Mopar 340 -73 kipinä HUKASSA!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja SB 340, 5.5.2013.

  1. faffeli

    faffeli 3rd gear

  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kyllä ne pirulaiset meinaa käydä vaikka onkin vettä joukossa, oireilee vaan kovin erikoisesti pätkien ja rykien. Tai näin ainakin volvo penta teki kun tankissa oli vettä okein isolla kädellä osittaisen uppoamisen takia.
     
  3. kinpin

    kinpin 1st gear

    Täällä ei mene yhtä aurinkoisesti -73 Vallun kanssa. Tilasin yhtälailla syttyboksin uuden, liittimestä etänä selvitettiin että 5 piikkinen boksi (5 johtoa kun sinne menee...). No, tänään boksia vaihtaessa sitten selvisi, että boksissa itsessään on 4 piikkiä. Kaiken huviksi siihen ns. ylimääräiseen piikkiin tulee ihan kyllä johtoa ballastilta. Että onkohan tuokaan nyt ihan normaalia? Kokeilin toki sillä 5 pinnisellä uudella boksilla -> ei kipinää.

    Johtopuolta on saatu selviteltyä nyt sen verran, että puolan ja virranjakajan johdot menee oikeaan osoitteeseen ja niissä kulkee virta. Puola on kunnossa ja luotettavan (?) porakonetestin mukaan myös virranjakaja. Sellainen asia vaan jäi kalvamaan päätä, että kun wiring diagrammin mukaan laturille pitänee tulla kolme johtoa? Virta, ignition+voltage regulator ja kolmanteen pinniin pelkkä voltage regulator. Vai....?
     
  4. kinpin

    kinpin 1st gear

    Huh hei ja hellät tunteet.

    Kevään tiukan rypistelyn jälkeen on Vallu ollut jo tovin liikenteessä mutta yksi ongelma on pelissä edelleen: pintakaasulla auton sammuminen. Eli jos esim. hiljentää liikenneympyrään ja koittaa siitä poistua sivistyneesti pintakaasulla, pyrkii auto vakaasti sammumaan. Asiaa puitiin ja ihmeteltiin, niin seosruuvi oli ensimäinen tutkimispaikka, ei tunnut olevan vaikutusta. Ilmavuodot on myös poissuljettu (lukuunottamatta tehdaskorjatun Holley 1920 kaasuläpän akselia joka jossain määrin ainakin vuotaa). Ennakko 10, mitattu ilman alipainetta. Tosin sillä ei ole visiiin vaikutusta kun alipaine ei tunnut vaikuttavan ennakkoon! Eli kevyellä kaasulla ennakko ei siirry eikä siirry vaikka tekisi alipaineen imaisemalla. Onko mitään ideaa, mistä tämä 225 nyt pissii?
     
  5. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

  6. pptalo

    pptalo Gearhead

    Minkälaista puolaa olette käyttäneet? Mielummin sellaista mikä löytyy ihan normaalista varaosaputkasta
     
  7. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Tässä GM konversiossa taisin ottaa puolan Subarusta. Eli ihan toimii puola joka kestää sen 12-14V.
     
  8. tonokki

    tonokki 1st gear

    Tästä keskustelusta otin vinkiksi puolan ja tulpan johtojen vaihon jälkeen sytty boksin vaihon.
    Se oli mennyt ja sillälailla että ajettiin katokseen ja kesäloman jälkeen ei lähteny enää käymää.

    Eli ihan tiedoksi että siitä kannattaa usein lähteä ihan liikkeelle
    Kyseessä siis 77 dodge monaco 400 koneella.
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

    moparin nelisatases kans jotain ongelmaa käynnistymisen kanssa.
    välillä ei lupaakaan, ihan kun kipinät puuttus kokonaan, ihan pirteesti kuitenkin starttaa.
    tehny nyt 5 kertaa, mutta kun antaa 5 minuuttia olla niin lähtee kun ei olis mitään.
    ja ajaa voi vaikka rovaniemelle asti mut toi starttaus välillä toivotonta.
    eka aattelin että kastelee tulpat, vaihoin, ei auttanu.
    sitten vaihoin boxin, ei auttanu tuohon.
    tänään vaihtoon meni virranjakajan kansi ja pyörijä sekä starttirele.
    sen verran vaikutti toi releen vaihto että puolalle tulee nyt 1,3V enemmän jännää kun ennen!
    ohmit releen I ja G napojen välillä oli n.40 vanhalla ja uudes 24.
    virrat päällä 6.4V ja startissa enemmän...
    jos vielä temppuilee niin on virtalukonpohja valmiina asennusta vailla.

    tosin työkaverikin totesi jo aikoinaan että moparin sähköt loppuu tulipeltiin... =)
     
  10. grantorino

    grantorino Gearhead

    Onko puola kunnossa, etuvastus ja tulpan johdot. Kaikki nämäkin ovat kulutustavaraa vanhemmiten.
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

    joo tarvii nekin vielä tarkastaa...
     
  12. kippis

    kippis Gearhead

    kerran tehny tälle keväälle et käyntiin ei millään kun sammuttanu auton, renkaiden täytön ajaksi. 10 minuutin odottelun jälkeen taas käyntiin.
    tarvii tehä piuha valmiiksi, akun + ja puolan + väliin. sais sen 12 v puolalle niin näkee vaikuttaako (startin ajaksi).
    virtalukonpohja vielä odottaa vaihtoa, mut epäilen et ei saa aina startin aikana riittävästi virtaa...
    paljon kyllä noi boksit kettuillu kun tätä lukenu. vaihoin kans eilen kromiboksin tilalle sinisen jos jotain väikuttaa...
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos puolan virtapiiriin liittyvä etuvastus on kytkennöiltään huono (virtalukon pohja, vastus itse, vastuksen liittimet) niin lopputulos on se, ettei meinaa edes luvata, mut toisinaan lähtee käyntiin liki vahingossa just silloin kun lopettaa starttauksen avaimesta. Puolalla on ”virrat päällä” kivasti noin 9 volttia, mutta starttauksen aikana ei mitään. Tulipellin läpivientiliitinpaketti osaa myös olla monen vaivan alkusyy kunnes auto palaa…

    ”Mä en pidä tästä hajusta”. Sanoin tuon pojalleni. Ajoin samantein Dartin kadun reunaan ja avasin pellin ja sehän oli jo liekeissä. Onneksi oli lunta saatavilla.
     
  14. kippis

    kippis Gearhead

    Slant Sickness tykkää tästä.
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla oli kans C bodys välillä sitä vikaa että käynnistyi kun lopetti starttaamisen. Tein sellasen systeemin että releen kautta antaa 12v puolalle
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    nyt tehny sellasta et noin viiden minuutin tyhjäkäynnin jälkeen sammuu yhtäkkiä.
    eikä käyntiin enää millään sen jälkeen. tulpalle ei vaan tuu kipinää.
    puolan + ja - näytti 4,3 ohmia, vaikka tehdasarvo on noin 1,5 ohmin luokkaa.
    vaihdoin puolan , mut ennen vaihtoa mittasin vielä vanhan niin oli 1,5 ohmia sekin.
    kuitenkin vielä sammui 5 minuutin kohdalla.
    sitten vaihdoin boxin. ja lähti käymään ja kävi ainakin sen 10 minuuttia ja sammutin.
    niin joo virtalukonpohja tuli keväällä vaihettua, on paljon jäykempi kääntää kun vanha.
    katotaan olisko koettelemuksen nyt siinä.
     
  17. kippis

    kippis Gearhead

    nyt ei sammunu ainakaan 10 minuutin tyhjäkäynnin aikana.
    puolan + näyttää käynnissä vaeltavan melkoisesti, 10,5 V - 12 V . oliskohan siinä syy et hieman pienemmällä tyhjäkäynnillä se kävisi niin alhaalla että kipinää ei enää tulisi.
    se on kyllä jännä et kuitenkin se aina kylmänä lähtee laakista käymään.
     
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Mitä jos koittais pitää ne sähköt sellaisena kun tehdas ne suunnitteli, aika moni niistä on pelannut uutena , mikä taas mun mielestä osoittais sen , että perusideat on olleet oikein.
    Ja viat ongelmat johtuu vanhuudesta ja muutoksista mitä tehty vuosikymmenten aikana.
    Aika moni sähkövika häviää kun katsoo että maadoitukset kunnossa , ei hapettumia liittimissä. Akku sellainen että pitää virrat paremmin kuin yön yli , viikon seisonnan jälkeen lähtee vielä omillaan ilman kaapeleita. Lataus myös kunnossa ja työntää sen 13,5-14,4V kierrosten mukaan ja akun lataustilasta riippuen. Esim noi moparin taikapallot ottaa helposti itseensä ja laturista palaa yks tai useampi diodi , näyttää että lataa mutta ei riittävästi , sama kuin akusta joku kenno pimeänä antaa 10,5V virtaa. esim. yllä kuvattu vaeltaminen vois johtua huonosta latauksesta. Laturissahan voi hihna luistaa tai olla huonot hiilet vanhat käämilangat voi alkaa lakat olla myös hapertuneet ja lyödä läpi ja tietty toi latausrelekin voi olla tiensä päässä . Ja sama vika voi olla vanhassa puolassa käämilangat voi olla joku katkos mikä ilmenee lämpövaihtelun mukaan, mutta useimmiten se on kuin lamppu joko toimii tai ei .
    Noita ylimääräisiä releitä kun laittelee niin vika kohteet lisääntyy paitsi valojen kohdalla.
    Laittaa sen 2- osaisen etuvastuksen missä kulkee suora virta starttauksen ajan ja kun käynnissä niin vastuksen kautta alennettu virta puolalle.
    Niin ja huonompi starttaus lämpimänä johtuu suoraan kun puristukset on kuumassa koneessa kovemmat ja startti vaatii enempi virtaa jaksaakseen pyörittää . Missä kunnossa on startti , sen käämit , laakerit ja solenoidi ? Yhdistääkö kunnolla vai onko pakeliitit murtuneet napojen kohdalta mistä huono kosketus ym.
    Tässä vähän ihan perus juttuja mitkä kannattais katsoa tutkia eikä maksa kuin omaa työtä. Ei ne uudet Kiinalaiset osat ole aina parempia kuin vanhat huolletut osat.
    Niin ja nää oli vain mun ajatuksia ja ei ollut tarkoitettu kenellekään kettuiluna .
    Hyvää kesää ja cruisailua kaikille.
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

    samaa mieltä et sähköt kannattaa pitää sellasina kun ne on ollut. ( koskee jopa ampeeri mittaria, joo paska keksintö kun ei ole toiminu kun jo 50 vuotta kahessa c moparissa, vaan kun muistaa olla vaihtamatta liian tehokasta laturia ).
    akku ja lataus myös kunnossa. 2 osanen etuvastus on ok.
    mutta se että käynnissä puolalle tuli 10,5 - 12 V , oli liikaa.
    putsasin rintapellin liitokset niin sain tulee tasaset 9,5 V ja nyt oon ajellu pari kuukautta ilman ongelmia. (uuden puolan vielä vaihoin).
    eli kaippa se puola kyykkää jos tulee liikaa volttiloita ja hetken levättyään toipuu ja lähtee taas käyntiin...
    vielä on kesää jäljellä...
     

Kerro tästä muillekin!