Mopar 318 -> 390 stroker

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 68SS, 22.12.2019.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Magnumi olis lähtökohtana jo astetta fiksumpi ku perinteinen LA. Siin on jo 318:ssakin paremmat kannet joista pikku putsauksella saa tosi hyvät. Vipoiks käy halpa ku saippua letukkakama. Jos ei halua säilyttää rullakamana ni uudet tönärit tarvii, samoin sähkö bensapumpun. Imusarjaa on vähän vähempi tarjolla, mut ei oo järin kaksinen kotityökaluillakaan muuttaa niin et LA imari käy.

    Mä oon muutaman käyttäny noit halpis stroukkikittejä, I profiili veiveillä, hypereunukki männillä ja valuakselilla. Toimineet ihan helvetin hyvin ja maksaa setti jotain vajaa 1.5 tuhatta taalaa..
     
  2. 68SS

    68SS 1st gear

    Tuo nokan valintakin nyt vähän riippuu mitä hakee, comp cams sivulta löyty näköjään dynovetoi 350 chevy small blockilla, eli hieman pienempiä tuloksia olisi odotettavissa 318 kuutiotuumalla jos muuten laittas rutut kuntoon. Aika lailla samoja tuloksia mitä Shining Whitin 318 moteil tulis luultavasti.
    Tuossa ny esim XE250H nokalla:
    [​IMG]
    XE262H:
    [​IMG]
    XE274H:
    [​IMG]

    Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt aikaisempi imuventtiiliin sulku ja myöhäisempi pakoventtiilin aukasu lisää alakierrosten vääntöä. Eli samalla lobe separation kulmalla pitäis pienemmällä venttiilien aukioloajalla/durationilla tulla paremmin alavääntöä sekä pienentää overlap aikaa kans parantaen alavääntöä mutta heikentäen sitten isommilla kierroksilla maksimitehoa. Aika samaahan nuo käppyrätkin antais ymmärtää. Paras idlehän tuolla XE250H sais kans, imusarjan alipaine paras noista. Tiedä sitten mitenkä vaikuttaa kulutukseen. Aika sama max vääntöhän noista lähtee näköjää vaikka pitäs enemmä virrata isommalla durationilla ja liftillä, max tehossahan se toki sit näkyykin.

    Vähän teoreettiseks meni ny tämä :D mutta varmaan tollane 250H tai 262H ois ihan pirtsakka nokka kun ny koittas enemmän saaha painoarvoa kuitenkin alakierrosten väännölle katukäyttöön.. Stroukkisetillä höystettynä oiski si varmaa aika hurjan puoleine vekotin. Tiedä sitten jos alukansia joskus rupee vaihtelee rupeeko 250H olee jo vähä mietoki nokka. Oishan nuo 302 kannet kans paremmat ku omat... toisaalta voihan sitä si kysellä miksi ei ottaisi magnumia tai isolohkoa tms meneepä vaikeeks :D
     
  3. sopanja

    sopanja Gearhead

    Onko La ja Magnumilla ulkoisesti kuinka paljon eroa? Jos museoautoon tekisi joskus pirteämmän moottorin niin olisi suotavaa että ulkonäkö ei hirveästi muuttuisi. Käykö apulaitteet ristiin?
     
  4. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Jos vaihtaa LA:n jakokopan ja vesipumpun + muut apulaitteet niin eroiksi jää että imusarjan pultit on eri kulmassa ja venakopat 10 pultilla kiinni.[​IMG]
     
    Muokattu: 27.12.2019
  5. sopanja

    sopanja Gearhead

    Kummasta kannattaa tehdä katumoottori, LA vai Magnum? Vai ei kumpikaan? Tavoite vakiota pirteämpi moottori normaaliin katuajoon järkevillä kustannuksilla (tonni-muutama). Nyt vakio 318 Swingerissä ja jos jotain tehdään niin pyrkimys säilyttää konetila suurin piirtein alkuperäisen näköisenä. Ilmastointi ja tehostajat tarkoitus pitää toimintakykyisinä.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No Magnumissa ainakin paremmat kannet ja rullanokka, rullavipat käy perus chevykamaa jos sellasista kokee olevan hyötyä. Onhan se 30 vuotta tuoreemmilla tiedoilla tehty vaikka perus malmikasa onkin. Itellä nyt tuossa kohta käynnistyskunnossa 318 magnum, porattu 030 ja puristukset nostettu 9.9:1, kireempi nokka, paremmat kannet ja 8 piste ruisku.. Tavoite oli 1hv/kuutiotuuma, saattaa lipsahtaa yli jopa.
     
  7. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Teet siitä LA:sta erotus tuohon rolleripataan liian suuri jajos vain hienosti kaduilla ajaelet.
    Kummiskaa sillä et seuraavaa 40v ajele.
     
  8. sopanja

    sopanja Gearhead

    Ajattelin että tekisi toisen moottorin alkuperäiseen ulkoiseen henkeen. Sopivalla hetkellä nostaisi orkkis koneen keulilta ja toinen tilalle jostain järkevästä aihiosta tehtynä. Tietysti aski ja perä pitää päivittää. 40v ajoaika voi olla tiukilla, riippuu miten henki pihisee. Sitä ei kannattane miettiä.
     
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kerralla kunnon Laa pata.
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Vakio magnum on yhtä pirteä/pirteämpi kuin LA perus piristeillä. Maalaus oikeaan väriin ja apulaitteet LA:sta ja se on siinä?
     
    xarper tykkää tästä.
  11. 69

    69 Gearhead

    Mulla 340 -> 416 tykkään ohitella sillä levorannan koeajo mustangeja.
     
    440Mag tykkää tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kannet ei oo vaikeet muuttaa LA pulttijaolle ja LA venakopat käy, jättää vaan joka toisen pultin veke. Oon tehny tollasen museomotin, ja menee täydestä ku väärä raha.
     
  13. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Ittellä tehnyt mieli tommosta koko magnum pakettia jo pitkään siis 318 / 360 ruisku ja vaihdelaatikko. Ei oo vaan pystynyt hommaa perusteleen ittelleen kun autossa toimiva alkuperäistekniikka.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mulla on jäämässä vähän tyhjänpantiksi -95 5.2MPFI Magnum 46RH-laatikolla.. Vaihdossakin voin ottaa jotain.

    Nimim. LM7:n siirtymisen johdosta.
     
    xarper tykkää tästä.
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Tässä on viisas mies, muutkin moparistit vois ottaa täällä mallia.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Mikä moparisti se sellanen on joka laittaa jotai GM roskaa autoonsa? Yök
     
    ebalen, 440Mag, deeäxä ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Järkevä moparisti..? :p
    TH700r4 lodju Chargerissa 500cid perseessä..kaikkee muuta ku roskaa toi combo.
     
    Gary Grand ja xarper tykkäävät tästä.
  18. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Vai hairahtunut?
     
  19. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    No, joskus on tehtävä päätöksiä pussi(e)n koon mukaan..
    Mulla on pieni rahapussi, niin se määrittää mun moparin tekniikan.o_O
     
    xarper tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Niin, ja onhan se tyhmää laittaa kymmentuhansia johonkin moparin moottoriin että saat siitä sen saman edes mitä saat LSstä irti vaikka 5000e.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!