Moottoriremonttia Keski-Suomen malliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Yorcci, 24.1.2014.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tosta hoonauskarkeudesta ja -kulmasta Hastingsin sivuilta:
    http://www.hastingsmfg.com/ContentData. ... ntentid=82

    CROSS HATCH ANGLES
    The correct angle for cross hatch lines to intersect is approximately 45 degrees. Too steep an angle promotes oil migration down the cylinder resulting in a thin oil film which can cause ring and cylinder scufflng.
    Too flat a cross hatch angle can hold excess oil which conversely causes thicker oil films which the piston rings will ride up on or hydroplane. Excessive oil consumption will result.

    CYLINDER ROUGHNESS
    Substantial controversy exists on the correct cylinder roughness for proper seating of piston rings, whether chrome, moly, or plain cast iron. It has been our experience that the use of 220-280 grit stones and achieving proper cross hatch angle produces a finish compatible to all three types of the above rings.

    CYLINDER CLEANING
    The single most critical factor of any cylinder refinishing job is the cleaning of that cylinder after the honing operation.
    It can be stated, pistons, rings, and cylinder bores will forgive slight variations in roughness, cross hatch angle, etc. No engine component will tolerate dirt!


    Noilla sivuilla on paljon hyödyllistä tietoa tähän pohdintaan liittyen.
    Millainen suositus on muuten asiantuntijoilla sisäänajoöljyistä? Itse olen kuullut että nimenomaan mineraaliöljy olisi hyvä juuri noiden männänrenkaiden oikean toimivuuden suhteen, eli että ne alkaisi pyörimään oikein sisäänajovaiheessa. Tässä tapauksessahan ne ilmeisesti ei ole pyörineet. Samoin tuolla puhutaan lyhytlakisista ja lyhythelmaisista männistä johtuvista haasteista mm. männänrenkaiden toimivuuden suhteen.
     
  2. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ketä tarkoitat?

    JOS viittaat minuun, niin suosittelen lukemaan ihan rauhassa vaikka tuon ketjun ensimmäisen viestin.
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    ot: ei se sano sitä että on kehuttu koneistamo ja tekee hyvää jälkeä? yksi nimeltämainitsematon r alkuinen koneistamo pks:n tuntumassa osaa myös rahastaa muttei koneistaa :mad: yhtään työtä jonka mulle tehneet eivät ole tehneet ryssimättä jotain :mad: no koneistuspaikka on sittemmin vaihtunut vaikkakin yhden virheen tekivät isommassa koneistuksessa? mutta kuka ny muutama kymppiä puristussuhteessa laskee :rotfl:
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kuten sanottu, jos sul on töissä vaikka kymmenen tyyppiä lafkassa niin ei ne kaikki tee samaa jälkeä. En mä ainakaan olis ensimmäisenä jotain koneistamoa X kivittämässä huonon työn takia, se tekijä on seuraavaks jossain toisessa koneistamossa, tai kenties jo ennen.
     
  5. ip

    ip 3rd gear

    En mä kyllä antais konetta kasata ilman välys raportteja. kun tarkistaa noi välykset kasatessan, niin saa vain syyttä itseään jos ei niitä tarkasta, niin pystyy tuoreeltaan reklamoimaan koneistamoa jos on syytä!
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    Niin että koneistamolla ei ole mitään vastuuta välyksistä tai työntekijöidensä aikaansaannoksista? Aivan oikein että tuodaan esille jos joku päästää asiakkaalle asti tuollaista sontaa. Kyllä se on koneistamon homma nuo tarkastaa eikä asiakkaan.
     
  7. ip

    ip 3rd gear

    Mähän kirjoitin tossa etten hyväksyisi jollei ole välys raporttia, lukekaa mitä kirjoitetaan!!!!
     
  8. jpe

    jpe 3rd gear

    No joo, ei asiakkaan pitäisi joutua itseään syyttämään tai tarkastamaan välyksiä oli raportti tai ei, pitääkö asiakkaan edes tietää mitä välysten kuuluu olla vai pitäisikö voida luottaa koneistamon ammattitaitoon? Mutta nyt ymmärsin kyllä pointtisi, eli ihan asiaa.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Välysraportin tekemiseenkin menee aikaa = maksaa. Aika usein asiakkaiden tärkein kriteeri on päästä halvalla.
     
  10. kuus9

    kuus9 1st gear

    Morjens vaan yorcci ja muut Keski-Suomen koveistämön ystävät.Kirjottelen tänne paremmalla aikaa tarkemmin omat kokemukseni kyseisen yrittäjän
    vastuunkannosta.Kertoo kyllä aika paljon kaverista kun ensin myöntää asiakkaalle ja vakuutusyhtiölle aihauttaneensa vahingon ja kun vakuutusyhtiö ei korvaa yrittäjälle niin sitten kieltää kaiken esim kuluttajaneuvojalle:(palataan
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Voisit palata asiaan heti. Muuten tälläkin kommentoinnilla voi pyyhkiä persettä.
     
  12. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    No kai sullakin silmät on päässä ja näet kuvista faktat?

    Nyt alkaa sitten löytyä näitä huomattavasti meikäläisen tapausta härskimpiäkin vedätyksiä, toivottavasti muutkin tulevat julkisuuteen. Eikä nää muutamat tapaukset varmasti ole ainoita.

    Firmojen erothan eivät tule esiin silloin, kun hommat menee putkeen. Kyllä kaikki osaavat laskun tehdä. Eroja alkaa löytyä sitten, kun hommat menee vähän tai enemmän 'vihkoon' ja pitäisi ottaa vastuuta tekemistään virheistä. Ja näyttäisi olevan ihan K-S Koneistamossa 'talon tapa', että ei oteta mitään vastuuta. Ei, vaikka on tehty kirjallinen korvaushakemus vakuutusyhtiölle, jossa myönnetään tehty virhe! Kyllä alkaa olla :wc: tason touhua...
     
  13. Yorcci

    Yorcci Gearhead

  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulle nuo sinun kuvat ei todista mitään, ainakaan moottoririkosta ja moottorin huonosta toimimisesta. Se että tässä ketjussa (OD:llä)ei ole selkeää kuvausta mitä on tapahtunut, mitä on tehty ja missä vaiheessa ja kuka on koneen purkanut ja esittämäsi kuvat ottanut. Sensijaan tämä asioiden pilkkomien eri foorumeille herättää epäilyn että kyseessä on itse itselleen aiheutetun pahan mielen johdosta tehty loanheittokampanja.

    Minä ainakaan ne viitsi käydä eri foorumeille kaivelemassa kaikkea mitä eri paikkoihin on kirjoitettu epämääräisessä järjestyksessä, tuskin kaikki muutkaan jotka tätä täältä lukee ja muodostaa mielikuvia tapahtuneesta tiedonmurujen ja toteen näyttämättömien väitteiden ja oletusten perusteella.
    Vuodenaikaan sopivasti viitaten, liikut heikoilla jäillä tässä.

    Missasit tilaisuuden kun et antanut firmalle mahdollisuutta tarkastaa konetta tai olla mukaan sitä tarkastamassa. Tai puuttunut asiallisesti siihen hinta-arvion ylittymiseen. Nyt on mahdoton todistaa että missä vaiheessa ne nokkalaakerin jäljet on syntyneet ja kenen toimesta. Etenkin meidän lukijoiden kun on vaan kuvia eikä tietoa niiden oikeellisuudesta. Samoin se sopiva hoonauskarkeus ei ole mikään oikea/väärä tieto vaikka sulle niin olisi kerrottukin,

    Mulle on tullut tässä sellainen kuva jutusta, että olet tehnyt koneen sisäänajon/käyttöönoton huonosti ja se on rikkoutunut kytkimen tärinästä johtuen. Koneen epätäsapaino on voinut aiheuttaa kaikki esittämäsi viat. Paikoilleen jumittuneet männänrenkaat ja niiden mahdollinen kuluma (päittäisvälys) kertoo sisäänajon epäonnistumisesta. Sisäänajon epäonnistumiseen voi vaikuttaa moottoriöljyt ja koneen säädöt/sisäänajon aikainen säätely (sekä TPI imusarjan muutokset). Nokka-akselin laakereiden jäljet voivat olla peräisin myös muualta kuin koneistamosta kun kuvien historiasta ei ole tietoa, tällaistakin saa epäillä. Minua epäilyttää TPI systeemin toimiminen stroukatussa moottorissa yleensäkin, samoin muistelen että ne alaplenumin kanavat oli auottu toisiinsa harrastajapohjalta.

    Olen pahoillani siitä että epäilen syytöksiäsi, mutta minulla on siihen oikeus ja sinun pitää sietää se, että jotkut saattaa nähdä asian toisin kuin sinä jos ei ole faktaa pöydässä.

    Itse toivon että yleensäkin kun aletaan nimellä jotain firmaa tai henkilöä syyllistämään, niin silloin pysytään vaan selkeästi toteen näytettävissä faktoissa. Tällöin jää pois ne epäilyt kirjoituksien tarkoitushakuisuudesta.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Miksikö suhtaudun tähän tunteella? Siksi että mulla on omakohtainen kokemus syytöksestä joka kohdistui itseeni asiattomasti ja tuskin olen ainoa. Se opetti paljon.
    Lupasin joitain vuosia sitten rempata automaattilaatikon myymääni kone/vaihteistopakettiin. Näin tein ja sitten kun kaveri viritti moottorin ja asensi lootan paikoilleen, niin laatikko ei alkanut toimimaan. Sen öljypumppu oli kulunut pari milliä päittäisväljäksi ja pumpun takana olleet öljyrenkaat syöneet itsensä läpi liukupinnoistaan (huudatettu kuivana - nokka-akselin sisäänajovaiheessa?). Vaurion tarkastin sitä jatkossa korjanneessa firmassa kun asiaa käytiin läpi.
    Eli kaveri vei sitten lootan firmaan ammattikorjaajalle. Tämä teki johtopäätelmät että öljyrengas oli katkennut asennettaessa... ja se muuttui tottakai totuudeksi lootan omistajan silmissä. Siitäkin huolimatta että kyseinen mahdollinen asennusvika ei voi aiheuttaa pumpun kuivana käymistä ja tätäkään ei voitu todentaa kun ne öljyrenkaat oli jauhautuneet kuivana pyörimisen johdosta jauhoksi. Kun tämän selitin firman tekijälle, niin hän meni vähän vaikeaksi ja keksi ihan utopiajuttuja. Lopetin keskustelun kun en halunnut hänen ammattitaitoaan pilata muiden silmissä.

    Mitä opin tästä: Sen että käyttöönottoa ei kannata jättää harrastelijapohjalta toimivien tehtäväksi ilman että painottaa sitä että mitään takuuta vehkeellä ei sitten ole jos asennuksen teet itse. Ja ota tätä kirjallisena.
    Toinen asia jonka opin kantapään kautta on että jotkut ammattiliikkeet voivat keksiä tarkoituksella jonkun selityksen jolla syy vieritetään remontin tekijän syyksi niin että sillä muka oma asiantuntemus nousisi. Tai sitten ne ei edes tiedä, mutta ovat tietävinään.

    Näille "itse mokasin ja syytän ymmärtämättömyydessäni toisia" -jutuille pitäisi varmaan avata joku oma feiskbuukkipalsta jossa suurimmat toisten syyttelijät nimettäisiin. Ja tämä ei ole sinulle Yorkki, vaan kaikille niille jotka nyt kilvan ryntäävät syyttelemään firmoja heppoisin perustein.
     
  16. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ja sillä moottoririkolla ei ole mitään tekemistä noiden asennusvirheiden kanssa. Montako kertaa se pitää sanoa, että se menee perille?

    Ne nokkalaakerit on edelleen mulla tallella ja niitä saa kyllä kattoa.

    No jos luulet ihan oikeasti, että omista virheistäni lähtisin muita syyttämään, niin olet väärässä. Ja aikajana on varmasti ihan selvästi löydettävissä, jos vaan viittii lukea. Ja sitten vielä ymmärtää lukemansa.

    NE NOKKALAAKERIT SAA TULLA KATTOMAAN IHAN ITE, JOS EI KUVAT KELPAA.

    Montako kertaa tämäkin pitää sanoa, että se menee jakeluun:

    Konerikkoon liittyviin asioihin/kysymyksiin on toinen ketju.

    Sisäänajo meni ihan tasan koneistamon ohjeen mukaan.

    Eikä epätasapaino varmasti aiheuta sitä, että männärenkaiden päittäisvälykset ovat jossain pytyssä pienemmät kuin valmistajan minimisuositus. Ja kun koneistamo myöntää suoraan, etteivät ole edes mitanneet niitä. Eikä tärinä tee myöskään tuollaisia jälkiä nokkalaakereihin.

    Tai kampuran laakerivälyksen puuttuminen ei johdu mistään muusta kuin koneistamon hutiloinnista.

    Minähän en ole mitään muuta kuin faktaa tässä lyönyt pöytään. Jo sekin, että koneistamon pomo syyttää mua valehtelusta, josta jää kiinni, kun mulla onkin tarjous tallessa, kuvastaa firman toimintaa.

    Ja muahan ei hetkauta epäilyt, koska siihen on jokaisella oikeus. Vaan toistuvat yritykset kääntää keskustelu johonkin epäolennaiseen. Siitä moottoririkostakin voi keskustella ihan vapaasti siellä toisessa ketjussa.
     
  17. Jupe

    Jupe Gearhead

    Minulla ei ole mitään tarvetta hakea syyllisiä yhtään mihinkään tai puolustella ketään, mutta sen verran on oma lehmä ojassa, että Buickin lohko on juuri nyt tällä hetkellä tuolla koneistamolla ja siten mielelläni uskoisin / toivoisin heidän työskentelytapojensa ja työmoraalinsa olevan asiallisella tasolla.

    Sitten asiaan. Olin viime viikolla moottorikoulutuksessa paikassa, jossa oli museoituna esimerkiksi tällainen protoversio:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koulutuksessa tuli ilmi esimerkiksi sellainen asia, että mikäli heidän koneistaan on pettänyt dampperi, on loppujen lopuksi kampiakseli katkennut yleisimmin pyttyjen 5 ja 6 välistä. Toisin sanoen, jos pelkän dampperin pettäminen riittää katkaisemaan kampiakselin, vedän siitä johtopäätöksen että epätasapaino luokkaa yli 100 grammaa on voinut olla lähes merkittävin syy löysiin runkopukkeihin ja moottorin lopulliseen rikkoutumiseen.

    Mistä muusta on puhuttu, mitä muuta on toteen näytetty? Niin, ne laakeriasiat. Kuinka huolellisesti moottori on purettu? Kuinka korkeanostoinen akseli on kyseessä? Kuten varmasti kaikki hyvin tietävät, nokka-akselia ulos vedettäessä nokka voi pienenkin sivuttaisliikkeen seurauksena ottaa kiinni laakeripesän reunaan, työnnä vähän sisäänpäin, heilauta tms, olet huomaamattasi ihan itse tehnyt jäljet pehmeään laakerimetalliin. Jäljet itse laakeripinnoilla ovat mielestäni tulleet epäpuhtaudesta ja sitähän koneessa on varmasti tuollaisen tuhon jäljiltä ihan tarpeeksi.

    Olen perusluonteeltani sovitteleva persoona, enkä halua tässäkään asiassa lähteä liputtamaan kenenkään puolesta ketään vastaan. Olen pahoillani, mutta totean vain että minun mielestäni tässä tarinassa on aivan liian monta muuttujaa jotta siitä voisi muodostaa objektiivisen, totuutta vastaavan mielikuvan. Perusmoottorin kasaaja, lopullinen kasaaja, käynnistys ja sisäänajovaihe, seoskarttojen säätäminen, dynoajo, radalla käynti, vaurio, purkaminen omin voimin, purkaminen muiden tahojen osalta, kuinka kukaan ulkopuolinen voi enää muodostaa mielikuvaa siitä mitä on tapahtunut ja kuinka moottoria on kohdeltu missäkin vaiheessa?

    Se että stroukkisarjan hinta-arvio on mennyt lapaseen ihan kunnolla, olisi mielestäni pitänyt hoitaa kuntoon jo ennen maksua. Itse en ainakaan maksa yhtään mitään ylimääräistä mukisematta ja kunnon perusteluita saamatta.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    tarkoitatko että tämä ammattiliike oli väärässä ja sinä oikeassa? olisko sulla jotain todisteita siitä että laatikkoa huudatettiin kuivana? kannattaisko ensin todistaa väitteensä oikeeksi ennen ku rupee muita syyttämään omista virheistä. noi laatikoiden kasaamiset kannattaa jättää ammattimiehille.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tarkoitan
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jonkunverran tullu noita TPI pannuja tehtyä ja myös vingutettua alimmaisen imusatsin välikanavat auki kun on laitettu siiamilaiset runnerit. Ykskään kone ei siihen hajonnu. Ja menee ihan ohi aiheen mutta jos konetta käytetään loota kuivana niin ei siellä mikään pakkakaan pyöri eikä paikallaan olevat osat riko mitään.
     

Kerro tästä muillekin!