähentyisköhän tuo öljynkulutus vai mitenköhän siinä kävisi? Kuulemma niissä on myös sitä sinkkiä josta laahurinokat tykkää.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No eikö tohon melkein olis syynä väljät ohjurit tai huonot ohjurinkumit?
     
  13. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Onhan ne ohjurit väljät mutta jos joku kama pysyisi paremmin vanhassa koneessa niin saa kertoa omia kokemuksia.
     
  14. B Gentti

    B Gentti 1st gear

    Ooottelen ton impalallalalaan vastausta.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Harva taitaa enää jaksaa vastailla tämmösiin. Mitäs on niin daiju että laittaa tommosta viskositeettia tommoseen koneeseen.
     
  16. Impalala

    Impalala 3rd gear

    Kuumana luokkaa 40psi/1000rpm, täyskierrosten paineista ei oo tietoa, mut kyl ne paineet nätissä maantieajossa kiipee sinne
    60-70 psi lukemiin.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllähän tonne varmaan tuon perusteella soveltuis hieman notkeampikin tavara. Synteettistä vaan rohkeesti kunhan se sisääajo ensin mineraaleilla. Joku 10w40 merkkisynteettinen pitäis toimii ihan moitteetta.

    Ja vaikka ihan mielenrauhan säilyttämiseks sit nokalle lisäaine öljyjen sekaan.
     
  18. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mitäs öljyä suosittelisitte oldsin 403 koneeseen ja entä th350 laatikkoon?
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onko tolla valvolinella ja tebskan gold-s;sällä kuin suuri ero siinä elvytyksessä?
    valvolineä kunnei ilmeisesti tästä kylästä löydy, mut teboilia useammastakin liikeestä ja teboililta ny ainakin

    Ja se ei vuoda vaan kastelee apurungon :-?
     
  20. Mutku

    Mutku Gearhead

Kerro tästä muillekin!