Moottoripornoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GRA-55, 8.10.2014.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]
    Olds F-85 Jet-Fire Turbo Rockett 1962...vissiin se oli ensimmäinen tuotanto turbo-auto ja Chevy Corvair Turbo tuli heti perässä.
     
    speedy, SS-454, hantta ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos on oikein ilkeämieleinen naapuri, niin voi näprätä itselleen vaikka polttomoottorivesipumpun, jota voi käyttää vaikkapa silloin, kun naapurilla on pihajuhlat:
     
    Buick225 tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jos on oikein ilkeämieleinen naapuri, niin voi näprätä itselleen vaikka polttomoottorivesipumpun, jota voi käyttää vaikkapa silloin, kun naapurilla on pihajuhlat:
     
    fudge85 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  4. Onko toi Shvetsov ASh-62?

    [​IMG]

    General characteristics
    Type: Nine-cylinder single-row supercharged air-cooled radial engine
    Bore: 156 mm (6.12 in)
    Stroke: 175 mm (6.87 in)
    Displacement: 29.8 l (1,819 in³)
    Length: 1,213 mm (47.76 in)
    Diameter: 1,378 mm (54.25 in)
    Dry weight: 560kg (1,235 lb)
     
  5. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Denver chopperhan tollasesta pitää rakentaa
     
  6. Tiedän kyllä, että kaasulla hitsastaan tänä päivänäkin putkia, mutta kyllä se silti aina yllättää, että joku siihenkin pystyy. Kun ite yrittää sohia suoraakin peltiä yhteen, niin ei sitä tule yhtään mitään. Mut joo, tässä on komeet pakosarjat ja kaasulla hitsattu.

    [​IMG]
     
    fudge85 tykkää tästä.
  7. Löytyi vahingossa yhdestä kirjasta aiheeseen vielä pari kuvaa:

    [​IMG]
    Ja mikä jännää, niin Olds oli myös Chevyä edellä turbotekniikassa. Oldsissa oli rajattu ahtopainetta:

    [​IMG]
     
  8. Samassa opuksessa oli nokka-akseleiden arvoja. Tässä Chevyn pikkulohkon. Hiukan ne on erilaisia kuin nykynokissa:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vaikken olekaan niin innostunut dieseleistä, niin tuo Banks:n 427ci Duramax moottori on ainakin melkoista pornoa...Duramax 427 Stroker, 5L Whipple Charger, pari turboa ja kaksi välijäähdytintä...tavoite 1400hp ja välitön reagointi kaasuun Monster Truck:ssa.


    Seurannut moottorin kehitystä ja ukon juttuja muutenkin, kuitenkin elävä legenda ahtamisen suhteen.
    Kun muut puhuvat suu vaahdossa ahtopaineesta, Gale Banks naurahtaa : "Se on vain pelkkä sivutuote ja johtaa helposti harhaan." :odwink:
     
  10. Jatketaas tätä vielä kuvalla Corvairin koneesta:

    [​IMG]
     
  11. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead


    Tollainen pitäisi päästä käynnistämään Kallioon. Katselisi vaan kun kahvilavihreiltä putoaa tekarit ja pumppu kavitoi
     
    Dataviilaaja, malvasto, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Aloin selailee lentokonetekniikkakirjaa. Niissä on ainakin autoihin tottuneisiin melko eksoottisia ratkaisuja. Esim. lentokonekaasarit on hyvin mielenkiintoisua, tässä Bendix-Stromberg PS kaasutin esimerkkinä:

    [​IMG]
    The PS series carburetor is a low-pressure, single-barrel, injection-type carburetor. The carburetor consists basically of the air section, the fuel section, and the discharge nozzle
    mounted together to form a complete fuel metering system. This carburetor is similar to the pressure-injection carburetor; therefore, its operating principles are the same.

    In this type carburetor, metering is accomplished on a mass airflow basis. [Figure 2-28] Air flowing through the main venturi creates suction at the throat of the venturi, which is transmitted to the B chamber in the main regulating part of the carburetor and to the vent side of the fuel discharge nozzle diaphragm. The incoming air pressure is transmitted to a chamber A of the regulating part of the carburetor and to the main discharge bleed in the main fuel discharge jet. The discharge nozzle consists of a spring-loaded diaphragm connected to the discharge nozzle valve, which controls the flow of fuel injected into the main discharge jet. Here, it is mixed with air to accomplish distribution and atomization into the airstream entering the engine.

    Näitä on erilaisia malleja: PS-5BD, PS-7BD, PS-5C ja PSD-5C. Seuraavissa kuvissa PS-7BD:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Lentokoneen kaasarin pitää toimia erilaisissa ilmanpaineissa (korkeus), ja joskus myös eri asennoissa, nollakiihtyvyydessä, jne, joka tekee toimintaympäristöstä vähän haastavamman.
     
  14. 3964

    3964 3rd gear

    Nuo varmaan toimis kilpa-autossakin ei saa vaan sääntöjen puolesta käyttää.

    Carter kärsii ainakin rajusta kaarre pelosta.
     
  15. Jatkettas lentokonetekniikan parissa. Lentokoneiden tulpat ovat myös hyvin mielenkiintoisia. Tässä kuva rakenteesta:

    [​IMG]

    Ja tässä esimerkkinä Champion RHM38E tulpan kuvia. Championin merkinnät menee (kai) näin näissä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kipunatkin magneetoista. Kahdesta siis, toisistaan riippumatta. Tuplatulpat siis.
     
  17. Kyllä. Tosin ei kaikissa lentomoottoreissa ole tuplatulppia. Esim. tässä on yhdet vain:

    [​IMG]
    Tässä on kuvia magneetoista, myös tuplamagneetosta kuva:

    [​IMG]
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eiks tossa näy toiset tulpanjohdot alapuolella? Ainahan ne molemmat magneetot testataan ennen liikkeellelähtöä.
     
  19. Niin muuten taitaa ollakin..
     
  20. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    ei taida yksillä tulpilla olla asiaa taivaalle
     

Kerro tästä muillekin!