Mopar 225 - käynnistys kuumalla moottorilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja L.P., 1.8.2007.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    "5 astetta ennen yläkuolokohtaa sanoo mun SERVISHELL manuaali.. Kokemus sanoo että säädä kunnes käy nätisti :rotfl: Järjestys on muuten 1-5-3-6-2-4. Alipainesäätimen pitäs ruveta toimimaan jossain 2000 kierroksen tuntumassa..."

    Mistä tuolle pitäis ottaa alipaine holleyn ykskurkkuisesta? Joka reiästä tulee jatkuva alipaine tyhjäkäynnillä ja silloinhan se vetää ennakon persiilleen. Nyt se ei ole käytössä, toimii paremmin muutenkin ilman sitä.
     
  2. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Elä kysy noin vaikeita, tokihan siellä on aina jonkin verran alipainetta mutta onko niin paljon että se säätää sytkää, alipainemittarillahan sen näkis ja mulla on ne ilmamäärätaulukotkin tosin kotona :-? Mulla on orggis BBS kaasari niin sen olen ITSE todennut parhaaksi kunhan sen ensin saa tiheäksi ettei ole akselit väljänä jne jne..

    Ajelin itsekkin ilman sitä säädintä aikani, toimiihan se mutta mulla nosti lämpöjä maantiellä ja vei ihan sikana bensaa :eek:
     
  3. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Onkos tuommosissa sitten joku erilainen alipaine-ennakon periaate jos ei saa olla lähtö läppärungon alapuolella??? Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla alipaine ennakkoa yleensä säätää...
    Nimimerkillä kaksi aspenia ja dartti kutosella ollut joskus, dartissa ei ollu ees tehostajia. Olin onnellinen kun kelpasivat pois.
     
  4. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Yleensä se jakajan alipaine on se pilli mikä osoittaa jakajaanpäin. Eihän sillä niin suurta väliä ole. Kunhan vaan läppien yläpuolelta ottaa. Pitäis sen alipaineen tuntua sormella siitä töpselistä. Eli tyhjäkäynnillä ei saa tuntua ja sit kierrosten noustessa sen pitäis tuntua.
     
  5. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Tyhjäkäynnillä alipainetta ei ole ja kierroksilla sitä on. Eli se vetää syttyä aikaisemmalle kun kierrokset nousevat. Juurikin pintakaasulla, ennenkuin keskipakolimput lähtee vetämään omaa showtaan.
     
  6. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Ennakkoa tarvitaan enempi kun poltetaan laihempaa seosta esim. pintakaasulla matka-ajossa. Tähän yleensä käytetään alipaine-ennakkoa. Alipaine kaasuläpän alapuolelta otettuna on pienimmillään kun kaasu on pohjassa.
     
  7. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Höm, se imuilman määrä kasvaa mitä enempi on hanaa.. myös tässä koneessa, mulla oli ne ilmamäärät tosiaan ihan paperilla minkä verran pitäis tulla imua millä ja millä kierroksilla mutta se ei ole nyt täällä..

    Taulukosta näki suoraan ennakon määrän/imuilman määrä...
     
  8. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Alipaine tosiaan on suurempi kaasu pohjassa JOS lähtö on läppien yläpuolella. Olen kuullut että on vehkeitä joissa virranjakajan alipaine otetaan läppien yläpuolelta. Ilmeisesti noissa neekerijenkeissä näin. Kiitoksia tiedosta jos joskus vielä on MoPar jossa koneena LS-6 (laiska suora kutonen).
     
  9. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Eikös se alipaine pääsääntöisesti oteta läppien yläpuolelta? Ei ainakaan nyt ihan tältä istumalta tule mieleen härveliä, jossa se otettas alapuolelta.
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kaasuläppä lähes kiinni, kone imee, syntyy kova alipaine (läpän alapuolelle). Kaasuläppä selällään, virtaus suuri mutta ei paljoa alipainetta koska rööri auki. Tätä käytetään sytytysennakon alipainesäädössä hyödyksi juuri koska laiha seos palaa hitaammin kun kaasu pohjassa rikas seos, joka ei vaadi niin paljoa ennakkoa.
    Tässä rautalangasta väännettynä mutta peruskoulupohjalta. Viisaammat oikaiskoot.
     
  11. dart-73

    dart-73 1st gear

    Nyppäsin jakajan alipaineletkun irti ja tulppasin niin kulku parani 90 % pieni röpöttely jäi 1000- 2000 rmp paikkeille, sekä nakutus jäi ennelleen. nyt kuitenkin pystyy ajamaan tasakaasulla.
     
  12. dart72

    dart72 1st gear

    tuosta käynti häiriöstä... minulla olin joskus kaasuttimen sisältä lähtenyt seos putki irti (autossa ei ollu kunnon tyhjäkäyntiä ja röpelsi muutenki ).purkasin kaasarin ja huomasin tuon seosputken heiluvan irtaallaan.putki kiinni ja tyhjäkäynnin saattoi säätää tehdas asetuksiin ja röpellykset olivat historiaa :D .tarkistapa tuo vois olla siinäkin vika
     
  13. dart-73

    dart-73 1st gear

    On se kaasari purettu niin moneen kertaan ja todettu fyysisesti ehjäksi jotta vika ei ole kokonaan kaasarissa, mutta jotain vikaa mielestäni siitäkin löytyy.

    Tarkistan asian jahka taas harrastan kaasari jumppaa.
     
  14. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Kannattaa myös katsoa sen jakopään kunto. Ne oireet alkaa ihan yht'äkkiä. Itellä alkoi kone röpöttämään ja pöpöttämään viime vuonna kesken lomareissun. Säätelin ja vääntelin ja otin sen sit pois, kun ei ruvennu pelamaan. Muuten ihan tosi hyvässä kunnossa, mut jakopään ketjussa oli sivuttaissuunnassa 25mm väljää. Oli varmaan säästäny ja jättäny jakopään uusimatta. Tai sit oli maanantaikappale. Joku oli jopa porannut sen 040 ylikokoon. Oli vanhaa rautaa se kone. Paksuilla veiveillä ja kaikkee. Vaikka otinkin se 81 Aspenista.
     
  15. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Keskipakosäädin

    astetta /rpm alkaa toimia
    0 / 750-1050
    16-20 / 2020
    25-29 / 4400 Max ennakko

    Alipainesäädin

    astetta / mm Hg (mikä helvetti lie)
    0 / 127-180
    8-14 / 234
    17-23 / 304 max ennakko

    Eli kaippa tuolle ilmamäärälle on joku mittarikin..
     
  16. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Elohopeamillimetri. Tai ainakin luulen niin. Ehkä jopa tiedän. Katsotaan korjaako kukaan. :lol:
     
  17. dart-73

    dart-73 1st gear

    No sehän on purettava puoli autoa ennenkun näkee ketjun kunnon... sitä paitti sen käy nyt nätimmin niinkun aikasemmassa viestissä kirjottelin.
    Jos sais sen nyt tekohengitettyä tonne alkulumille saakka niin saisin sen sitten seisontaan.
     
  18. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Saa siitä ketjun kunnosta jonkinlaisen kuvan vaikka pyörijää tarkkailemalla. Kääntää kampuraa suuntaan ja toiseen ja silmä kovana kurkkii jakajaa. Tai sit venttileitä tiiraamalla.

    Mut jos talveksi tarkoitus laittaa telakalle, niin eihän sille kannata enää mitään tehä. Ajaa, jos kulkee. Fiksaa sitten kun hanki on laskeutunut yllemme.
     
  19. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kyllä se röpellys voi olla ihan palanut venakin... Kun käyhän se melko siististi ja vetää kyllä vaikka joku vena päästää läpikin..

    Onko kaikkien tulppien väri samanlainen?
     
  20. dart-73

    dart-73 1st gear

    Sehän liikkuu se pyörijäkin hieman kun siitä ottaa kiinni ja kääntelee suuntaan ja toiseenkin, ilman että kampuraa pyörittää, johan se tuo kovan virheprosentin tuohon silmämääräiseen mittaukseen.

    Tulppia oon sen verran katellut ettei ole merkittäviä eroja keskenään, tosin en oo kattonu lähimpään 200 km. Hiukka ne on valkosia kaikki päästään.
     

Kerro tästä muillekin!