Moottorityöstön hinnat! !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jimsgarage, 3.3.2006.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossahan on laturin takana oleva padi tyhjä, mutta ei tuosta saa feikattua #match lohkoa mitenkään: Oikean takareunan "Hehco en Mexico" teksti on aika isolla fontilla :rotfl:
    Lisäksi öljytikun asennus mahdollisuus on molemmilla puolilla, startille on olemmat pulttijaot jne eli harjaantunut silmä kyllä huomaa että kyse on lohkosta jossa on huomioitu sopivuus useisiin eri vuosimalleihin. Tuo taisi olla virallisesti -73-86 vuosien lohko. Tää on nyt vähän OT:tä, mutta sallittaneen koska kyse on vaihtoehdosta välttää koko alkuperäinen topicin ongelma.
     
  2. ismo67

    ismo67 1st gear

    Missäs tuo koneistamo on?
    Kuulostaa kuiteskin kohtalaisilta hinnoilta.
     
  3. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mopar 360 kampiakselin runkolaakeri kaulojen hiominen.030 alikokoon ja kiertokangen kaulojen kiilloitus 136e.
    Virtasen moottori -salo-
     
  4. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Takkatiellä...
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jatketaan nyt vaikka tähän topicciin....

    Monellako on kokemusta kansien oikomisesta taikka plaanauksesta, onnistuuko valurautaisten kansien työstäminen normaaleilla sanvikin terillä vai tuleeko ongelmia? Telkkarista olen vain sitä hommaa katsellut ja silloin käytössä on ollut ihmeellisen näköisiä teriä / teränpitimiä, sellaisia pitkiä nokkia jotka pyörii suurella halkaisijalla... Yleisjyrsinkoneella voisin itse työn tehdä mutta saako pinnasta niin sileää ettei kannenrätit ala vuotamaan?
     
  6. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onhan noita plaanailtu jyrsinkoneella ihan tavallisella teräpäällä. Ja hyvin ne on pitänyt. Täkeetä on että ei kirstä kantta pänninkiin kun laittaa koneen pöytään kiinni. Saman vahvuiset alus palat ja kiinnitykset niiden kohdalta.
    Pienillä lastuilla ja hyvillä paloilla ja viimeiseksi sellainen hitulastu niin hyvä tuli.
    Koneistajille nää jutut olikin itsestään selvää.
    Mihinkään full race mottiin tai dieseliin en kuitenkaan suosittele tätä menetelmää.
    Ja imusarjasta tai kannen imutasoista täytyy ottaa myös. Että saa tasojen ja imukanavien kohdistukset kohdalleen.
     
  7. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Juuh... Sitä vaan pohdiskelin että normaalilla terällä siihen jää aina vähä sellasta raahausjälkeä, että haittaako se... Tai olisko siinä mitään järkeä että kiillottais sen pinnan sitte työstön jälkeen käsin. Vai onko plaanaus nimenomaan sitä kiillottamista, en oo kuullu termiä aikasemmin.

    Muuten ku pinnanlaadussa tuossa oikomisessa ei ole ongelmaa, luonnollisesti kannet pitää olla suorassa jne. Paitsi valurauta on siitä vittumaista ainetta että ainakin sorvattaessa pinta jää vähä revityn näköseks, ainakin jos on kaikkein halvinta valua. Tiedä sitte minkälaisesta aineesta kannet ruukataan tehdä.
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Itse ajoin omasta 460:n lohkosta kansipinnat suoriksi jyrsinkoneella,pinnanlaadusta tuli oikein hyvä,tässä auttoi huomattavasti myös se että ajoin ne 250mm halkaisijalla olevalla jyrsinpäällä joka ylettyi koko kansipinnan yli joten ei tarvinnut ajaa ns."levittämällä".
    Eli ei jäänyt sitä "viivaa" siihen mikä usein näkyy kun ajetaan edellämainitulla tavalla. Mutta,monesti se vain näkyy muttei tunnu kun kynnellä koittaa eikä myöskään näy mittalaitteella katsottaessa.
    Edellyttää toki että kone on tiivis ja jyrsin kulkee suorassa eikä ole persleikkuinen.

    Vihje: jätä tasojyrsimeen vain 1 pala ja aja kaikessa rauhassa,varmasti tulee hyvä pinta.
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Pitää tsekata minkäkokoisia jyrsinpäitä tuolla kaapissa on, mut epäilen että ei niin isoa ole että kerralla sais jyrsittyä. Minkähänlaisista mittaluokista puhutaan kansien suoruudessa, siis paljonko siinä pinnassa saa olla virhettä niin että tiiviste ei poksahda? Saahan sen ihan suoraan jyrsittyä mut suunnittelin että jos sitä terää ajais aavistuksen etukenossa niin että takareuna ei raahais jälkeä. Silloin se pinta tulis vaan pikkusen kourulle...

    Jos sen asettelis niin että perä on vaikka pari satkua korkeammalla, niin kannesta tulis maksimissaan 1 satasen korkuinen kouru. Vai täytyykö sen olla justiin eikä melkein suora? :eek:
     
  10. bbford

    bbford Gearhead

    Ei se satku mitään haittaa,varmasti tiivistää.
    Pitäisi katsoa kirjasta tarkemmin mutta muistaisin että tasomaisuus ainakin fordin 460 kannessa piti olla about 0.1mm 150mm matkalla joten toi 0.01 ei tunnu missään.

    Se pahvi kyllä elää siellä välissä kun sitä kiristetään ja se kans elää varmasti melko paljon kun se vedetään momenttiin.

    Valurauta venyy ja vanuu helvetin paljon,olen töissä koneistanut Sisu Dieselin/Valtran 4 pyttyisiä lohkoja ja pelkkä koneistusjigiin kiinnitys ja kiristys siihen painoi lohkoa kasaan pari kymppiä kun heittokellolla katsoi.
     
  11. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    :eek: kymppi 150mm matkalla, senhän saa oikasta sitte melkeen rälläkällä. Mä oon aina kuvitellu että sen pitää olla suorempikin...

    Se voi olla että valu on aika pehmeetä tavaraa, eipä kovin ole tullut kansia kiristeltyä pöytään. Siitä tulikin mieleen että miksei kukaan valmista kansia teräsvalusta, se on kyllä sieluvihollisen sitkein keksintö, näin valutavarasta ainakin. 8) Sorvauskaan ei meinaa onnistua ku palat kuluu niin nopsaan.
     
  12. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead


    Toi on kyllä totta, etenkin nettisivujen suunnittelusta otetaan paljon fyffee... mutta toisaalta, sillä alalla ei älyttömästi ole kilpailua / ala on niin monijakoinen.

    Sitäpaits, ette te patut niitä nettisivuja osaa tehä :rotfl:
    ei herneitä :lol:
     
  13. Smokie

    Smokie 1st gear

    Mulla oli dieselkoneen kansi 0,60mm kipparassa. Oikaisin sen hiomalla neliön kokoisen hiomapaperin päällä, paperin alla oli lastulevyisestä keittiötasosta leikattu tiskipöydän jämäpala. Välillä hinkaten ja välillä rälläkän virsikirjalaikalla kiiltäviä paikkoja alas.

    Tein itse ja säästin, ajoinkin vielä 30tkm tuon jälkeen :rotfl:
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Haha :) :)
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt jaksanut lukea kaikkia läpi, mutta markka-aikaan V-8:n poraus makso ~tonnin elikkäs ~170€ . Pari kuukautta sitten soittokierroksen jälkeen halvin oli 340€ :eek: . Pikkasen on pompsahtanut :odroll: .
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mutta se ei mitenkään johdu euroon siirtymisestä (mukamas)... :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    En tiedä metalli-alan palkoista, mutta ei ainakaan muut palkat ole tuossa suhteessa nousseet... :eek:
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se on niin paljon tarkempaa ja taitoa vaativampaa työtä nykyään. Vaikka kone ja koneistaja on sama.. :)
     
  18. mke77

    mke77 Gearhead

    ........ :rotfl: nii......lohkot mitä kairataan pehmii vanhemmiten :rotfl: :rotfl: ......vaikeampi kairata et ei murene lattialle
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    täällä salossa 2 kpl ford FE 390 kansia koneistututin :

    kannen purkaus puhdistus ja kasaus 100e
    k-line ohjain 8 kpl 40 e
    k-line ohjaimen asennus 8 kpl 200 e
    seetin koneistus 16 kpl 80 e
    ventt hionta 16 kpl 64 e
    kannen tasapinnan hionta 120 e
    pinnapultin irroitus 20 e

    = 600e = 300 / e kansi .

    sama firma pyytää lohkon putsauksesta,
    öljy kanavien rassauksesta, nokka laakereitten vaihdosta,
    honnauksista ja vesiproppujen liimamisesta 200-300.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Virtasen moottori siis? olen käyny siellä usein työasioissa...ja saamme 20
    % alennusta ohjehinnoista moottorikoneistuksista myös.ps. käytin myös
    hyväkseni.
     

Kerro tästä muillekin!