Mopar 225 - käynnistys kuumalla moottorilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja L.P., 1.8.2007.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead

    Moottorina 225 Slant Six vm. 1967, Holley 1920 1-bbl.

    Moottorin käynnistäminen kuumana on hankalaa. Joskus saa sahata vajaa 10 sec ja joskus käynnistyy samantien. Joskus hörähtää heti avainta kääntäessä, ei käynnisty mutta startti jää pyörimään tyhjää.

    Automaattiryyppy on toiminnassa. Kaasun painaminen käynnistystä ennen tai sen aikana yleensä huonontaa käynnistyvyyttä, muttei aina.

    Kylmänä on startannut joka kerta laakista ilman kaasun painamista.
    Onko kuumakäynnistystekniikassani vikaa? Olisiko jotakin kohdetta josta lähtisi etsimään säätöjä. Onko nyt vain niin että kaasutin on kulunut?

    Mielestäni ongelma viittaisi liian rikkaaseen seokseen. Silloin tällöin tyhjäkäynnilläkin hieman rykii ja putkesta tulee hienokseltaan nokea. Kylmänä meinaa yleensä sammua kun äkisti laskee kaasun vaihde päällä hitaassa nopeudessa.

    Tehty:
    - Kaasuttimen puhdistus
    - Tyhjäkäynnin säätö
    - Imusarjan tiivisteen vaihto
    - Ilmasuodattimen vaihto
    - Sytytysosien vaihto ja ennakon säätö
    - Automaattiryypyn säätö

    Tekemättä:
    - Kaasuttimen korjaussarja
    - Katkojankärjet

    EDIT: Katkojankärjet vaihdettu. Ei vaikutusta kuumakäynnistykseen, mutta muuhun käyntiin kylläkin.
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ongalma ratkaistu.

    Kaasuttimen kohokammion tuuletusläppä ei auennut. Lisätty tyhjäkäyntiruuvin alle kuuluva prikka jolloin läppä aukeaa kaasun ollessa pois ja taas toimii
     
  3. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Sitäpaitsi släntin sahautus kuumana on ominaisuus.. kaasari kun paikassaan lämpee melko reilusti ja benssiini höyrystyy :eek:
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kaasuttimen lämpenemiseen osaltaan auttaisi varmasti bakeliittilevy kaasuttimen ja imusarjan välille, kuten valiant 225 -topicissa mainittiin. Itseltäni moinen levy puuttuu, mutta aikaisemmissa kaasutinmoottoreissani sellainen on kyllä ollut.
     
  5. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Mää kötöstin sen kurkun lämmitinläpänkin pysyvästi off asentoon tuon takia.. on se käyntiin lähteny joka lämmöllä.. Kuumana paremmin kun puoliväliin kaasun painaa.. kylmänä kerran käyttää pohjassa ennenku starttaa..

    Taitavatpa silti olla enempi ja vähempi yksilöitä :rotfl:
     
  6. dart-73

    dart-73 1st gear

    En jaksa avata uutta aihetta joten jatkan tähän slantin vuodatusta...
    Konehuoneesta alkanut kuulumaan ääntä joka muistuttaa sitä että, venttiilit olisi säädettävä, vaikka ne on säädetty 3 viikkoa sitten.

    Paikallistin äänen tulevan 6 sylinterin pakopuolelta, olisikohan venttiili palanut ?
    Kopan kun avasin (venttiili ei olut) ja tarkistin niin mikään venttiili ei ollut liian löysä tahi tiukka. Seuraavana säätämään sytkää, vastapäivään hiukan niin säksätys loppui tyhjäkäynnillä, mutta mitä v*ttua 1/3 säädöstä jää käyttämättä kun säätöosa osuu lohkoon... eli ei käänny enempää, onkohan paikallaan joku mikä ei sinne kuulu ? uraa on vielä säätää jos vaan ei olisi lohko tiellä, kele.

    Ääni jäi vielä kuulumaan selkeesti kun kiihdyttää, muuten käynti parani asteen tai pari.

    Ottakeehan kantaa.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Oma kone pitää kanssa pientä supinaa kaikilla kierrosalueilla. Kuulostaisi tulevan moottorin takaosasta. Ei mikään kovin terävä ääni.

    Venttiilinvälykset säädetty. Pakosarjassa saattaa esiintyä vuotoa, koska saattaa olla normaaliin tapaan kiero. Eipä ole paha ääni ja tuntuu moottori pelaavan kuin unelma, joten eikun ajoa.

    Jossain topicissa oli juttua naputtavasta nostajasta, ja siihen auttaisivat jäykemmät öljyt, kenties jopa mineraaliöljyt. Tätä en ole vielä kokeillut, mutta kohta aion vaihtaa Kendallit koneeseen.

    Itse en ole huomannut mitään kummallista sytkän säädössä. 3 kertaa olen tuota säätänyt - jakajan kannen, pyörijän ja kärkien vaihdon jälkeen - ja joka kerralla olen saanut säädettyä reilusti pielessä olleen sytytyksen kohdalleen. Olisiko jakaja sinulla joskus irroitettu ja tökätty hieman väärään asentoon takaisin?

    Nyt muuten lähtee todella hienosti käyntiin myös kuumana. Ei vaadi ollenkaan kaasun painamista ja on samantien käynnissä kun avaimesta kääntää. Kylmänä pitää luonnollisesti painaa kerran kaasu pohjaan jotta kiihdytyspumppu pumppaa annoksen bensaa koneeseen ja automaattiryypyn jousi pääsee pyöräyttämään ryyppyläpän sekä nopean tyhjäkäynnin säätölevyn oikeaan kohtaan. Nopeaa tyhjäkäyntiä pitää vielä säätää aavistus isommalle, koska joskus aamulla startatessa ei meinaa pysyä vaihde päällä käynnissä.
     
  8. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Käyköhän se jakajan lukituslevy "ylösalaisin" sinne paikalleen? Jos ne levynpuoliskot ei oo peilikuvia? Hitto ku ei muista minkälainen se levy tarkalleen on. Eikä satu olemaan töissä se mukana. :rotfl:
     
  9. valsu67

    valsu67 1st gear

    eikös sitä lukitus levyäkin saanut vekslattua,pultilla jakajan pohjassa kiinni,ja semmonen samanlainen säätö ura,sillä saa pelivaraa ainakin.Tai sitte jos on käytetty irti ja asentaessa on hypännyt hampaan verran pieleen.
     
  10. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Jakajassahan on kaks säätöä... näkyvillä toinen ja toinen jakajan alla.. :eek:


    Hampaan kun siirtää niin se näkyvillä oleva säätö ei ihan riitä kattamaan sitä laidasta laitaan joten siksi siellä alla on toinen.. melko virtuoosi on jos onnistuu säätämään paikallaan, helpompi suosiolla nykästä se jakaja pois :poff:
     
  11. dart-73

    dart-73 1st gear

    No niin tulihan se sieltä, eli jakaja on hampaan verran pielessä ?

    Kuitenkin sytkän on saanut sen verran säätöihin että pystyy ajamaan... täytyy repästä jakaja irti ja kääntää hampaan verran.

    Lerssinenhän tuntuu olevan jonkin sortin slanttien jumala :lol: kaiken se tietää ja jos ei tiedä niin ainakin arvaa hyvin.
     
  12. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kysy mitä vaan vastataan mitä vaan :rotfl:

    Kantapään kautta näitä on opittu millon missäkin jumalanseläntakana on ruuvattu syttöä ja tutkittu tyhjää bensanputsaria jne jne.. Havainnut olen että toimii kaikis parhaiten 60 luvun orkkisosilla... Kunhan niiden kanssa tulee sinuiksi, persoonia nämä släntit :lol:

    Edelleen.. Jos käännät hampaan verran vaikka eteen syttöä niin se säätö mikä on näkyvillä niin ei kata aluetta joka olis nykysen hampaan paikalla vaikka säädät sen toiseen ääripäähän.... siksi siellä on se toinen siellä jakajan alapuolella..
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Lerssinen todella on Slanttien jumala.
    Ja Slant on jumalien moottori.

    Olihan nyt niin, että perusennakko on 5 BTDC?
    Vai sanooko kokemus jotain parempaa vinkkiä sytytyksen säätöön?
     
  14. dart-73

    dart-73 1st gear

    On tietysti helvetin mukavasti lähestyttävissä tämä alla oleva toinen säätö, paljonko sillä saa pelivaraa ?

    Oliskohan mulla pakosarjan tiiviste tullut tiensä päähän kun sutsutus senkun kovenee, vai oliskohan se venttiili ? eikös ne imu ja pako tiivarit oo samaa puuta ?

    Kerpele tulis nyt talvi äkkiä niin voi laittaa ton vehkeen seisontaan ja avata koko paskan...
     
  15. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    No ne kaksi säätöä yhteensä menee yli hampaan verran eli joka asento löytyy..

    Tuon opin siis kun säätelin omaa autoa ja kun hampaan siirsi ja asento myöhäisimmälle niin liian aikaisin... Hammas toiseen suuntaan ja säätö toiseen laitaan ja mitä vittua säätö liian möyhään :eek:

    Sitten kun joku joko sanoi tai hokasin katsoa jakajan alle niin se levy jossa on se säätö onkin samanlaisella railolla kiinni jakajassa.. pompin hetken päälläni pihalla että voe mavonsilimä miksen tuota heti tajunnu :poff:

    Sammaa pötköä on tiiviste eikä sitä taho saaja ku koko yläpään sarjana.. Nuilla imu/pakosarjoilla on taipumus kääntyä banaanille kun ovat parikaan päivää irti kannesta.. Kansi muuten painaa ihan kivasti että varaa roteva kaveri jos et itse sitten ole kun sitä asettelet uudestaan paikoilleen.. Mulla oli lokarien päällä lautoja ja niistä kunnon paalinaruvirityksiä kun asensin kannen takaisin, se kun on kone vinossa ja kansi piti saada lämppärin pullistuman alle jne jne.. lensi siinä joku ärräpää mutta onhan tuo ny pelannu jo kymppitonnin... 8)

    5 astetta ennen yläkuolokohtaa sanoo mun SERVISHELL manuaali.. Kokemus sanoo että säädä kunnes käy nätisti :rotfl: Järjestys on muuten 1-5-3-6-2-4. Alipainesäätimen pitäs ruveta toimimaan jossain 2000 kierroksen tuntumassa...Maksimiennakkona jokin 25-29 astetta.. Venavälykset on niinkin pienet kuin imu 0,25 ja pako 0,50, senkin takia saattaa räpättää..
     
  16. dart-73

    dart-73 1st gear

    Ei oo ennenkään räpättänyt, täytyy mitata puristus paineet josko sillä näkisi tuon mahdollisen venttiilivuodon.
     
  17. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Älä avaa slanttia, jos ei ole ihan pakko. Ne pelaa vaikka maailman ääriin, jos vaihtaa öljyt tiuhaan. Kun avaat sen, niin se on kumminkin ihan törkeen väljä, vaikkei öljyä syökkään. Kaikki venat ja istukat on ihan ruvella ja kansi halki. Mut silti se pelaa. Jos se käy hyvin ja alakerta ei pidä mekkalaa, niin kovaa ajua vaan.

    Tuon pakotiivarin vuodon tuntee ihan kädellä, kun kokeilee jokaisen pakokanavan kohdalta. Ja sormiaan ei sit kannata polttaa.

    Joskus nuo supsutukset ja röpötykset hävis, kun kiristin hieman niitä imu-/pakosarjan pultteja.

    Ja jos joku tarvii, niin mulla on yksi sikaväljä stanulohko ja kampura. Saattas mennä 020 mäntä poraamatta! :rotfl: :rotfl: Kampura hiottava.
     
  18. dart-73

    dart-73 1st gear

    Mulla on varakone jonka meinasin avata ja koneistuttaa ja muutenkin rempata kuntoon jotta huolettomia kilometrejä on edessä vielä paljon, ahdonkin kanssa.

    Se eaton m-90 on edelleen tossa hyllyssä odottamassa pääsyä pellin alle...

    Toiseksi, auton käynti on alkanut taas ontumaan pahasti, nypyttää pienellä kaasulla pirusti ja tyhjäkäynnilläkin tuntuu että istuisi jossain saatanan suuressa vatkaimessa kulhon pohjalla, sen verran kone rykii tyhjäkäynnilläkin.

    Alkaa jo ihan aikuisten oikeesti vituttamaan tuo auton toimimattomuus, sitä kun on jatkunut jo pari vuotta, välillä on parempi kausi kun toisinaan ja niin edelleen...

    Jos ei KAIKKI ongelmat häviä kun vaihtaa täysin rempatun motin, uusilla osilla kasatun paketin niin poltan koko paskan ja kiroan amerikkalaiset alimpaan helvettin. :mad:
     
  19. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kannattaa katsoa myös jakopään kunto. Se kun venyy se ketju tarpeeksi, niin alkaa ihmeellisiä oireita. Ensin saa käymään joko ylä- tai alakierroksilla, sit vähän ajan päästä ei oikein kumminkaan päin.

    Juolahtipahan vaan mieleen tuossa yöllä kotiinpäin ajellessa tuo oman yksilön käyntiä kuunnellessa. Olen ollut jo jonkin aikaa varma, että siitä laukeaa kohta alakerta, mut kun se ei ala hajoamaan, niin vaihdetaan diagnoosia. Jos säätää sytyn niin, että se käy tyhjäkäyntiä, niin se nakuttaa matka-ajossa. Jos taas säätää niin, että ei nakuta, niin sitten se ei käy tyhjäkäyntiä.

    Nimim. kokemusta on, vaan aina ei mene kaikki kerralla kaaliin!
     
  20. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Joo, se on tuo släntin sytytys jotain ufohommia :eek: Joskus se toimii ja joskus se ei toimi.. Tosin mulla on ihme ja kumma pelannu ny pitkän aikaa ihan ok, ainoana oireena ryyppy joka pitää käydä käynnistyksen jälkeen nykäisemässä tikusta pois pältä...

    Tyhjäkäynnillä kun laittaa korvan pakoputkeen niin ei kuulu "psut" ääntä kuin kerran minuutissa.. ROKKIN ja ROLLIN 8)
     

Kerro tästä muillekin!