Moottorisahatietoutta / Stihl 023C pätkii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 6.1.2014.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Onko moottorisahoista tietoutta? Meillä 1997 Stihl 023C, joka on alkanut käydä huonosti. Kylmänä lähtee kyllä heti käyntiin ja pelaa minuutin verran hyvin, mutta sitten hieman puutuu ja ei käy tyhjäkäyntiä. Tahtoo sammua, jos ei käytä reilulla kaasulla tai sitten kaasuttele koko ajan. Pystyy kyllä sahaamaan tuollein kaasuttelemassa vaikka tankillisen kerralla.

    Tämä ongelma alkoi pari kk sitten ollessani sahaamassa kymmenittäin kahden laipan paksuisia tukkeja puolen metrin pätkiksi. Sahaa kyllä jäähdyttelin välillä, mutta olen miettinyt, tuliko tunnit täyteen tai pääsikö kuitenkin ylikuumenemaan?
    Tuolloin oli tankissa 98:ia 3% seoksella (samaa 3% seosta on käytetty vuosia). Tämän jälkeen käytin sahaa valmiilla pienkonebensalla, jolla mielestäni toimikin paremmin muutaman tankillisen. Nyt ei käy hyvin enää silläkään ja normi-98:lla ei käytännössä toimi lainkaan.

    Tänään purin kaasarin, joka oli ihan puhdas ja kaikki näytti ehjältä. Tulppa oli melko musta, mutta uusi tulppa ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Tankin imuletkukin oli puhdas, samoin ilmanputsari.

    Sytkäpuolta olen miettinyt, että onkohan ihan kunnossa, ja kävin kaikki osat läpi, ei vaikutusta. Paljonkohan pitäisi olla välys siellä magnetohärvelin (vai mikä se nimi nyt on) ja starttinarukehän välillä?

    Tuskin kaasarin säädötkään itsestään muuttuvat?

    Ei viitsisi huoltoon viedä, kun alkaa olemaan jo vanha saha, vaikkakin hyvin palvellut. Huollossa eivät sano edes päivää alta satasen.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ehkä sitä kaasutinta kannattaisi kokeilla säätää, varsinkaan jos ei ole aikoihin säädetty. Kaasariin korjaussarja (kalvo). Jos tyhjäkäynti ei näillä palaa, veikkaan imuvuotoa, joko kaasarin ja sylinterin välissä tai kampikammiosta.
     
  3. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Itsellä sama malli ja saman ikäinenkin alkoi kesken sahaamisen takkuamaan ja syynä oli murtunut pensaletku, siis mikä tulee tankilta kaasarille. Siinä letkussa on niitä "makkaroita" niin semmoisen tyvestä oli melkein poikki. Kävi kyllä jotenkuten. Letkun vaihto (orkkisosa 7e.) niin toimi kuin ennenkin. Oireet ei ollut kyllä ihan samat, mulla ei nimittäin ottanut kierroksia. Samanlailla kuitenkin vika alkoi yhtäkkiä eli ei se oikein voi kaasari pois säädöistäkään kesken sahauksen mennä.
     
  4. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Onko jo menny väljäksi?
    Voiko narista nostaa koneen lattialta, vai lupsuttaakl ensin narun ulos kelalta ennenkuin kone nousee? :D
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    leikannu kiinni, jos kovakromipytty niin varovasti santapaperilla männän jämät pytyn kyljestä pois ja uutta mäntää janikaasalaiselta tilaten...
     
  6. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tuo bensaletku tuppaa noissa sahoissa olla nro.1 vian aiheuttaja! Ja jos siitä ei vikaa löydy ja kaasuttimen kalvo on ehjä/venymätön on enää kiinnileikkautuman lisäksi oikeastaan kampiakselin stefa ainoat vaihtoehdot..
     
  7. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Jos se on kiinnileikkautumaan päässy ja kovakromipytty niin sulaneet männän rippeet lähtee suolahapolla parhaiten.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    käy ostamassa kalvot kaasariin.
     
  9. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    jäljellä olevista vaihtoehdoista veikkaisin että puolipuristin vuotaa ja pääsee laihalle tai yksinkertaisesti ilmasuutin liian pienellä menee rikkaalle kun tulppakin voi olla musta molemmista syistä varsinkin kaasuttelukäytön jälkeen
    ja onko 3% seos ok??? kun itse käyttänyt aina 2%seosta
     
  10. osilpi

    osilpi Gearhead

    Pakopuoli oli auki ja virtaa varmasti ihan hyvin. Putsasin silti.

    On tuossa kaasarin kohdalla perussäädöt ruuveille H & L. Molempia 1 kierros vastapäivään on perussäätö. Eivät olleet ihan siinä, mutta melkein kuitenkin. Ei ollut mainittavaa eroa käynnissä.

    Tulpan kipinä oli kylmänä ja puolilämpimänä saman oloinen eli vaikutti hyvältä. Kuumaksi asti en saanut käytettyä, niin siihen ei voinut verrata.
    Kun tulpan hattuun ei koskenut, niin läpilyöntejä ei pimeässä havainnut lainkaan. Hatusta kun otti sormilla kiinni, näki kyllä, että toisinaan löi tulpan hatun läpi sormille. Liekkö tuokaan varsinainen syy, kun monet pienkoneet, mopot sun muut käyttäytyy ihan samoin ja silti toimivat normaalisti?

    Tankin suodatin oli puhdas. Otin imuletkun tankista käteen, ei silmämääräistä vikaa. Tankista primer-pumpulle menevä letkukin oli hyvä (ei vuotanut, vaikka laittoi pari baaria painetta sisään), mutta primer-pumpulta kaasarille tuleva letku murtui, kun sitä oikein kunnolla taivutteli. En kuitenkaan jaksa uskoa sen olevan syynä huonoon lämpimänä käyntiin (ei kait sitä kautta ainetta kulje kuin pumpatessa, ja toisaalta kylmänä käy kuitenkin hyvin), mutta vaihdetaan silti. Siellä sisällä oli jonkun sortin jousikierukka eli normiletku ei käy.

    Kaasarin kuminen imukaula on ehjä.

    Kaikista rei´istä tarkasteltuna mäntä ja sylinteri näyttivät hyvältä ja melko puhtailta. Hieman karstaa männän päällä.

    Tuota 3% seosta on käytetty 10 vuotta, niin vaikea uskoa senkään olevan syynä käyntiongelmiin. Toki jos sahasta vielä pelin saa, niin voisi siirtyä 2% seokseen, jos se kerran riittää (jenkkien ohjekirjan mukaan riittää).

    Joku arveli, että puolipuristin voisi vuotaa (en kylläkään ole sitä juuri käyttänyt). Luulisi kuitenkin, että se vaikuttaisi käyntiin myös kylmänä.

    Muuten narusta saa kyllä nykiä kunnolla eli puristukset tuntuisivat kyllä olevan tallessa.

    Ajattelin hakea huomenna tuon haljenneen letkun ja kaasarin tiivistesarjan + varuiksi se haitariletkukin. Jos ei auta, niin täytyy sitten ihmetellä lisää...
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    ja kaasarin ja kampikammion "inpulssi letku" on aika olenainen... tämä on ylensä syynä, jos/kun "kaasari ei pysy säädöissä" eli saha käyttäytyy oudosti, ja kaasarin säädöt auttaa hetkeks..kunnes taas tupustaa, ja taas säätö auttaa...
    mut kuulostaa 023 olevan rikkaalla...mootorisaha kun o jännä laite, kun se käy "nätisti ja tasasesti" se on väärissä säädöissa. sahan täytyy käydä vähän "rumasti" tyhjäkäynti...eli vähän hötkyen ja täristen...ja ilman kuormitusta "huudattaes" huikan täytyy röpöttää...
     
  12. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Tuttavan Homelitessä oli kuminen imukaula ja tietenkin murtunut. Saman kuminpaskan sisällä menee siinä impulssireikä.
     
  13. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    yli 20 vuotta peuhattu "tihlien" kanssa niin ihan ekana katsoisin sen "tykyttimen" letkun. sitten kun oot uusinu sen primerin letkun ja jos ei vieläkään toimi niin kaiveleppa kampiakselin stefat esiin, meinaan ne kun korkkaa niin ei toimi kuumana varsinkaan yhtään.
     
  14. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Tuli vielä mieleen, että mahdollisen kiinnileikkauman näkee pakoaukosta. Meinaan leikkaa aina pako(kuumemmalta) puolella tuollainen moottori...
     
  15. osilpi

    osilpi Gearhead

    Juu nyt on kaasarin korjaussarja mallia tarvike. Ihan Stihlin myymälästä kuitenkin ja hieman kummoksuin, kun käski laittamaan kalvon puolelle kaksi tiivistettä päällekkäin. Tuli sarjassa mukana, ja ovat kuulemma niin ohuita, että muuten tulvii.

    Tuosta sarjasta puuttui kaasarin ja peltilätkän välinen tiiviste (peltilätkä on kumista imukaulaa vasten), niin jouduin laittamaan vanhan takaisin. Täytyy vielä tuo käydä hakemassa uusi.

    Samalla uusittiin tankilta tuleva letku ja primerin letku + vielä tulppakin.

    Nyt käy tyhjäkäyntiä niin kylmänä kuin kuumana maailman tappiin, ja lähtee aina ekalla käyntiin. Mutta isoilla kierroksilla taas ei käy ainakaan ilman kuormaa kunnolla, vaan booaa. Kaasu pohjassa kierrokset heittelee edes takaisin ja H-säätöruuvin missään asennossa tilanne ei parane. Täytyy kokeilla viikonloppuna ihan sahatakin jotain, niin tietää lisää.

    Säädin sytkäpuolen välyksen sieltä puolan suunnalta noin milliin. Tämä ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Mielestäni kipinä ei kuitenkaan kuumana näytä ihan yhtä vahvalta kuin kylmänä, mutta on silti ihan selvä kipinä.

    Kiinnileikkaumaa en oikein pidä vaihtoehtona, kun joka suunnasta tiirailtuna näyttää pytty ja mäntä hyvältä.

    Tuota impulssiletkua koittelin tiirailla, mutten kyllä sellaista hoksannut. Osaako joku vähän tarkemmin kuvailla, että minkänäköisestä letkusta on kyse ja mitä se tekee?
    Entä se kuminen imukaula? Voiko sen vetää ulos, kun kaasari on irti? En kokeillut, kun näytti päällisin puolin hyvältä.

    Onko tietoa, mikä on puolipuristimen kierre, jos sen kokeilisi vielä tulpata?

    Ja tosiaan tämä on muovirunkoinen ja tuntuu semmoiselta paketilta, ettei ole tehty purettavaksi... Kampiakselin stefat voi olla aika haasteellisia kaivella esiin.

    Tästä sahastahan alkaa tulemaan harrastus, mutta jos vaikka varasahaksi saisi vielä....
     

Kerro tästä muillekin!