Moottoripornoa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GRA-55, 8.10.2014.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Lisää NOS:a ala Holley :rotfl:

     
  2. Stratos

    Stratos 2nd gear


    Tietääkö joku tämän Trans Am-sarjan 304-kokoisen moottorin (Challe / Cuda) historiasta?
    Sarjan ylätilavuusraja oli 305. MoPar oli destrokattu 340 -> 304?
     
  3. FABO -foorumilla olen törmännyt tähän. Esim. tässä ketjussa:

    The crank stroke was reduced to 2.97" giving 304 CID. I knew a racer running a Boss Mustang out of Vancouver, BC and met his friend from Seattle that ran a Z28 Camaro. Both used 9000 RPM red line but could push to 9500 to pass or keep from being passed. The Dodge and Plymouths ran 9500 but could be pushed to 10,000 RPM. The mandated carb was a special Holley that had the throttle plate size specified that gave about 820 CFM, but was expensive. John's team gave up a couple of HP and used the very common Holley 780.
     
    Stratos tykkää tästä.
  4. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Holleyn Sky-Ram dyno testi:
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead


    A-fordsonin venttiilikoneiston modernisointi ja plaanaukset ja poraukset. Taas pääsee seuraavat 90 vuotta.
     
  6. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Tulipahan törmättyä (JYD:n) youtubevideolla hienoon härpäkkeeseen, jonkalaista en ole ennemmin nähnyt.
    Roots -ahdin ja siihen adapteri kahdelle vaakakaasuttimelle:
    [​IMG]
    Emmää tiiä, mut onhan toi aika makee...


    Vielä ku ois isompi ahdin alla ja kahden nelikurkkusen tilalle kaks adapteria ja neljä kakskurkkusta vaakakaasaria :rolleyes:
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

  9. Mä en ymmärrä mitään perämoottoreista, mutta onkohan näistä mopo karannut:

    KIPPARI-LEHTI ESITTELEE: MERCURY VERADO V12 600

    Peto on irti!
    Perämoottorijättiläisten hevosvoimakisan kärjessä Mercury harppasi jättiloikan uudella 600 hevosvoiman V12-moottorillaan.

    Rakenteeltaan Mercury Verado on V12, eli käytännössä kaksi V6-moottoria päällekkäin. Nyky-Veradojen tavoin se on vapaati hengittävä. Sylinteriryhmän V-kulma on perämoottoreissa usein käytetty 60 astetta, ja kaikkiaan moottorissa on neljä venttiilikoteloa ja nokka-akselia. Sylinteritilavuus on 7,6 litraa.

    Mercury Verado V12 600
    Nimellisteho: 600 hv/441 kW
    Moottorityyppi: V12
    Sylinteritilavuus: 7,6 l
    Sylinterimitat: 96 x 87 mm
    Huippukierrosalue: 5 600–6 400 rpm
    Tyhjäkäynti: 700 rpm
    Polttoainejärjestelmä: EFI (min 87 okt)
    Öljytilavuus: 13,3 l
    Ohjaus: sähköhydraulinen
    Rikipituus: 508/635/762/889 mm
    Välityssuhde: 2,50:1
    Kuivapaino: 572 kg
    Latausteho: 150 A
    Päästöluokka: CARB 3
    Hinta: alk. 99 900 €
    Valmistaja: Mercury Marine, Fond du Lac, USA


    [​IMG]
     
    Rannis tykkää tästä.
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Tämmöinen tuli vastaan ja oli pakko kahlata läpi. Jokaiselle harrastajalle ihan kiva muistutus siitä että vaikka projektit kuinka vastustaa niin jollain voi vastustaa vähän enemmän... Eli Ferrarin 308 johon survotaan saman konsernin V12. Pala kakkua :). Kaverilla vielä sivu (pää ?) projektina vaimon ohjelmoima talon kunnostus. Yhteensä 96 sivua joten kannattaa varata aikaa...

    https://grassrootsmotorsports.com/f.../frankenferrari-v12-ferrari-308/148959/page1/
     
    Seevu, Arkkumies ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Steve Morris purkaa ja remppaa Cleetuksen Mullet isolohko Chevyn.
     
    faffeli tykkää tästä.
  13. Ehkä tämä ei ole tälle paras ketju, mutta saa kelvata tällä kertaa..

    Aamulla Maikkari uutisoi, että "Ukraina taistelee lännen lahjoittamilla jopa vuoden 1960 vehkeillä."

    Tällä hetkellä Bakhmutissa taistellaan muun muassa vuonna 1960 suunnitelluilla miehistönkuljetusajoneuvoilla.

    Yhdysvallat ja muut maat ovat lahjoittaneet yhteensä noin 400 M113-miehistönkuljetusajoneuvoa Ukrainalle.

    [​IMG]


    Kun katselee Wikipediaa, niin siellä kerrotaan noissa M113 ajoneuoissa oli alunperin bensakone. Ja kun hiukan lisää googlailee, niin löytyy sivu, jossa on enemmän tietoa:

    [​IMG]
    Chrysler's Model 75M engine is shown here from the left front. The front of the engine was considered the crankshaft pulley end, and the rear the flywheel end. The right and left sides were determined by looking at the engine from the flywheel end. It was a 90° vee, valve-in-head type. Length, width, and height were 34.30" (87.12cm), 25.62" (65.07cm), and 33.25" (84.46cm), respectively. The engine weighed 720lb (330kg) with the carburetor and distributor. (Picture from TM 9-2805-216-34.)
    [​IMG]
    The right rear of the engine is labeled. Bore and stroke were 4.125" (10.48cm) and 3.375" (8.573cm), respectively, for a displacement of 360.8in³ (5.912L). The compression ratio was 7.8:1. The carburetor was a Holley model 2140SG 4-barrel concentric downdraft type. (Picture from TM 9-2805-216-34.)

    Tästä voidaankin sitten arvata, että kyseessä on Moparin 361 isolohko.

    Tässä vielä lisää härvelin kuvia:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ebaysta löytyy myynnistä tollaisen jakaja:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kma68 tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Diesel taas näyttäisi olevan DetroitDiesel 6V-53 sarjan N ja T versioita, lisäksi Allison automaatti.
     
  15. On tämä kyllä porno (ja varmasti asentajat on erimieltä):

    W12-moottori on ollut yksi Bentleyn tunnusmerkeistä 20 vuoden ajan, mutta sen aika on tulossa päätökseensä

    Bentley muuttaa koko mallistonsa sähköautoiksi vuosikymmenen vaihteeseen mennessä. Tuohon suunnitelmaan ei sovi merkille tuttu kuusilitrainen tuplaturbo-W12-moottori, joka esiteltiin vuonna 2003. Niinpä brittimerkki on ilmoittanut lopettavansa sen tuotannon huhtikuussa 2024.

    Kahdenkymmenen vuoden aikana Bentleyn W12-moottoria on valmistettu yli 105 000 kappaletta.

    MOOTTORIA ON jatkuvasti kehitetty, mikä näkyy numeroissa. Kahden vuosikymmenen aikana suurin teho on kasvanut 37 prosenttia ja suurin vääntömomentti 54 prosenttia. Samaan aikaa päästöt ovat pienentyneet neljänneksellä. Nykyinen W12-sukupolvi esiteltiin vuonna 2015 Bentaygassa. Siinä oli katumaasturissa tarvittavia ominaisuuksia sekä tehokkaammat ahtimet ja polttoaineen kulutusta pienentävä sylinterien lepuutusjärjestelmä.


    [​IMG]
     
    Fuselage tykkää tästä.
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ja kaikki lähti VW 2.8l Vr6 koneesta -90luvun alusta, josta alunperin piti tulla kompakti diesel kone.
     
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  18. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Vaikuttaa siltä että on helppo tapa saada kone leikkaamaan kiinni saamalla joka väliin kankaan palasia. Kai ne keinut ny ennemmin tai myöhemmin hakkaa kankaan rikki.

    Tosin vastaaviin vaikutuksiin tavoittelevaa toimintaa näin kun jossain oli liimattu tuhottoman paksua bitumimattoa 6.9 IDIn venakoppiin.
     

Kerro tästä muillekin!