Mopar 3.9 V6 Tbi sytkäennakko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja iikka-, 6.12.2016.

  1. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Elikkäs, potilaana on -89 Dakota 3.9 LA V6 koneella ja Tbi ruiskulla. Kaikki saastelaitteet paikoillaan, ja tuntuvat toimivan kuten kuuluukin.

    Tehty erinäistä remppaa, mm alipainevuodot eliminoitu, EGR putsattu, MAP vaihdettu (ei ollut vikaa), imusarjan tiivisteet vaihdettu, tulpat, johdot, kansi, pyörijä vaihdettu. Kaasuunvastaavuus ongelmat poistuivat ja auto toimiikin nyt lähes täydellisesti. Lähtee käyntiin hyvin kelissä kun kelissä, vetää hyvin, vastaa kaasuun, ei nyi, kiertää hyvin jne.

    Ongelmana on käyntilämpöisellä koneella tyhjäkäynnillä aivastelu pakoputkessa. Kone käy lähes tasaista tyhjää, ja satunnaisella aikavälillä tulee pieniä aivastuksia putkesta, ts käynti ei ole putkenpäästä kuunnellessa tasaista hurinaa. Kuulostaa sytkävialta, ja strobolla katsoessa näkeekin ennakon heilahtelut.

    Moottorin lämpöanturin johdon kun irroittaa, syttyy tietenkin check engine valo mittaristoon, mutta samalla aivastelu loppuu ja sytkäennakon heilahtelutkin häipyvät.

    Kylmällä moottorilla vikaa ei myöskään ole, vaan ääni putkenpäässä on tasaista hurinaa.

    Onko kenelläkään tietoa mitä PCM tarkalleen tekee vikatilassa? Ilmeisesti pudottaa joiltain osin sytkäennakonsäädön pois? Ennakko kuitenkin lisääntyy kierrosten mukaan vaikka lämpöanturi olisikin irti.

    Lämpöanturi on mitattu ja vastus tuntuu sopivan eri lämpötiloissa annettuihin vastusarvoihin aika hyvin.

    Myös PCM:lle menevät liitokset on käytetty auki ja niistä ei löytynyt mitään.

    Vika on lähinnä siis kosmeettinen (vai akustinen :D), koska moottori toimii hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!