Mopar 273 päivitys??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Eero, 31.8.2009.

  1. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Männät oli 92.77mm. Sylinterit oli 10-8 satkua suuremmat, ainut oli noin 10mm lohkon tasosta mitattuna oli 0.15mm. Siitä alemmas 10-8. Pyöreydes oli noin satkun heitto.
     
  2. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Olisko tosta edelbrockin imusarjasta mitään käytännön hyötyä verrattuna moparin omaan 4 reikäiseen valurautta sarjaan?
    Tarkoitus olis nostaa puristussuhde 9.3 10.7 ja joku mieto nokka peltisarjat?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Edelbrockilla on aika montaa imusarjaa ollut tarjolla pikkulohkomoppeen. Jostain voi olla hyötyäkin, jostain toisest ehkä ei. Mikä auto? perävälitys?
    273 on pieni moottori, kyl siitä tehoakin saa mut tasapainottelu alaväännön ja tehon kanssa vaatii vähän miettimistä. En lähtis nostamaan ruttua noin korkeeks rautakansilla ja miedohkolla nokalla.
     
  4. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Rpm imusarja ja jos kannen kanavat porttais siihen. Kansista on nyt otettu jo siivu puristussuhe olis ny 10.1:1
    Auto on coronet 67 perä välitys on ny 3.55 tarkoius olis sekin vaihtaa harvempaan kun ei tuolla edellisellä huvita lähteä kylää kauemmaksi kun niin paljon kierroksi jos edes 90 ajaa. Tehoa tuo välitys viee mutta uudet renkaat on 5cm pienemmät ja joku komprosmissi pitäis keksiä.
    Pysyis edes mopoautojen peräs kiihdytykses :oops:
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    80-luvun ram vanista A500 ylivaihde loota.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    En välttämättä lähtis suht isokanavaista RPM:mää laittamaan noin pieneen mottiin, vaan pysyisin Performer linjalla. Silloin ei tarvis kanaviakaan sovittaa. Ehkä kumpikin siihen tehdas single planeen verrattuna kuitenkin on parannus. Kannet kannattaa kuitenkin kaivaa, vähintäänkin venttiilitaskut ja ehkä vois olla viisasta asentaa lyijyttömälle sopivat seetitkin. JA tietty samaan syssyyn isommat venttiilit, eli 360:n 1.88 ja 1.60..., mut toihan on kyl loputon suo. Suht kookas auto ja harva välitys ni yrittäisin mahdollisuuksien mukaan säilyttää tai lisätä alavääntöä, eli ei lisätehoa sen kustannuksella. Eli kanavat pieninä, järkevän kokonen kaasari ja pieniprimääriset peltisarjat ja maltillinen nokka. Jos ruttua nyt 10.1, niin antaisin sen olla siinä. Onks toi motti säädettävillä vipoilla vai hydraulinokalla?
     
  7. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Ainaha näiden kans pelailu on loputon suo. Siinö oli siis 9.3 rutut, mutta nyt koneistin kannet niin on 10.1 toinen kansi oli aika kiero. Kaasari mulla on carteri 625 cfm. Jos nyt kokeillan perfomer imusarja, mieto nokka, peltisarjat ja vähä kanavia siistiä. Keväällä näkee oliko mitään parannusta.
    Meneeköhän noi b koppaan jossa ohjaus tehostin https://www.holley.com/products/exhaust ... s/13100FLT
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Menee. Mul yks setti käytettyi joutilaana jos kiinnostaa... laittaisin viel totakin pienempää primääriä jos niit ois kaupan.

    Ei se 625 ehkä liian iso oo, kuitenki vacuumitoisio. Kerran tein tollasen 318 budjettimosan, siinähän on vaan isompi poraus. Siin oli pikkuvenat ja open chamber kannet jotka oli sovitettu 340/360 kanavakoolle aiemmin avarrettuun perforemerin. Siin ei ollu ruttuu kun vajaa 9:1 ja nokkana mopar perfin 268/272 hydraulinen. Se oli vähän ehkä enempi ylävireinen motti, paras veto alko jostain vähän vajaa 4000:sta vaikka nokka olli viis astetta aikasella.

    Auto oli 80 aspen joka painoltaan vissiin samoilla nurkilla coronetin kanssa, perävälitys 2.95, vakio turbiini, ei lukkoo. Kaasari oli kans carter 625 joka ei aivan puhtaasti toiminut, ilmaläppä pyrki avautumaan vähän turhan nopeesti ja siihen tuli sellanen "kuollut kohta" jota en saanut veke. En kyl ihan kauheesti yrittänytkään.

    Sen kävin kellottamassa 1/8 maililla ja se meni 9.71/123 km/t. Se vastannee 0-100 siin 7 sekunnin tienoilla ja varttimailia 15 sekan pintaan. Bensaa se vei 19.1 litraa sadalla keskikulutusta, työmatka-ajossa, se oli n. 3.2 litraa enempi kun sama kikkare kutosella. Mut ajotyyli varmaan selittää siitä valtaosan, kutosta ei tarvinu ikinä polkee kun ei se mitään tuottanut kuitenkaan.

    Jotain tollasta nokkaa varmaankin koittaisin jos hydraulinen, http://www.summitracing.com/int/parts/c ... make/dodge , en ainakaan isompaa. Jos taas ollut mekaaninen eli säädettävillä vipoilla, niin tarvis sit hommaa uudet työntötangot hydynokalle. Tai jos si mekaanista kärsää ni pitätyisin tos miedoimmassa mitä summit tarjoo http://www.summitracing.com/int/parts/c ... make/dodge
     
  9. duster73

    duster73 Gearhead

    menee ainakin a-bodyyn tehostimen kanssa,niin luulis b-bodyynkin menevän.kuskinpuoleiset putket vaan tulee ikävän matalalle.
     
  10. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Laita c-barge privaan hinta pakosarjoista... Joo tuo on tiedos että putki tuloo tosi alas. Tarkoitus olis saada auto myös matalaks, jos vielä sais kallistuksen vakaajan edes eteen olis edes vähä ajettava...
     
  11. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Kuinkas nyt säädän venttiilit (säädettävät työntötangot). Hyd nostajat jotka ny tyhjät kone nyt nipus ja tangot niin että on vähä välystä... Laitanko nyt konee käyntii hetkeks jotta nostajat täyttyy sitte työntötangoista välykset pois ja tiukata vielä esim puol kierrosta?
     
  12. MatoFako

    MatoFako 1st gear

    Tervehdys, lainaan valmista topiccia.

    Auto on -65 barracuda, automaatilla.

    Nokka-akselin valinnan vaikeus, vaihtoehtoja olis:
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=669&sb=2
    tai sitte:
    http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=665&sb=2
    tai sitte jokin muu, mutta mekaanisessa aion pysyä.

    kone on kairattu .030 ylikokoon, TRW:n pattipäämännät, ruttua pitäis noilla olla noin 10.0, vakiokannet, joita tultaneen kairaamaan kevyesti.
    Imusarjaksi oon miettiny performeria ja kaasariksi 500-600 vacuumia.
    Pakosarjat varmaankin pysyy vakiona, pakoputket tulevat tuplaantumaan.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

  14. karhu01

    karhu01 2nd gear

    [​IMG]
    Hommasin 273 koneen pahvilaatikos ja ny sovittelin sen omaa valurauta imaria paikoilleen nii siellä pilkkottaa kuvas näkyvä rööri. Milläs toi tulpataan? Ja onko tua joku pakokaasujen kierrätys?
    Ei ole kokemusta entuudestaan moparin moottoreista.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toi on vaan upotus, se itse kanava kulkee siin keskellä.

    Pakokaasut kiertää sen kanavan kautta toiselle puolelle, lämmittäen imusarjaa.

    Kesäkäytössä vähän turha kampe.
     
  16. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Ahaa. Okei. Kiitti tiedosta. Pitää harkita kanavan tukkimista, ku tulee kesäkäyttöön.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ohut alsalevyn pala siihen eteen ja hyvä tuli.
     
  18. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Olis sellaane kysymys, et on toi 273 työn alla niin mitenkä toi sylinteriputken voitelu on järjestetty? Hirvittää, että leikkaako koko mosa kiinni.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Roiskevoitelu siitä huolehtii
     
  20. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Okei. On vaan sellanen tilanne, et tein kevyen koneremontin. Elikkäs hoonasin sylinterit ja kasasin uusilla renkailla. Liukulaakerit on vanhat, kun olivat ok. Merkkasin kyl, et on samoilla paikoilla. Nyt oon sit yrittäny konetta käyntii nii on alkanu menemään kone kankeksi eli tosi raskas pyörittää. Kokeelin sit laittaa tulpanreijistä öljyä nii nyt taas helppas ja pyörii kevyesti. Kaippa se sit alkaa voitelemaa ite, kun vaa saa käyntiin.
    Tai sit leikkaa kiinni...
     

Kerro tästä muillekin!