mopar 318 lohkon korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rottelo1984, 10.9.2014.

  1. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Ostin kesällä Dartin jonka mukaan tuli varaosa moottori, jossa entisen omistajan mukaan on joku syöpymä. Tänään aloitin purkaa konetta katsoa millainen syöpymä on kyseessä.

    Muuta silmiin pistävää vikaa en löytänyt kuin kolmospytys kohdalle on hiottu ilmeisesti rälläkällä pykälää. liekkö sen seurauksena palanut kannentiiviste, koska tuolla kohti tiivistepitaa ei ole kuin 3mm luokkaa. Puristus-suhde on varmaa kova (en tiedä, eka jenkki kyseessä) kun mäntä nousee aivan lohkon tasoon asti ja kansia on viilattu. kannet on 360, tai ainakin löysin kyseisen luvun kannesta.

    https://www.facebook.com/photo.php?...802202697821.103496.1322453484&type=1&theater

    Kannataako lohko käyttää elvytettävänä koneistamolla, kun muuten tutus olevan tikissään.
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Näyttäis 340 männiltä, paljonko on poraus? Vai onks lohkontasosta plaanattu pois ku vakio 318 männät jää yleensä 2+ millii alle?
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja otas paempi kuva, niin ettei salama häikäise, sekä niin että näkee vähän sitä sivua...

    Aika oudon näköinen, ettei ois lohjennut palaa ja sit täytehitsattu tms?
     
  4. hukkis

    hukkis Gearhead

    Oisko lohkon tasoa hioessa kone/terä/kivi hyppiny ja tehny tuollaset urat??
    Mittaa suoralla viivottimella,onko nuo pinnat suorat ja miten syvät nuo urat on. Jos tuo kone on muuten kunnossa,vois olla vielä kannattavaa käyttää lohko oikasussa.
     
  5. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Mittasin porauksen, oli 9,3 mm eli tuumina vissiin 3,6614. Tarkempi mittaus YKK:sta, niin mäntä jää millin alle plaanauksen.

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10204733943611439&set=pcb.10204733945731492&type=1&theater

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

    Tuossapa vähän parempia lähikuvia. Outo pykälä siinä on. Ei vaikuta minusta paikka hitsaukselta. Mutta kaveri tuumas että Kuopiossa on koneistamo missä tuo täyttäminen ja uudelleen plaanaus onnistuisi.

    Mutta voiko tuo olla syynä miksi on päädytty moottorin vaihtoon. Paikoillaan oleva moottorin on varmaankin väljä (savuttaa ja huohottaa), purkaa sekin ja tarkistaa kunto ja pohtia kumpaa konetta rupee värkkäilemään.

    Viritys asteista en tiedä muutakuin. entisen omistajan kertomana siihen ois vaihdettua tiukempaa nokkaa, peltisarjat on, imusarjassa lukee edelbrok RPM, kaasutin edelin nelikurkkuinen. Ja liekko venakopat vaihdettu vaan vuoksi Performerihin.

    Tosiaan minulla ei ole aikaisempaa kokemusta jenkki autoista, mutta isompien diesel koneiden kanssa oon touhunnu (traktorit)
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Eli kyseessä on siis .030" ylikoossa oleva 273 kakskurrkusen alakerta. En ihan välttämättä kauheestisiihen uhrais.
     
  7. LPV

    LPV 3rd gear

    Jos vehkeestä on tulossa ihan vaan ajelu, eli cruisinki, auto voi tuosta 273:sta tehdä ihan kivan moottorin. Mikä auto sulla on? Jos se toinen kone on ihan väljä, mikä liekään (318?), voi tuosta saada paremman moottorin. Pura se toinenkin ja vie molemmat koneistamoon tutkittavaksi, jos ei joku tuttu tai itse osaa. Koneistajat kyllä kertoo kannattaako tuosta vielä tehdä kone, tai siitä toisesta.
     
  8. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Joo ihan tavalliseen kesä kruisailuun tuon ostin, ei ole tarkoitus tehdä mitään kilpuria. tuohon lohkoon on myös tallessa kannet ja vakio imusarjakin ja rikkinäinen holeyn kaasari.

    Autohan on 68 Dartti 4 ovisena. Alunperin ollu vissiin 6 koneella.

    Ajattelin laittaa seisontaan tuon nyt muutenkin ja ruveta syksyn mittaan puuhastelemaan moottorin kanssa.

    Entisen omistaja mukaan siinä nyt olis paikoillaan 318 lohko.
     
  9. Jora78

    Jora78 Gearhead

    siellä lohkon kyljessä pitäis olla valunumero,jos päättyy 318 niin yllätys yllätys on 318.
     
  10. Jora78

    Jora78 Gearhead

  11. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Mites jos visioidaan että tuo 273 olis ihan käyttökelpoinen. nii millaista pientä viilausta siihen kannattaa tehä vai antaako olla vakiona? Tarkistin niin lötyy kaikki tarpeellinen öljypumppua vaille tuon koneen kasaukseen jos tilanne sit joskus siltä näyttää.

    Että tulispa talvi nii joutas näiltä peltohommilta pajahommille.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei 273:ssa ole sinänsä migtään vikaa, pieni poraus jonkinverran verottaa kansihönkyä vaikkapa 3.91 vakioposaukella olevaan 318 verrattuna. JA onhan siinä toki muutama kuutiotuumakin enemmän. Mut sillee vähän loputtomia teitä lähtee ns. budjetilla noita tekemään. Ite oisin saanu kansineen oäivineen joku vuos takaperin 318 motin 200:lla oseina, viimisillä 302 kansilla joita pidetään hyvinä, siellä oli niitä enemmänkin. Sellanen lähtökohtana on jo askel tai pari edellä tuota, ja vain taivas on rajana.
     
  13. kinde

    kinde Gearhead

    Tuo lovi lohkossa on ihan normaali 273.ssa. nähnyt useissa. Varmaankin jäänyt joku lontti muottiin.
    Jos siinä ei muuta ole niin siitä vaan eteenpäin, hoonausta, uudet renkaat ym ym.
     
  14. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    273:ssa 360:n kannet???

    Ei ehkä kannata niillä ihan suoraan kasata. Niissä kun on tarpeettoman isot kanavat, venttiilit ja etenkin palotilat, jos ei oo millitolkulla laskettu.

    Mä oon luullut, ettei 360 venat ees mahdu aukeemaan 273:n pyttyyn...?
     
  15. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Miino oli paikollaan en tiijä miks. en tunne tuon historiaa, mutta pitää jatkaa tämän asian pähkäilyä kun otan tuon paikoillaan olevan moottorin irti ja puran sen.
     
  16. C-barge

    C-barge Gearhead

    360 venat menee 273 poraukseen, 2.02 imu vaatii helpotusta.PAlotilat 360 kansissa höyläämättöminä sellanen 70+ cc:tä, eli välttämättä mikään ruttuhirmukaan tuo ei ole.
     
  17. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    No niin. lähetäämpäs taas kekustelemaan mottorin korjauksesta.
    Olen nyt saanut mottorin irti autosta ja aloittanut purkamista. Moottori on siis 318, tarkistin numerosta. Olen purkanut kannet pois ja sylinterit ovat pinalleen kiiltävät ei naarmuja. Tönärillä mittasin halkasiaksi 9.93mm eli 3,91" eli vissiin vakio poraus?

    Yhdessä männänlaessa puolikuun muotoinen orkonen, ja kahdessa puuttui pieni pala reunasta. Nokka-akselissa jonkun verran päittäisvälystä en mitannut mutta selvästi havaittavissa kampirautaa ees taas pyörittäessä "lonks" äänen kera ja parista nostajasta oli lähtenyt lukitus-sokka kävelemään, toinen löytyi.

    Liekkö tuo nokan päittäis välys ollut syynä käydessä kuuluneeseen rallatukseen.
    Onko nyt viisainta porata sylinterit isommiksi vai riittääkö pieni hoonaus ja uudet männän renkaat. Ja paljonko tuo nokan välys saa olla?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi nokan päittäisvälys on vähän sellainen että sitä on ja säätö vähän niin ja näin. Sisään se ei pääse ja käydessä jakaja vetää sitä sisään, mikään voima ei työnnä sitä ulos. Hifistelijät laittaa kärsän ja sekopään väliin laakerin.
    Kampuran lonks lonks johtunee väljistä veivinlaakereista ja/tai kuluneesta jakopäästä.
     

Kerro tästä muillekin!