Moottoriprojekti sbc 350-->383

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Naumasto, 30.8.2011.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei tarvi ajatella, mäntävalmistaja on sen jo tehnyt ja varmaan testannutkin joten riittää kun noudattaa suosituksia :) .
     
  2. starsky

    starsky 1st gear

    Itsellä oli Iconin männät KB:n renkaat. Mittailin päittäisvälykseksi 0,65mm=0,0256'' ja katsoin lopulta KB:n mäntien talukosta mitä suosittelevat päittäisvälykseksi.

    esim.

    http://www.hughesengines.com/TechArticl ... istons.php

    Example: 4" bore "Street Normally Aspirated" = 4" bore x .0065 = .026 top

    Totesin olevan riittävän. Parempi liian iso välys kuin liian pieni.

    Yleensä ylemmässä isompi rako kuin alemmassa, kun käy kuumempana.

    Tuosta pyörityksestä, voisiko tuo pykältäminen liittyä noihin ylä- ja alakuolokohtiin eri sylintereissä (en muista oliko sinulla ne männät kiinni kun konetta viime lauantaina katsottiin)? Katso pykältääkö kun joku männistä on ylä/alakuolokohdassa. Tuolloinhan noiden mäntien renkaat eivät vastustele ja voisi tuntua pyörityksessä pienenä muutoksena pyöritysvoimassa.

    edit: Itselläkin oli renkaan päittäisvälys nimenomaan männän mukaan, ei renkaan valmistajan. Korjattu. Lisäksi vielä korjattu, että männäthän oli minulla Icon ja renkaat KB. Kohta koko viesti pelkkää edit selitystä...
     
  3. starsky

    starsky 1st gear

    Nostajahommasta sen verran, että kannattaisko kuitenkin laittaa uusi nostaja rikkoontuneen tilalle ja suorittaa varmuuden vuoksi normaali nokan sisäänajorituaali?

    Käytetty laahurinostaja on kuitenkin mukautunut nokkaan jonka kanssa on ollut käytössä ja muutos on kait peruuttamaton.
     
  4. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Mielenkiintoista.Iconin männät ne mullakin on,MUTTA minun ohjeessa lukee 0.004" per porauksen tuuma.Eli 0.004" x 4.03 = 0.1612"-street normally aspirated.Like so: https://www.uempistons.com/installation_instructions/fhr_installation.pdf
    Aikalailla ne tuossa .016-.018" tuntumassa on.Kovin on pienen tuntuinen. :odroll: Sinun linkittämän ohjeen mukaan 4.03 x .0065 = 0.026195".Sulla sitten ilmeisesti hyperi männät?Tuossa taulukossahan on hypereille .0065" ja tako .0040".
    Kyllä pitää ajatella,luin tuolta aemeriikan foorumeilta että ne on pieneksi laitettu nuo ohjearvot=max hyväkiva.Oikein mukava sinänsä MUTTA siellä luki myös että ne ei kestä detonointia sitten juur yhtään.
    Eihän sitä pitäisi siellä ollakkaan,muttakun en ole miljonääri eikä maailma täydellinen ja säätöjäkin pitäisi vielä hakea niin voi olla parempi tässä kohtaa kun ajattelee(lompakkoaan) ja laittaa ne vähän yläkanttiin.Voin vaihtaa vähän tiiveyttä muutamaan tonniin :D
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    tuosta pyörittelystä...
    kun akseli oli paikallaan niin pyörikö se vapaasti ympäri kun pyörittelit sitä eikä ollut nihkee?
    nyt kun veivit on paikalla niin liikkuuko ne hieman mutta sitäkin kevyemmin sivuttais-suunnassa?

    keskustelufoorumeilta löydät varmaan vasta väitteen ihan kaikkeen, valmistajat kyllä tietää mitä ne välykset pitää olla.
    ja jos et tälläkään kertaa säädä seosta ja sytkää heti kohdilleen niin ei sitä konetta pelasta satkun lisä välys ylimmässä männänrenkaassa.

    en nyt muista mutta hajosko tästä koneesta laakerit heti alkumetreillä? eli oli bensaa öljyjen seassa?
     
  6. starsky

    starsky 1st gear

    Ei ole Hyperit mullakaan, forget aluminium.

    Koetin katsoa välyksen vaan isommalta puolelta, kun on tiedossa nuo ratapäivät ja muu kuritus koneelle.

    Mäntien tarkka tyyppi (googlella löytyy lisäinfo tarvittaessa): Icon IC9922-030

    Oli vaan netissä niin pelottavia kuvia mitä männälle tapahtuu, kun renkaan päittäisvälys menee kiinni lämpenemisessä ja alkaa ahdistus sylinterin seinää vasten.

    Oman lukemani mukaan ei liian suuresta männänrenkaan päittäisvälyksestä ole paljoa käytännössä vaikutusta tiiveysasioihin. Kun otetaan huomioon vielä meidän kesäiset ajomäärät, niin itse valitsin huolettoman ajomeiningin pienen tiiveyden menetyksen kustannuksella.

    Omasta nyhväämisestäkin huolimatta meni kone kuitenkin rikki pari viikkoa sitten (keinun studi poikki ilmeisesti niiden keinujen kiinnileikkaamisen myötävaikutuksella) ja katsotaan kauanko seuraava kone tulee kestämään.

    http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13742
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Noissa välyksissä tuo "hieman" onkin just oikea määritelmä.Mä en oikein ymmärrä niitä jotka mittailee tuhannesosilleen noita veivien sivuttaisvälyksiä,siis mihin ne olis voinu muuttua? Ne ei voi leventyä,ja jotta ne ois kaventunu niin aika rajusti on saanu hangata painoihin,ja se kyllä näkyis sitten oikeinkin hyvin.Sama koskee kampuraa,kyllä se välys siellä on mitä tarvitaan,ei se sieltä mihinkään häviä. Ainakin jos vakiveivit ja kampura kyseessä. Renkaitten välyksissä uskon jenkkipoikia,viritetyssä vähintään,huom.vähintään 0,5 milliä...Paljonko se ny on tuumissa..
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Akseli pyörii kyllä kevyesti,ei kanita ei ota kiinni mihinkään.Tuota pyörimisen nahkeutta vois verrata vaikka siihen että painat sormella pöydän pintaa ja työnnät sitä eteenpäin.Sitten kun lisäät pikkuhiljaa painetta,niin se alkaa liikkua sillein pykälittäin,en osaa tuota paremmin selittää.Jos kokeilet tuota niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan.

    En vaan keksi muuta syytä tohon kuin noi liian tiukat männänrenkaat.Senhän pitäs kuitenkin melko kevyesti pyöriä,ihan dampperista vääntämällä.Arvelin laittaa nyt sen välyksen siihen .025" ei minuakaan huvita keräillä niitä männänpalasia.

    Tarkoitatko veivin alasilmän sivuttaisliikettä???Liikkuu kevyesti sivuttain ja siellä on oikea välys.

    Ja sytkä ja kaasari kyllä säädettiin "alueelle" = hyvä tyhjäkäynti ja hyvä kaasuun vastaavuus ja ajossa vedot kohillaan,hienosäätöö ei sitten kerettykään tehdä.Mutta kilistänyt se ei missään vaiheessa.Karvan verran rikkaalla varmaan oli.

    Laakerit meni luultavasti sen takia kun en muistanut puhdistaa kampuran öljykanavia ja kaasari myös tulvi,mutta vasta myöhemmässä käynnistysyrityksessä.

    0.5mm=0,019685"
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    jos veivit tuntuu löysiltä ja akseli yksinään pyöri kevyesti niin ei toi tahmeus oo muuta ku stroukkeri koneen veivi on vaan aika tiukassa kulmassa kun mäntä on menossa ylöspäin suurin piirtein puolimatkassa.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Saisko pienen päivityksen kun vaikuttaa kovin sekavalta..? Siis vasta kasattu kone pyörii nihkeästi? Täysin normaalia jos uudet renkaat ja sylinterin seinät ajettu tiettyyn karheuteen,on hyvinkin jäykkä.Jos männät renkaineen on saatu kevyesti naputtamalla sisään niin renkaat ei voi olla muussa kun oikeassa asennossa. Vai ootko siis käynnistäny koneen ja korkkauttanu jo laakeritkin??
     
  11. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Oli se käynnissä muutamia tunteja,siis aikaisemmin.Sitten tulvi kaasari ja purin sen vaihtaakseni laakerit.Nyt on uudet laakerit ja männänrenkaat,kone menossa kasaanpäin,näillä eväillä ei ole käynyt.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei oo tarkotus jankuttaa mutta vielä pien selvennys...kaasari tulvi niin rupesit vaihtaan laakerit ja renkaat? Melkein kun etupäästä kuuluis kolinaa niin vaihdat takalasin... :D ... No vitsi,se siis kerkes jumia laakereita tossa ajassa,ja normaali öljynpaineilla?
     
  13. Herje

    Herje Double Gearhead

    Tuossa taitaa olla se syy laakerien vaihtoon :poff:
     
  14. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No jos se remontti on toimivaan koneeseen tehty (tai uudella kampuralla)niin ei ne kanavatkaan ittestään tukkiudu sen purun aikana,jos ne ois ollu tukossa niin ois lauennu jo aiemmin.Toki ittekkin kaikki kanavat periaatteessa ajaa paineilmalla läpi mutta...Niinku sanoin,jos toimivana on purettu niin ei nekään ittestään tukkiudu. Purun (talven) aikana ei ota kipeetä muut kun sähkölaitteet ja bensasuuttimet jotka voi kerätä kuivunutta bensaa semmoseks valkoseks töhnäks,tarvii stp:tä tankillisen.Muut paikat ei mee itestään epäkuntoon.
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Bensahan pesee aika tehokkaasti öljykalvot laakereilta,tai näin jokatapuksessa kuvittelisin.
    Noh,siis kaasari tulvi ihan vitusti ja kone ei lähteny käyntiin.Ja viimeks kun kävi niin pätki ja paukkas.Ajattelinpa sitten avata sen "ihan huvikseen" kun kerta ei lähe käymään ja öljypohja ois voinu toimia bensatankkina.Kone on "uusi",tehty uusilla osilla vanhaan lohkoon joka koneistettu jne.

    Eihän ne kanavat sen purkamisen aikana tukkoon menneetkään vaan varmaan sieltä tehtaalta lähtiessään.Enkä sanos että ne tukossa oli(hyvät öljynpaineet kokoajan) vaan koneistussilppua tai mitälie paskaa siellä ollu,en muistanut niitä siis puhdistaa.Sieltähän se runttaa ne sitten suoraan laakereille.

    Tämä on working hypothesis..
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tämä on todennäkösesti tyhmä kysymys mutta et kai sä enää samaa evoluutioo ole tekemässä kun tän topicin alussa? En nääs jaksa joka sivua lukee ja kun menee välillä vähän sekavaks että ollaanko tosiaan saman evo-vaiheen äärellä? Meinaan ko tosta alotuksesta on kolme vuotta aikaa.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pari sivua taaksepäin löytyi tällainen kommentti ja kuvasta näkyi hyvin öljyrenkaan asennusvirhe, expanderin päät olivat päällekkäin. Mahtoiko kaikki olla asennettu näin vai oliko vain tuon yhden kohdalla sattunut pieni moka...
    Öljyrengas ei kuitenkaan toimi jos ne on asennettu näin. Joskus on rengaspaketeissa ollut myös yhtä kokoa liian suuria öljyrenkaita ja silloinhan ne eivät mahdukaan oikein asennettuna paikalleen, olisko voinut käydä ehkä näinkin?

    Epäilit myös että tahmeasti pyörivän koneen syynä on kun männänrenkaitten katkosrako on vain .016-.018". Asia ei kyllä ole noin, sä voit laittaa sinne vaikka moninkertaisen välyksen mutta renkaat puristuu aivan samalla voimalla sylinteriä vasten ja kitka on sama.

    Miten ne öljyrenkaat mahtaa nyt olla asennettu ja onko myös ne puristusrenkaat varmasti oikeaa kokoa. Yllättävän usein on sattunut pakkausvirheitä jolloin .030" paketissa on .040" tai .060" kokoiset renkaat. Liian isoistahan innokas asentaja saa reilulla viilaamisella sopivat mutta sitä pänninkiä on turhan paljon eivätkä muutenkaan istu aivan ihanteellisesti.
     
  18. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Piti oikein muutaman kerran tihrustaa että onko mahdollista.Ei ne oo päällekkäin,se voi ehkä näyttää siltä...mut ei varmasti oo ku ei niitä sais mitenkään päällekkäin menemään sylinteriin.Eilen noita käpistelin
    Nyt kun sanoit ja asiaa ajattelee ihan aivoilla,niin totta turiset :oops: .Eihän se mitenkään sitä kitkaa pienennä,ehkä jos ottas puolet pois.Se on nyt vaan se porattu kone ja iso veivikulma,niinku tulikin jo aikaisemmin mainittua.
    Ne öljyrenkaat on ihan oikein siellä.Puristusrenkaista ei pysty tietenkään varma olemaan kun en oo ikuna muun kokoisia nähny/mitannu/vertaillu...mut on niiden oikeestaan pakko olla oikeeta kokoo jos miettii.Eikö niin että jos ne ois vaikka .060" kokoo niin niissähän ois jo päät yhdessä,en nyt jaksa laskee mutta jos noissa mun renkaissa oli n.0.016-0.017" välystä,niin .040" renkaissa se olis olematon ja .060" renkaissa varmaan jo viimestään ottas päät yhteen??
     
  19. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Olihan noi ainakin samankokoiset ku ne entiset mitkä tuli stroukkikitin mukana,eihän sekään mitään tietenkään takaa,mut todennäköisyys että ois oikeenkokoiset on huomattavasti suurempi.
    Noh,oli miten oli nyt sinne on laitettu fiilaten ja höyläten .025" ylärinkuloihin ja .020" tokat.Ois voinu vähemmänki laittaa,mut en usko et haittaa mitään jos siellä muutama satku ylimääräistä on.
     
  20. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Minulla on sbc 383 stroukki kone,nykyinen nokka on kyllä minun makuuni liian mieto(edellisen omistajan rakentama kone)ja ajattelin vaihtaa enempi rytinä/ränttätänttä nokan tilalle,mikä olisi sopiva tuohon komboon:

    -Edelbrock 60739 Performer RPM alukannet
    -eaglen stroukkisarja std 350 lohkoon rakennettu
    -keith black 10.9 männät
    -granen nokka+rullakamat(mikä nokka tilalle?)
    -imusarja on edelbrock 2101 performer(tämä vaihtuu air-cap rpm malliin)
    -kaasari 600 edelbrock(vaihtuu Holleyn 650 tuplapumppuun)

    jostain luin että comp camssin xe268 olisi aika ränttätänttä mutta saisi olla kyllä mielestäni enempi rytinää ja pauketta 8) eli olisi xe 284 tai xe 294???(katu-strip-käyttöauto olisi kyseessä)
    Minkä laisia rytinä/ränttätänttä nokkia suosittelette?
     

Kerro tästä muillekin!