Moottoripyörille omistusvero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Tero K, 10.12.2016.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ok. Myin pois. Rauha maassa.
     
  2. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Verojahan on kerätty vuosikaudet joka vuosi enemmän kuin edellisenä vuonna, joten rahasta ei pitäisi valtiolla olla puutetta. Ongelma on se että menoja kasvatetaan koko ajan ja julkisten varojen käyttö on täysin holtitonta
     
    rb tykkää tästä.
  3. BBC

    BBC Guest

    Liikaa viranhaltijoita, virkailijoita, kommunisteja, sosiaalidemokraatteja, lossivahteja ja muita tuottamattomia sisäisen postin selaajia tai pasianssin pelaajia.

    Päivän sana on yksityistäminen. Kun on yksityistä ja jos ei kannata, niin homma loppuu.
    Kun on julkista ja ei kannata, niin niille kommunisteille lisätään määrärahaa.

    Komminismi ja virat = on kuin syöpä, ei auta leikkaaminen, vain räjäyttäminen tai lähettäminen siperiaan.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Numeroiden valossa menot on pysyneet jokseenkin ennallaan viimeiset kahdeksan vuotta ja niin on myös tulot. Tuloja on vaan ollut koko tuon ajan 10% liian vähän. Pää on tulossa vetävän käteen. Menot on maksettava samantein 1:1 tai seuraavat maksavat meidänkin puolesta. Kiva niitä kodinhoidontukia oli saada. Samoin lapsilisiä. Ei oikein kehtaa alkaa vaatimaan, että ne pitäisi seuraavilta pois ottaa. Tarttis saada maksajien joukko vähän suuremmaksi.
     
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tais olla viimeisen 30 vuoden aikana 1 vuosi kun verokertymä oli pienempi kuin edellisenä vuonna (2008), muuten on joka vuosi kerätty enemmän kuin edellisenä. Helppo olis ollu koska vaan päästä tasapainoon tulojen ja menojen kanssa jos unohdettais menojen paisuttaminen muutamaks vuodeks. Mutta se on paljon kivempaa ottaa lainaa muiden maksettavaks ja jakaa rahaa sinne tänne. Ei oo maksajien joukko kasvamassa tätä menoa, halukkaita maksajia on vielä vähemmän
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tarjospa mitä tahansa supistettavaksi, niin on kansanjoukot banderollien kanssa toreilla. No jos se seuraavs hallitus olis viimein pätevä...
     
  7. cdi

    cdi Double Gearhead

    Luin tuon cokkomopiilin vuodatuksen. Suurin syy taitaa olla että uskoo mitä "mulle on sanottu" Näin menettelee suurin osa äänestäjäkunnasta tänäänkin.Siksi me ollaan tässä tilassa meitä on vedätetty. Vielä suuremmalla syylä pitäis kattoa peiliin jos kerta on sitä elämänkokemusta. On jäänyt seuraamatta mitä ne politiikot tekee .....on seurattu mitä ne sanoo ja kun siinä on se suuri ristiriita olemme tässä. Esim jos" liikenteeltä"kerätään 8000milj ja sinne satsataan runsas miljardi niin ei pitäis ihmetellä miksi tiestö rapistuu.

    Jos täältä lähtee viroon ei tarvi salakuljettaa mitään viro on eu aluetta siitä seuraa se ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus.
    Tekis mieli kysyä mitä te teette kun mailmanpankki sanoo että konkka päälle ja pankkitilit lyödään kiinni eläkerahat otetaan takuuna valtion lainoille?
     
    Muokattu: 13.1.2017
  8. cdi

    cdi Double Gearhead

    No kyllä niitä voi liikaakin olla mutta suurin syy että ne on liian korkeasti palkattuja ei yksityispuoli saa niitten palkkoja verorahoillaan maksuun.

    Niin se tuntuu olevan oiva esimerkki on forttumista irroitettu caruna jokainen saa sähkölaskussaan tuntea mitä se tulee maksamaan.

    Julkisista vain harva saa työlleen tuottoa rahallisessa muodossa niin ettei siihen tarvita verorahoja lisää.Yksinkertaisesti yhtälö ei toimi jos siihen ei tuoda velkarahaa lisäksi.Pitäiskö virat kilpailutta sen sijasta että niitä jaetaan poliittisina palkintoina. Kuka tekee halvemman tarjouksen? Mun mielestä pahimpienki entisten punikkien silmät on auennu sen jälkeen NL-hajosi tosin tämä elinpiiri on liian suppea kattaville arvioille.
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Olen pikkuisen 1400milj eri mieltä sen verran on budjetti kavanut viimevuodesta. sekin todistaa että leikkauksia ei ole tehty eikä aijota tehdä.
    Ja saarnani loppuosan luulisi jokainen jo tuntevan.
     
  10. fenix

    fenix 3rd gear

  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eikös tää rätkävero ollut kepulainen. Venhovero persuilta. Enivei, samaa mieltä siitä että netissä räksyttämimen ei asiaa muuta.

    Jos esimerkiksi tämä viestiketju katoaa bittitaivaaseen niin monen mielipide katoaa sen mukana. Ja jos ei asian eteen ole muuta tehnyt ei ole sen parempi kun asian "hiljaa hyväksynyt" kanssamatkustaja.

    Kiitos ja näkemiin.
     
  12. rb

    rb Double Gearhead

  13. cdi

    cdi Double Gearhead

  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    No autopuolelta on helppo nirhasta muutama milli lisää. ;)
     
  15. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kyllähän se Matuperhe täytyy saada kotiutettua ja perussantri maksaa.

    Niin mikä väylä ? Eurothan menee nytkin muihin reikiin kuin asfaltinreikiin :confused:
     
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Oisko oikeasti tuo "ruiskumaalari" ihan matemaatikko Mutikaisen sukua kun noin hienoja laskeskelee
    Valtion budjeteista lähtien..menee ihan hukkaan moiset kyvyt täällä muiden tyhmien seassa.
    Täytyy itsekkin säästää myös tuo monen rahamiehen mielestä kuulemma peräti mitätön 150e jostain ihan kannatuksen&osanoton vuoksi protestiksi vaikka en varttuneenpana mp miehenä rahasta saati verojen ideasta aiemminkaan ymmärtänyt hölynpölyä eikä valitettavasti semmoista verollista pyörääkään mutta kun ei mitään sooloilua kummempaa taaskaan aikaan saada enkä oikein Viro-Hki EU lautallekaan innostu lähtemään eestaas kuljetushommiin työntelemään verotettavia prätkiä kun tuntuu typerältä+sinnehän kuolee hevosetkin keikutukseen ja hapenpuutteeseen... enkä totostakaan voi viikkoa pois olla siitä säästellen..mutta..mutta...ei tässä voi tumput suoranakaan olla ja jännityksellä odottaa miten lopulta verokarhu iskee vaan kyllähän täällä homma hoidellaan kotiin kun ei vaan yksinkertaisesti ajeta ensi kesästä alkaen.
    Perhana,lähdenkin etelän aurinkoon muutamaksi viikoksi ja säästän lumitöistä.
    Hyvät ajokelit aina eikä pyörän vuokrat päätä huimaa,maisemat kylläkin eli tukka hulmuten tuuleen.
    Adios:)
     
    Muokattu: 14.1.2017
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tilien kohinaa. Puolustusrahoihin oli mennyt puolet tuosta ja se on aiheellista näinä aikoina. Muut sinne sun tänne. Noi leikkaukset tuntuu kovin haasteellisilta. Sossun rahanjako tapahtuu semmoisen määrän sossun tätejä kautta, että jos puolet otat pois, niin jäljelle jää ne sossun tädit, mut niillä ei oo kellekään mitään antaa. Sossun tädit kortistoon? Sinnekin pitäis antaa rahaa. Ja kun ehdottaa ettei opintotuki nouse tai yliopisto saa pikkuisen vähemmän, niin sivistyneistö tulee ja rökittää ehdottajan. Ne on hyviä siinä. Vähennäppä vaikka työmatkakulujen vähennysoikeutta, niin on väki sitä mieltä ettei enää mene töihin. Vain eläkeläiset ja semmoset on kurjistettavissa mutku on vaalivuosi, niin ei voi tehdä sitäkään. Sillä tipahtaisi vallan kahvasta.

    Kai se olis keksittävä lisää bisneksiä jotta saadaan muutama %yksikkö lisää veronmaksajia tyyppiä yrittäjä ja työläinen.

    Jokainen kantaa kortensa kekoon. Mä kehittelin tänään uuden tuoteversion ja jos se oiskin hitti ni vois saada tuotantolinjalle yhden lisää niitä tekemään!!!
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Joku auto ja veneharrastajatoveri voisi jatkaa tästä editistä:

    Lausunto hallituksen esitykseen muuttaa laki kevyiden moottoriajoneuvojen verosta ja laiksi ajoneuvoverolain 21 ja 57 §:n muuttamisesta



    Lausunnon sävy ja tausta

    Lausunto on kielteinen, kyseisiä lakimuutoksia ei tule tehdä.

    Valtiontaloudelliset perustelut

    Hallitus on arvellut keräävänsä 50 miljoonan euron vuosittaiset tulot
    lisäämällä moottoripyörät ja tietyt moottoriveneet vuotuisen ajoneuvoveron
    piiriin. Jo nyt on nähtävissä selviä signaaleja, että hallituksen arvioima
    verokertymä ei tule toteutumaan. Useat ovat poistaneet veneensä rekisteristä. Moni on poistanut moottoripyöränsä liikennekäytöstä ja veneilijöille tarjotaan avointa mahdollisuutta rekisteröidä veneensä Viroon. Veropako asiassa on ilmeinen. On myös selvää, että veron kerääminen tulee maksamaan melkoisesti ja onkin mahdollista, että veron kerääminen tulee maksamaan valtiolle enemmän, kuin saadut tuotot, jolloin tuottovaikutus valtion talouteen kokonaisuutena on negatiivinen. Kunnollisia vaikutusarvioita ei ole tehty ollenkaan.

    On myös odotettavissa, että valtion verokertymä muista veneilyn ja moottoripyöräilyn osa-alueista tulee merkittävästi putoamaan, jos uusi laki astuu voimaan. Valtio saa paljon verotuloja moottoripyöräilijöiltä mm. vakuutusmaksuveroista, uusien moottoripyörien autoverosta, polttoaineen valmisteveroista ja polttoaineen alv:stä, ajovaruste- ja lisävarustehankintojen alv:stä, varaosien ja korjaamopalveluiden alv:stä, matkailu- ja ravintola-alan sektorin tuottamien tuotteiden ja palvelujen alv:stä, sekä kaikkien näiden yritysten maksamista muista veroista ja työntekijämaksuista ja niin edelleen.

    Veneilijät ovat monet kalastuksen harrastajia, ostavat kalastusvälineitä, turvavarusteita ja muita varusteita. Verolle pantavat yli 50 hevosvoimaiset veneet kuluttavat paljon raskaasti verotettua polttoainetta.

    Smoto:n tutkimuksen mukaan moottoripyöräilijöistä noin 15% omistaa kolme tai useamman moottoripyörän. Heille verovaikutus olisi yksityishenkilönä äärimmäisen kova kantaa, sillä jokaisesta liikennekäytössä olevasta pyörästä kannetaan vero ja tällöin henkilö joutuu äkisti maksamaan 450 euroa vuodessa ja enemmän. Tämän vuoksi moni poistaisi liikennekäytöstä yhden tai useamman omistamansa pyörän välttyäkseen veroseuraamuksilta. Tämä tosiseikka romauttaa veronmaksupohjan nopeasti.
    Smoton tutkimus myös kertoo, että 53% moottoripyöräilijöistä poistaisi kaskon yhdestä tai useammasta moottoripyörästä. Kaskovakuutus on usein noin 400 – 1000 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhtä kaskovakuutuksesta poistettua moottoripyörää kohden vakuutusveron menetys valtiolle on 96 – 240 euroa.

    Liikenneturvallisuusnäkökulmaiset perustelut

    Moottoripyöräilijän yksityishenkilönä kohdatessa uusi 150 euron vuosittainen meno on erittäin todennäköistä, että hän siirtää rahan harrastuksensa sisällä osa-alueesta toiseen, ellei lopeta harrastusta kokonaan. Moottoripyöräilijät käyttävät satoja euroja ajovarusteisiinsa, jotta olisivat paremmin suojattuina mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Onkin mahdollista, että moottoripyöräilijät tulevat käyttämään vähemmän rahaa suojaaviin ajovarusteisiin. Laissa pakollinen ajovaruste on ainoastaan kypärä, mutta moottoripyöräilijät hankkivat aina poikkeuksetta muita suojaavia vapaaehtoisia ajovarusteita, kuten ajotakin, ajohousut, ajohanskat, ajokengät ja jopa selkäpanssarin ja kenties rintapanssarin. Monet hankkivat useammat ajovarusteet eri säätyypeille, jolloin yksittäisellä motoristilla voi olla helposti parin tuhannen euron edestä ajovarusteita. Ajovarusteet myös kuluvat ja niitä joutuu uusimaan säännöllisesti. Etenkin kypärän uusiminen kolhujen ja vahinkopudotusten jälkeen on erittäin tärkeää. Onkin huomattava, että moottoripyöräilijän mahdollisesti säästäessä uuden kypärän hankinnassa, onnettomuuden sattuessa vanhan kypärän suojaavuus on heikompi, jolloin vakavat päävammat ovat mahdollisia. Valtiontaloudellisesti on tietenkin pahinta, että motoristi jää vakavasti vammautuneena henkiin.

    Tuhannet moottoripyöräilijät käyvät vuosittain vapaaehtoisilla ajoharjoittelukursseilla. Jos motoristit alkavat säästämään rahaa tällaisista vapaaehtoisista kursseista ja harjoittelutilaisuuksista, jotka maksavat useita kymmeniä euroja kerralta, on vaarana liikenneturvallisuuden heikentyminen, vakavat loukkaantumiset ja lisääntyneet kuolemat.

    Veneilijät jättävät veneensä huoltamatta, varusteet uusimatta (liivit, sammutin, valot, hätäraketit...) Turvallisuus kärsii.

    Yksityisten yrittäjien talousnäkökulmaiset perustelut

    Moni pienyrittäjä alalla saa elantonsa moottoripyöräilystä ja veneilystä. Motoristit käyttävät ajovarusteiden lisäksi rahaa muun muassa erilaisiin lisävarusteisiin, kuten laukkusarjoihin, navigaattoreihin, pyörän ulkonäön paranteluun ja kypäräpuhelimiin. Motoristeista moni huoltaa pyöränsä itse ja ostaa tarvittavat varaosat suomalaiselta pienyrittäjältä. Monet käyttävät pyörää asiantuntevassa huoltoliikkeessä, joka on poikkeuksetta pienyritys. Moottoripyöriä myyvät liikkeet ovat Suomessa myös pienyrityksiä, eikä isoja ketjuliikkeitä markkinoilla ole verrattuna esimerkiksi autoalaan. Uusien moottoripyörien myynnin lasku, tätä kautta motoristien lukumäärän tippuminen, vähentyvät ajovaruste-, lisävaruste-, korjaus-, huolto- ja muut ostot näkyvät näiden yritysten myynnissä ja todennäköisesti aiheuttaisi lukuisia konkursseja ja lisäisi työttömyyttä. Uusi vero aiheuttaisi hyvin ilmeisesti tämänkaltaisen seuraamuksen, kuten myös Smoton tutkimus indikoi.

    Yksittäisen ihmisen näkökulman ja talouslaskelmien perustelut

    Motoristi hankkii usein pyöränsä käytettynä, sillä uudet pyörät ovat paljon kalliimpia vaikkapa Ruotsiin ja Norjaan verrattuna. Vaikka käytetty moottoripyörä on edullisehko hankkia, moottoripyöräilyyn liittyvät kustannukset ovat kovat. Pakollinen liikennevakuutus maksaa pyörästä riippuen n. 300 – 1500 euroa ja päälle vapaaehtoiset kaskovakuutukset, jotka nekin ovat useita satoja euroja. Ajovarusteiden hankinta vie satoja, jopa tuhansia euroja. Polttoaine ei ole edullista. Pyörän huoltaminen on edullisempaa kuin auton, mutta huoltovälit ovat huomattavasti tiheämmät, jopa vain 6000 kilometriä. Keskimäärin motoristi, joka ajaa n. 7000 kilometriä vuodessa käytetyllä moottoripyörällä ja joka ajaa ajantasaisilla ajovarusteilla, huollattaa pyöränsä säännöllisesti, on täyskaskovakuuttanut pyöränsä ja käyttää suomalaisia matkailu- ja ravintolapalveluita, käyttää tähän rahaa 3000 euroa vuodessa, joista 1200 euroa menee vakuutuksiin, 650 euroa polttoaineisiin, 400 euroa ajovarusteisiin, 500 euroa huoltoihin ja varaosiin ja 250 euroa palveluihin. Tästä suora alv / vakuutusmaksuverotuotto valtiolle on n. 700 euroa, polttoaineen valmisteveron tuotto 270 euroa ja lisäksi muut välilliset verotuotot, kuten käytettyjen yritysten maksamat verot ja työntekijämaksut. 3000 eurolla vuodessa tekee hyvän ulkomaanmatkan ja olisikin vaarana, että uuden veron tullessa moni motoristi myy pyöränsä ja veneensä ja säästyneillä rahoilla reissaa ulkomaille, vieden verorahat muualle.
    Veneilijälle on myös houkuttelevaa lähteä ulkomaille parempien kalavesien ääreen tai lämmöstä ja maisemista nauttimaan etelään.

    Tasapuolinen kohtelu

    Moottoripyöriä ei ole kohdeltu viime vuosina tasapuolisesti valtion verotuksessa, sillä autoveroa moottoripyöristä ei ole laskettu lainkaan, vaikka autojen autoveroa on laskettu useaan otteeseen. Uusien moottoripyörien myynti on ollut jatkuvassa laskussa vuodesta 2007 alkaen. Uusi ajoneuvovero moottoripyörille ja veneille ei myöskään kohtelisi motoristeja ja veneilijöitä tasapuolisesti, sillä vero olisi kiinteä, eikä veroa hyvitetä missään tilanteessa. Tämä olisi toisin kuin autoissa, sillä kun auto poistetaan liikennekäytöstä, verovelvollisuutta ei ole. Tosiasiassa moottoripyörien ajoneuvovero verottaisi moottoripyörän omistamista, eikä käyttöä, toisin kuin autojen osalta. Vero ei olisi näin tasapuolinen eikä oikeudenmukainen motoristeille ja veneilijöille..

    Yhteenveto perusteluista

    Keskimääräinen motoristi maksaa arvioni mukaan moottoripyörän omistamiseen ja ajamiseen liittyvistä välillisistä ja välittömistä kuluista jo nyt valtiolle puhdasta verotuottoa vuosittain lähes 1000 euroa. Uusi vero moottoripyörille pudottaisi valtion saamaa verokertymää, vähentäisi liikenneturvallisuutta, olisi epätasapuolinen ja aiheuttaisi alalle paljon työttömyyttä ja konkursseja. Kaikkinensa arvioiden uuden veron vaikutus on pelkästään negatiivinen ja näiden vaikutusten vuoksi uusi vero ei ole perusteltu.
    Veneilijät maksavat niinikään veroja harrastuksestaan huikeasti. Liki euron per litra polttoaineesta, maalista ja jokaisesta kilkkeestä veneeseen myös, äkkiä 1000€ siitäkin kertyisi verotuloja valtiolle..


    Lausunnon lopputulema

    Lausunto ei puolla uutta veroa missään muodossa ja kehottaa valtiovarainministeriötä, ministerineuvostoa ja hallitusta hylkäämään esityksen. Lausunto kehoittaa valtiovarainministeriötä arvioimaan esimerkiksi moottoripyörien autoveron laskemisen talousvaikutuksia, sillä moottoripyöräkaupan vilkastuessa valtio voisi hyvinkin saada enemmän verotuloja, sillä yleinen talousnäkymä on positiivinen ja kotitaloudet ovat valmiimpia käyttämään rahaa muun muassa harrasteisiin. Ylimääräinen veromuoto ohjaisi rahat muualle, pahimmassa tapauksessa ulkomaanmatkailuun.
    Itse tulen panostamaan aiemmin veneilyyn käyttämäni varat Norjan kalastusretkiin. Moottoripyörät ovat kaikki pois liikennekäytöstä, minulla on viisi rekisterissä oleva moottoripyörää. Kaikki ovat myös myynnissä, olen ajatellut lopettaa harrastuksen.


    Liitteet Smoton tutkimus vuodelta 2016

    Jakelu Valtiovarainministeriö
    Blogikirjoitukset, omat kotisivut, sosiaalinen media
    Hesari, Iltalehdet
     
    J.J. tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Haloo. Kumpikohan on koko suomen mittakaavassa haitallisempaa, prätkän verotus vai töitten verotus?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Rahasta se ei suurelle osalle ole kiinni kun katsoo montako tonnia niillä motoristeilla on ajopuvuissa ja kaikissa suojahaarniskoissa puvun alla rahaa kiinni. Ei sillä että siinä mitään pahaa olisi, mutta jos on joku Rukan tonnin puku, panssarit mitä maksanee?, parin kolmensadan saappaat, satasen hanskat, kerrasto, uudehko kypärä aina yms. on kamoissa jo ennen pyörää sellaset rahasummat kiinni ettei yks 150 tunnu missään.

    Itte otin sellasen tavan etten osta muuta kuin museopyöriä. Ne jää yleensä suurimmasta riistosta ulkopuolelle. Ei pitänyt ostaa isompaa pyörää vielä mutta oli pakko ettei käy niin että hinnat karkaa kun ja jos ihmiset alkaa ostamaan verottomia museopyöriä.
     
    Muokattu: 14.1.2017

Kerro tästä muillekin!