Moottorisaha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja kojo, 8.1.2007.

  1. J.M

    J.M 1st gear

    Älkää unohtako echoa!!

    Ukko sahas kahesta ekasta echosta kuoret paskas,ei muita vikoja,tähän viimeisimpään on kyllä takuu aika vaihettu kampura ja mäntä, ainakin sen mielestä 35v kokemuksella paras.ovat ollut todella kovassa käytössä!huskikin on hyvä mutta paljo janoisempi.nauratti kerran oli -35 pakkasta ja tukkia nurin sahatessa huski leikkas kiinni puolessa välissä
     
  2. samip

    samip 1st gear

    On tullu huskuja purettua, tuossa 340:ssä on kampikammio muovia mut eipä tuolla ole juuri harrastekäytössä merkitystä. Loppuu useimmilta harrastajilta kunto kesken ennen kuin saha.

    Jos itse olisin sahaa ostelemassa muutamalla satkulla niin kyllä varmaan Huskun tai Stihlin ottaisin. Molempia on tällä hetkellä käytettynä ja molemmat pelaa hyvin.
     
  3. Moottorisahan merkin valinta vastaa aivan etuveto vs takaveto ja kitkat vastaa nastat kiistelyä. Tuohon sinun tarpeeseesi saat taatusti riittävän sahan Stihl 230, Husqvarna 340 tai Jonsered 2141 kolmikosta. Kaikki ovat hyviä, kannattaa valita hinnan, värin, käteensopivuuden, paikallisen liikkeen, mutun tms mukaan. Noihin kaikkiin saat osia nyt ja tulevaisuudessa, kaikki ovat hyväksi tunnettua merkkia ja kokoluokka on sellainen, että yleensä äkkinäinen käyttäjä hyytyy ennen sahaa. Jätä suosiolla aivan halpikset hyllyyn, aivan kuten muissakin työkaluissa ja kalleimpia ammattimalleja en edes ala ehdottelemaan, koska budjettisi tuntui olevan rajoitettu. Eräs vaihtoehto voisi olla myös Huskin 55, mikäli saat tingittyä hinnan noiden em sahojen tasolle.
    Ainiin itsellä on takaveto, nastat ja Stihl 025.
     
  4. oml

    oml Gearhead

  5. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Kaipa tähän on kommentit laitettava...

    En ole saha kauppias, enkä muutoinkaan osallinen niistä saataviin mittavaain voittoihin :rotfl:

    Husqvarnan/ Jonsered ero lienee esim sylinterin kovakromauksessa? Muutoinkin osien valmistutarkkuudessa.
    Asiasta tietavät kommentoikoot.

    Jos Hussea, niin malli "55". Se ei kierrä niinkuin ammattisahat - "hiljaisempi", runko ei ole kompostitavarast... ei kun komposiittitavarasta tehty ja vääntöä tuntuu olevan.

    Stilhillä noita kädettömien apulaitteita, kuten ketjun kiristys ilman avaimia. Näppärä sinänsä.

    Jos sahoista puhutaan, niin ei sitten edes mainita sitä "kaveria" :wc: yms.

    Osta laatua! minkä ostatkin.
     
  6. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Jaha... samaan aikaan toisaalla.... edellinen suosittelee samaa sahaa!!!
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Entä Homelite? Mulla on semmonenki, jostain 60-luvulta ja kyllä se käy, mutta joutuu kiskomaan siitä narusta todella monta kertaa että saa käyntiin. En ole käyttäny sitä juurikaan, koska tuo uudempi Stihl on paljon helpompi saada käyntiin
     
  8. kma68

    kma68 Gearhead

    Eikö kukaan tunne Dolmaria :eek: Aikoinaan Sachs-Dolmarin nimellä myyty ja kait vieläkin myynnissä oleva saha on varmasti luotettava ja nöyrä peli käytettynäkin. Kotsalla on malli 109 ja nämä sahat taitavat olla 2:lla männänrenkaalla, mikä on positiivinen asia kulutuksenkin suhteen. Myös Huskin 340-345 sahat ovat kestäneet hyvin eräätkin kymmenet rankamotit, joita on tullut tehtyä.
     
  9. kojo

    kojo Gearhead

    No eiköhän se tuleva saha oo husqu tai stiili, molemmilla muuten on tyrkyllä just tollasia ketjunkiristimiä kädettömille, tekeekös niillä mitään vai onko vaan 1 mahdollinen vikakohde lisää? hintaahan ne ainakin lisää.
     
  10. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Aikoinaan noin 13v.sitten kyselin myös työkavereilta ym,että mikähän saha kannattaa hommata?Aikas monesta suusta tuli vaan että Husku,no ostin silloin 40:sen huskun.Samoihin aikoihin rakennettiin talo johon tuli pelkkä keskuspuu lämmitys,joten sahalle tuli käyttöä,n.4v.sitten hommasin "varasahaksi"345 Huskun,kun epäilin että jos tuo 40:nen sippaa vaikka metässä niin on sitten varapeli mukana.No ei ole vieläkään sipannut tosin on tuo 345:nen "hiukka" äreämpi,mutta hyvin tuo vanhakin vielä pelaa.Kerran on joutunut tuon turva liipasimen(painin joka painetaan ennenkuin voi kaasuttaa) vaihtamaan,ai niin että onko ollut miten käyttöä?Täytyy laittaa hieman alakanttiin niin ei tule hirveästi liioiteltua:varsinaiset rangat ja polttopuut +300mottia,ym rakennus projektit,no on tuolla uudemmallakin +100mottia jo tullut päristeltyä.Omituisinta että hermot on vielä kunnossa?? Vai johtuuko tämä romunkeräys vimma juuri tuosta sahasta?
     
  11. kma68

    kma68 Gearhead

    Eikös 40ssä huskissa ollut tyyppivikana mahdollinen ilmavuoto kaasuttimen ja imukanavan välissä. Muistaakseni kaasutin kiristetään ruuveilla muoviseen kaulukseen ja joskus kierre pettää. Näin joskus tälläisen tapauksen pienkonehuollossa työskennellessäni, mutta tyyppinumerosta en ole varma. Muuten kuulemma hyvä saha.
     
  12. VRC

    VRC 1st gear

    Itsellä on Jonsereds 425, ostin uutena vuonna 1981, ensimmäisen talven tein sillä ihan ansaitsemismielessä tukkileimikkoa, sittemmin se on ollut vähäisemmässä käytössä polttopuiden yms. teossa. Kuitenkin joka vuosi joitakin tunteja.
    Ainoa vika toistaiseksi on ollut ketjujarrun liipaisujousen katkeaminen, kun piti väkisin yrittää työntekoa -30 pakkasessa.

    Kommenteista päätellen laatu on uudemmissa huonontunut.
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Joskus vihapäissäni, kun en saanu velipojalta ilmaseks saatua McCulloch 310:ä käyntiin, ostin uuden 40-sen Hunksvaarnan, maksoi jotain alle 2000 mk...mutta sitte kun viha oli laantunut, roplasin sitä McCullochia ja sen jälkeen sekin on pelannu sen mitä on tarvinnu. Siinä Cullochissa oli imuputki helposti irtoovaa sorttia bensahanasta - aina kun sai sen takasin kasaan oli putki irki. Toinen oli kaasarin imutorven kiinnitys pyttyyn, se on hiukan hatara, eli just semmonen ku äskön kuvattiin olevan 40-sessä Hussessa, hussea en oo purkannu. Ei se Cullochikaan mitenkään huonoo tekoo ollu muutoin, ihan tehtaalla tehtyjä osia...Imukurkku siittä oli revenny vähän, paikkasin sen sikafleksillä. Hyvä yhden käden saha se on, Husse painaa jo liikaa timpurisahaksi. Nyt jos ostaisin, kattelisin vanhempia käytettyjä, joihin saa osia...

    Joku joskus sanoi että Stihlissä oli -90-luvulla rungossa jotain heikkoutta, oisko ollut öljytankki samassa valussa ja sitten kun runko halkes, niin saha oli muuten hyvä mut ei sillä tehny mitään... :rotfl:
     
  14. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Pitääkö paikkansa että moottorisahaan ei saa laittaa 95-bensaa, vaan 98? Siis tietenkin siihen sekoitetaan se öljy. Joku vaan sanoi että 95 tukkii jotain
     
  15. pile

    pile Gearhead

    nakutuksen takia ei kaks tahdissa saisi käyttää matalaoktaanista
     
  16. toppielt

    toppielt 1st gear

    Kyllähän noihin pienkoneisiin ainakin suositellaan 98:sia ja joissain liikkeissä on jopa myynnissä "pienkonebensaa", joka pitäisi olla parasta pienkoneille.
    Jos kerran ollaan ostamassa "timpurinsahaa", huono vaihtoehto tuskin olisi japanilaiset sahat, kuten shindaiwa. Tutulla timpurilla on ollut kummatkin ja ovat ainakin todella hyviä lähtemään käymään (timpuri yleensä lupaa antaa sahan pois jos ei lähde ensimmäisellä). Oli saanut tanakaankin pitkän takuun jos käyttää vain pienkonebensaa, en vaan muista kuinka pitkän.
     
  17. Hervast

    Hervast 1st gear

    Se valmis pienkonebensa lienee sitä synteettistä 2-t bensaa jonka ei pitäisi mennä niin helposti huonoksi pidemmässäkään säilytyksessä. Näin minä sen olen ymmärtänyt.

    Aina on käytetty 95E eikä ole täällä ainakaan sahat kiinni leikanneet eikä huskia lukuunottamatta väljäksi karahtaneet. Käyttö ammattimaisen kaltaista harrastelua :wink:


    Shindaivat olivat ainakin jossain vaiheessa suht suoria kopioita huskin suosikkimallista 42 , tiiä sitten mikä lie nykymallien historia.
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    kaveri(8vuotta timpurina) kerran perusteli timpurin sahaa:"sen pittää olla simmonen ett lähtee jalalla tukien käymään yhellä kädellä, ja se ett käydessä...kylmänäkin pysyy vaaterissa kun kantaa etu-kahvasta esim. tikapuita pitkin!! ja liian paljon ei saa olla "voimaa" ett ei potkase pahassa paikassa jos ei ole niin hyvää tukea"... uskon kyllä häntä kosk on ollu koko ikäs touhunnu motoresahalla!

    sen työkaveri oli ostanu jonkun japski sahan ja kaveri joka ei niin kauheest ylensäkkä ymmärrä koko japania(eikä sen tuotteita) kehus kyl ett käypänen on ja halpa....puolet vastaavan husun hinnasta! kun kuitenkin putoo telineiltä ni ei harmita kun on kahva poikki!!
     
  19. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    en oo ammattilainen noitten kans- sujuvasti katon vieressä mutta meillä on ukin vanhat stihlit ja hyvin pyyhkii niillä. Isällä taas työn puolesta jönssejä joita kehuu kyllä.




    ^nimimerkillä toissakesänä klapikoneella kätensä murjonut^ :rotfl:
     
  20. (iso)Arska

    (iso)Arska 3rd gear

    98:a suositellaan siksi koska kuulemma 95 karstottaa enemmän johtuen erilaisesta lisäaineistuksesta ja karsta irrotessaan voi leikkuuttaa koneen kiinni. Näin ainaki stihlin maahantuojan mukaan on meitä kaupustelijoita valistettu. Stihl MS 200 on huippuluokan ammattikone kevyempään käyttöön esim. ensiharvennus, karsinta, polttopuidenteko ja omiaan esim timpurille. Siinä on halvemmista koneista poiketen mm. valurunko, nelikanavapytty ja kunnon pinnoite sylinterissä ja makaavasta sylinteristä johtuen saha on paremmin tasapainossa. Mutta esim tuo MS230 on todella hyvä yleissaha jolla saa puunkin tarvittaessa nurin ja hintakaan ei ole kynnyskysymys.
     

Kerro tästä muillekin!