Moottorivaippa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja vipottaja, 11.4.2007.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sääntömuutos, jonka mukaan moottorivaippa olis tullut pakolliseksi liki kaikkiin vehjeksiin, meille kaavailtu vuodeks 2008, on sitten NHRA:ssa peruttu.
     
  2. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Joku tais sielläpäin hoksata ettei se vaippa sovikaan kaikennäkösiin autoihin? :odroll: Koskahan se hoksataan täällä? Ai niin, ei näitten tarvikaan hoksata, kunhan kopsaavat nhra säännöt :rotfl:
     
  3. triniemi

    triniemi Gearhead

    Prkl, mä olin jo orientoitunut siihen että ei tarvii enää tiivistää öljypohjaa kunnolla :lol:
     
  4. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    Ei se ole niin yksiselitteistä se täytyy kopsata oikein :rotfl:
     
  5. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mitens sitten, jos vaan kopsaa, vaikka oikeinkin. Onko mahdollista, että paikalliset päättäjät kykenevät asian sisäistämään ja järkeviä päätöksiä tekemään :eek:

    Epäilempä ,että tiedossa saattaa olla jos jonkinmoista vääntöä kaikkitietävien instanssien toimesta, että toi meille saadaan syötettyä :poff: Kukahan Johtiksen hepuista uskaltaa tulla kaapista ulos ensimmäisenä ja myöntää koko vaipan mahdottomuuden monissa autoissa.

    Elämme mielenkiintoisia aikoja....sano :poff:
     
  6. coupe devil

    coupe devil Gearhead

    Eikös lauantaina ole fhran kevätkokous, osaiskohan joku jo siellä kertoa asiasta :eek: Siellähän on varmastikkin paikalliset päättäjät paikalla.
     
  7. Tea

    Tea 1st gear

    Saattekste ladattua tota sääntökirjaa? Mulla kone väittää että "tiedosto on vahingoittunut eikä sitä voi korjata"??
    Ton "keskeisimmät sääntömuutokset" tää kyllä avaa. :odroll:

    Huom! Hanski tai joku joka lukee näitä: Ei aukee muillakaan toi.
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Pahus, etei ehdi tonne, kun samaan päivään liittyy uuden Bussin haku Lapista :eek: Mielelläni olisin ollut paikalla kiusaamassa johtokunnan muutamia heppuja ja ilmeisesti myös muutamia jarruryhmien kuljettajia. Mutta kun ei pääse niin ei pääse :eek:
     
  9. Sapru

    Sapru 1st gear

    Asia huomioitu, päivitetään juuri päivitettyä sivuille, ilmoitelkaa jos ei kohta pelitä. Päivitystä tehty CIC sääntöön Compin osalta ja MP säännöt nyt sinne tulollaan. (Elekeekä nyt hakatko sitä F5:sta, ilmestyy kohta)
     
  10. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Hienosti toimii kattojärjestön tiedottaminen tässäkin asiassa :poff:
     
  11. turbo

    turbo 3rd gear

    1:8 MOOTTORIN SUOJAVAIPPA

    Voisiko joku suomentaa tätä sääntökirjaa mulle?

    Koodi:
    ... tulee sen suojata moottorin lohkon ja öljypohjan sivulta 25.4 mm (1”) ja ulottua 40 mm (1½”) sylinterialueen etu- ja takapuolelle.
    ööh... kun ei tyhmä ymmärrä :oops:
    * siis tulee suojata moottorin lohkon ja öljypohjan sivulta tuuma mihin suuntaan? Kääritäänkö se koko moottori kannesta alaspäin siihen vaippaan ja vaippa pitää olla maksimissaan tuuman päässä lohkon pinnasta? Jäljempänä sanotaan, että "tiiviisti kiinni moottorilohkoon".

    * ulottua 40 mm sylinterialueen etu- ja takapuolelle. Just joo... mikä on sylinterialue? Onko se lohko päästä päähän?

    * mitoituksesta: 40 mm (1½”)... siis:
    - 40 mm = 1,574803” ja
    - 1½” = 38,1 mm
    kumpi noista on oikein? Jos kerran sivumitta kerrotaan desimaalin tarkkuudella, niin miksi toinen mitta on sitten 1,9 mm toleranssilla? Kuinka tarkkaa tää oikeasti on ja onko noi minimejä vai maksimeja?

    Koodi:
    Öljypohjan etu- ja takapään tulee olla tulee olla
    suojattu öljypohjan tiivistepintaan asti.
    * Kuinka kytkinkoppa saadaan pultattua öljypohjaan kiinni jos sinne vielä joku vaippa pitää saada öljypohjan ja lohkon takapäätä vasten?

    Koodi:
    Suojavaipan tulee olla täysin ehjä eikä siinä saa olla mitään repeämiä, halkeamia tai muita reikiä joista öljy voi vuotaa pois. Kiinnitettävä vähintään neljällä hihnalla, yksi jokaisessa kulmassa. Suojavaipan tulee suojata myös ulkoisen öljypumpun mahdollisilta vuodoilta. Suojavaipassa tulee olla jäykistys sivuilla jotta se saadaan tiiviisti kiinni moottorilohkoon.
    * Miten sumppupumpun letkut vedetään jos siinä vaipassa ei saa olla reikiä? Entäs muut oheislaitteet? Jostain reiästä pitää saada voimakin ulos ja toisessa päässä on sitten nokkahihnahimmelit...

    P...kele... näistä säänöistä ota mitään selvää :mad:

    Onkos kellään linkkiä NHRA:n sääntöihin? Sitä sääntökirjaakaan kun ei saa niiden web-kaupasta Suomeen.
     
  12. edu k

    edu k 1st gear

    Ei muuta kun osoitteeseen www.nhra.com/rules sieltä vaan lueskelemaan sääntöjä, ja kyllä se pahuksen motti lähes kokonaan pitää peitellä, ja kyllä ne letkut vaan näyttää noissa pro modeissa sieltä mahtuvan, tosin ahdasta on..
     
  13. turbo

    turbo 3rd gear

    tarjoaa eioota

    http://www.nhra.com/rules antaa eioota:
    HTTP Error 404 - File or directory not found.

    En kyllä puolen tunnin googlettamisellakaan löytänyt niitä sääntöjä. Kai minussa on jotain vikaa vikaa vikaa...
     
  14. turbo

    turbo 3rd gear

    Tuleeko se vai ei

    Voisikos joku ystävällisesti kertoa onko vaippapakko tulossa vai ei? Onko säännön peruuttamishuhussa todellisuuspohjaa?

    Jos ei peruta, niin sitten se sääntökohta kaipaisi uudelleensuomennoksen, jotta minä sen ymmärtäisin!

    Ketään yksilöä erikseen syyllistämättä: Fyyran tiedotus on sieltä, minne päivä ei paista.
     
  15. C72

    C72 1st gear

    Sääntöä ei minun ymmärtääkseni ole muutettu vielä mihinkään suuntaan. Jokaiselle joka tätä asiaa on multa kysynyt niin oon sanonut heille suunnilleen näin: Jos ryhmäsääntö ei vaipaa tällä hetkellä vaadi, niin tee öljypohjan alle kaukalo jos MAHDOLLISTA ja sinne sitten öljyä imevää tavaraa. Tämän huovan tms sidot esim verkolla ettei se pääse lentämään pois. Yks hyvä esimerkki oli K. Mannerkosken kiesissä. Tämä ratkaisu ei tietysti ole sama asia kuin vaippa mutta vähentää kuitenkin tietyissä tilanteissa rataryhmän hommia ja lyhentää siten tauon pituutta... Kisoissa voipi tulla kyselemään lisää jos kiinnostaa.

    -Henkka
     
  16. Uba

    Uba 1st gear

    Vaippa

    Kyllä amerikkaan on tulossa ja tullut vaippapakko Comppi-autoihin. Ensin märkäsumppulaitteisiin ja 2008 kuivasumppuihin. Oiskohan tässä toimiva linkki :

    http://www.nhra.com/content/general.asp?articleid=17519

    NHRA ja SFI hyväksyttyjen vaippojen tilalla voi käyttää Belly Pania tietyissä ajoneuvoissa, joihin ei vaippa sovellu.

    Koska Suomessa on paljon laitteita, joihin ei voi kaupasta ostaa SFI vaippaa - puhumattakaan siitä että täältä lähetettäisiin vaippoja NHRA:n hyväksyttäväksi - oli asiasta paljon keskustelua talvella pidetyssä kuljettajapalaverissa. Itse jäin siihen käsitykseen, että Suomessa voisi SFI vaipan sijaan voi käyttää kaukaloa, jos sille löytyy ”joku” speksi. Tässä on ”joku” speksi (NHRA). Eli vapaasti suomennettuna: reunoiltaan 2 tuumaa korkea kaukalo 1,25 mm alumiinista tai 1,0 mm hiilikuidusta tai kevlarista. Mahdolliset läpiviennit ja saumat tiivistettävä.

    Belly pan must utilize minimm 2-inch high lips on all sides, and all holes, seams, etc. must be sealed so as to prevent oil from leaking. Belly pan must be made of minimum .050-inch aluminum or .040-inch carbon fiber/Kevlar.
     

Kerro tästä muillekin!