Moottoriöljytopicci

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MotorFreak, 10.9.2010.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näitä systeemejä on vaikka minkämoisia saatavilla autokäyttöön. Hakusanoiksi engine pre lube. Niitä on sekä pumpulla että painevaraajalla (Accusump) toimivia.
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Eilen osui Moponetissä muissa asioissa käydessä silmiini, että sielläkin on tarjolla jotain Classic mineraaliölppää - Comma Classic 20W-50. Onko tästä liemestä jollakulla kokemuksia?

    -JJ-
     
  3. On kaikissa harrasteautoissa Commat sisällä ja jatkossa tulee olemaankin.Kokemukset hyviä.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jeesuksen vanha testi, mutta en muista että olisi täällä kommentoitu. Osaakos joku suomentaa tuosta sen verran, että mitä noille ööleille oikein on tuossa rasituskokeena tehty? Käsitin että kuumennettu, jäähdytetty, ajettu sinne ja tänne mutta kun googlen kääntäjä on aika paska ja venäjä taipuu huonosti :lol:
    http://bmwservice.livejournal.com/27699.html
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo olisi tosiaan mielenkiintoista tietää. Aika karmean näköistä kökköä kalliillakin öljyllä syntyy.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mielenkiintoinen testi. Näkee tuosta ilman kielitaitoakin jotain. Mm castrollin ja mobilin useat öljyt vähän karstaisen oloiset. Castrolin öljyistä omat kokemukset olleet vähän niin ja näin kuten mobilistakin (taipumus savun tupsautukseen jos edellytyksiä muutenkin niin noilla varmimmin onnistuu) lähinnä kokemukset 2000/3000 mo ja castrolin edge ja valkonen semisynt mikä nyt olikaan.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^No se just kun kiinnostaisi että millä konstilla ovat saaneet nuo tulokset. Onko korvennettu kuumassa, ajettu sata tonnia turbokoneen kanssa tai jotain muuta jännää. Saahan sitä öljyn kuin öljyn palamaan jos haluaa, mutta mitä ominaisuuksia lienevät testanneet ja miten. Longlifet näyttävät ainakin kuvista aika karseille, paitsi se yksi bemarin käyttämä.

    Tässähän voiton taas vei halvat mineraalit: http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
    Mutta jos on sortunut uudempaan dieseliin, niin hiukkassuodattimet tekee tietty omat vaatimuksensa.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Edge tuossakin oli heikko joten kyllä minä jo sen julistan huonoksi :rotfl:

    Luulis mutulla että ok öljy kestäs kaikenlaiset testit ihan hyvin.
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    En tiedä millä venakko on niitä koeponnistanut, mutta osa öljyistä näyttää todella kärtsähtäneille.

    Mut joo...... Legends auto on hyvä indikaattori öljyn kuumakestolle, kun ilmajäähdytteinen moottori on istutettu pituus-suuntaan ahtaaseen konehuoneeseen, joten taaimmat sylinterit käy aivan helvetin kuumana.

    Kaikenlaista extra hienoa (ja kallista) synteettistä kisaöljyä jotkut on matkan varrella kokeilleet. Osa toimii, osa taas ei kestä kuumuutta ja venttiilikopan avatessa tulee niin karmea katku, että ihan oikeesti meinaa laatta lentää............ (automaattiaskien remppaajat ainakin tietää, miten saatanan karmeelta voi öljy haista).

    Kyseisellä yritys ja erehdys metodilla varmimmaksi valinnaksi on noussut hyvälaatuiset mineraali öljyt esim Gulf 20w-50 Kendall 25w-50 ja vastaavat, koska niin kuumana käynyttä moottoria ei ole vielä vastaan, että korkealaatuista mineraalia olisi saatu pohjaan palamaan.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Mikähän on hyvän öljyn kriteeri, mutta kun tuo lähikauppa on tokmannikonsernin kalliskauppa, niin olen eurol 5w50 syntiöljyä ennen ostellut. Paitsi kun hommasin käyttiksen, missä se ei kestä kun 5000km ja alkaa moottoritien jälkeen öljyvalo vilkkumaan tyhjäkäynnillä. Ei taida enää kuumapää olla 50. No kun sieltä romukaupasta saa teboiliakin, se kestää sen yli 10 tonnia heittämällä samassa mosassa. Eli hyvä öljy tuohon euroliin verrattuna.
    Turhan korkeapuristeisessa v8ssa taas ainoa mitä uskallan käyttää on redline 5w30. Reippaiden motarirupeamien jälkeen paineet tyhjäkäynnillä vähintään 30psi, se on mun kriteerien mukaan hyvä öljy, ihan sama vaikka olisi sinistä rääkkäyksen jälkeen (paitsi et on ihan terveen väristä).

    Mun mittapuun mukaan viskositeetin pysyminen kuumana pitkällä aikavälillä on laatua kun siinä tuntuu eroja löytyvän.
     
  11. 69

    69 Gearhead

    Ostin tommosta lisäainetta ja mobilin 5w-40 sisäänajettuun sb moppeen.
    [​IMG]
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Itellä kans kokemusta, et eurol ei ole parasta mahdollista, seat joka ei 15k ajettaessa hukannut yhtään vei eurolia ~2000km noin puol litraa ja sit lopetti ja taas kulutti
    Kesällä aamusta öljyn paineen valo vilkahti kerran startissa, mitä ei aiemmilla öljyillä tehnyt olenkaan


    Ja eikös eurol purkissakin lue, et on lisäaineistettua kierrätys öljyä
     
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ilmeisesti joku kestotesti tuo edellisen sivun venäläinen testi.
    Seassa yksiaste kisaöljy jossa ei ollenkaan peseviä aineita ja mennyt ihan mustaksi mössöksi.
    Voiteluominaisuudet taatusti tuon listan parhaat, mikä ei tosin normi autoilijaa lohduta ellei sitten muutenkin vaihda öljyjä parin kauppareissun välein. :poff:

    Tjaa, näköjään öljyjä on vaan korvennettu lasipulloissa liekin kanssa. Mitälie haettu tuon kanssa sitten...
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Valvoline VR1 20w50 mineral ja 10w60 semi syn toiminut täällä noissa n. 550-750hv isolohkoissa todella rankassakin ajossa. Vaihtoväli kannattaa pitää siinä 4-5tkm koska näissä ei ole liiaksi pesevää lisäaineistusta.

    Ja sinkkiähän noissa on, laahurikoneetkin pysyny virheettömänä.
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Toiminu mullakin, mutta turhan kovat paineet, siks aattelin ohuempaa.
     
  16. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Ajattelin seuraavaksi öljyksi Gulffin SL zinc plussaa, mutta on myös Gulf Classic niminen tuote, sama 20w50 viskositeetti. Onko näillä mitään käytännön eroa?
     
  17. pesälä

    pesälä 2nd gear

    ite oon käyttänyt mobilin delvac mx 15w-40 pikku ploki moparissa
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tolla ohjeella voin tiputtaa ainakin Shellin Helix hx5 10w40 pois.
    Huudatin motin "sisäänajon" jollain motonetin halvimmalla öölillä. Ne ulos ja Shelliä koneeseen (sattui purkki tarttumaan kouraan satunnaisotannalla). Neljän kisalähdön jälkeen todettua:
    -Öljynpaine tippuu 2-3 barilla kun kone vähän lämpenee.
    -Työntötankojen yläpäät sekä keinuvipuakselin kiinnitusmutikat ruosteessa (ikinä en ole ennen nähnyt että koneessa olisi joku paikka sisäpuolelta ruostunut). Onneksi tönärin kupit oli öljyssä, samaten vipat vaikuttaa siisteiltä.
    -Venttiilikopat melkoisessa valkoisessa vaahdossa, vettä ei kuitenkaan öljypohjaan ole ilmeisesti valunut, kondensoitunut toki...Ainakaan veden pinta ei ole vähentynyt kun korkista kurkkaa. Ihan kun toi öljy ei vaan kestäisi rundittamista?
    Tönärit, vipat ja muut oli kylmässä tallissa avoimena talven yli, eivätkä ruostuneet pätkääkään. Pinnalla Quaker Staten 20w50 ja pari kertaa suihkin keväällä suojaöljyä päälle. Nyt ne ruostuu parissa viikossa suojattuna ja öljyttynä kopan alla. Täh?
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Vettä sinne jostain pääsee Niinkuin sanoitkin että valkosta mömmöä löytyy. Ei sinne sitä ihan kondensotumalla tommosia määriä pitäis ilmestyä.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ainakaan se vesi ei ole jäähdytysjärjestelmästä hävinnyt. Ja samalla konseptilla toi vehje on mulla ollut kohta 10 vuotta. Aina säilytetty pakkasiin saakka ulkona, ei ikinä ruostetta missään. Ja tosiaan motti oli levällään pitkin kylmää tallia syksystä kevääseen. Joka päivä kuitenkin kosteutta pinnalle tiivistynyt. Nyt näyttää pahimmat kohdat tuolta:

    [​IMG]

    On sinne varmaan sujahtanut nostajalaakson raoista (vaikka on aina ollut pressu päällä, nyt tilkitty) vettä sateella.
    Vai lieneekö joku ystävällinen sielu käynyt lorottamassa vettä öljytilaan :D Ei ton kyllä siltikään pitäisi minusta ruostua jos öljyä kuitenkin kiertää. Tuohan tarkoittaa että se öölikalvo on jotain surkean ja olemattoman väliltä.
     
    Muokattu: 4.9.2016

Kerro tästä muillekin!