Mopar 318 vesipumppuongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jeppe_68, 1.5.2016.

  1. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Tarvitsisin neuvoja Polaran vesipumppuun liittyvän seuraavanlaisen ongelman kanssa:

    Ostin romun jenkeistä ja kun sain sen kotiin, huomasin että vesipumpun rungosta lohjennut lohjennut pala akselin/laakerin ympäriltä. Tilasin uuden vesipumpun ja asensin sen. Käynnistin koneen ja käytin sitä noin 5 min lämpimäksi jonka jälkeen aloin antaa vähän enemmän kierroksia. Tästä pumppu ei tykännyt, vaan halkesi täsmälleen samasta kohtaa samalla lailla. Asentaessa tarkistin, että pumppu pyöri eikä rahinoita ollut. Onko mitään vinkkiä mistä moinen voi johtua? En haluasi hajottaa enää kolmatta pumppua samalla lailla. Olisiko laakeri ehkä pitänyt rasvata ennen asennusta, luulin että tämä olisi ollut kestovoideltu eikä erillistä rasvausta olisi tarvittu? Flektistä puuttui yksi kiinnitysruuvi, voiko se aiheuttaa sellaisen epätasapainon että laakeri korkkaa?
     
  2. pagi

    pagi Gearhead

    Eihän siellä joku pultti yllä ottamaan pumpun runkoon? Flektin siivet kaikki tallella?
     
  3. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Siivet on tallella, pari lievästi vääntynyt kärjestä. Pultit ei mielestäni ota runkoon kiinni, laittaisin kuvan mutta en perskeles osaa sitäkään.
     
  4. autoilija

    autoilija Gearhead

    Hihna liian kireällä,sehän sen varmuudella hajoittaa?
    Periaatteessa kai yksi puuttunut pulttikin voi mutta ei liene että käytännössä tapahtuisi.Kaiketi hihnapyörät ovat samassa linjassaan?
    Rasvaamattomuus tietenkin hajoittaa sen mutta en ole kuullutkaan että vesimpumpun laakeri olisi ennen asennusta rasvattava joten lienee jo tehtaalla kestovoideltu eliniäkseen.Jos siinä ei ole rasvanippaa niin on kestovoideltu.
    Omituinen ongelma....
    EDIT;
    Jotenkin kuullostaisi että itse pumppu ei edes istu paikalleen kunnolla ja jää jotenkin jännitykseen,tai sitten ettei kiristy kunnolla ja jokin pultti on liian pitkä ja on lohkossa kiinni ja sitä kautta löysäksi/värisemään.
     
    Muokattu: 1.5.2016
  5. pagi

    pagi Gearhead

    Mitä kaikkea sulla pyörii pumpun kautta ilmastointi? Laturi? Tehostin? Tosiaan tuo linjaus voisi olla yksi syyllinen.. tarkasta se.
     
  6. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Ei oo muuta kun laturi. Laturi ei ole ihan linjassa, sekös tuon sitten olisi rikkonut? Hihna oli pikemminkin löysällä, joten kireys tuskin tuota on rikkonut. Kiitos vinkeistä, korjaan linjauksen ja tarkastan pulttien pituudet ja "kantavuuden", niissäkin voi olla korjattavaa.
     
  7. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei ihan linjassa ei sitä tapa,jos heittää luokkaa 10cm. niin sitten mahdollista.
    Tarkista jostain minkäpituinen pultti kuuluu mihinkikin.Epäilen että sinulla pultit väärissä paikoissaan tai vääränmittaiset pultit.
    Jollei sellaista tietoa löydy,ota pumppu irti ja kokeile jokainen pultti erikseen ilman pumppua ruuvaat ne pohjaan saakka käsivoimin ja varmistat että jokaisessa pultissa varmuudella on siinä kohtaa vesipumpun kuoren vaatima välys.
    Näin ainakin tiedät onko jokin pultti liian pitkä.Liian lyhyet ei haittaa kunhan saat kiristettyä.

    Yleisesti vesipumpun pultit ovat eripituisia ja ne pitää olla oikeissa paikoissaan.
    EDIT;
    Jollei se vuoda niin voi toimia noinkin ikuisesti vaikka kuori onkin halki,toimintaa tuo ei haittaa,tietenkin vaara on että se hajoaa lopullisesti ihan koska tahansa ja matka jää siihen.Hätäajelut varmaankin pystyy ajelemaan.
     
    Muokattu: 1.5.2016
  8. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuota noin... Jos moparin pikkulohkon vesipumppu ei asetu oikein paikoilleen, se jää vuotamaan.
     
  9. autoilija

    autoilija Gearhead

    Emme kylläkään tiedä onko koneessa ollut minkäänlaista nestettäkään sisällä...
     
  10. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Tuossahan on 9 pulttia joista 6 menee lohkolle. Tuo kantavuus voi olla kyseessä, asensin pumpun kuitenkin niin, että kiristelin pultit alkaen keskeltä ylhäältä ja siitä ristiin alas/ylös ulkoreunoille. Pyöritin pumppua vielä käsin enkä huomannut mitään ongelmaa ainakaan pyörimisessä. Vuotoja ei myöskään ollut, nesteet oli sisällä. Nyt ne ei tietenkään sisällä pysy koska casingistä puuttuu pala. Koitan saada tähän valokuvan asennuksesta, jos viitsisitte kommentoida tuota linjausta ainakin. Ja tietysti muutakin, mitä mahdollisesti näkyy kuvassa.

    http://s1098.photobucket.com/user/Tapio_Salminen/library/
     
  11. autoilija

    autoilija Gearhead

    Sitten en osaa sanoa mitään muuta kuin väärät pultit väärissä paikoissaan,kyllä se pumppu pyörii ilman rahinoita vaikka joku pultti kantaisikin.En usko linjausongelmaan kuvien perusteella.
    Joku viisaampi jatkakoon.
     
  12. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

  13. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Tuossa kuvassahan näyttää ropelin kiinnityskohdan yhden pultin kohdaltakin lohenneen pala.
    Jos ropelin pultit ei kerta ole liian pitkät,että ne osuu vesipumppuun,niin olisiko ropeli epätasapainossa ja kovemmilla kierroksilla se väännättää kiinnityspistettä sen verran,että kiinnityspultin ylituleva osa osuu vesipumppuun lohkaisten siitä palan.
    Kannattaa mitata pultit ettei ne tule liikaa yli ja laittaa kaikki ropelin kiinnityspultit.
    Mahdollisesti vaihtaa toinen ropeli.

    [​IMG]
     
  14. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Just mittailin kans noita pultteja, ajattelin vähän samaa. Koitan seuraavaa 5 mm lyhemmillä pulteilla, niissä on kyllä sen verran varaa lyhentää. Kiitti kommentista.
     
  15. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Ettei flektin pultit ole liian pitkät ja ota runkoon kiinni
     
    autoilija tykkää tästä.
  16. pagi

    pagi Gearhead

    Kyllä tuo niin näyttää siltä että joko pultit pohjaa tuohon pumppuun tai tuo ropelli on oikeasti pahasti tasapainossa.. kannattaisiko kokeilla seuraavaan pumppuun kasausta ilman ropellia? Tosiaan tuohon linjaukseen vielä kuten aiemmin mainittiinkin että "hieman" vinossa ei riko pumppua, reilumpi heitto ja kireä hihna voisi olla mahdollinen.
     
  17. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Mietin myös tota asennusta ilman ropellia. Miten mahtaa vaikuttaa sitten lämpöihin jos ropellia ei asenna lainkaan?

    Edit* tossa ropellin kasauksessahan on huonoa se, että mikäli vesipumpun asentaa ilman ropellia, on ropellin jälkiasennus perin vittumainen homma jos ei pumppua pura uudestaan penkkiin. Siksi mieluummin asentaisin koko paketin kerralla. Jos ropellin pultteihin laittais tuplaprikat kättelyssä, se nostaisi pultin päitä 2-3 mm. Kannattaisko mennä tuolla?
     
    Muokattu: 1.5.2016
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Miksi yksi kuvista näyttää etä olisi puhaltava flekti ja seuraavassa kuvassa normi imevä?
     
  19. jeppe_68

    jeppe_68 1st gear

    Sama flekti joka kuvassa.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Varmaan onnistuu prikoillakin, mutta jos sun on helppoa hankkia lyhyemmät tuumaiset pultit niin nakkaa ne pitkät miljoonalaatikkoon jemmaan. Toi flekti on kuitenkin pyörivä osa niin sopiva mitta ilman turhia helyjä on minusta parempi rakaisu.
     

Kerro tästä muillekin!