Moottoripornoa

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GRA-55, 8.10.2014.

  1. 401

    401 2nd gear

    Valmistaja ainakii hyvin suurella todennäkösyydellä on tuo yllämainittu.
     
  2. always bb

    always bb Gearhead


    Just tämä, yritin padilla liittää kuvaa siinä onnistumutta mutta ihan huima laite joka kulkee
     
    J.J. tykkää tästä.
  3. XJR

    XJR 2nd gear

    Pornosta nyt tiiä, mutta tommoset 6-1 lonkerot tiggas saapajalkamaan Kyösti tohon täysmääräpyttyseen. Juu, missä kunnon säädettävä kollektori? Jos valittamasta niin saa soitella Maranelloon. Noh, hyvin hönkäsee noillakin kun ei oo kun melko suorat rännit siitä etiäpäin. Kasitonnissa jo jöpöttää. [​IMG]
     
    pantera, Gary Grand, JR35 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Tää on vähän kinkyä, mutta mielenkiintoinen konstruktio:
    [​IMG]
    "A-series Diesel engine, similar to those used in the British Railways "Deltic" locomotives"

    Ihmisen luovuus on rajatonta.
     
    isalmela tykkää tästä.
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    ^Napier Deltic, mielenkiintoinen viritys tosiaankin. Käytettiin veneissä ja vetureissa.


     
  6. Oli noita vastamäntämoottoreita muitakin. Tässä Mc Cullochin 2 -kampiakselin toteutus:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ja tässä Commerin keinuviputoteutus:

    [​IMG]
     
  7. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    [​IMG]
     
    Qtti tykkää tästä.
  8. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

  9. mpower

    mpower Gearhead

    Keppikoneiden parhaimmistoa!Vissiin kielsivät kun ei muut pärjänny!:)Klik suuremmaksi!
    [​IMG]
     
  10. pantera

    pantera Gearhead

    Nykyaikainen vastamäntämoottori

     
  11. En tiedä, voiko tätä laittaa tämän otsikon alle. Mutta ainakin ne v*tun ituhipit kusee verta tämmöisen nähdessään, ja se on paljon se.

    Elikkä Fordin uusi 7,3-litrainen V8-moottori, joka kehittää 321 kilowattia 5 500 r/min käyntinopeudella ja 644 Nm vääntömomentin varsin korkealla 4 000 r/min käyntinopeudella.

    Uuden moottorin saa lisävarusteena F-250- ja F-350-malleihin, ja se on jatkossa vakiovaruste jyhkeämmässä F-500-sarjassa ja sitä suuremmissa kuorma-autoiksi luokiteltavissa avolavoissa ja alustoissa. Lisäksi uusi moottori on vakiovaruste E-sarjassa eli kookkaissa pakettiautoissa.

    [​IMG]
     
    Gary Grand, Jooli, MaxDura ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. TM:ssä on juttu Hennessey Venom F5:n moottorista, joka pohjautuu GM:n LS-moottoriin. Parilla turbolla kutiteltu mylly kehittää 1 337 kilowattia käyntinopeudella 8 000 r/min. Suurin vääntömomentti on 1 622 Nm käyntinopeudella 5 000 r/min.

    [​IMG]
     
    viikinki75, Vermilion, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Jatketaas Hennesey -aiheella. Hennessey on tehnyt oman Maximus-nimisen viriversion Jeepin Gladiatorista. TM kertoo siitä:

    VAKIONA OLEVA 3,6-litrainen V6 on vaihdettu mekaanisesti ahdettuun 6,2-litraiseen Hellcat-V8:aan. Se ei tietenkään riittänyt vakiomuodossaan, vaan sille annettiin siihen lisättiin HPE1000-paketti, mikä tarkoittaa jykevämpiä jäähdyttimiä, tehokkaampaa polttoaineensyöttöä ja ruostumattomasta teräksestä tehtyä pakoputkistoa. Samalla vaihdetaan moottorin ohjausjärjestelmä.

    Muutosten jälkeen keulalla on tehoa 746 kilowattia ja suurin vääntömomentti on 1 264 Nm. Tehoa on siis yli kolme kertaa enemmän kuin vakio-Gladiatorissa. Niinpä kiihdytys nollasta 60 mailin (96 km/h) nopeuteen onnistuu alle neljässä sekunnissa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    karre, isalmela, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  14. isalmela, viikinki75, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Uutisissa sattui silmään tämmöinen Moottorin uutinen:

    Moottorivallankumous? – Ski-Doolta maailman ensimmäinen kaksitahtiturbo

    Moottorikelkkavalmistaja Ski-Doo yhdistää ensimmäisenä valmistajana kaksitahtimoottorin ja turbon.

    Kyseessä ei ole pelkästään ensimmäinen kaksitahtinen turbokelkka, vaan ylipäätään markkinoiden ensimmäinen sarjatuotannossa oleva kaksitahtimoottori, johon on yhdistetty pakokaasuahdin – ainakin jos hidaskäyntiset laivamoottorit ja vastaavat unohdetaan.

    Ski-Doo ei kuitenkaan tavoittele ratkaisulla suurempaa huipputehoa, vaan tehon säilymistä vakiona riippumatta siitä kuinka korkealla merenpinnasta ajetaan.

    Elikkä kyseessä on Ski-Doo E-TEC 850 Turbo. Siitä löytyi tämmöinen juttu:

    Ski-Doo Summit 850 E-TEC Turbo

    Ja siitä pari kuvaa:

    Optimizing power at minimal boost was critical for both throttle response and longevity. An intake with a short-track bypass tract keeps throttle response crisp and quick, while the streamlined exhaust system minimizes backpressure.

    [​IMG]

    An electronically controlled wastegate maintains consistent boost pressure (up to 4 PSI) and delivers it precisely as needed, to ensure the dynamic performance characteristics of the 850 E-TEC are never lost.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Ihmeen pitkään on mokomaa pantattu. Aikojen sivu jo laiteltu turboja kelkkoihin hyvällä menestyksellä.
     
  17. Ranee

    Ranee Gearhead

    Chris Burandtin kaikilla herkuilla höystettyä polarista olisi hauska päästä koittamaan, kuulostaa jo videoilla niin hupaisalta
    Noin muuten ehta ski-doo mies olen vaikken ole kelkan sarviin koskenutkaan kohta kymmeneen vuoteen
     
    J.J. tykkää tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Aikanaan samalla luokalla koulussa oli sälli, jonka isä pyöritti paikallista moottorikoneistamoa...kyseinen paja taas oli yksi ensimmäisistä turboja asentavista yrityksistä tässä maassa.
    Asentelivat turboja autojen ohella myös muihin laitteisiin, yksi näistä oli juuri 2T-moottorikelkka...tästä on aikaa varmaan jo sellaset 30 - 35 vuotta.
    Ukko tuli tunnetuksi turbojen ohella myös moottorikelkalla veden päällä ajon ennätyksestä.
     
    J.J. ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  19. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Mustavalkoiseen aikaan samalla töipailla heppuli laitto mikroautoon kelkan ilmajiähytteisen koneen ja pakopuolen tukkeeks tuli jossain evoluutio vaiheessa joku turbo jamahan fööni.
    En tiiä kulkiko sen mitä huhuja oli mutta varmasti tappavan haaska laite sanoisin jopa että genuine deathtrap.
     
  20. Katselin äsken Wheeler Dealersia (Kausi 9, osa 4. Renault Alpine 310), jossa he viritteli PRV -kutosta Holley 4-kurkkuisella. Oli pakko googlata se imusarja:

    [​IMG]
    Eli kyseessä on alkuperäisestä imusarjasta leikelty ja hitsattu imusarja. No ei moottoripornoa, muuta aika erilainen rankalaisautojen viritys..:rolleyes:
     

Kerro tästä muillekin!